eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تقوا، نخ تسبیح زندگی به سبک رمضان و حضرت علی علیه السلام هست. ➕ تقوا یک رفتار دائمی است که تبدیل به عادت و سبک رفتاری ما می‌شود. تقوا که به معنای یک است، نه‌تنها یک عنصر، بلکه خیمه سبک زندگی اسلامی است. ➕اگر بخواهیم در ماه رمضان، سبک زندگی‌ای که خدا طراحی کرده یعنی سبک زندگی ماه رمضان و حضرت علی علیه السلام را بپذیریم، باید این سبک زندگی تقوا باشد و قول دادیم این تقوا تمام آثار دنیوی که ما از سبک زندگی انتظار داریم مثل نشاط و منفعت را به همراه داشته باشد. 💢 @fatemi222
تقوا و مدیریت 🔰به امیرالمؤمنین × می‌گفتند: «شما مدیریت بلد نیستی! 👈 چرا مثل معاویه آدم‌ها را خریدوفروش نمی‌کنی؟!» 🌸 مگر شیوه امیرالمؤمنین در اداره جامعه خودش چگونه بود؟ ➕ حضرت می‌فرمود: «من به روش تقوا مدیریت می‌کنم؛ اگر تقوا نبود، من زیرک‌ترین فرد در میان عرب بودم؛ لَوْ لَا التُّقَى لَکُنْتُ أَدْهَى الْعَرَب.» در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم؛ به آدم‌ها «مهلت» داده می‌شود تا خودشان باشند. 👈در روش تقوا، هیچ‌کسی را تحت تأثیر پُست و پول، مدیریت نمی‌کنند. 😊 کافی بود امیرالمؤمنین × از روش تقوا دست برمی‌داشت و با دادن پول یا مقام، آدم‌ها را می‌خرید، آن‌وقت چه‌بسا معاویه هم با حضرت همراهی می‌کرد! ولی این روش، خلاف تقواست. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ملاک‌ و معیارهای بهشتی شدن 1️⃣👈← تقوا و پرهیزگاری «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللّهُ الْمُتَّقِینَ؛ باغهایی از بهشت جاویدان که وارد آن می‌شوند... خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می‌دهد.» 2️⃣👈← ایمان و عمل صالح «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحَات أُوْلَـئِکَ أصحَابُ الجَنّةِ هُم فیها خَالِدُون؛ و آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، آنان اهل بهشت‌اند و همیشه در آن خواهند بود.» 3️⃣👈← جهاد و پایمردی «لَـکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ... أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ «ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند... خداوند برای آنها باغ‌هایی از بهشت فراهم ساخته که نهرها از زیر درختانش جاری است...» 4️⃣👈← شهادت «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ؛ خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموال‌شان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد. (به این گونه که در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند...)» 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻تقوا و عاقبت بخیری🔻 ✍️ قرآن کریم در ابتدای سوره بقره می‌فرماید: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 🕋 الم (۱) ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ، هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (۲) 💢 این کتاب با عظمتی است، که هیچگونه شکّ و تردیدی در آن نیست. 💢 و مایه هدایتِ و پرهیزکاران است. همین اوّلِ کار، خدا می‌فرماید: این قرآن، اهلِ رو هدایت می‌کنه.😳 ⁉️ سوال؟! مگه ما نمیگیم قرآن برای هدایت همه انسانها اومده: مسلمان و غیر مسلمان. پس چرا اینجا می‌فرماید این قرآن فقط رو هدایت میکنه؟!🤔 جواب: از این آیه معلوم میشه که، قبل از و هم میشه داشت. 👈 یعنی میشه نبود، ولی داشت. البته «تقوای عمومی». ✅ چون ما دو نوع داریم: «تقوای عمومی» و «تقوای مؤمنانه». 1️⃣ «تقوای عمومی»👈 یعنی اینکه شخص، حتّی هم نداره، امّا اهل هست. اهل حساب و کتاب هست. توی زندگیش ضابطه حاکم هست. اگر جایی سخنِ درستی بشنوه، عمل میکنه. درسته که این شخص، خدا و دستورِ خدا رو نمی‌شناسه، ولی وجدانش بیداره، و اخلاقیات رو درک می‌کنه.🙂 نداره، ولی خوبی‌ها رو میفهمه، و عمل میکنه. ✔️ چنین شخصی، اگر با برخورد داشته باشه، قرآن هدایتش میکنه،✨ و دستش رو می‌گیره. بسیاری از افرادی که در دنیا می‌شنویم، یک صفحه از قرآن رو خوندن، یا یک آیه قرآن رو شنیدن، و مسلمان شدند، از این دسته از افراد هستند.❤️ 2️⃣ «تقوای مؤمنانه»👈 یعنی اینکه شخص داره و هست، و در عینِ حال هم داره. چنین شخصی، وقتی به قرآن میرسه، این تقوا کمکش میکنه، و ایمانش رو قوی‌تر میکنه، و باعثِ هدایت بیشترش میشه.😊 امّا اگر کسی باشه، ولی نداشته باشه، این به دردش نمی‌خوره، و عاقبت بخیر نمیشه. چون خودِ قرآن می‌فرماید: 🕋 و الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ. (قصص/۸۳) 💢 عاقبت‌بخیری و سرانجامِ نیک، از آنِ است. پس یادمون باشه. 📣 اوّلین درسِ سوره بقره اینه که: قرآنِ کریم، فقط رو هدایت میکنه: 👈 هدًی لِّلْمُتَّقِینَ. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻برتری‌جویی ممنوع🔻 ✍️ قرآن کریم می‌فرماید و ، انسان رو از مواهبِ سرای آخرت محروم میکنه. روز قیامت اونهایی برنده هستند که گرفتار این ویژگی نباشند:👇 🕋 تلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ، نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (قصص/۸۳) 💢 سرایِ آخرت را تنها برای کسانی قرار می‌دهیم که اراده‌ی و در زمین را ندارند؛ 💢 و عاقبتِ نیک برای است! عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ. عُلُوّ👈 یعنی برتری. 👈 یعنی اینکه شخصی خودش رو از دیگران بهتر، بالاتر و برتر بدونه. و دیگران رو پائین‌تر از خودش حساب کنه. ❌ اگر کسی دیگران رو کمتر از خودش بدونه، از خدای متعال دور شده، و بوی بهشت رو استشمام نمیکنه.😔 ☝️ علُوّ و اساساً با توحید سازگار نیست. خدا صراحتاً به انسانها هشدار میده که: کسی که انگیزه‌ی عُلُوّ و برتری داره، و برای رسیدن به عُلُوّ و برتری، در ذهنِ خودش برنامه‌ریزی و اقدام میکنه، نمیتونه سعادتِ اخروی داشته باشه.❌ امیرالمومنین علی (ع) درباره‌ی این آیه فرمودند: 👈 "گاهی می‌شود که انسان از این لذّت می‌برد که بند کفشِ او از بند کفشِ دوستش بهتر باشد، و به خاطر همین جزوِ مصادیقِ این آیه می‌شود، چرا که اینهم شاخه‌ی کوچکی از است." 📚 تفسیر جوامع الجامع. ذیل آیه مورد بحث. حالا ببینید ما چقدر گرفتارِ و عُلُوّ هستیم: ☜ قیافه من بهتره... ☜ لباسهای من بهتره... ☜ خونه ما بهتره... ☜ ماشین ما بهتره... ☜ هیات ما بهتره... ☜ مسجد ما بهتره... ☜ و... ✅ نکته‌ی مهم در این آیه اینه که، بلافاصله بعد از کلمه‌ی عُلُوّ، گفته:👈 . لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا. ✔️ یعنی زمینه‌ی فساد در زمین رو فراهم میکنه. لذا عُلُوّ و مایه‌ی بسیاری از بدبختی‌های بشر است. ☝️ قدرت‌طلبی‌ها، ریاست‌طلبی‌ها، دیکتاتوری‌ها، پادشاهی‌ها و... همه ریشه در همین دارند. اینکه کسی دوست داشته باشه همه بله قربان‌ گو، و آماده به خدمت، در محضرش باشند. در طول تاریخ چقدر خونها ریخته شده که ریشه در همین داشته.⚔️ چون در عالم، فساد ایجاد میکنه. در یک تقسیم‌بندی کلّی، انسانها دو گونه هستند: ➖ ۱. انسانهایی که شوق و رغبتِ ویژه‌ای برای ریاست و عُلُوّ و بالانشینی دارند. ➖ ۲. انسانهایی که فاقد ویژگی فوق هستند. دسته‌ی اوّل با حرص و وَلَعِ خاصّی، دنبالِ سلطه بر همنوعان خودشون هستند. عقده‌ی سلطه و هیجانِ قدرت‌طلبی، آدم رو بیچاره میکنه.😔 قدرت‌پرستان وقتی به قدرت و ریاست دست پیدا می‌کنند، به شدّت علاقه‌مند به نمایشِ اقتدار هستند، و برای حفظِ قدرت دست به هر کاری میزنند.😨😰 ✔️ از نظر قرآن، چنین کسانی شایسته‌ی امانتِ قدرت نیستند، و کارشون به فساد و تباهی خودشون و جامعه‌شون کشیده میشه. حتّی گاهی اوقات کار به جایی میکشه که مثل فرعون ادّعای خدایی میکنند:😱👇 🕋 فقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی (نازعات/۲۴) 💢 فرعون گفت: «من پروردگارِ برترِ شما هستم.» 📣 حواسمون باشه!! فرعون یه شبه فرعون نشد.❗️ از برتری‌طلبی‌های کوچیک شروع کرد. ☜ تخم مرغ دزد، شتر دزد میشه. ☜ از یه بند کفش شروع میشه، تا میرسه به خدایی. اوّل میگه من بند کفشم بهتر از بند کفش توئه، بعد میگه من خدای تو هستم. ❌☝️خودمون رو از دیگران برتر ندونیم. آخر آیه می‌فرماید: وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. 👈 یعنی اهل برتری‌طلبی نیستند. معنای رو اینجا میشه دید. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋راههای بخشش و جبران گناه ✍️از آن جا که توبه، عملی جبرانی برای گناهان است. توبه کننده باید به گونه ای ضایعات و آثار سوء گناهان را از دل و جان خود، از زندگی خود از حقوق و حیثیت مردم، از عمل های واجب ترک شده، از فریب ها و دروغ ها، جبران کند. در آیات قرآن و روایات برای آمرزش و جبران گناهان دستورات و رهنمودهایی رسیده که ماچند نمونه از آنها را بیان می کنیم: 1⃣👈کمک ها و صدقات پنهانی یکی ازراههای جبران خطاها و گناهان، کمک پنهانی به دیگران است. قرآن می فرماید: 👈إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ[ بقره/ 271.] 👈اگر به فقرا آشکارا کمک کنید کار نیکوئی کرده اید، ولی اگر همین صدقات را پنهانی انجام داده ورسیدگی به فقرا، مخفیانه باشد برای شما بهتر است و سبب محو گناهانتان خواهد شد. 2⃣👈 هجرت و جهاد قرآن هجرت و جهاد را یکی از راههای جبران گناهان می داند و می فرماید: 👈فَالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ آل عمران/ 193.] 👈کسانی که هجرت کرده اند و بخاطر حمایت از حق از خانه هایشان آواره و اخراج شده اند و در راه من آزارها دیده اند و جهاد کرده و به شهادت رسیده اند، من گناهانشان را پوشانده و آنها را خواهم بخشید. 3⃣👈دوری از گناهان بزرگ ترک گناهان کبیره، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک می شود. 👌قرآن در این رابطه می فرماید: 🔸إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ[ نساء/ 31.] 🔹اگر شما ازگناهان بزرگی که از آن نهی شده اید دوری نمائید، ما گناهان دیگرتان را می بخشیم. 🔸لازم به ذکر است گناهان کبیره به گناهانی گفته می شود که در قرآن برای آن ها وعده عذاب داده شده است. 4⃣👈 انجام کارهای نیک هر کاری که مصداق حسنه باشد عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی ها می باشد. قرآن می فرماید: 🌹إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ[هود/ 114.] 👈به درستی که کارهای نیکو، کارهای بد را از بین می برد. حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی است که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا انجام می گیرد. امام علی (ع) می فرماید: انّ اللّه یکفِّر بِکلِّ حَسنةٍ سَیئَة با انجام هرحسنه ای، خداوند، یک گناه وسیئه را پوشانده و محو می سازد. 👈مردی به حضور رسول خدا (ص) شرفیاب شد و گفت: یا رسول الله در مدت عمرم، گناه بسیار کرده ام و هر کار زشتی مرتکب شده ام، آیا راه توبه به روی من باز است؟ خداوند توبه مرا خواهد پذیرفت؟ 👈رسول خدا (ص) فرمود: آیا مادر داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: پدر داری؟ عرض کرد: بلی؛ پیامبر (ص) فرمود: به او نیکی کن تا جبران گناهانت شود؛ وقتی آن مرد خداحافظی کرد و از در بیرون رفت رسول خدا (ص) فرمود: ای کاش مادرش زنده بود. کنایه از این که اگر مادرش زنده بود و او در حق مادرش احسان می کرد، خیلی زودتر جبران گناهانش می شد. 5⃣👈 قرض دادن وام دادن به افراد گرفتار، یکی دیگر از عوامل جبران گناهان است. قرآن می فرماید: 🌹إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعِفْهُ لَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[تغابن/ 17.] هرگاه شما برای خدا به بندگان نیازمندش قرض نیکو دهید، [وامی که در آن بهره و آزار و توقع و ذلّت نباشد]، خداوند چند برابر آن، پاداش عطا می فرماید و گناهان شما را هم می آمرزد. 6⃣👈 تقوا تقوا و پرهیزکاری یکی دیگر از عوامل بخشش گناهان است. قرآن می فرماید: 🌹إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[ انفال/ 29.] 👈هر گاه شما تقوا داشته باشید و از گناه دوری نمائید، خداوند به شما دید خاصّی (فرقان) می دهدکه به راحتی بتوانید حق را ازباطل تشخیص بدهید و گناهان شما را می آمرزد و از تقصیر شما در می گذرد. 7⃣👈ایمان و عمل صالح یکی از عوامل مغفرت و پوشش گناهان، ایمان و عمل صالح است. قرآن کریم می فرماید: 🌹وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ عنكبوت/ 7.] کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می دهند، گناهان آنان را می بخشیم. 👈پس باید کوشید از طریق افزایش معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمت های مادی و معنوی و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت کرد. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️ویژگی_های_یاران_امام_زمان_(عج) در بیان امام صادق علیه السلام 👌امام صادق(ع) در روایتی ویژگی‌های کلی و برنامه‌های کسانی را که می‌خواهند از یاران امام زمان(عج) باشند، چنین بیان کرده‌اند: 🔹« مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ»؛ 🔸هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که در شمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید داشته باشد: 1- منتظر بودن: انتظار فرج ویژگی نخست یاران امام مهدی(عج) است. البته انتظار به معنای حقیقی آن. 2- با ورع بودن: دومین ویژگی یاران امام زمان(عج) تهذیب نفس و خودسازی است. دوری از ، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات. 3- داشتن اخلاق نیکو: اخلاق نیکو و کریمانه از دیگر ویژگی‌های یاران و سربازان امام زمان است. 🔹 این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم(ع) از آنها مدح و تمجید کرده‌‌اند، باید در سربازان امام عصر(عج) وجود داشته باشد. 🔸در روایتی دیگرمی‌فرمایند: مـردانـی کـه خـدا را بـه حقّ شناخته‌اند، آنها یاوران حضرت مهدی(ع) در آخرالزمان هستند: «... رِجـالٌ عـَرَفـُوا اللّهَ حـَقَّ مـَعـْرِفـَتـِهِ، وَ هـُمْ اَنْصارُ المَهْدِیِّ فی آخِرِ الزَّمانِ» ✍️خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عج)قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️عاقبت بخیری امام صادق علیه السلام و کلام قرآن ➕يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102)🔖 ➕– آیه 102 سوره ی آل عمران می فرماید: ای مردم تقوا داشته باشید، نهایت تقوا، ای مومنان سعی کنید که مسلمان بمیرید. 🔸. پیام این آیه عاقبت بخیری است. ما باید سعی کنیم که بمیریم و با ایمان از دنیا برویم. 🔹در سوره ی یوسف داریم: خدایا من را مسلمان بمیران. در جای دیگر داریم: خدایا ما را با نیکان بمیران. 🔸اگر انسان خوب شروع کند است ولی اگر آنرا خوب به پایان برساند هنر بیشتری است. 🔹وقتی از بزرگان می پرسند که چه دعای مستجابی می خواهید آنها می فرمایند: عاقبت بخیری. 🔸کسانی بوده اند که در مقطعی داشته اند ولی بعد کرده اند. 👌احمد بن هلال یکی از یاران امام زمان (عج) بود که سفر رفته بود که بیست و پنج سفر را پیاده رفته بود ولی در آخر عمر امام او را کرد و او منحرف شد و بنیان مذهب انحرافی را گذاشت. 👌 علی بن ابی حمزه موسی بن جعفر(ع)بود وقتی امام شهید شد، هزار درهم پول پیش او بود. 👈 او امامت امام رضا(ع) را قبول نکرد و منحرف شد. 👌علی بن محمد با یک واسطه وکیل امام زمان (عج) بود. او فکر می کرد که امام او را جزو وکلای می گذارد ولی امام این کار را نکرد، در او شعله ور شد و امام زمانی کرد و امام او را لعنت کرد. ✍️منشا این کارها حسادت، و در راه امام حرکت نکردن است. 👈آقای ابوترابی کتابی بنام حُسن عاقبت نوشته است که کتاب خوبی است. ✍️ حالا چکار کنیم که مسلمان بمیریم؟ یکی از نگرانی های ما عاقبت است. حدیث داریم: دائما باید از عاقبت کارش بترسد. مثل مطهری و بهشتی کم بودند که با امام خمینی . چندعامل برای عاقبت داریم. 👌 امام صادق (ع) به یکی از دوستان شان که اگر می خواهی عاقبت به خیر بشوی سه تا کار انجام بده: ۱_نعمت های خدا را در خدا خرج نکن خدا به ما یکسری نعمت داده است که نباید آنرا در راه گناه خرج کنیم. ➖غزالی کتابی بنام که کتاب اخلاقی است دارد و فیض کاشانی آن کتاب را بازسازی کرده است و کتابی بنام محجة البیضا فی تهذیب الاحیاء را نوشته است. ➖یکی از بخش های این کتاب در مورد گناهان زبان است. 👈رسول اکرم فرمود: بسیاری از مردم بخاطر شان به جهنم می روند. 👌زبان یک نعمت است. پس نباید با زبان گناه کرد. امام می فرماید: به خدا نشوید. ➖در دعای جوشن داریم که خدایا تو حلم داری و عجله نمی کنی. ➖ در دعای کمیل داریم: ای خدایی که کمتر مرا می کنی و بدی های من را می پوشانی. ➖ ممکن است که انسان چند بار گناه بکند و کسی ولی بالاخره یک روز آبروی انسان می رود. ➖امام می فرماید: هر کسی که ما را دارد به ما است یا محبت ما را دارد، با او دوست باش. ➕۲_در روایت داریم که اگرمی خواهید عاقبت به خیر بشوید به مردم کنید. ➖می فرماید: کسی که به مردم احسان کند عاقبتش ختم به خیر می شود. ➕ در تاریخ داریم که عده ای به خاطر خدمت به انسان ها یا عاقبت به خیر شدند. ✔️ الان کرونا است و عده ای از نظر کمبود دارند، اگر شما می توانید به این افراد کمک کنید تا عاقبت به خیر بشوید. ➖فردی به امام کاظم (ع) گفت که ری مالیات برای من نوشته است، شما نامه ای به او بنویسید که از من مالیات بگیرد. امام به فرماندار نوشت: 👈خدا ی رحمتی دارد که آنرا بر سر کسی می اندازد که از دل مردم بردارد و دلی را شاد کند. آن مرد نامه را به فرماندار داد و فرماندار مالیات او را بخشید. 👈 سال بعد آن مرد امام را دید و گفت که فرماندار به نامه ی شما عمل کرد و من را کرد. ➖ امام فرمود: او من، خدا و پیامبر را هم کرد،ما هم خواهیم کرد. مسئولین، اگر نامه ی مرجعی یا عالمی نزد شما می آید به آن توجه بکنید و به آن احسان کنید. ➖همه ی ما دعا کنیم که عاقبت به خیر بشویم و با مسلمانی از دنیا برویم. ➖در قرآن داریم: حضرت ابراهیم به فرزندانش سفارش کرد سعی کنید که بمیرید. ۳_محبت ➖درکتاب بحارالانوار داریم که حضرت محمد (ص) امیرالمومنین را گرفت و فرمود: ای علی، تو وصی، جانشین و من هستی، هرکه بمیرد درحالیکه تو را دارد، خدا او را با امنیت و از دنیا می برد. پس یکی از راههای عاقبت به خیری به امیرالمومنین است. 👌آقاسید محمد خوانساری که تقوا بود، در آخر عمر اشک می ریخت و می گفت که دستم خالی است ولی به اهل بیت و روضه ها امید دارم. ➖ محبت اهل بیت کارگشاست. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋بیشتر از آنکه در فکر شکم و پوشاک اهل و اعیالت هستی، روی دین و ایمانشان وقت بگذار که مسئولی! ⭕️⭕️ و به شدت بازخواست میشوی در قبال تمام انحرافاتشان 🌸👇باهم ببینیم: 🌐💠⚜️⚜️💠🌐 🕋و أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ 🔹وخانواده‌ات را به نماز فرمان ده و بر آن پايدار باش. ما از تو روزى نمى‌خواهيم، (بلكه) ما تو را روزى مى‌دهيم، 🌸👇و اما بقیه آیه رو دقت کنید: 🕋و الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‌ 🔹و سرانجامِ (نيكو) براى (اهل) تقوا است. 🌺🌺و آخر آیه خدا میگه که: پس حسابی تلاش کن و استقامت به خرج بده تا سربراهشان کنی که خوشبختی و عاقبت بخیری، فقط در ایمان و تقواست. 🌐💠⚜️⚜️💠🌐 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 🌻 امام رضا علیه السلام در کلامی شریف و البته از امام سجاد‌(ع) نقل می‌فرماید:⇩⇩ 💠⇦اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی‌کند و کارهای خوب هم انجام می‌دهد، ، گولش را نخور، ممکن است عُرضۀ گناه کردن نداشته باشد. ✳️⇦بعد می‌فرماید: اگر کسی عرضۀ گناه کردن داشت، اما گناه نمی‌کرد، آرام باش، فریب نخور، 👈ممکن است گناهی را ترک می‌کند، اما مرتکب گناه دیگری می‌شود. 🔔 زیرا شهوات مردم مختلف است؛ 🔹یکی شهوت مال دارد، 🔹اما شهوت جنسی ندارد، 🔹یکی شهوت جنسی دارد، 🔹اما حرام نمی‌خورد. ✴️⇦سپس می‌فرماید: اگر کسی هیچ گناهی نکرد،عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است درست و حسابی نداشته باشد. 💟⇦بعد می‌فرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور،ببین آیا نفسش مسلط بر عقلش است،یا عقلش مسلط بر هوای نفس است؟ 🔷حضرت در انتهای بحث مثال می‌زند و می‌فرماید: 👈مانند کسی که حبّ‌ مقام دارد، یک دفعه‌ای با یک هوس و هوای حب ّ‌مقام،کلّ مراتب ایمانی قبلش را نابود می‌کند. 🔷امام علیه‌السّلام در ادامه می‌فرماید: 🔸وقتی به چنین آدمی می‌گویی: 🔸«إتَّقِ الله»؛ از خدا بترس، ناراحت می‌شود. 🔸«اَخَذَتهُ العِزَّه»؛ به غرورش برمی‌خورد، 🔸می‌گوید «به من می‌گویی با تقوا باشم؟ 🔸تا حالا کسی از من گناه ندیده. 🔷بعد امام(ع) می‌فرماید: اینها دیگر آدم هم نمی‌شوند و دچار لعن خداوند می‌شوند. 📚 وسائل الشیعه، ج ۸ 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ آموزش حیا و تربیت کودک 🔸اگرچه غریزه جنسی در کودک، است اما حریم باز و اتاق خواب بدون قانون والدین، زمینه بیداری زودهنگام این قوه حیوانی را در کودک نابالغ و نوجوان در آستانه بلوغ فراهم می‌سازد. 🔸خداوند در آیه 58 سوره نور، به‌منظور پیشگیری از زودرس و بروز انحرافات جنسی بر آموزش حریم‌نگهداری و تقویت حس حیامندی در کودک تأکید دارد. 🔸ای کسانی که ایمان آورده‌اید، باید کسانی که برده ملکی شمایند و کسانی از شما که به حد بلوغ نرسیده‌اند (هنگام ورود به مسکن شخصی شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگیرند (وسرزده وارد نشوند)، قبل از نماز و هنگام ظهر که لباس‌های خود را وامی‌نهید و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از این (سه وقت) بر شما و بر آن‌ها گناهی نیست (که بدون اجازه وارد شوند، زیرا) آن‌ها پیوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما می‌چرخند (یا شما با یکدیگر کار و رفت و آمد دارید و طلبیدن اذن مشکل است). این گونه خداوند آیات (احکام) را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و مصلحت‌دان است. ✋ آشناسازی کودک و نوجوان با دین‌داری 🔸قرآن در یک خطاب کلی به اهل می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم/6) [ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه دارید]. 🔸تقوی از مصدر وقایه به معنای خویشتن‌داری و خودنگهداری است. عرب به سپر می‌گوید: وقایه. ترجمانی چون ، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا هستند نه اصل مفهوم. 🔸بر مبنای این آیه، پدر ومادر مومن نمی‌تواند و نباید نسبت به معارف دین به فرزندان، کوتاهی بورزند. 🔸پیامبران و اولیای الهی در منش‌ها و گویش‌های خود با فرزندان، همواره ایشان را به عقاید دینی همچون مبدأ و معاد توجه داده‌اند. در این باب، تنها به دو آیه اشاره می‌کنیم: 🔸آیه اول) ♦️ وإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13) [(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه می‌کرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»] 🔸آیه دوم) ♦️وصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیعْقُوبُ یا بَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقرة/132) [و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [= تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»] ✋ آموزش احکام و شریعت به فرزندان ♦️والدین در کنار تعلیم اصول دین، می‌بایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است: وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!] ✋مشورت و احترام به رأی و نظر فرزندان ♦️یکی از پیام‌های غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورت‌خواهی و تکریم فرزند است: ♦️هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103) 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️ثلاث منجيات للمومن: کف لسانه عن الناس و اغتيابهم، و اشغاله نفسه بما ينفعه لاخرته و دنياه و طول البکاء علي خطيئته؛ 👌سه چيز موجب نجات انسان مومن خواهد بود: نگهداري زبانش از حرف زدن درباره مردم و غيبت آنان، مشغول شدنش به خويشتن با کارهايي که براي آخرت و دنيايش مفيد باشد و بسيار گريستن بر اشتباهاتش. و براستي خوشان اين گونه بودند و همواره به آخرت مشغول بود و بسيار مي گريست. ✔️چنان که در مسئله غيبت مومن، امام صادق (علیه السلام) روايت مي کند: مردي نزد امام زين العابدين(علیه السلام) آمد و گفت: شخصي به شما نسبت هاي ناروا داده و شما را گمراه و بدعت گذار ناميده است. حضرت به وي فرمود: تو حق دوستي و همنشيني با او را مراعات نکردي و گفتار او را براي من نقل کردي. حق مرا نيز از بين بردي، زيرا سخني از برادر ديني ام گفتي که من آن را نمي دانستم. 🔹هر دو خواهيم مرد و در روز قيامت از تو سؤال خواهد شد که چرا غيبت برادر خود را کرده اي. از غيبت بپرهيز که غيبت غذاي سگ هاي جهنم است. بدان کسي که زياد عيوب مردم را به زبان مي آورد، دليل آن است که عيب هاي خودش را در مردم جست وجو مي کند. 🔸از نظر آن حضرت (علیه السلام) غيبت رفتاري ضداخلاقي و است که آثار بسيار سويي در زندگي دنيوي و اخروي شخص به جا مي گذارد. 👈به نظر آن حضرت(علیه السلام) عيب جويي و کردن اموري است که آدمي را به هلاکت مي افکند. ✅بنابراين پيش از اين که به ديگري مشغول شود به خود مشغول شود و خود را بشناسد و در برطرف کردن آنها تلاش کند. آن حضرت(علیه السلام) در عبارتي مي فرمايد: ثلاث من کن فيه من المومنين کان في کنف الله، و اظله الله يوم القيامه في ظل عرشه، و آمنه من فزع اليوم الاکبر: من اعطي الناس من نفسه ما هو سائلهم لنفسه، و رجل لم يقدم يدا و رجلا حتي يعلم انه في طاعه الله قدمها او في معصيته، و رجل لم يعب اخاه بعيب حتي يترک ذلک العيب من نفسه؛ سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهي خواهد بود و از سختي ها و شدايد محشر در امان است: اول آن که به مردم چيزي را دهد که از آنان براي خويش مي خواهد (آنچه براي خود مي پسندد را به آنان عطا کند)؛ دوم قدم از قدم برندارد تا آنکه بداند آن حرکتش در راه اطاعت خداست يا معصيت و نافرماني او؛ سوم از برادر مومن خود (به عيبي که در خود نيز دارد) عيب جويي نکند تا آنکه آن عيب را از خودش دور سازد. 🔹آن حضرت اهل تقوا و صداقت و حيا و خوش رويي بود. 🔸از اين رو، همواره بر اين مکارم اخلاقي تاکيد داشت و مي فرمود: اربع من کن فيه کمل اسلامه، و محصت ذنوبه، و لقي ربه و هو عنه راض: وقا لله بما يجعل علي نفسه للناس، و صدق لسانه مع الناس، و الاستحياء من کل قبيح عند الله و عندالناس، و حسن خلقه مع اهله؛ چهار خصلت است که در هر کس باشد، ايمانش کامل و گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتي خداوند را ملاقات مي کند که از او راضي و خوشنود است 💢 @fatemi222