eitaa logo
فقه و اصول
281 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️مرثیه‌ای از مرحوم شیخ محمد حسین (کمپانی): ماتم جهانسوز خاتم النبیین‌ است؟ یا که آخرین روز صادر نخستین‌ است؟ روز نوحه قرآن در مصیبت طاهاست روز ناله فرقان از فراق یاسین‌ست خاطرى نباشد شاد در قلمرو ایجاد آه و ناله و فریاد در محیط تکوین‌ ست کعبه را سزد امروز، رو نهد به ویرانى زانکه چشم زمزم را سیل اشک خونین‌ ست صبح آفرینش را، شام تار باز آمد تیره، اهل بینش را دیده جهان بین‌‌ست رایت شریعت را، نوبت نگونسارى‌ست روز غربت اسلام، روز وحشت دین‌ست شاهد حقیقت را، هر دو چشم حق‌بین خفت آهِ بانوى کبرى همچو شمع بالین‌ ست هادى طریقت را، زندگى به سر آمد گمرهان امت را سینه‌‌یى پر از کین‌ ست شاهباز وحدت را، بند غم به گردن شد کرکس طبیعت را، دست و پنجه رنگین ‌ست شد هماى فرّخْ ‌فر، بسته بال و بى‌ شهپر عرصه جهان یکسر، صیدگاه شاهین‌ ست خاتم سلیمان را اهرمن به جادو برد مسند سلیمانى، مرکز شیاطین‌ ست شب ز غم نگیرد خواب، چشم نرگس شاداب لیک چشم هر خارى، شب به خواب نوشین‌ ست پشت آسمان خم شد زیر بار این ماتم چشم ابر پر نم شد در مصیبت خاتم 🏴 @feghh_osoul
💢کتاب «حلقات» برای تکمیل دراسات اصولی نافع است اما جای «رسائل و کفایه» را نمی‌گیرد ✔️استادسید محسن حسینی‌فقیه که کتب «رسائل، کفایه و حلقات» را چندین دوره تدریس کرده معتقد است: حلقه دوم و سوم جای رسائل و کفایه را نمی‌تواند بگیرد بلکه برای تکمیل دراسات اصولی بسیار نافع و مفید هستند؛ خصوصاً اینکه درس‌های خارج کنونی بیشتر بر مبنای کفایه الاصول برگزار می‌شود و این جهت علاوه بر محسنات متعدد دیگر، مزید بر علت هست که باید کفایه را به‌خوبی خواند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s50418 @feghh_osoul
✅استاد حسین شوپایی جویباری: خدا رحمت کند مرحوم آقای تبریزی را در بعضی از موارد برای اینکه بفهمد طلبه اهل درس و بحث است یا نه؟ از کلام مرحوم شیخ در رسائل سؤال می‌کرد. یکی از جاهایی که ایشان سؤال می‌پرسید بحث دلیل عقلی بر قبح بود که مرحوم شیخ می‌فرماید: «فان العقاب بما لایرجع بالآخره الی الاختیار قبیح الا ان عدم العقاب لامر لایرجع الی الاختیار قبحه غیر معلوم» می‌پرسید معنای این عبارت چیست؟ متن کامل: https://b2n.ir/e33009 @feghh_osoul
⚠️خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه! اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که ، امروز در ایران اسلامی، چه‌طور بر مبنای حق قیام کرده و چه‌طور نظام جاهلی مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین برده ... و حتی با آن‌ها هم‌صدا شود و برای آن ها خوراک درست کند ... خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه! آن‌هم، علم نیست جهل است؛ نور نیست، ظلمت است؛ و الا اگر نور بود، اول، خود این نوع افراد را هدایت می کرد.... 💬امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، در آغاز درس خارج فقه، ۲۰شهریور۷۳ @feghh_osoul
تخصيص الاكثر ✅ السيد الخوئي: إنّ العموم المذكور في الكلام: تارةً يكون من قبيل القضايا الخارجية ويكون الملحوظ في الكلام ثبوت الحكم للأفراد الخارجية، فحينئذ لا إشكال في استهجان تخصيص الأكثر، بلا فرق بين أن يكون التخصيص بعنوان واحد أو بعناوين مختلفة، فلو قيل قتل جميع العسكر إلّابني تميم، وكان في العسكر من غير بني تميم رجل أو رجلان، ففي الحقيقة كان المقتول رجلاً أو رجلين، فلا إشكال في استهجان التعبير عن قتلهما بمثل قتل جميع العسكر إلّا بني تميم، وإن كان التخصيص بعنوان واحد مثل ما إذا كان التخصيص بعناوين مختلفة، كما لو قيل: قتل جميع العسكر إلّازيداً وإلّا عمراً وإلّا... حتّى لا يبقى إلّا رجل أو رجلان مثلاً. واُخرى: يكون العموم المذكور في الكلام بنحو القضايا الحقيقية، ويكون الحكم ثابتاً للموضوع المقدّر بلا نظر إلى الأفراد الخارجية، فلا يكون التخصيص حينئذ مستهجناً وإن بلغ أفراده ما بلغ، لعدم لحاظ الأفراد الخارجية في ثبوت الحكم حتّى يكون الخارج أكثر من الباقي. وهذه هي القاعدة الكلّية لقبح تخصيص الأكثر. 📚 مصباح الاصول ج١ ص٦٢٣ @feghh_osoul
🔴ضابط تخصيص الاكثر المستهجن🔴 الشيخ لطف الله الصافي: ليس كل تخصيص بالأكثر مستهجناً إذا بقي تحت العام من أفراده مقدار يصح به جعل العنوان العام مرآة له وموضوعاً للحكم القانوني ضرباً للقاعدة -كما هو الشأن في هذه الروايات-وإذا كان ما خرج بالمخصص من تحت العام عنوانا كان له أفراد أكثر مما يبقى تحت العام-كما هو كذلك في مسألتنا هذه-، وإذا احتملنا أنه كان للمتكلم غرض عقلائي لالقاء الكلام الدال على العموم وإخراج الأكثر منه وإفادة مراده بهذه الصورة، كإفهام أن علة الحكم على ما يبقى تحت العام أو مقتضيه صدق هذا العنوان وإن الأكثر المخرج منه إنما أخرج لفقد الشرط أو وجود المانع أو غير ذلك. والقدر المتيقن من التخصيص المستهجن هو ما إذا كان ما تحت العام من الأفراد أفراد لا يجمعها جامع غيره وخصص العام بتخصيصات كثيرة بالنسبة إلى كل فرد من أفراده حتى لا يبقى تحته إلا فرد أو اثنان أو ثلاث أو نحو ذلك؛لأن هذا خلاف وضع المحاورة ولا يتكلم به إلا من لم يعرف أساليب الكلام. 📚 الرسائل ج١ ارث الزوجة من العقار ص٢٥٩-٢٦٠ @feghh_osoul
🌺روز نهم ربیع الاول در کلام آقا امیرالمومنین علیه السلام🌺 فقال أمير المؤمنين عليه السلام : هذا يوم الاستراحة ، ويوم تنفيس الكربة ، ويوم الغدير  الثاني ، ويوم تحطيط  الأوزار ، ويوم الخيرة ، ويوم رفع القلم ، ويوم الهدو ، ويوم العافية ، ويوم البركة ، ويوم الثارات ، ويوم  عيد الله الأكبر ، ويوم يستجاب فيه الدعاء ، ويوم الموقف الأعظم ، ويوم التوافي ، ويوم الشرط ، ويوم نزع السواد ، ويوم ندامة الظالم ، ويوم انكسار الشوكة ، ويوم نفي الهموم ، ويوم القنوع ، ويوم عرض القدرة ، ويوم التصفح ، ويوم فرح الشيعة ، ويوم التوبة ، ويوم الإنابة ، ويوم الزكاة العظمى ، ويوم الفطر الثاني ، ويوم سيل النغاب ، ويوم تجرع الريق ، ويوم الرضا ، ويوم عيد أهل البيت ، ويوم ظفرت به بنو إسرائيل ، ويوم يقبل الله أعمال الشيعة ، ويوم تقديم الصدقة ، ويوم الزيارة ، ويوم قتل المنافق ، ويوم ( الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ) ، ويوم سرور أهل البيت ، ويوم الشاهد ويوم المشهود ، ( وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ ) ، ويوم القهر على العدو ، ويوم هدم الضلالة ، ويوم التنبيه ، ويوم التصريد ، ويوم الشهادة ، ويوم التجاوز عن المؤمنين ، ويوم الزهرة ، ويوم العذوبة ، ويوم المستطاب به ، ويوم ذهاب  سلطان المنافق ، ويوم التسديد ، ويوم يستريح فيه المؤمن ، ويوم المباهلة ، ويوم المفاخرة ، ويوم قبول الأعمال ، ويوم التبجيل ، ويوم إذاعة السر ، ويوم نصر المظلوم ، ويوم الزيارة ، ويوم التودد ، ويوم التحبب ، ويوم الوصول ، ويوم التزكية  ويوم كشف البدع ، ويوم الزهد في الكبائر ، ويوم التزاور ، ويوم الموعظة ، ويوم العبادة ، ويوم الاستسلام. بحار الانوار جلد ۳۱ صفحه ۱۲۷ و ۱۲۸ اسکن کتاب : http://s3.picofile.com/file/8229103826/BaharAlAnvar2_1_.png @feghh_osoul
🌺 ۹ ربیع الاول 🌺 @feghh_osoul
اعمال روز نهم ربیع الأوّل.pdf
410K
اعمال روز نهم ربیع الأوّل 🚩 اللهم العن الجبت و الطاغوت 🚩 @feghh_osoul
فرحة الزهراء (ع) برواية أحمد بن إسحاق القمّي - الشيخ نهاد الفيّاض.pdf
1.78M
🌷فرحة الزهراء (ع) برواية أحمد بن إسحاق القمّي - الشيخ نهاد الفيّاض @feghh_osoul
📚 پی دی اف کتاب شریف "مثالب النواصب" تالیف ابن شهر آشوب رضوان الله علیه به زبان عربی برای اهل تحقیق 📝 از جامع‌ترین کتب در بیان مطاعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام و غاصبین خلافت 📥 تصویر کتاب: 🌐 http://bit.ly/2iHpouf 📥 لینک دانلود جلد اول: 🌐 http://bit.ly/2jzsPDW 📥 لینک دانلود جلد دوم: 🌐 http://bit.ly/2B4WaQG 📥 لینک دانلود جلد سوم: 🌐 http://bit.ly/2iGCSX7 @feghh_osoul
مثالب النواصب - ابن شهر آشوب.zip
9.81M
📚 پی دی اف کتاب شریف "مثالب النواصب" تالیف ابن شهر آشوب رضوان الله علیه به زبان عربی برای اهل تحقیق 📝 پنج زیپ فایل پی دی اف کتاب در یک فایل زیپ👌 @feghh_osoul