eitaa logo
کانال شهدای مورک
99 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2.9هزار ویدیو
185 فایل
کانال شهدای مورک ادمین کانال @Mork69
مشاهده در ایتا
دانلود
[4/17،‏ 14:15] قاسمی ز: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر كس سوره نساء را در هر جمعه بخواند، از فشار قبر در امان خواهد بود.«۱» ________ ۱- علل الشرائع، ص ۲۸، ح ۱، باب ۱۴. [4/17،‏ 14:15] قاسمی ز: آیات۹و۱۰** *امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند تبارك و تعالی دو مجازات را به خورندگان مال یتیم وعده داده است: یكی از آنها مجازات آخرت، یعنی جهنم می‌باشد و اما مجازات دنیا، این آیه شریفه است كه می‌فرماید: «وَلْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافًا خَافُواْ علَیْهِمْ» یعنی باید از آن بترسند كه كودكانی پس از آنان باقی بمانند و با آنان به مانند برخوردی كه با این یتیمان داشتند، رفتار شود.«۱» *عجلان ابی صالح نقل می‌كند كه در مورد كسی كه مال یتیم را می‌خورد از امام صادق علیه السلام پرسیدم و ایشان فرمود: حال او مانند كسی است كه خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعیرًا» سپس بدون این كه از ایشان سئوال كنم، چنین ادامه دادند: هر كه سرپرستی یتیمی را تا پایان مدت یتیمی‌اش بر عهده بگیرد و یا خودش بی‌نیاز شود، خداوند همان گونه كه برخورنده‌ مال یتیم، عذاب جهنم را واجب می‌كند، بر او بهشت را واجب می‌گرداند.«۲» به گفته ى روايات، خوردن مال يتيم، هم بازتاب دنيوى دارد و هم اخروى. در دنيا خسارت به اولاد مى رسد، كه در اين آيه مطرح شده و در آخرت، عذاب دوزخ دارد كه در آيه ى بعد مطرح شده است.[۳] ممكن است مراد آيه، نهى از انفاق و وصيت هاى غير متعادل باشد، بدين معنا كه: مبادا با داشتن كودكان خردسال و ضعيف، همه ى اموال خود را وقف يا انفاق كنيد و پس از مرگ، اولاد خود را در فقر و بدبختى رها سازيد.[۴] و ممكن است خطاب آيه به كسانى باشد كه فرزندان عقب افتاده دارند، تا آينده ى آنان را با برنامه ريزى تأمين كنند.[۵] در رسيدن به خير يا شرّ، ميان نسل ها ارتباط است، زيرا آثار عمل محدود به عمر ما نيست، شرّ كار پدر به فرزند مى رسد و به عكس، اولاد از آثار كار نيك پدر بهره مند مى شود. داستان موسى و خضر و مرمّت ديوارى كه گنج يتيم را در خود داشت، از نمونه هاى آن است كه قرآن درباره آن مى فرمايد: «كان أبوهماصالحاً»[۶] ----- - چهره ى واقعى خوردن مال يتيم در دنيا، به صورت خوردن آتش در قيامت آشكار خواهد شد. «يأكلون اموال اليتامى... يأكلون... نارا» - حضور در منزل ايتام و خوردن از مال آنان، در صورتى كه مايه ى ضرر و زيان به آنان نباشد، اشكالى ندارد. «يأكلون... ظلما» ___ ۱- كافی، ج ۵، ص ۱۲۸، ح ۱. ۲- كافی، ج ۵، ص ۱۲۸، ح ۲. ۳) تفسير نورالثقلين. ۴) تفسير مجمع البيان. ۵) تفسير كبيرفخررازى. ۶) كهف، 82.
آیه۱۹ ابراهیم بن میمون از امام صادق علیه السلام نقل می‌كند كه از ایشان در مورد آیه «لاَ یَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهًا وَلاَ تَعضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ»، پرسیدم و ایشان فرمود: منظور آن است كه مرد، دختر یتیمی را در خانه‌اش نگه می دارد و مانع ازدواج او می شود تا بتواند میراثی كه به زودی به آن دختر می‌رسد را از او بگیرد. گفتم: «وَلاَ تَعضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ» فرمود: خداوند نهی كرده است كه مرد، همسرش را بزند تا آن زن به او مالی بدهد و از او طلاق بگیرد و از دست او رهایی یابد.«۱» بر خلاف سنّت جاهليّت، كه گاهى زن نيز به ارث برده مى شد، ممكن است آيه اشاره به اين باشد كه تنها اموال قابل ارث است و همسرِ متوفّى، ارثِ كسى نيست. او خودش مى تواند بعد از فوت شوهرش، همسر ديگرى انتخاب كند. - اسلام، مدافع حقوق زن است. «لايحلّ لكم ان ترثوا النساء كَرهاً» - باز پس گرفتن مهريه با زور، حرام است. «لاتعضلوهنّ لتذهبوا ببعض ما آتيتموهنّ» - تنها در صورتى كه زن در معرض بى عفّتى باشد، مرد حقّ سخت گيرى دارد. «لاتعضلوهنّ... الاّ ان يأتين بفاحشة مبيّنة» - با زنان بايد خوش رفتارى كرد. «عاشروهنّ بالمعروف» - مرد، سنگ زيرين آسياى زندگى است و بايد با خوشرفتارى، بر سختى ها شكيبا باشد. خطاب آيه به مرد است «لاتعضلوهنّ... عاشروهنّ» - بسيارى از خيرات، در لابلاى ناگوارى هاى زندگى است. «يجعل اللَّه فيه خيراً...» - حلّ مشكلات خانواده و داشتن حلم و حوصله، براى سعادت فرزندان، بهتر از جدايى و طلاق است. «فيه خيراً كثير» - هميشه خير و شرّ ما همراه با تمايلات ما نيست، چه بسا چيزى را ناخوشايند داريم، ولى خداوند خير زياد در آن قرار داده باشد. زيرا انسان به همه ى مصالح خويش آگاه نيست. «عَسى ان تكرهوا... فيه خيراً كثيرا» __ ۱- تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۲۵۵، ح ۶۵.
آیه۸ از اينكه كلمه ى «اولواالقربى» در كنار «اليتامى» و «المساكين» آمده، معلوم مى شود كه مراد از بستگان، بستگانى هستند كه فقيرند وبه طور طبيعى ارث نمى برند، و سفارش عاطفى آخر آيه نيز اين معنا را تأييد مى كند. - به نگاه ها، حضورها وتوقّعات طبيعى محرومان توجّه كنيد. «واذا حضر القسمة» - اموال ارثى را مخفيانه تقسيم نكنيد، تا امكان حضور ديگران هم باشد. «حَضر القسمة اولوا القربى» - در تقسيم ارث، علاوه بر افرادى كه سهم مشخّص دارند، به فكر محرومان و يتيمان نيز باشيد. «نصيباً مفروضاً... فارزقوهم منه» - با هداياى مالى و زبان شيرين، از كينه ها و حسادت ها، پيشگيرى و پيوندهاى خانوادگى را مستحكم تر كنيد. «فارزقوهم ... قولوا» - هداياى مادّى، همراه با محبّت و عواطف معنوى باشد. «قولوا لهم قولاً معروفاً»
آیه۲۱ *علی بن ابراهیم می‌گوید: این آیه بدین معناست كه اگر مردی از همسرش بیزار است، خداوند نهی كرده است كه در حق زن آن قدر بدی روا دارد تا زن، مالی به او بپردازد و از او طلاق بگیرد. خداوند می‌فرماید: «وَكَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَی بَعضُكُمْ إِلَی بَعضٍ» [و چگونه آن (مهر) را می‌ستانید با آن كه از یكدیگر كام گرفته‌اید] و إفضاء به معنی مباشرت و نزدیكی است. خداوند می‌فرماید: «وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا» [و آنان از شما پیمانی استوار گرفته‌اند] و میثاق غلیظ، همان شرطی است كه خداوند به خاطر زنان بر گردن مردان نهاده است: «فَإِمْسَاكٌ بِمَعرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ»«۱» [پس از آن یا (باید زن را) به خوبی نگاه داشتن یا به شایستگی آزاد كردن.] - در نهى از منكر بايد از عواطف انسانى هم بهره گرفت. شما كه مدّتها با همسر خود روابط كامل داشته و كامياب شده ايد چرا اكنون مهريه او را به ناحقّ پس مى گيريد. «قد افضى بعضكم الى بعض» - هنگام ناراحتى هاى زندگى، بايد به ياد لذّت هاى قبل آن بود. «قد أفضى...» - در بيان امور مربوط به زناشويى، ادب را مراعات كنيم. «افضى» - مهريّه حقّى است براى زنان كه در برابر هم خوابى تعيين شده است. «قدافضى » - عقد ازدواج، يك ميثاق محكم است. «ميثاقاً غليظاً» - پس گرفتن مهريه پيمان شكنى است. «وكيف تأخذونه... واخذن منكم ميثاقا غليظا» ______ ۱- بقره/۲۲۹.
سوال جزء چهارم درجزءچهارم کدام آیه اشاره به بحث مهدویت دارد وچگونه تاویل می شود؟ لطفا فقط پاسخ ها را به آیدی شماره ۰۹۱۳۵۱۰۷۵۲۹وات ساپ ارسال فرمایید همراه با نام و مشخصات شرکت کننده و ذکر نام گروه برنده جزء سوم؛ سرکارخانم کوثر طایی جهت دریافت هدیه به اداره تبلیغات اسلامی سمیرم مراجعه فرمایید در پناه قرآن کریم محفوظ باشید
مسابقه قرآن، خانواده، امید •°•ویژه ماه مبارک رمضان🌙 برای دریافت محتوای مسابقه به کلیپ‌های پخش شده از شبکه اصفهان و یا به کانال ایتای سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنید 🎊هر روز یک مسابقه و پنج جایزه نیم میلیون ریالی🎁🎉 •°•کانال ایتا به آدرس: https://eitaa.com/joinchat/1881145458C61fc181d19 پیج اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/omid_aramesh114?r=nametag •°•ارسال عدد گزینه صحیح به سامانه پیامک ۳۰۰۰۸۵۴۷
سلام دوستان در هر دو مسابقه هر روز شرکت کنید
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سهل‌انگاری یا باز هم ستون پنجم دشمن؟/ آهنگ ساسی مانکن در «بچه مهندس۴»! ▫️قسمت دوم از مجموعه «بچه مهندس۴» در حالی روی آنتن شبکه دو سیما رفت که در سکانسی از این سریال شاهد آن بودیم که زنگ موبایل یکی از شخصیت‌ها، قطعه‌ای از آهنگ یکی از خوانندگان غیرمجاز و هنجارشکن (ساسی مانکن) است! ▫️هنوز مدت زیادی از جنجال‌هایی که این خواننده با زیرپا گذاشتن خط قرمزها به‌پا کرده بود، نمی‌گذرد. اینکه چرا شاهد چنین اتفاقی روی آنتن رسانه ملی هستیم، سوالی است که مدیران سیما و عوامل سریال باید به آن پاسخ دهند. ▫️آیا این اتفاق حاصل سهل‌انگاری است یا اینکه باز هم پای ستون پنجم دشمن در میان است؟ 🌓 روشنا
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارشناس اتریشی: 📍برنامه هسته‌ای ایران بهانه است، هدف خود ایران است/در هیچ قرارداد تسليحاتی فقط سلاح های یک طرف محدود نمی‌شود/چرا صحبتی از موشک های عربستان و تسلیحات اسرائیل نمی‌شود؟! ═══.🍃🇮🇷🕊.════
🔺 پدرسوختگی به روایت تصویر.. تحریف یک خبر .. ساده ترین کار بی بی سی برای فریب مخاطبینش👆 ═══.🍃🇮🇷🕊.════
📍کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات ابطحی طی توییتی نوشت: ‏ظهور و بروز کارشناسان جدید صحنه شرافت! و سلامت! ایکاش اسلام و مسلمین دست و زبانمون رو نبسته بود ... ═══.🍃🇮🇷🕊.════