باسلام و عرض ادب محضر همه عزیزان کانال مسجد وهیات فاطمیه وهمچنین عزیزانی که تازه به گروه اضافه شده اند
وضمن عرض تشکر از همراهی شما بزرگواران🙏
لطفا اگر مطلبی و نقدی در مطالب، وجود دارد به پی وی یکی از ،آدمین های کانال اطلاع دهید.
ضمنا اگر مطلب مستند و مفیدی هم داشتید ارسال نمایید تا بارگزاری نمائیم.
باسپاس از اینکه همراهمان هستید.
http://eitaa.com/fatemiyeh_Kashan
تفسیر صوتی و متنی استاد قرائتی:
همچنین ، تو را به میان امتی که پیش از ایشان امتهایی بگذشتند فرستادیم تا آنچه را به تو وحی کردیم بر آنان برخوانی و [حال آنکه] آنها به خدای رحمان کفر می ورزند . بگو : اوست پروردگار من، جز او خدایی نیست ، تنها بر او توکل کردم و بازگشت من به سوی اوست .
-اگر چه بعثت پیامبر اکرم (ص) در میان امت عرب بوده است ، ولی به صراحت آیات دیگر ، او پیامبر تمام امتهاست.
-بعثت انبیا، سنت الهی و بر اساس لطف و رحمت اوست .
- توجه به تاریخ هر قوم، برای تبلیغ و تبیتشان لازم است .
- در برابر کفار مقاومت و از عقیده خود دفاع کنید.
- توکل برخدا ، عامل مقاومت در برابر کفار است.
- دلایل ایمان ما به خداوند، ربوبیت او ، یگانگی او ، پناهگاهی او ، و بازگشت ما به سوی او می باشد
سوره رعد آیه 30
🌸🌿🌸🌿🌸🌿
#مسجد_و_هیات_فاطمیه_کاشان
@fatemiyeh_Kashan
برای زیباتر صحبت کردن و جذابیت کلام :
⛔️نگو: فهمیدی؟! نمیفهمم!
✅بگو: متوجه شدی؟ من متوجه منظورت نشدم
⛔️ نگو: میتونم چند لحظه مزاحمتون بشم؟
✅بگو: ممنون میشم چند دقیقه وقت تون رو به من اختصاص بدید.
⛔️ نگو: من تو این فازها نیستم !
✅ بگو: طرز فکر من متفاوته .
#مهارتهای_کلامی
#هنر_فن_بیان
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
#مسجد_و_هیات_فاطمیه_کاشان
@fatemiyeh_Kashan
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً أَ فَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعاً وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ «31»
واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمىآورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشدهاند (و نمىدانند) كه اگر خدا مىخواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مىآورد. و پيوسته به كسانىكه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كردهاند مصيبت كوبندهاى مىرسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مىآيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد. همانا خداوند خلف وعده نمىكند.
نکته ها
اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مىكند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مىفرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد.
قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مردههاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه
جلد 4 - صفحه 363
بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ ... «1»
از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مىشود كه در قرآن، علوم ورموزى است كه مىتوان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد. «2» «سُيِّرَتْ بِهِ، قُطِّعَتْ بِهِ، كُلِّمَ بِهِ»
پیام ها
1- انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعاً»
2- عناد ولجاجت، درد بىدرمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ، قُطِّعَتْ بِهِ، كُلِّمَ بِهِ»
3- در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
4- معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوسهاى افراد لجوج. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
5- اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسانهاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعاً» چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» «3»
6- كفّار بايد منتظر ضربههايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
7- قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
8- همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
9- علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
10- هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
«1». تفسير صافى.
«2». تفسير كنزالدقائق.
«3». بقره 256
جلد 4 - صفحه 364
11- از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
12- هيچگاه در وعدهها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ»"
#تفسیر_سوره_رعد_آیه_۳۱جز۱۳
#سوره_مبارکه_رعد
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
#مسجد_و_هیات_فاطمیه_کاشان
@fatemiyeh_Kashan
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ «32»
و همانا پيامبرانى پيش از تو (نيز) به استهزاء گرفته شدند، امّا من به كسانىكه كفر ورزيدند مهلت دادم سپس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود.
پیام ها
1- شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختىها و مصائب است. «اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ»
2- كسىكه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا»
3- مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَأَمْلَيْتُ» (مؤمن از اين فرصت براى توبه و عملصالح بهرهبردارى مىكند، امّا كافر بر گناهان خويش اصرار مىورزد.)
4- به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مىرسد. «ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ»
5- اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مىكنيد، خطرات و سختىهاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيّه دهيد. «لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ»"
#تفسیر_سوره_رعد_آیه_۳۲جز۱۳
#سوره_مبارکه_رعد
🌼🌺🌼🌺🌼🌺
#مسجد_و_هیات_فاطمیه_کاشان
@fatemiyeh_Kashan
ده #صلوات بفرستید ❤️
پیامبر خدا (ص) فرمودند:
جبرئیل و اسرافیل و عزرائیل و میکائیل
نزدم آمدند، جبرئیل فرمود:
ای پیامبر خدا هر کس از امتت #ده_صلوات
بر تو بفرستد من بر پل صراط دستش را
خواهم گرفت و او را عبور میدهم
میکائیل فرمود: من هم از آب #حوض_کوثر
به او مینوشانم
اسرافیل هم فرمود:
منم سر به سجده میگذارم
و سر را بلند نخواهم کرد تا خداوند
همهی #گناهان او را نبخشاید
عزرائیل هم گفت: منم روح او را همانند روح_پیامبران قبض میکنم.
[ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ ]
📚 درةالناصحین