فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثری ارزشمند از رسانه فطرسمدیا
مستند امام علیع و غدیر از کانت تا رایسکه”
در آستانه سیصدمین سال تولد "ایمانوئل کانت"خردگرای آلمانی، نوشتههایی از او و هم عصرش "رایسکه" معرفی گردید؛ که به انسان قرن ۲۱ برای شناختن جانشین پیامبر اسلام ص و کانون پیروان او کمکی شایان خواهد کرد
⁉️کانت و رایسکه چه نگاهی به جمعیت مردم شیعه داشته و تفاوت آنان و همکیشانش را در چه میدانستهاند؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه بستن آب بر امام حسین علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شبهه بستن آب
https://eitaa.com/fatemion_kashan
پیوست پاسخ شبهه:
ابتدا باید بررسی شود كه آیا پیامبر صلّی الله علیه و آله در جنگ بدر چاههای آب را تصاحب كردند یا نه؟! و در صورت دستیابی به آن چاهها، آیا آنها را پُر كردند و با این كار مانع آب خوردن دشمنان خود شدند یا نه؟!
در بعضی از کتابهای تاریخی، روایتی نقلشده كه مضمونش این است:
یكی از اصحاب پیامبر صلّی الله علیه و آله به نام «حباب بن منذر» به وی پیشنهاد كرد كه لشكر اسلام را در كنار یكی از چاههای بدر فرود آورد و بقیه چاهها را پر كند تا لشكر كفار قریش آبی برای مصرف نداشته باشند. پیامبر صلّی الله علیه و آله رأی او را پذیرفت و عملی كرد.(1)
اما این نقل تاریخی، مورد اختلاف مورخان است. در همین كتاب در جای دیگر پیرامون جنگ بدر میگوید: كفار قریش خواستند از چاههای بدر آببردارند كه مسلمین مانع شدند، در این هنگام پیامبر صلّی الله علیه و آله به مسلمین خطاب كرد و فرمود: مانع آب خوردن كفار نشوید و آنها را رها كنید.(2)
این دو نقل تاریخی باهم سازگاری ندارد؛ زیرا اگر پیامبر صلّی الله علیه و آله راضی به پُر كردن چاههای بدر بود، معنی نداشت كه از مسلمین بخواهد، مانع آب خوردن كفّار قریش نشوند. مگر اینکه بگوییم: (بنابر پذیرش هر دو نقل) از نقل دوم استفاده میشود كه، آنچه در نقل اول آمده است (تصاحب كردن یک چاه و پر كردن بقیه چاهها)، بدین سبب بوده است كه چاهها در اختیار مسلمین باشند. اگر كفار آبی خواستند، با اجازه مسلمین آب بخورند؛ یعنی هدف پیامبر این بود كه فقط چاهها در اختیار آنها باشد نه اینکه مانع آب خوردن كفار هم شوند.
تا اینجا بنابر پذیرش تصاحب و پر كردن چاههای بدر، مطلب را بررسی كردیم؛ اما برخی از مورخین معاصر اصل قضیه را نپذیرفتهاند. علامه سید جعفر مرتضی عاملی دلایلی را بر ردّ اصل ماجرا اقامه میكند و در آخر نتیجهگیری میكند كه اساساً چاههای بدر در اختیار مسلمین نبوده است.(3)
یكی دیگر از محققان معاصر میگوید:
این قضیه با آیات قرآن منافات دارد چراکه آیات الهی خبر میدهند از اینكه آبی در دسترس مسلمین نبوده است. لذا از خداوند طلب آب كردند و خداوند بهعنوان امداد غیبی برای آنها بارانی فرستاد كه از چند جهت نافع به حال مسلمین بود.(4)
تا اینجا از دید محققان تاریخ، مسئله را بیان كردیم. مفسران قرآن هم دراینباره مطالبی گفتهاند، امین الاسلام طبرسی و علامه طباطبایی در ذیل آیه 11/ انفال، اتفاقنظر دارند كه چاههای بدر در اختیار مشركان قریش بوده است. در آیه 11/ انفال میخوانیم:
یاد آرید هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شمارا فراگرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد تا شمارا به رحمت خود با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهای شمارا محكم و گامها را با آن استوار دارد.
این دو بزرگوار در ذیل همین آیه شریفه میگویند:
مشركان قبل از مسلمانان بر آب تسلط پیدا كردند و مسلمانان گرفتار تشنگی شدند و شیطان وسوسهشان كرد كه شما خود را از اولیای خدا میدانید، درحالیکه مشركان بر آب مسلطاند؛ پسازآن باران به حد كافی آمد و علاوه بر تطهیر آنان از حدث و خبث، زمین رملی و شن زار زیر پایشان نیز مستحكم شد.(5)
همچنین در تفسیر كشاف نقلشده كه چاههای آب در منطقه بدر در اختیار كافران بود و آنان زودتر از مسلمانان آنجا را گرفته بودند و مسلمانان در چائی بودند كه آب نبود و بعد از ورود به منطقه بدر ناگهان با نیروهای دشمن روبرو شدند.(6) در تفسیر صافی نیز آمده كه: مشركان بر آب مسلط شدند.(7)
با توجه به آنچه گفته شد، نتیجه میگیریم كه؛ اولاً، در اصل قضیه تردید وجود دارد؛ چون از دیدگاه تاریخی، مطلب خیلی واضح نیست و نقلهای دیگری نیز وجود دارد كه دلالت میكند بر اینكه سیره نبوی در جنگ بدر بر این بوده است كه مانع از آب خوردن كفار نشوند. ثانیاً، بنا به نظر مفسّران (كه تمام توجه آنها به آیات الهی است و قضیه را صرفاً ازنظر قرآن بررسی میکنند) چاههای بدر در اختیار كفار قریش بوده است. مسلمین اگر آبی در دست داشتهاند بهواسطه همان بارانی بوده كه خداوند برای آنها فرستاده است. ثالثاً، آنچه كه از بستن آب بهوسیله پیامبر مشهور شده تنها یك قول است كه آنهم در جای دیگر همان كتاب مخالفش نقلشده، لذا هیچ مفید
فایده نبوده و این قول باطل است.
پینوشتها:
1. ر.ك المغازی، بیروت، مؤسسة للاعلمی للمطبوعات، چاپ سوم، 1409، ج 1، ص 53 ـ 54؛ و ر.ك. سیرة ابن هشام، دارالكتاب العربی، 1418، ج 2، ص 263.
2. ر.ك. المغازی، ج 1، ص 61.
3. ر.ك. مرتضی عاملی، سید جعفر، الصحیح من سیره النبی الاعظم، دارالهادی، دارالسیره، چاپ چهارم، 1415، ج 5، ص 29 ـ 30.
4. ر.ك. جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام، سیرة رسول خدا، انتشارات دلیل، چاپ اول،1380، ج 1، ص 493 ـ 494.
5. ر.ك. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، دارالاحیاء التراث العربی، مؤسسه التاریخ العربی، 1412، ج 4، ص 250؛ و ر.ك. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، مؤسسه اسماعیلیان، ج 9، ص 22.
6. كشاف، ج 2، چاپ چهار جلدی، ص 223 در ضمن آیه 42 سوره انفال.
7. تفسیر كشاف، ج 1، چاپ دو جلدی، ص 640, در تفسیر آیه 12 سوره انفال.
https://eitaa.com/fatemion_kashan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ چیز در این عالم اتفاق نمی افتد
مگر به اذن امام رضا جان علیه السلام 💚✨
هر چند حال و روز، زمین و زمان بد است
یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است
#غریب_الغربا💔
#https://eitaa.com/fatemion_kashan
اعتراف غزالي به بيعت عمر بن خطاب با اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم و نقض پيمان توسط او به خاطر مال و رياست دنيا
غزالي، دانشمند پرآوازه اهل تسنن در قرن ششم در باره تبريك و تهنيت خليفه دوم و پيماني كه در آن روز بست و فقط چند روز بعد آن را فراموش كرد، مي نويسد:
واجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولي كل مولي فهذا تسليم ورضي وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوي تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوي في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوي فعادوا إلي الخلاف الأول: فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا.
از خطبه هاي رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت:
«تبريك، تبريك، اي ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاي ديگري هستي.»
اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبري علي (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علي (عليه السلام) به رهبري امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز ها، عمر تحت تأثير هواي نفس و علاقه به رياست و رهبري خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلي تغيير داد و با لشكر كشي ها، برافراشتن پرچم ها و گشودن سرزمين هاي ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلي هموار كرد و از مصاديق اين سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا). پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايي ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله اي كردند.
الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد، مجموعة رسائل الإما الغزالي. ص483
https://eitaa.com/fatemion_kashan
شرح حال أبو حامد غزالي :
علامه شمس الدين ذهبي در ترجمه او مي نويسد :
الغزالي الشيخ الإمام البحر حجة الإسلام أعجوبة الزمان زين الدين أبو حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسي الشافعي الغزالي صاحب التصانيف والذكاء المفرط ... ثم بعد سنوات سار إلي وطنه لازما لسننه حافظا لوقته مكبا علي العلم.
غزالي استاد پيشوا و درياي علم ، نشانه اسلام ، اعجوبه زمان ، صاحب كتاب ها وانساني با هوش فراوان و زيرك... بود .
پس از سال ها به زادگاهش بازگشت و به استفاده از وقت ، فرصت وعلم ودانش روزگار را سپري كرد ... .
سير أعلام النبلاء ، ج 19 ، ص 322 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
و در جلد 14 ، ص 202 از همين كتاب با استفاده از حديث نبوي او را يكي از احياگران دين مي داند و مي نويسد :
وقال الحاكم سمعت حسان بن محمد يقول كنا في مجلس ابن سريج سنة ثلاث وثلاث مئة فقام إليه شيخ من أهل العلم فقال أبشر أيها القاضي فإن الله يبعث علي رأس كل مئة سنة من يجدد يعني للأمة أمر دينها وإن الله تعالي بعث علي رأس المئة عمر بن عبدالعزيز وبعث علي رأس المئتين محمد بن إدريس الشافعي ...
قلت وقد كان علي رأس الأربع مئة الشيخ أبو حامد الاسفراييني وعلي رأس الخمس مئة أبو حامد الغزالي وعلي رأس الست مئة الحافظ عبد الغني ...
حاكم مي گويد : از حسان بن محمد شنيدم كه مي گفت : در سال 303هـ در مجلس ابن سريج بودم ، پير مردي دانشمند بر خواست و گفت : بشارت اي قاضي ! خداوند در هر صد سال كسي را مي فرستد كه احياگر دين است ، عمربن عبد العزيز اولين است و در صد سال دوّم محمد بن ادريس شافعي است...
من مي گويم در صد سال چهارم ابو حامد اسفراييني است و در صد سال پنجم غزالي و در صد سال ششم حافظ عبد الغني است ، و...
https://eitaa.com/fatemion_kashan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 می ترسم آقا تشریف بیارند و گله کنند ...
📞 تماس تلفنی ضبط شده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مؤیدی و حجت الاسلام والمسلمین عالی
⚠️ این مکالمه با رضایت حجت الاسلام والمسلمین عالی منتشر خواهد شد.
https://eitaa.com/fatemion_kashan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی
نظر مرحوم آیت الله العظمی الامام خوئی رحمه الله راجع به جمهوری اسلامی ایران
#خوئی
#جمهوری اسلامی
https://eitaa.com/fatemion_kashan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینک آخرالزمان
🔹صدها کشیش مسیحی دسته جمعی در یک کلیسا مسلمان شدند و شهادتین را به عربی و انگلیسی قرائت کردند.
#آینده از آن ماست
https://eitaa.com/fatemion_kashan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 توبه یکی از علمای وهابی و عذرخواهی از اهل بیت عصمت و طهارت: من غلط کردم و از رسول خدا (ص) و حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) و حسین (ع) و حسن (ع) عذرخواهی میکنم.
✍ پن: در برخی کانالهای فضای مجازی این فرد به عنوان امام جمعه مسجد الاقصی معرفی شده در حالی که امام جمعه مسجد الاقصی و رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس اشغالی، «شیخ عکرمه صبری» است. برخی نوشتهاند امام جماعت مسجد الاقصی که نشانهای برای آن نیست. این فرد خود را صلاح الدین معرفی میکند. به نظرم مهمتر از اینکه او کیست، توبه واقعی و حقیقی اوست.
💢https://eitaa.com/fatemion_kashan
4_5866275446244509875.mp3
9.3M
فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی درباره عید غدیر:
✳️ شعر سیداسماعیل حمیری درباره امیرالمومنین و غدیر
💠شبهه وهابیت معاصر درمورد واقعه غدیر
تحریف معنای کلمه ولایت و ساخت داستان تخیلی برای غدیر
💠 پاسخ و نقد شبهه
#پاسخگویی_دینی
#غدیر
#سلسه جلسات شبهه شناسی
https://eitaa.com/fatemion_kashan