eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
964 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
۳– زهد و ساده زیستی کامل بن ابراهیم مدنی در مورد زهد و ساده زیستی امام عسکری (علیه السلام) می گوید: جهت پرسیدن سؤالاتی به محضر آن حضرت شرفیاب شدیم. هنگامی که به حضورش رسیدیم، دیدم آن گرامی لباسی سفید و نرم به تن دارد. پیش خود گفتم: ولی خدا و حجت الهی خودش لباس نرم و لطیف می پوشد و ما را به مواسات و همدردی با برادران دینی فرمان می دهد و از پوشیدن چنین لباسی باز می دارد. امام در این لحظه تبسم نمود و سپس آستینش را بالا زد و من متوجه شدم که آن حضرت پوشاکی سیاه و زبر بر تن نموده است. آن گاه فرمود: «یا کامل! هذا لله و هذا لکم; این لباس زبر برای خداست و این لباس نرم که روی آن پوشیده ام برای شماست!» 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۲- محمد بن اسماعیل می گوید: علی بن نارمش که دشمن ترین افراد نسبت به اولاد علی بن ابی طالب (علیهم السلام) بود، موظف به زندانبانی امام حسن عسکری (علیه السلام) شد. به او دستور دادند که هر چه می توانی بر او سخت بگیر. حضرت عسکری (علیه السلام) بیش از یک روز نزد او نبود که احترام و بزرگداشت آن حضرت در نظر او به جایی رسید که در برابر امام عسکری (علیه السلام) چهره بر خاک می گذاشت و دیده از زمین بر نمی داشت. امام از نزد او خارج شد در حالی که بصیرت او به آن حضرت از همه بیشتر و ستایشش برای او از همه نیکوتر بود. 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۴– جذب عواطف و صید دل های مشتاق فضائل و کمالات معنوی آن حضرت موجب شده بود که دوست و دشمن شیفته آن حضرت شده و از صمیم قلب به آن حضرت ارادت بورزند و وجود گرامی امام را خواسته یا ناخواسته محترم شمارند. به دو نمونه در اینجا اشاره می کنیم: ۱- احمد بن عبیدالله بن خاقان قمی نماینده خلیفه عصر و متصدی خراج شهر قم بود. او با اینکه یکی از دشمنان سرسخت و از آزار دهندگان اهل بیت (علیهم السلام) بود، در مورد ویژگی های اخلاقی امام حسن عسکری (علیه السلام) می گوید: من در شهر سامراء هیچ کس از علویان را ازلحاظ رفتار و وقار و پاکدامنی و نجابت و بزرگواری برتر از ابومحمد ابن الرضا (امام عسکری (علیه السلام)) نه دیدم و نه شناختم. او در میان خاندان خویش و قبیله بنی هاشم و سرلشکران و وزیران و سایر مردم و حتی در میان سالخوردگان و اشراف محترم تر و عزیزتر از همه بود، این حقیقت را من با چشم خودم مشاهده کردم. روزی در کنار پدرم – که یکی از افراد سرشناس دستگاه خلافت بود – ایستاده بودم و در آن روز پدرم جلسه عمومی داشت وهمه افراد را به حضور می پذیرفت. ناگهان نگهبانان خبر آوردند که ابو محمد، ابن الرضا دم در ایستاده است. پدرم با صدای بلند گفت: اجازه دهید وارد شود. من از این گفت و گو شگفت زده شدم، زیرا تا آن لحظه ندیده بودم که در حضور پدرم جز خلیفه و ولیعهد وی، کس دیگری را با کنیه به او معرفی نمایند. سپس تازه جوانی گندمگون، خوش قامت، زیباروی و با اندامی موزون، با جلال و وقار ویژه وارد اتاق شد. پدرم با دیدن وی از جای برخاست و چند قدم به استقبالش رفت، با آنکه تا آن لحظه ندیده بودم که چنین رفتاری را با یک نفر هاشمی و یا یکی از فرماندهان لشکری نشان داده باشد. چون نزدیکش رسید، دست بر گردن او انداخته و از صورت و سینه اش بوسیده و دستش را گرفت و در روی تخت خود نشانید وخودش نیز پهلوی او نشست و با او به گفت و گوی صمیمانه پرداخت. پدرم در ضمن صحبت به او «فدایت شوم » می گفت. از برخورد احترام آمیز پدرم با این جوان ناشناس هر لحظه بر حیرتم افزوده می شد. هنگام خداحافظی پدرم با احترام فوق العاده او را بدرقه کرده و او رفت. احمد بن خاقان در ادامه می افزاید: بعد از رفتن او، من به غلامان پدرم گفتم: این چه کسی بود که او را در حضور پدرم با کنیه یاد کردید و پدرم با او این چنین رفتاری محترمانه داشت؟! گفتند: او یکی از علویان است که به او حسن بن علی می گویند و به ابن الرضا معروف است. شگفتی من بیشتر شد. هنگام شب وقتی پدرم تنها شد، به او گفتم: پدر! این جوان که صبح او را دیدم چه کسی بود که نسبت به او چنین احترام نمودی و در گفت و گوی با او «فدایت شوم » می گفتی؟ ! و خودت و پدر و مادرت را فدایش می ساختی؟ گفت: «پسرم! او امام رافضیان است، او حسن بن علی است که به ابن الرضا معروف است.» آنگاه پدرم بعد از اندکی سکوت درادامه سخنانش چنین گفت: پسر جان! اگر حکومت از دست خلفاء بنی عباس بیرون رود، هیچ کس از بنی هاشم جز او سزاوار آن نیست و این به جهت فضیلت، پاکدامنی، زهد و پرهیزگاری و اخلاق شریف و شایستگی ذاتی اوست. اگر پدر او را دیده بودی، مردی بزرگوار، نجیب و شخصیت با فضیلتی را دیده بودی.» با شنیدن این سخنان اندیشه و نگرانیم دو چندان شد و خشمم نسبت به پدر افزون گشت. به نظرم سخنان پدر اغراق آمیز می آمد و بعد از آن دلم می خواست در مورد حسن بن علی پرس و جو کنم و پیرامون شخصیت وی کاوش و بررسی نمایم. از هیچ یک ازبنی هاشم و سران سپاه ونویسندگان و قاضیان و فقیهان و دیگر افراد، درباره حسن بن علی سؤالی نکردم مگر آنکه او را نزد آنان در نهایت بزرگی و ارجمندی یافتم. مقام بلند و سخنان نیک و تقدم بر فامیل و سایر بزرگان، از جمله ویژگی هایی بود که من از زبان آنان در ستایش حسن بن علی شنیدم. بعد از این، ارزش و مقام وی در نظرم بزرگ آمد و فهمیدم که دوست و دشمن او را به نیکی یاد کرده و می ستایند. احمد بن خاقان در ادامه سخنان خویش بعد از نقل ماجرای شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) می گوید: بعد از رحلت او، جعفر (برادر امام حسن عسکری (علیه السلام)) نزد پدرم آمد و گفت: «مقام و منصب برادرم را به من بده. من سالی بیست هزار دینار برایت می فرستم.» پدرم به او تندی کرده و گفت: ای احمق! سلطان به روی کسانی که به امامت پدر و برادرت معتقد بودند شمشیر کشید تا آن ها را از عقیده شان برگرداند و نتوانست این کار را عملی سازد (زیرا مردم از روی اخلاص و صمیمیت به آن ها معتقد بودند.) پس اگر شیعیان، پدر و برادر تو را امام می دانند، نیازی به سلطان و غیر سلطان نداری که منصب آن ها را به تو بدهند و اگر نزد شیعیان این منزلت را نداری، بوسیله ما بدان نخواهی رسید. پدرم به خاطر این سخن جعفر، او را پست و کم عقل خواند، وی را بیرون کرد و تا زنده بود به او اجازه ورود نداد.
۵– پرورش نیروی تفکر و تعقل در افراد اسحاق کندی فیلسوف عراق بود. او به تالیف کتابی با موضوع تناقضات قرآن همت گماشت. او آن چنان با شور و علاقه مشغول تدوین این کتاب گردید که از مردم کناره گرفته و به تنهایی در خانه خویش به این کار مبادرت می ورزید، تا اینکه یکی از شاگردانش به محضر پیشوای یازدهم شرفیاب شد. امام به او فرمود: «آیا در میان شما یک مرد رشید پیدا نمی شود که استاد شما را از این کارش منصرف سازد؟ !» عرض کرد: ما از شاگردان او هستیم، چگونه می توانیم در این کار یا کارهای دیگر به او اعتراض کنیم؟ ! امام فرمود: «آیا آنچه بگویم به او می رسانی؟» گفت: آری. فرمود: «نزد او برو با او انس بگیر و او را در کاری که می خواهد انجام دهد یاری نما، آنگاه بگو سؤالی دارم، آیا می توانم از شما بپرسم؟ به تو اجازه سؤال می دهد. بگو: اگر پدیدآورنده قرآن نزد تو آید، آیا احتمال می دهی که منظور او از گفتارش معانی دیگری غیر از آن باشد که پنداشته ای؟ خواهد گفت: امکان دارد. و او اگر به مطلبی توجه کند، می فهمد و درک می کند. هنگامی که جواب مثبت داد، بگو: از کجا اطمینان پیدا کرده ای که مراد و منظور عبارات قرآن همان است که تو می گویی؟ شاید گوینده قرآن منظوری غیر از آنچه تو به آن رسیده ای داشته باشد و تو الفاظ و عبارات را در غیر معانی و مراد متکلم آن به کار می بری؟ !» آن شخص نزد اسحاق کندی رفت و همانطوری که امام به او آموخته بود، با مهربانی تمام با او انس گرفت، سؤال خود را مطرح کرد و او را به تفکر و اندیشیدن وادار نمود. اسحاق کندی از او خواست سؤال خود را تکرار کند، در این حال به فکر فرو رفت و این احتمال به نظر او ممکن آمده و قابل دقت بود، برای همین شاگردش را قسم داد که منشا این پرسش را برای او بیان کند. او گفت: به ذهنم رسید و پرسیدم. استاد گفت: باور نمی کنم که به ذهن تو و امثال تو این پرسش خطور نماید، راستش را بگو، این سؤال را از کجا آموخته ای؟ شاگرد گفت: ابو محمد عسکری به من یاد داد. استاد گفت: آری، الان حقیقت را گفتی. چنین سؤالی جز از آن خاندان نمی تواند باشد. آنگاه نوشته های خود را در این زمینه در آتش سوزانید. 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۶- ترویج فرهنگ صرفه جویی برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد اقتصادی و از زیر ساخت های توسعه اجتماعی و بالندگی اقتصادی یک جامعه محسوب می شود. در سیره امام حسن عسکری (علیه السلام) در این رابطه نکات قابل توجهی وجود دارد و در ذیل نمونه ای از آن را می خوانیم: محمد بن حمزه سروری می گوید: توسط ابوهاشم جعفری – که با هم دوست بودیم – نامه ای به محضر امام عسکری (علیه السلام) نوشته و درخواست کردم که آن حضرت دعا کند تا خداوند متعال در زندگی من گشایشی ایجاد بفرماید. وقتی که جواب را توسط ابوهاشم دریافت کردم، آن حضرت نوشته بود: «مات ابن عمک یحیی بن حمزه و خلف ماه الف درهم و هی وارده علیک، فاشکرالله و علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف، فانه من فعل الشیطنه; پسر عمویت یحیی بن حمزه از دنیا رفت و مبلغ صد هزار درهم ارث باقی گذاشت و این درهم ها بر تو وارد می شود (به ارث به تو می رسد) پس خدا را سپاسگذاری کن و بر تو باد به میانه روی، و از اسراف بپرهیز که اسراف از رفتارهای شیطانی است.» بعد از چند روزی، پیکی از شهر حران آمده و اسنادی را مربوط به دارایی پسر عمویم به من تحویل داد. من با خواندن نامه ای که بین آن اسناد وجود داشت، متوجه شدم که پسرعمویم یحیی بن حمزه دقیقا همان روزی فوت کرده است که امام (علیه السلام) آن خبر را به من داد. به این ترتیب از تنگدستی و فقر رهایی یافته و بعد از ادای حقوق الهی و احسان به برادرهای دینی ام، طبق دستور امام (علیه السلام) زندگی خود را بر اساس میانه روی تنظیم نموده و از اسراف و ولخرجی پرهیز نمودم و به این ترتیب زندگی ام سامان یافت در حالی که در گذشته فردی مبذر و اسراف کار بودم 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۷- تاکید بر اصل قرآنی تقیه امام عسکری (علیه السلام) برای حفظ نهضت اسلامی و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام از روش های مختلفی استفاده می کرد. آن حضرت چون در عصر حاکمیت مستبدترین سلاطین عباسی زندگی می کرد و از خطرات بزرگ نسبت به مذهب شیعه و پیروان آن آگاه بود، همواره پیروان خود را به رعایت اصل قرآنی تقیه سفارش می نمود. آن حضرت طبق آیه تقیه که در سوره آل عمران بیان شده است: «لایتخذ المؤمنون الکافرین اولیآء من دون المؤمنین و من یفعل ذلک فلیس من الله فی شی ء الا ان تتقوا منهم تقیه و یحذرکم الله نفسه و الی الله المصیر»;«افراد با ایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را به دوستی بگیرند و هرکس چنین کند، هیچ رابطه ای با خدا ندارد مگر اینکه از آنان به نوعی تقیه کنید و خداوند شما را از [عقوبت ] خود بر حذر می دارد و بازگشت به سوی خداست.» ، شیعیان را به تقیه توصیه نموده و به این ترتیب از جان شیعیان پاسداری و حفاظت می کرد. به روایتی در این زمینه توجه کنید: حلبی (یکی از ارادتمندان امام عسکری (علیه السلام)) می گوید: در شهر سامراء در روزی که قرار بود امام حسن عسکری (علیه السلام) به بیرون از منزل تشریف بیاورد، به اتفاق عده ای از شیعیان برای ملاقات آن حضرت در بیرون منزلش به انتظار ایستادیم. در آن حال نامه ای از امام (علیه السلام) دریافتیم که آن حضرت نوشته بود: «الا لایسلمن علی احد و لا یشیر الی بیده و لایومی فانکم لاتؤمنون علی انفسکم;کسی [در این موقعیت] به من سلام نکند و با دست خود به من اشاره ننماید و [حتی کوچکترین] اشاره ای نکند، برای اینکه شما امنیت جانی ندارید.» 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۸- تبیین جایگاه آل محمد علیهم السلام در جامعه ابوهاشم می گوید: از امام حسن عسکری (علیه السلام) تفسسیر آیه زیر را پرسیدم: «ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله »;«سپس این کتاب را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم، از میان آن ها عده ای بر خود ستم کردند و عده ای میانه رو بودند و گروهی به اذن خدا در نیکی ها پیشی گرفتند.» امام (علیه السلام) فرمود: هر سه دسته مربوط به آل محمد (صلی الله علیه و آله) می باشند. آنکه بر خود ظلم روا داشته، کسی است که اقرار به امام ننموده است و مقتصد کسی است که عارف به مقام امام است و گروه سوم و اشخاصی که سبقت درگرفتن فیض و خیرات دارند، امامان معصوم (علیهم السلام) هستند. ابو هاشم می گوید: من در فکر فرو رفتم که این چه عظمتی است که نصیب امامان معصوم (علیهم السلام) شده و مقداری هم اشک ریختم. امام عسکری (علیه السلام) نگاهی به من انداخته و فرمود: مقام ائمه بالاتر از آن است که تو در مورد عظمت شان آل محمد (صلی الله علیه و آله) می اندیشی! شکر خدا را به جا آور که تو را از تمسک کنندگان به ریسمان ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) قرار داده است و روز قیامت; زمانی که سایر مردم با رهبرانشان محشور می شوند، تو در ردیف پیروان آل محمد (صلی الله علیه و آله) بوده وبا آنان محشور خواهی شد. تو بهترین راه راانتخاب نموده ای! 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۹- اهتمام به دو اصل تولی و تبری سیره عملی امام عسکری (علیه السلام) در صحنه های اجتماعی، نکات برجسته ای برای پیروان آن حضرت دارد. یکی از مهم ترین فرازهای سیره اجتماعی آن حضرت، توجه به دو اصل تولی و تبری می باشد. در موارد متعدد و مناسبت های به دست آمده، امام یازدهم (علیه السلام) شیعیان رابه دوستی اهل بیت (علیهم السلام) و بیزاری از دشمنان آنان ترغیب می نمود. به عنوان مثال روزی علی بن عاصم کوفی که مردی نابینا بود به محضر امام شرفیاب شد. او ضمن گفت و گو با حضرت، ارادت خالصانه خویش را به خاندان نبوت اظهار نموده وگفت: من از یاری عملی شما ناتوانم و به غیر از ولایت و محبت شما و بیزاری از دشمنانتان و لعن به آنان در خلوت ها سرمایه ای ندارم، با این حال وضعیت من چگونه خواهد بود؟! امام عسکری (علیه السلام) فرمود: پدرم از جدم رسول خدا روایت نمود که: «من ضعف علی نصرتنا اهل البیت و لعن فی خلواته اعداءنا بلغ الله صوته الی جمیع الملائکه… فاذا بلغ صوته الی الملائکه استغفروا له و اثنو علیه; هرکس توانایی یاری نمودن ما اهل بیت را نداشته باشد و در خلوت هایش به دشمنان ما لعنت بفرستد، خداوند صدای او را به همه فرشتگان می رساند… هنگامی که صدای او به فرشتگان برسد، آنان برای وی طلب آمرزش نموده و او را می ستایند.» امام (علیه السلام) در ادامه می فرماید: آن فرشتگان می گویند: «اللهم صل علی روح عبدک هذا الذی بذل فی نصره اولیائه جهده و لو قدر علی اکثر من ذلک لفعل; خدایا بر روح این بنده ات درود فرست که در یاری اولیائش تمام تلاش خود را انجام می دهد و اگر بیش از این توانایی داشت انجام می داد.» در این حال از طرف خدای سبحان ندا می آید که ای ملائکه من! من دعای شما را درحق این بنده ام اجابت کردم و بر روح او درود فرستادم و در ردیف ارواح ابرار و از بهترین بندگان برگزیده خویش گردانیدم. » احمد بن مطهر می گوید: یکی از شیعیان به امام عسکری (علیه السلام) نامه نوشته و در مورد ارتباط با واقفیه سؤال کرد. آن حضرت در جواب نوشت: «آن ها را دوست نداشته باشید، به عیادت مریض های آنان نروید، در تشییع جنازه هایشان شرکت نکنید، بر مرده هایشان نماز نخوانید و در این مورد فرقی نمی کند که کسی امامت یکی از امامان معصوم را انکار کند یا اینکه فردی که دارای مقام امامت از طرف خدانیست را جزء امامان معصوم بداند و یا (مانند مسیحیان) قائل به تثلیث باشد. بدانید که منکر آخرین امامان معصوم (علیه السلام) همانند انکار کننده امامان قبلی است و هرکس به تعداد امامان بیفزاید مثل کسی است که از امامان معصوم کم می کند 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۱۰- پاسخ به پرسش های روز یکی از مهم ترین موارد در سیره اجتماعی امام عسکری (علیه السلام) پاسخ گویی به شبهه های فرهنگی و دینی جامعه بود. ابوهاشم جعفری می گوید: روزی ابوبکر فهفکی از امام یازدهم پرسید: چرا زن بی نوا درارث یک سهم و مرد دو سهم می برد. امام فرمود: «چون جهاد و پرداخت مخارج به عهده زن نیست و نیز پرداخت دیه قتل خطا بر عهده مردان است و بر زن چیزی نیست.» ابوهاشم در ادامه می افزاید: من پیش خود گفتم که قبلا شنیده بودم «ابن ابی العوجا» از امام صادق (علیه السلام) همین را پرسید و همین جواب را شنید. در این هنگام که از قلب من چنین سخنی خطور نمود، حضرت رو به من نموده و فرمود: «آری، این سؤال ابن ابی العوجاء است و وقتی سؤال همان است، پاسخ ما نیز همان خواهد بود. اول و آخر ما در علم و منزلت مساوی هستند و برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیر مؤمنان فضیلت و امتیازشان ثابت است.» 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۱۱- تشویق عالمان و دانشمندان راستین حمایت ائمه اطهار (علیهم السلام) از دانشمندان راستین و متفکران متعهد، در گسترش فرهنگ غنی و مترقی اهل بیت (علیهم السلام) نقش مهمی داشت. امام عسکری (علیه السلام) با قدر دانی از چهره های فرهنگی شیعه، جرقه امید را در دل دانشوران و دانش دوستان پدید می آورد و آنان را برای تلاش هرچه بیشتر در راه گسترش فرهنگ شیعه امیدوارتر می ساخت. ابوهاشم جعفری از یاران راستین امام عسکری (علیه السلام) و از نوادگان جعفر طیار (علیه السلام) می گوید: روزی کتاب «یوم و لیله » از تالیفات یونس بن عبدالرحمن را به حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) عرضه کردم. حضرت آن را مطالعه نموده و پرسید: این کتاب تألیف کیست؟ گفتم: این از آثار یونس بن عبدالرحمن از منتسبین به آل یقطین است. امام (علیه السلام) فرمود: «اعطاه الله بکل حرف نورا یوم القیامه; خداوند در مقابل هر حرف [که در این کتاب نوشته، ] نوری برای او در قیامت عطا فرماید.» همچنین امام عسکری (علیه السلام) در نامه ای به علی بن بابویه قمی – از دانشمندان برجسته شیعه در قم – به نحو شایسته ای او را می ستاید. در بخشی از آن نامه آمده است: ای بزرگ مرد و مورد اعتماد و فقیه شیعیان من، ابوالحسن علی بن حسین قمی! خداوند متعال تو را بر اموری که مورد رضای اوست موفق بگرداند و برای تو فرزندان صالح و شایسته عطا فرماید. ای مرد دانشمند و مورد اطمینان من، ابالحسن! صبرکن و شیعه مرا به صبر فرمان ده، همانا زمین از آن خداست که بندگانش را وارث آن می سازد. و سرانجام نیکو برای پرهیزگاران است و سلام و رحمت خدا و برکات او بر تو و بر همه شیعیانم باد.» 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۱۲- رهبری مبارزات سری پیشوای یازدهم علی رغم فشارهای شدید سیاسی و با وجود حضور اجباری در مناطق نظامی و تحت کنترل، با تیز بینی خاصی با دوستان و شیعیان خویش ارتباطی عمیق ایجاد کرده بود. به عنوان نمونه: امام حسن عسکری (علیه السلام) در یکی از روزها داود بن اسود را فرا خوانده و چوبی گرد و دراز به اندازه کف دست در اختیارش گذاشت و دستور داد که آن را به عثمان بن سعید عمری از افراد مورد اعتماد امام عسکری (علیه السلام) و اولین نائب خاص حضرت مهدی (علیه السلام) برساند. او می گوید: به قصد اجرای فرمان حضرت عسکری (علیه السلام) به راه افتادم. در راه با سقایی روبه رو شدم که استرش راه را سد کرده بود. من آن چوب را به هدف راندن استر بالا برده و به حیوان زدم. ناگهان چوب شکسته و شکاف برداشت، چون چشمم به قسمت شکافته چوب افتاد نامه هایی را دیدم که در داخل آن جاسازی شده بود. با عجله چوب را در آستینم پنهان کردم. دراین حال مرد سقا شروع کرد به داد و فریاد کردن، به من و سرورم دشنام می داد. بعد از انجام ماموریت، به خانه امام (علیه السلام) بازگشتم. عیسی از خدمتگزاران آن حضرت به نزدم آمد و گفت: مولای تو می گوید: «چرا استر را زدی و چوب را شکستی؟ ! دیگر کاری نکن که نیازی به عذر خواهی داشته باشد و از تکرار خطای خود خودداری نما. اگر شنیدی کسی به ما دشنام می دهد اعتنا نکن و از معرفی خود پرهیز کن، چون ما در سرزمینی بد زندگی می کنیم. پس راه خود را برو و بدان که اخبار و احوال تو به ما می رسد.» 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
۱۳- نجات جامعه از بحران های سرنوشت ساز در سامراء قحطی سختی پیش آمد، معتمد خلیفه وقت فرمان داد مردم به نماز استسقاء (طلب باران) بروند، مردم سه روز پی در پی برای نماز به مصلی رفتند و دست به دعا برداشتند ولی باران نیامد، روز چهارم جاثلیق (پیشوای اسقفان مسیحی) همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت، یکی از راهبان هر وقت دست به سوی آسمان بلند می کرد بارانی درشت فرو می بارید. روز بعد جاثلیق همان کار را کرد و آن قدر باران آمد که مردم دیگر تقاضای باران نداشتند; همین موجب شگفتی ونیز شک و تردید وتمایل به مسیحیت درمیان بسیاری از مسلمانان شد و جامعه اسلامی در آستانه یک بحران سرنوشت ساز و خطرناک قرار گرفت. این وضع برخلیفه ناگوار بود، پس به دنبال امام عسکری (علیه السلام) فرستاد و آن گرامی را از زندان آوردند. خلیفه به امام عرض کرد: امت جدت را دریاب که گمراه شده اند! امام فرمود: از جاثلیق بخواه که فردا سه شنبه به صحرا بروند. خلیفه گفت: مردم باران نمی خواهند بنابراین به صحرا رفتن چه فایده ای دارد؟ امام فرمود: برای آنکه انشاءالله شک و شبهه را برطرف سازم. خلیفه فرمان داد و پیشوای اسقفان همراه راهبان سه شنبه به صحرا رفتند. امام (علیه السلام) نیز در میان جمعیت عظیمی از مردم به صحرا آمدند. آنگاه مسیحیان و راهبان برای طلب باران دست به سوی آسمان برداشتند، آسمان ابری شد وباران آمد. امام فرمان داد دست راهب معینی را بگیرند و آنچه در میان انگشتان اوست بیرون آورند. در میان انگشتان او استخوان سیاه فامی از استخوان های آدمی یافتند، امام استخوان را گرفت و در پارچه ای پیچید و به راهب فرمود: اینک طلب باران کن. راهب این بار هم دست به آسمان برداشت اما ابر کنار رفت و خورشید نمودار شد. مردم شگفت زده شدند. خلیفه از امام پرسید: این استخوان چیست؟ امام (علیه السلام) فرمود: این استخوان پیامبری از پیامبران الهی است که از قبور برخی از پیامبران برداشته اند و استخوان پیامبری ظاهر نمی شود جز آنکه باران می آید. امام را تحسین کردند و استخوان را آزمودند دیدند همانطور است که امام می فرماید. 🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725
🔺سیره امام عسکری علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/6725 🔺ویژه مظلومین غزه👇 https://eitaa.com/fatemi222/10687 جهت نشر👆👆👆
  🌹✵ ﷽ ✵🌹 ➖ امام حسن عسکری (ع): ✅کسی که دوستش را در خلوت نصیحت کند، او را "آراسته" است... ⛔️ و کسی که آشکارا او را کند، عیب های او را برملا کرده است! 📙 تحف العقول /صفحه 36 💯🍀💐 📚 @fatemi222
🗓 به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ✅ میانه روی و پرهیز از اسراف 🔹 امام حسن عسکری علیه السّلام می فرمایند: «عَلَیْکَ بِالإقْتِصادِ وَ إیّاکَ وَ الإسْرافَ»؛ 🔹 بر تو باد به میانه روى و اعتدال و پرهیز از ولخرجى و اسراف. 📚 منبع: [احقاق الحق: ج ۱۲ ص ۴۶۷] 🔍 نکته: اقتصاد، حدّ اعتدال میانه اسراف و بخل است. اسراف، ملت ها را از بین می برد. اسراف مشکلات و عذاب های زیادی را بر سر جامعه می آورد. با اسراف کم کم می بینیم که باران هم دیگر نمی بارد. کم کم درهای رحمت بسته می شود. ____________ 📖 داستانک: 🔹 حسن بصری در کنار رودخانه وضو می گرفت. باقیمانده آب را کنار رودخانه، روی زمین ریخت. حضرت علی علیه السلام فرمودند چرا آب را روی زمین ریختی؟ باید آب را روی آب رودخانه می ریختی. 🔹 اسراف برای همه خطرناک است، خصوصا برای کسانی که از اموال بیت المال استفاده می کنند. ⏺ به عنوان مثال: ↩️ شخصی برای گرم ماندن اتاق محل کار خود، بخاری را در طول شب نیز روشن می گذارد! ↩️ و یا اینکه برق اتاق ها را بی جهت روشن می گذارند. ↩️ و یا اینکه وقتی به سفر کاری می روند، هتل پنج ستاره و غذاهای گران قیمت استفاده می کنند! مگر منزل خودشان هتل پنج ستاره است که وقتی به سفر می روند، هتل پنج ستاره می گیرند!! این موارد از کوچک و بزرگ، همه از مصادیق اسراف است. 💠 📚 @fatemi222
🗓 به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام 💢 شرک خفی 🔹 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: الإشْاکُ فِی النّاسِ اَخفی مِنْ دَبیبِ النَّملِ عَلیَ المَسْحِ الاَسودِ فی اللّیلَه المُظلِمَهِ؛ 🔹 شرک ورزی (و ریا) در مردم، پنهان تر است از جنبیدن و حرکت مورچه بر روی سنگ سیاه در شب تاریک. 📚 منبع: بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۵، ص: ۳۷۱ 🔻 یکی از مهم ترین مصادیق شرک خفی، ریا است. یعنی انسان کاری را انجام می دهد، تا مردم ببینند. مثلا منبر می رود برای اینکه مردم ببینند یا روضه می رود یا مجلس برگزار می کند و … . 📖 داستانک: 🔸 یکی از شاگردان محدث قمی نقل می کند که: از همان اوقات که به تحصیل مقدمات اشتغال داشتم نام محدث قمی را در محضر مبارک پدر بزرگوارم زیاد و توأم با تجلیل می شنیدم. وقتی که برای تحصیل به مشهد مشرف شدم زیارت ایشان را بسیار مغتنم می شمردم. چند سالی که با این دانشمند با ایمان معاشرت داشتم و از نزدیک به مراتب علم و عمل و پارسایی و پرهیزکاری ایشان آشنا شدم، روز به روز بر ارادتم می افزود. 🔸 در یکی از ماه های رمضان با چند تن از دوستان از ایشان خواهش کردیم که در مسجد گوهرشاد اقامه جماعت را بر معتقدان و علاقمندان منت نهند. با اصرار و پافشاری، این خواهش پذیرفته شد و وی چند روز نماز ظهر و عصر را در یکی از شبستان های آنجا اقامه کرد و بر جمعیت این جماعت روز به روز افزوده می شد. هنوز دو روز نشده بود که اشخاص زیادی اطلاع یافتند و جمعیت فوق العاده شد. روزی پس از اتمام نماز ظهر، به من که نزدیک ایشان بودم گفتند: « من امروز نمی توانم نماز عصر بخوانم». رفتند و دیگر آن سال برای نماز جماعت نیامدند. در موقع ملاقات و سؤال از علت ترک نماز جماعت گفتند: «حقیقت این است که در رکوع رکعت چهارم متوجه شدم که صدای اقتداکنندگان که پشت سر من می گویند: «یا الله، یا الله، ان الله مع الصابرین» از محلی بسیار دور به گوش می رسد و متوجه زیادی جمعیت شدم و در من شادی و فرحی تولید شد و خلاصه خوشم آمد که جمعیت این اندازه زیاد است! بنابراین، من برای امامت اهلیت ندارم.» 📚 منبع: مفاخر اسلام، ج ۱۱، ص ۳۶۰ باید یک ریاسنج برای خودمان داشته باشیم. 🔹 مرحوم فیض کاشانی می گوید: «ببینید در کاری که انجام می دهید، اگر کسی بود که بهتر از شما آن کار را انجام می داد، شما ناراحت می شوید یا نه؟» اگر ناراحت می شوید معلوم است برای خدا کار انجام نمی دهید. 💠 📚 @fatemi222
📜 چراغی در تاریکی باش! ▫️فراموش نكن كه تماميت و ناتمامى، در رابطه با هدف‌ها مشخص مى‌شود. ▫️آنجا كه هدف تو گلستان شدن جهان و صالح شدن تمام آدم‌ها باشد، هيچ‌وقت موفق نخواهى بود و به نتيجه نخواهى رسيد! ▫️اما آنجا كه ايجاد امكان و فراهم شدن زمينه و امكان انتخاب آدم‌ها را بخواهى، هيچ‌گاه مأيوس نخواهى شد؛ چون در شكم دستگاه فرعون مى‌توانى همچون موسى رشد كنى و در دل تاريكى مى‌توانى همچون چراغ بدرخشى، كه سياهى‌ها خود زمينه‌ساز و خاستگاه نور هستند. در بطن تاريكى چراغ‌ها بارور مى‌شوند. ▫️هميشه براى طرح دعوت و هدايت، امكان هست. اگر به‌دنبال دعوت و هدايت، اجابت و همراهى شكل گرفت، باز به تعبير اميرالمؤمنين در خطبه ششم، تو با مُقبِل به حق و آنها كه روى آورده‌اند، با مُدبِر از حق و آنها كه پشت كرده‌اند، خواهى جنگيد؛ وگرنه صبر مى‌كنى؛ با چشم تر و گلوى درد، با خار چشم و استخوان در گلو، شكيبا خواهى بود تا همراهان را بسازى و بيابى و كار خود را دنبال كنى. ▫️با اين وضع، تو به تماميت خويش و به موفقيت و پيروزى رسيده‌اى و دشمنِ درگير با اين‌چنين بينش و روشى، ناتمام و ابتر و شكست‌خورده است! ▫️چون حتى با پيروزى و تسلط و قدرت به تماميت نمى‌رسد و هدف تو را سد نمى‌كند؛ كه تو در دل او مى‌توانى همراهانت را بيابى و مى‌توانى مؤمن آل‌فرعون را داشته باشى. ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۷۹ #️⃣ ▫️📚 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️صفر تا صد داستان فروش زمین های فلسطینی ها یک بار برای همیشه..! 📚 @fatemi222
﷽ تدبر در قران 🌺ره باز کنید ، دلبری آمده است 🌺بر شیعه امام دیگری آمده است 🌺در مطلـع هشتـم ربیع الثانی 🌺میلاد امام عسکری آمده است 🌹ولادت امام حسن عسکری       علیه السلام مبارک باد 🌼🌸🍀🌼🌸🍀 🔻شاهدانِ اعمال🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: ای مؤمنین! هر عملی که شما انجام میدید، هم می‌بینه، هم (ص)، و هم گروهی از مؤمنینِ خاص، که طبق روایات ما، (ع) هستند. 🕋 قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ (توبه/۱۰۵) 💢 ای رسولِ ما! به این مردم بگو: «هر عملی که می‌خواهید، انجام بدهید! خداوند، پیامبر و مؤمنان، در حال مشاهده اعمال شما هستند!» ☝️ این آیه، عقیده‌ی مبنی بر «عرضه‌ی اعمال» بر اولیای خدا رو بیان میکنه. 👈 اعتقاد داره که، همه ما بصورت روزانه، یا هفتگی، یا ماهانه، یا... بر اولیای خدا (پیامبر اکرم و امامانِ معصوم) عرضه میشه. ✔ اگر ما خوب باشه، اونها خوشحال میشن😌 ✔ و اگر بد باشد، نگران و اندوهگین میشن😔 ✅️ بنابر روایات رسیده از (علیهم السلام)، منظور از مؤمنینی که در این دنیا شاهدِ اعمال ما هستند، (ع) هستند، نه هر شخص مؤمنی. ✍ روایاتی که در این زمینه نقل شده انقدر زیادند که به حدّ تواتر رسیده. بعضی از این روایات عبارتند از:👇 امام صادق(ع) فرمود: 👈 تمام مردم، هر روز صبح به پیامبر عرضه می‌شود. همه افراد خوب و بد... بنابراین مراقب باشید... و این مفهوم گفتارِ خداوند است که میفرماید: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ... 📚 اصول کافی، ج۱، ص۱۷۱ (باب عرض الاعمال). امام صادق(ع) فرمود: 👈 ای مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نکنید. 📚 تفسیر کنز الدقائق. امام باقر(ع) فرمود: 👈 تمام شما، هر عصر پنجشنبه، بر پیامبرتان عرضه می‌شود... بنابراین باید از اینکه عمل زشتی از شما بر پیامبر عرضه شود، شرم کنید. 📚 تفسیر برهان، ج۲، ص۱۵۸. 👈 شخصی به امام رضا(ع) عرض کرد: ای پسر پیامبر!! برای من و خانواده‌ام دعائی بفرمائید. حضرت فرمود: مگر من دعا نمی‌کنم؟ به خدا سوگند، شما، هر شب و روز بر من عرضه می‌شود، و من برای شما دعا می‌کنم. راوی می‌گوید، قبولِ این سخن برای من سنگین به نظر آمد. 👈 امام متوجّه من شد و به من فرمود: آیا کتاب خداوند قرآن، را نمی‌خوانی؟! آنجا که می‌فرماید: قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ... به خدا سوگند، منظور از مؤمنان در این آیه، علی بن ابی طالب و امامانِ از نسل او هستند. 📚 اصول کافی، ج۱، ص۱۷۱ (باب عرض الاعمال). ✔ خدا و پیامبر و اهلبیت، از تمام خلوتهای ما خبر دارند..💔 موقع حواسمون باشه، که دارند ما رو می‌بینند..😔 📚 @fatemi222
﷽ تدبر در قران 🌺ره باز کنید ، دلبری آمده است 🌺بر شیعه امام دیگری آمده است 🌺در مطلـع هشتـم ربیع الثانی 🌺میلاد امام عسکری آمده است 🌹ولادت امام حسن عسکری       علیه السلام مبارک باد 🌼🌸🍀🌼🌸🍀 🔻هرچه کنی، به خود کنی🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: هر کس به مردم کنه، در واقع به خودش کرده.⚠ ✅️ همون ضرب‌المثل معروف: هرچه کنی، به خود کنی گر همه نیک و بد کنی 🕋 یَأَیهَُّا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلیَ أَنفُسِکُم (یونس/۲۳) 💢 ای مردم! و ستمهای شما، به ضررِ خودِ شماست! ‼️ بعضی‌ها فکر میکنند اگر به دستوراتِ الهی دهن‌کجی کنند، و هر گناهی دوست دارند انجام بدند، به کسی ضرر میزنند.🤔 فکر میکنند ، نعوذبالله، به خدا ضرری میزنند. ❌ نخیر... 👈هر و ستمی که مرتکب بشن، و هر انحرافی که از حق پیدا کنن، ضرر و زیانش دامن‌گیر خودشون میشه.👉 فرض کنید جانِ هر انسانی، مثل خانه‌ی شخص باشه.🏠 هر کس هر کاری انجام میده، در محدوده‌ی خانه‌ی جانش داره انجام میده:👇 ✔ اگر می‌کنه، درونِ این خانه چاهی کنده، و داره این چاه رو پُر از فاضلاب و نجاساتِ بَد بو میکنه🤢 ✔ و اگر انجام میده، در حیاطِ این خانه باغچه‌ای پُر از گل‌های خوشبو کاشته، و داره پرورش میده🌺🌸 امّا برای افرادی که از پشتِ دیوارِ این خانه عبور می‌کنند، نهایتاً دو تأثیر✌️ و دو حالت✌️ وجود داره: ① یا بینیِ خودشون رو می‌گیرن و سریع رد میشن، تا این بوی بد اذیتشون نکنه.🤧 ② یا از بوی خوشِ گلها لذّت می‌برند، و صاحبِ گل‌ها رو دعا می‌کنند.😌 ✅️ بنابراین، خدا به کسی نمی‌کنه. اگر ظلمی هست، ساخته و پرداخته خودِ ماست💯 🕋 إِنَّ اللهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ (یونس/۴۴) 💢 خداوند هیچ به مردم نمی‌کند؛ ولی این مردمند که به خویشتن می‌کنند! 📚 @fatemi222
✍احکام عددی سه تایی https://eitaa.com/ahkam31/252
سلام علیکم نیاز به پاور و کلیپ باموضوع جهت جلسات جوانان دارم. امکان ارسال هست؟
یعنی هیچکی نداره 🙃
سلام مباحث معرفتی حضرت معصومه سلام الله علیها نشر جهت مطالعه https://eitaa.com/fatemi222/8860
D1736908T16454820(Web)-mc.mp3
14.85M
🔹 ویژگیهای شخصیتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قسمت اول سخنرانی راجع به روز ۹ دی است. با اینکه همه روزها متعلق به خداوند است، اما بعضی از آن ها را استثناء کرده و آن ها را «ایّام الله» نامیده است و با اینکه خداوند مالک همه سرزمین ها است، او برخی از سرزمین ها را حرم یا سرزمین مقدس قرار داده است. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 📚 @fatemi222