| فضائل مولـٰا
از ابن عبّاس روايت مى كند كه گفت:
چون آيه شريفه
«وَكُلُّ شَيْ ء أحْصَيْناهُ في إمام مُبين»
»هر چيزى را در امام مبين جمع كرده
و شمارش نموديم»،
نازل شد، آن دو نفر [۱] برخاستند و عرض كردند:
اى رسول خدا ؛ مقصود از امام مبين چيست؟
آيا تورات است؟ حضرت فرمود: نه،
عرض كردند: آيا انجيل است؟
فرمود: نه،
عرض كردند: پس حتماً قرآن است.
فرمود: نه،
...
----------
[۱]: يعنى ابوبكر و عمر كه به خاطر تقيّه در بسيارى از احاديث تصريح به اسامى آنها نشده و به طور كنايه ذكر گرديده است.
در اين هنگام اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شد،
پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم اشاره به آن حضرت كرد و فرمود:
هو هذا الّذي أحصى اللَّه فيه علم كلّ شي ء، وإنّ السعيد كلّ السعيد من أحبّ عليّاً عليه السلام في حياته وبعد وفاته، والشقيّ كلّ الشقي من أبغض هذا في حياته وبعد وفاته.
او امام مبين است كه خدا علم هر چيز را در او فراهم آورده است،
و همانا خوشبخت و سعادتمند به تمام معنا كسى است كه على عليه السلام را در دوران زندگى و پس از مرگ دوست داشته باشد،
و گمراه و بدبخت به تمام معنا كسى است كه با على عليه السلام دردوران زندگى و پس از مرگ خود دشمنى كند.
----------
|مشارق الأنوار: ۵۵.
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ (6 حمد ) صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّینَ (حمد 7)
ما را به راه راست هدایت کن... (6) راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى; نه کسانى که بر آنان غضب کردهاى; و نه گمراهان. (7)
از رسول خدا ، امام باقر و امام صادق روایت شده است که :
علی علیه السلام صراط مستقیم است .
بحار الانوار جلد ۳۵ ص ۳۷۳
از ابو بصیر از امام صادق درباره سخن خداوند
«ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیه هدی للمتقین»
نقل شده است که فرمود :
مقصود از کتاب علی است که هیچ شکی در آن نیست که راهنمای پرهیزگاران است . ونیز منظور از متقین تنها شیعیان علی هستند.
بقره آیه ۲
تفسیر عیاشی و تفسیر علی بن ابراهیم قمی1/30 و شواهد التنزیل 1/67 )
هدایت شده از رَجـاٰء
درپنهانهایخودازخداشرمکنید؛
همانطورکهدرآشکارِخود
ازمردمخجالتمیکشید.
±امامکاظمع
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بیشتر پیاده میجنگیدند و اگر هم سوار اسبی میشدند، چندان برای ایشان مهم نبود.
به ایشان گفته شد که چرا سوار اسب نمیشود؟
پاسخ دادند: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد. من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت، او را تعقیب کنم. پس اسب را برای چه میخواهم؟
- ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب ۳ / ۲۹۸.
الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُوْلئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (بقره 27)
فاسقان کسانى هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند; و پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمین فساد میکنند; اینها زیانکارانند
در بحار الانوار از امام باقر آمده است:
که مقصود از عهد الله عهدی است که برای خداوند به ربوبیت ، برای رسول او به نبوت و برای علی به امامت و برای شیعیان آنها به دوستی و کرامت گرفته شده و منظور از یفسدون فی الارض کسانی اند که انکار امامت علی و اولاد او را کرده اند
( بحار الانوار ۲۴/۳۸۹)
| فضائل مولـٰا
. اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَي وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّي
سلام بر تو زماني كه صبح و شام مي كني، سلام بر تو در شب هنگامي كه مي پوشاند، و در روز وقتي كه آشكار مي شود،