eitaa logo
فقه و اصول
295 دنبال‌کننده
231 عکس
44 ویدیو
46 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
📤 لیست ۸۸۰۰ عنوان پایان ‌نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @feghh_osoul
طلبه‌ای که سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه نخواند، ول معطل است. (علامه ، به نقل یکی از اساتید) .................................................. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز: از همان اوایل طلبگی می‌توان با و مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفته‌ای ۶۰ دقیقه آن‌ها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفته‌ای ۶۰ دقیقه را می‌توان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. می‌توان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دوره‌های تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله و آیت الله ) و سایر کتب ارزشمند نیز این قبیل اقدامات را می‌توان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد. @feghh_osoul
💠 لا يوجد شخصية خارجاً باسم (عنوان البصري) الأستاذ المعظم السيد محمدجواد الشبيري الزنجاني (دامت بركاته)🔻 🔸ما يقال من أن (عنوان البصري) شخصية مشهورة، إنما هي شهرة بين المتأخرين ولا وجود خارجي لرجل بهذا الاسم في مصادرنا الأصلية الحديثية والرجالية. 🔹 حديث (عنوان البصري) رواية معروفة وردت أول مرة في كتاب (مشكاة الأنوار) للشيخ علي بن الحسن بن الفضل سبط الشيخ الطبرسي صاحب مجمع البيان، وبعده قدنقلها الشهيد الثاني في منية المريد عن خط الشهيد الأول، ولم ترد قبل هذين المصدرين في أي من المصادر الأولى إطلاقاً. 🔸 يقول البعض أن الرواية عامية، ولكنها لم ترد -حسب تتبعي- حتى في كتب العامة. 🔹في الحقيقة إنه لا يُعلَم منبع الخبر، وهو من حيث أساليب تعبيره غير متناسق مع روايات أهل البيت (عليهم السلام) أصلاً. 🔸 يجب طرح هذه الأشياء الباطلة، من المعروف أن المرحوم السيد علي القاضي كان محور رياضاته وسلوكه هذه الرواية، وهذن الأنحاء من التعاطي غير صائبة. إن كنا نريد الاعتماد على الأخبار وجعل الرياضات الروحية في مدار الروايات فلا بد من التمسك بالأخبار التي لها أصلٌ مّا ورفض هكذا روايات مما لم يرد في مصادرنا الأصلية. 🔹 بعض عبائر هذه الرواية تناسب روايات كتاب (مصباح الشريعة)، لكن الكتاب ليس للإمام الصادق (عليه السلام) على ما حُقِّق في محله. 🔸 حُكيَ عن السيد البروجردي (قدس سره) أنه قال: عبارة (اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ) لا مأخذ لها، فقيل له إنها في مصباح الشريعة، فقال: كيف تحسبون مصباح الشريعة من كتب الحديث و الحال أنه لـ(شقيق البلخي) [من اكابر الصوفية]؟! نكتة :( هذا مطلب فقهي و لا نقول أن العرفاء يقولون مثل هذا النظر. يحتمل أنهم يعتقدون بصحة هذا الحديث من طريق الشهود أو مضامينه العالية ) 📔@feghh_osoul
زهراء ! أنا علی…😭😭😭 بعد فاطمه علی تنها موند😭😭😭 @feghh_osoul
بسته-پیشنهادی-سیر-مطالعاتی-حدیث.pdf
346.4K
🔰 بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی حدیث 🌀 بر اساس راهنمایی استاد محمدباقر ملکیان 🆔 @feghh_osoul
تصریحات خطیرة_ آیة الله خویی(ره)-.pdf
5.83M
بسمه تعالی از جمله آثار مرحوم آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) کتاب 📚«التغلغل الیهودی فی ایران» است و با اینکه از نظر حجم کتاب کوچکی است ولی گویای مظالب بزرگ و مهمی است و متاسفانه این کتاب حتی از سوی دوستداران و مریدان و ناشران آثار ایشان، مورد بی مهری ، غفلت و فراموشی قرار گرفته است. گویا عده ای نمی خواهند چهره و بعد مرجع بزرگ شیعه آیت الله (ره) جلوه گر شود. این کتاب قبلا در کانال استاد احمد عابدی ( حفظه الله) معرفی و نسخه دیجیتالی که به امر استاد عابدی و با مقدمه ایشان توسط ادمین کانال تولید و در کانال ارائه شده بود، اما بعلت مشکلی که چند سال پیش در سرور ایتا بوجود آمد قابل دانلود نیست. اینک با توجه به 👈بیانات استاد عابدی در مورد عملیات و اشاره استاد به مبارزه آیت الله العظمی خوئی(ره) با و کتاب ایشان در این زمینه، فایل پی دی اف PDF این کتاب و ترجمه آن تقدیم حضور می گردد. 🆔 @ahmad_aabedi
درس خواندن بدون شقاوت می‌آورد 🔹روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ 🔸ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت. ✍احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ @feghh_osoul
◾️ از کتاب دلائل طبری منقول است که روایت کرده از محمد بن هارون بن موسی از پدرش از ابن الولید از برقی از زکریا بن آدم که : وقتی در خدمت حضرت امام رضا (علیه السلام) بودم ، حضرت جواد (علیه السلام) را خدمت آن حضرت آوردند در حالیکه سن شریفشان از چهار سال کمتر بود ، پس آن حضرت دست خود را بر زمین زد و سر مبارک را به جانب آسمان بلند کرد و مدت طویلی فکر نمود . حضرت امام رضا (ع) فرمود : جان من فدای تو باد ، برای چه اینقدر فکر می کنی❓ امام جواد (ع) فرمود : فکرم در آن چیزی است که با مادرم فاطمه (علیهاالسلام) بجا آوردند 😭. بعد امام جواد (ع) فرمود : (أما والله لأخرجنهما ثم لأحرقنهما ثم لأذرینهما ثم لأنسفنهما في الیم نسفا) ، به خدا قسم آن دو را (غاصب اول و دوم  )را از توی قبر در می آورم و اتش می زنم و انها را پودر می کنم و خاکسترشان را در دریا می افکنم. پس حضرت امام رضا (ع) او را نزدیک خود طلبید و ما بین دیدگان او را بوسید و فرمود : پدر و مادرم فدای تو باد ، توئی شایسته از برای امامت . 📚 منتهی الآمال ، جلد ۲ ، صفحه ۴۱۸ . 🆔 @feghh_osoul
عرض تسلیت محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله... جالبه همسر گرامی احیاگر فاطمیه و تبیین گر مظلومیت فاطمی در ایام فاطمیه از دنیا رفتند... هر چند این رحلت محترمانه‌ کجا و مسمار در و سیلی به مادرمان کجا... سایه مرجع عالیقدر مستدام ... @feghh_osoul
﷽ 🔷اگر ذهن نباشد خبری از ماهیت و مفهوم هم نخواهد بود چونکه ماهیت یک برداشت ذهنی است. 📜خیلی بین ماهیت و مفهوم فرقی نیست و جهان را هستی دارد اداره می کند و ماهیت یک برداشت ذهنی است و اگر ذهن نبود سخن از ماهیت هم نبود چنان که سخن از مفهوم هم نبود و اگر انسان از شرّ ذهن نجات پیدا کرد و به عالمی برسد که خبر از ذهن نبود دیگر سخن از مفهوم هم نیست سخن از ماهیت هم نیست  دیگر سخن از تصور و تصدیق هم نیست و دیگر سخن از منطق هم نیست چونکه اونجا هر چه هست علم شهودی و حضوری است. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه130، دقیقه32 @feghh_osoul
قبل از سفرِ شبانه‌اش چندین بار بالای سرِ حسینِ خود آب گذاشت 🏴 صلّی‌ الله‌ علیک‌ یا‌ فاطمة‌الزهرا @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴‌فتنه هواداران مقتدی صدر هواداران مقتدی صدر اذان اسلامی را تغییر داده و بعد از حی علی خیر العمل، حجت خدا بودن مقتدی صدر را اعلام میکند!!!!!!! @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی مخاطبین این افراد از تیار الصدر نیستند و به عنوان جماعه اصحاب القضیه یا اهل القضیه شناخته میشن و مقتدی هم از ایشان برائت جسته @feghh_osoul
ترجيح فقاهة السيد أبوالحسن الأصفهاني على الميرزا النائيني - جرعه ای از دریا @feghh_osoul
مرجعية العرف السيد الخوئي : انّ الرجوع إلى العرف إنّما هو لتعيين مفهوم اللفظ عند الشك فيه، أو في ضيقه و سعته مع العلم بأصله في الجملة، لأن موضوع الحجية هو الظهور العرفي، فالمرجع الوحيد في تعيين الظاهر هو العرف، سواء كان الظهور من جهة الوضع أو من جهة القرينة المقالية والحالية، ولا يجوز الرجوع إلى العرف والأخذ بمسامحاتهم بعد تعيين المفهوم وتشخيص الظهور اللفظي، كما هو المسلّم في مسألة الكر فانّه بعد ما دلّ الدليل على عدم انفعال الماء إذا كان بقدر الكر الذي هو ألف ومائتا رطل، ولكنّ العرف يطلقونه على أقل من ذلك بقليل من باب المسامحة، فانّه لا يجوز الأخذ بها والحكم بعدم انفعال الأقل، بل يحكم بنجاسته. وكذا في مسألة الزكاة بعد تعيين النصاب شرعاً بمقتضى الفهم العرفي من الدليل لا يمكن الأخذ بالمسامحة العرفية. مصباح الاصول ج٣ ص١٩٠-١٩١ @feghh_osoul
🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️ ⚜️🍃⚜️ 🍃 🌱 امام باقر (عليه السّلام) : 🔸 ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْرِ : ۱- رَجُلٌ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ ؛ ۲- وَ نَسِيَ ذُنُوبَهُ ؛ ۳- وَ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ . سه خصلت كمر را مى ‏شكند: ✅ مردى كه كارهای نیک خود را زياد بشمارد ؛ ✅ گناهانش را فراموش كند ؛ ✅ خود بين باشد . 📕 الخصال ، ج‏ 1 ، ص 112 . @feghh_osoul 🍃 ⚜️ 🍃⚜️🍃 ⚜️🍃⚜️🍃⚜️🍃
رؤیای صادقۀ حضرت علامه حسن زاده آملی با استادشان * التوحید أن تنسی غیر الله: توحید این است که غیر خدا را فراموش کنی. * التوحید اسقاط الاضافات: توحید، از بین بردن اضافه‌هاست. منبع: کتاب وحدت از دیدگاه حکیم و عارف @feghh_osoul
🎞 فیلم الکافی Coming soon ... بزودی ... @feghh_osoul
اسناد شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها سند اول👇 قال الصّادق علیه السلام : و کانَت تَلعَنُ بَنی اُمیّه ، هی المَسمُومُ وَ وَصَلَت الشّهاده. امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند : او (حضرت ام البنین) آشکارا بنی امیه را لعن می کرد ؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رساندند. 📚تنقیح المقال ج ۳ ص۷۰ 📚المحدثات الشیعه ج۲ ص۵۵۰ 📚زنان نابغه ص۱۵۰ 📚ام البنین ص۴۷۰ 📚ام البنین سیرتها و کراماتها ص۱۷۰ 📚اعلام النساء ص ۴۹۶ 📚وقایع الشیعه ص٨۵ سند دوم👇 حضرت ام البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه بر آمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری‌های مستمر مردم را متوجه ظلم و بی‌لیاقتی حکام وقت می‌نمود. لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم و به شهادت رساندند. چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب «زنان نابغه» و جناب عبد العظیم بحرانی در کتاب «ام البنین» نگاشته‌اند که بنی امیه همسر امیرالمومنین علیه السلام، ام البنین سلام الله علیها را مسموم و به قتل رساندند. در کتاب «اختیارات» از اعمش نقل شده است که می‌گوید: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه می‌کرد گفت: جده‌ام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت. الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة، نوشته رفیع الدین رفیعی، صفحه ۸۵ @feghh_osoul
سنگ تمام ویکی پدیای عربی برای فلسطین همچین حرکت‌هایی تو ویکی پدیا واقعا قفل بوده @feghh_osoul
23.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞تریلر فیلم مستند الکافی 🔻مستندی پیرامون معتبرترین کتاب روایی شیعه که پیش از غیبت کبری امام دوازدهم نوشته شد. 🔻به همراه مصاحبه با الکافی‌پژوهانی مانند محمدعلی امیرمعزی و سید علی‌رضا حسینی شیرازی @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️‏‌بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمی‌ترسیم‌. 🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ 🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر... شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت می‌گوییم. 💠 بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansari
💠 مناسبات حکم و موضوع سبب انصراف: 🔹گاهی خطاب مطلقی که از جانب شارع می‌رسد نسبت به ارتکاز عرفی مقید می‌شود. به عنوان مثال در"الماء مُطهّر"، مطهریت حکمی است که یک منشأ دارد و آن هم این است که ماء مد نظر نباید نجس باشد و از باب مناسبت حکم و موضوع می‌فهمیم که مقصود از ماء مطهر، ماء طاهر است که تطهیر می‌کند و برای ذهن انصراف حاصل می‌شود که این جا اطلاق ماء منصرف به ماء طاهر است. 🔸 یا وقتی شارع گوید «وامسحوا برؤوسکم» عرف در این جا توسط دست، آن هم با کف آن مسح می‌کند. پس آیه همان مسح عرفی را می‌گوید. 🔹 این که از مناسبات حکم و موضوع است، حجت و هادم مقدمات حکمت است. به این دلیل که جزو مقیدات لبيه متصله است و معیت با دلیل دارد و در ظهور تصدیقی دخیل است. وقتی این ظهور تمام شد اطلاق مقید می‌شود. 📚ر.ک: بحوث في علم الاصول، شهید محمدباقر 7: 529 (تقریرات حسن عبدالساتر) @feghh_osoul
حجية مراسيل بعض المتأخرين، كالعلامة والمقداد المحقق الكركي طريق استنباط الأحكام الشرعية ص٣٠ @feghh_osoul