زایل نمیشوند.
7 ) ممکن است اشکال شود که مثلاً این فطریات اوهام چیزی نیستند جز استقرای ناقص و تعمیم ناخودآگاه ذهن که بر فرض وقتی دهها و صدها مورد از موجودات محسوس را متحیز در جهت خاصی یافت، حکم میکند که هر موجودی متحیز در جهت خاصی است.
در پاسخ به اشکال فوق باید گفت این که ابن سینا در تبیین فطرت شرایطی فرضی، مانند رجل معلق، در نظر میگیرد نشان میدهد که به اعتقاد او مستقل از منابع کسب معرفت، خود فطرت هم منبعی برای شهادت به برخی قضایاست. در این میان فطرت عقل صادق است (انما الصادق فطرة القوة التی تسمی عقلاً) ولی مثلاً فطرت وهم که نشان گر وجود ساختار و جبلت خاص جسم است (ان هذه حبلة قوة لاتتصور شیئاً الا علی نحو المحسوس) تا جایی که در محدودهی محسوسات حکم میکند، صادق خواهد بود، زیرا در واقع ابزار عقل در قلمرو محسوسات است (ففطرة الوهم فی المحسوسات و فی الخواص التی لها، من جهة ما هی المحسوسة، صادقة یتبعها العقل، بل هو آلة للعقل فی المحسوسات) اما اگر از این قلمرو فراتر برود و بخواهد در باب امور غیرمحسوس مانند محسوسات قضاوت کند، فطرت کاذبی خواهدداشت (اما فطرتها فی الامور التی لیست بمحسوسة لنصرفها الی وجود محسوس، فهی فطرة کاذبة).
جمع بندی
دقت در سخنان ابنسینا نشان میدهد که از نظر او عقل نظری و عقل عملی دو قوهی مستقل هستند و هیچ یک را نمیتوان حقیقت و ماهیت نفس ناطقه دانست، بلکه از قوای خاص انسان میباشند و البته اخص خواص. اما در عین حال انسان ویژگیهای خاص دیگری نیز دارد که ابن سینا از آنها یاد کرده و مراد ما از فطرت و فطریات نیز همین ویژگیها میباشند.
از سوی دیگر اصطلاح فطرت و فطری در آثار ابن سینا، اگرچه اخص از فطرت و فطریات به معنای مذکور است اما، نسبت به ادراکات فطری اعم است.
در عین حال فراتر از اصطلاح و نام گذاری، اساس دیدگاه ابن سینا در باب ادراکات فطری با آنچه این پژوهش با الهام از اندیشههای شهید مطهری قدسسره در صدد تبیین آن است منطبق میباشد، زیرا ابن سینا قائل به تصدیقات فطری - و نه تصورات فطری - است و مصداق آن را قضایای بدیهی یا اولیات میداند. البته تذکر این نکته ضروری است که آنچه در این جستار بیان شد عبارت بود از تقریر تفاوت و تمایز فطرت و عقل از نظر ابن سینا. اما از آنجا که استعمال واژهی عقل میتواند با سعه و ضیق فراوانی همراه باشد، چه بسا فیلسوف دیگری دایرهی عقل را چنان وسیع بگیرد و تعریفی از آن ارایه دهد که شامل فطرت نیز باشد. اما آنچه در این مقدمه گذشت، نمونه و شاهد مهمی بود از عموم متون فلسفی در سنت اسلامی و به نظر میرسد تعجب استاد مطهری قدسسره بجا باشد که چرا قدمای مااین قدر به بحث فطرت کم توجه بودهاند.
کتابنامه
- ابن سینا، الشیخ الرئیس حسین بن عبدا...، الاشارات و التنبیهات، مطبعة حیدری، 1403 ه. ق.
- همو، رسالهی نفس، با مقدمه و حواشی و تصحیح دکتر موسی عمید، تهران، سلسله انتشارات انجمن آثار ملی، 16 ، 1331 .
- همو، روانشناسی شفا، الفن السادس من کتب الشفاء، ترجمهی اکبر دانا سرشت، تهران، امیرکبیر، 1363 .
- همو، الشفاء، تصدیر ابراهیم مدکور، المؤسسة الجامعیة للدراسات الاسلامیة، 1405 ه. ق.
- همو، النجاة، تهران، المکتبة المرتضویة، 1364 .
- افلاطون، دورهی آثار افلاطون، ترجمهی محمد حسن لطفی، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1367 .
- رحمان، فضل، نظریهی عقل در فلسفهی ابن سینا در دین، فلسفه، قانون، ترجمه و تألیف دکتر سید مصطفی محقق داماد، تهران، انتشارات سخن، 1378 .
- کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ج 4 ، از دکارت تا لایب نیتز، ترجمهی دکتر غلامرضا اعوانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش، 1375 .
- مطهری، مرتضی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2 ، تهران، انتشارات صدرا، 1378 .
- همو، انسان در قرآن (مقدمهای بر جهان بینی اسلامی، ج 4)، تهران، انتشارات صدرا، 1372 .
- همو، نقدی بر مارکسیسم، تهران، انتشارات صدرا، 1363 .
- Leibnitz, G. W., New Essays on Human Understanding, Cambridge University Press, 1996.
درمنظومة آیات و روایات اسلامی، محل معرفت قلب است و علم حقیقی همان معرفت قلبی است.مهم ترین ویژگی های معرفت شهودی و قلبی مطرح در آیات و روایات عبارت اند از: وهبی و از سوی خداوند بودن، نامتعارف و غیرعادی بودن، مستقیم و عاری از تفکر و واسطه بودن، شناختی بودن، برخورداری از حقیقت و صدق، برخورداری از متعلَّق فرامادی وغیبی، نتیجة تقوا و مجاهده [درونی و بیرونی] بودن. عرفا نیز، به تبعیت از شریعت ناب، قایل به معرفت عرفانی و قلبی اند. از دیدگاه ابن عربی معرفت حقیقی شناختی قلبی، بی واسطه، غیراکتسابی و وهبی است که با حصول استعداد نفس از طریق رعایت تقوا، مجاهده و سلوک عملی حاصل می شود . روشن است که تطابق دیدگاه عرفا بر شریعت مبین اسلام به دلیل پایبندی آنان به دستورات و اصول اسلامی است
علی احمدی میانجی - ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C_%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C
هدایت شده از ایران امروز
در روز تاسوعا،یاد کنیم از شهدایی که در راه انقلاب اسلامی بدنشان ارباً اربا شد.
✅به ایران امروز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2410086410Ca8f498c543
هدایت شده از ایران امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ورود رهبر انقلاب به حسینیۀ امام خمینی و آغاز مراسم عزاداری شب عاشورا
✅به ایران امروز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2410086410Ca8f498c543
هدایت شده از جهاد تبیین
آیتالله میرباقری از علمای بزرگ عصر ماست که در چارچوب و امتداد اندیشه امام و رهبری، به تبیین عالمانه کاستیهای معرفتی تمدن غرب پرداخته و برای تمدن نوین اسلامی نظریهپردازی میکند.
ریشه جسارت به ایشان بابت بازخوانی پیام امام(ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی، در کینه غربزدگان از امام است.
🛑#جهاد_تبیین
🏴@TABEIN_14
علی بن یقطین - ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%DB%8C%D9%82%D8%B7%DB%8C%D9%86
عذرخواهی علیبنیقطین از ابراهیم جمال - منبر عالمانه
https://mnbr.ir/1622/%d8%b9%d8%b0%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%a8%d9%86%db%8c%d9%82%d8%b7%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%85-%d8%ac%d9%85/
هدایت شده از ورامین پرس
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودی در
جمع مسئولان در شهرستان ری مطرح کرد:
در تاریخ بشریت انقلابهای مختلفی روی داده است ، اما هیچ نهضت و انقلابی همچون عاشورا در تاریخ جهان پایداری نداشته است
◾️مراسم ویژه روز تاسوعای حسینی عصر امروز دوشنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۳ ، با حضور جمعی از مسئولان در شهرستان ری با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و مداحی حاج حمید خدام ذاکر آل الله برگزار شد.
◾️در این مراسم خانگی فرماندهی سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران ، امام جمعه موقت شهرستان ری ، امام جمعه و فرماندار و شهردار شهرستان قرچک و... حضور داشتند.
ورامین پرس در ایتا👇👇👇
@vara_minpres
اخبار قرچک در ایتا👇👇👇
@Gharchak_pres
هدایت شده از ورامین پرس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش مستقیم تجمع تاسوعای حسینی شهرستان ورامین از قاب شبکه خبر و شبکه 1
هدایت شده از حمید رسایی
.
♻️ به بچههامون چی یاد بدیم
🔰 حمید رسایی: جنبه احساسی #عاشورا را باید در خدمت جنبه حماسی، عقلانی و تکلیفی این روز گرفت. بنا بر این:
به بچههامون یاد بدهیم که امام #حسین(ع) از بییاری سر بریده شد، نه از بیآبی. حضرت #عباس(ع) از معرفت و مرام بیدست شد نه به خاطر مشک آب. امام حسین(ع) با هل من ناصر ینصرنی، یار میخواست نه آب.
به بچههامون از آزادگی و ذلتناپذیری امام حسین(ع) بگوییم نه فقط از لبهای تشنه. خیلیها لب تشنه از دنیا رفتند اما حسین(ع) نشدند. امام حسین(ع) یعنی مردانگی، آزادگی، غیرت، شجاعت و شهامت و حضرت عباس(ع) یعنی ولایتمداری، جوانمردی، معرفت، حیا، غیرت. حضرت عباس(ع) یعنی پشت امام بودن حتی بدون دست.
به بچههامون یکی از پیام اصلی فراموش شده #کربلا را یادآوری کنیم که شب عاشورا به یارانش فرمود هر کس از شما حقالناسی به گردن دارد، از بین ما برود که اگر #حقالناس به گردن داشته باشیم، در رکاب حسین شمشیر زدن و شهید شدن هم کمکی نمیکند.
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از حمید رسایی
.
♻️ آیت الله حائری شیرازی: امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
🔺برای دیدن یادداشتهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
گنجور » حافظ » غزلیات » غزل شمارهٔ ۳۵۷
https://ganjoor.net/hafez/ghazal/sh357
هدایت شده از ایران امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هنرمندانی که پای کار امام حسین(ع) ماندند
✅به ایران امروز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2410086410Ca8f498c543
هدایت شده از صابرین نیوز 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیئتی که توی اون دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشه شمر هم سینه میزنه!
☑️ کانال صابرین نیوز👇
https://eitaa.com/joinchat/4034331211C5aef0cd257
گنجور » عراقی » دیوان اشعار » غزلیات » غزل شمارهٔ ۲۹۵
https://ganjoor.net/eraghi/divane/ghazale/sh295
هدایت شده از اســاتــیــد انــقــلابـــــــی ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سه ساعتی از روز #عاشورا که هیچ کس طاقت دیدن آن را ندارد 😭
#اباعبدالله_الحسین
┄┅═✧☫✧═┅┄
🇮🇷 کانال #اساتید_انقلابی/عضو شوید👇
@asatidenghlabi
@asatidenghlabi