eitaa logo
فقه و اصول
295 دنبال‌کننده
235 عکس
44 ویدیو
46 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجيح فقاهة السيد أبوالحسن الأصفهاني على الميرزا النائيني - جرعه ای از دریا @feghh_osoul
مرجعية العرف السيد الخوئي : انّ الرجوع إلى العرف إنّما هو لتعيين مفهوم اللفظ عند الشك فيه، أو في ضيقه و سعته مع العلم بأصله في الجملة، لأن موضوع الحجية هو الظهور العرفي، فالمرجع الوحيد في تعيين الظاهر هو العرف، سواء كان الظهور من جهة الوضع أو من جهة القرينة المقالية والحالية، ولا يجوز الرجوع إلى العرف والأخذ بمسامحاتهم بعد تعيين المفهوم وتشخيص الظهور اللفظي، كما هو المسلّم في مسألة الكر فانّه بعد ما دلّ الدليل على عدم انفعال الماء إذا كان بقدر الكر الذي هو ألف ومائتا رطل، ولكنّ العرف يطلقونه على أقل من ذلك بقليل من باب المسامحة، فانّه لا يجوز الأخذ بها والحكم بعدم انفعال الأقل، بل يحكم بنجاسته. وكذا في مسألة الزكاة بعد تعيين النصاب شرعاً بمقتضى الفهم العرفي من الدليل لا يمكن الأخذ بالمسامحة العرفية. مصباح الاصول ج٣ ص١٩٠-١٩١ @feghh_osoul
🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️ ⚜️🍃⚜️ 🍃 🌱 امام باقر (عليه السّلام) : 🔸 ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْرِ : ۱- رَجُلٌ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ ؛ ۲- وَ نَسِيَ ذُنُوبَهُ ؛ ۳- وَ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ . سه خصلت كمر را مى ‏شكند: ✅ مردى كه كارهای نیک خود را زياد بشمارد ؛ ✅ گناهانش را فراموش كند ؛ ✅ خود بين باشد . 📕 الخصال ، ج‏ 1 ، ص 112 . @feghh_osoul 🍃 ⚜️ 🍃⚜️🍃 ⚜️🍃⚜️🍃⚜️🍃
رؤیای صادقۀ حضرت علامه حسن زاده آملی با استادشان * التوحید أن تنسی غیر الله: توحید این است که غیر خدا را فراموش کنی. * التوحید اسقاط الاضافات: توحید، از بین بردن اضافه‌هاست. منبع: کتاب وحدت از دیدگاه حکیم و عارف @feghh_osoul
🎞 فیلم الکافی Coming soon ... بزودی ... @feghh_osoul
اسناد شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها سند اول👇 قال الصّادق علیه السلام : و کانَت تَلعَنُ بَنی اُمیّه ، هی المَسمُومُ وَ وَصَلَت الشّهاده. امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند : او (حضرت ام البنین) آشکارا بنی امیه را لعن می کرد ؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رساندند. 📚تنقیح المقال ج ۳ ص۷۰ 📚المحدثات الشیعه ج۲ ص۵۵۰ 📚زنان نابغه ص۱۵۰ 📚ام البنین ص۴۷۰ 📚ام البنین سیرتها و کراماتها ص۱۷۰ 📚اعلام النساء ص ۴۹۶ 📚وقایع الشیعه ص٨۵ سند دوم👇 حضرت ام البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه بر آمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری‌های مستمر مردم را متوجه ظلم و بی‌لیاقتی حکام وقت می‌نمود. لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم و به شهادت رساندند. چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب «زنان نابغه» و جناب عبد العظیم بحرانی در کتاب «ام البنین» نگاشته‌اند که بنی امیه همسر امیرالمومنین علیه السلام، ام البنین سلام الله علیها را مسموم و به قتل رساندند. در کتاب «اختیارات» از اعمش نقل شده است که می‌گوید: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه می‌کرد گفت: جده‌ام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت. الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة، نوشته رفیع الدین رفیعی، صفحه ۸۵ @feghh_osoul
سنگ تمام ویکی پدیای عربی برای فلسطین همچین حرکت‌هایی تو ویکی پدیا واقعا قفل بوده @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞تریلر فیلم مستند الکافی 🔻مستندی پیرامون معتبرترین کتاب روایی شیعه که پیش از غیبت کبری امام دوازدهم نوشته شد. 🔻به همراه مصاحبه با الکافی‌پژوهانی مانند محمدعلی امیرمعزی و سید علی‌رضا حسینی شیرازی @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️‏‌بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمی‌ترسیم‌. 🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ 🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر... شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت می‌گوییم. 💠 بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansari
💠 مناسبات حکم و موضوع سبب انصراف: 🔹گاهی خطاب مطلقی که از جانب شارع می‌رسد نسبت به ارتکاز عرفی مقید می‌شود. به عنوان مثال در"الماء مُطهّر"، مطهریت حکمی است که یک منشأ دارد و آن هم این است که ماء مد نظر نباید نجس باشد و از باب مناسبت حکم و موضوع می‌فهمیم که مقصود از ماء مطهر، ماء طاهر است که تطهیر می‌کند و برای ذهن انصراف حاصل می‌شود که این جا اطلاق ماء منصرف به ماء طاهر است. 🔸 یا وقتی شارع گوید «وامسحوا برؤوسکم» عرف در این جا توسط دست، آن هم با کف آن مسح می‌کند. پس آیه همان مسح عرفی را می‌گوید. 🔹 این که از مناسبات حکم و موضوع است، حجت و هادم مقدمات حکمت است. به این دلیل که جزو مقیدات لبيه متصله است و معیت با دلیل دارد و در ظهور تصدیقی دخیل است. وقتی این ظهور تمام شد اطلاق مقید می‌شود. 📚ر.ک: بحوث في علم الاصول، شهید محمدباقر 7: 529 (تقریرات حسن عبدالساتر) @feghh_osoul
حجية مراسيل بعض المتأخرين، كالعلامة والمقداد المحقق الكركي طريق استنباط الأحكام الشرعية ص٣٠ @feghh_osoul
# کلام امام 🌹حضرت امام خمینی رَحمَةُ الله علیه: انتخابات لَیلَةُ القَدرِ نظام اسلامی است... @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 ۲۴۱ میلیارد دلااااار هزینه انتخابات شده ✅ اگه تقسیم بر ۸۰ میلیون جمعیت ایران بکنیم به هر نفر ۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان میرسه!..... چه کسی این هزینه رو کرده؟ @feghh_osoul
♨️ دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی آشنایی با دانش‌های حدیثی ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 🔶 ویژگی‌ها: 🔸 شرکت رایگان در دوره 🔸 بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی 🔸 دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا 🔸 اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند ⏰ هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: 🔗 https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
فوائد: الاعتذار بعدم الأهلية ليس عذرا ! @feghh_osoul
صورة نادرة ورائعة جداً للمحقق النحرير والأصولي الكبير أستاذ الفقهاء والمجتهدين الشيخ ضياء الدين العراقي قدس سره الشريف ويظهر أنها تعود لمراحل متوسطة من حياته الشريفة @feghh_osoul
مثال السيد الخوئي لمسألة الأمر بين الأمرين تعرض السيد الخوئي قدس سره الشريف لمسألة الأمر بين الأمرين مفصلاً في مبحث الطلب والإرادة، وقد قرّب المسألة بمثال تقريبي يُمثل خلاصة هذه المسألة حيث قال: إذا افترضنا أنّ للمولى عبداً مشلولاً غير قادر على الحركة ، فربط المولى بجسمه تياراً كهربائياً ليبعث في عضلاته قوّةً ونشاطاً نحو العمل، وليصبح بذلك قادراً على تحريكها، وأخذ المولى رأس التيار الكهربائي بيده، وهو الساعي لايصال القوّة في كل آن إلى جسم عبده بحيث لو رفع اليد في آن عن السلك الكهربائي انقطعت القوّة عن جسمه وأصبح عاجزاً. وعلى هذا فلو أوصل المولى تلك القوّة إلى جسمه وذهب باختياره وقتل شخصاً والمولى يعلم بما فعله، ففي مثل ذلك يستند الفعل إلى كل منهما، أمّا إلى العبد فحيث إنّه صار متمكناً من إيجاد الفعل وعدمه بعد أن أوصل المولى القوّة إليه وأوجد القدرة في عضلاته وهو قد فعل باختياره وإعمال قدرته، وأمّا إلى المولى فحيث إنّه كان معطي القوّة والقدرة له حتّى حال الفعل والاشتغال بالقتل، مع أنه متمكن من قطع القوّة عنه في كل آن شاء وأراد، وهذا هو واقع نظريّة الأمر بين الأمرين وحقيقتها. 📚 محاضرات في أصول الفقه ج١ ص٤٣٥ @feghh_osoul
هدایت شده از تفقه
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج 🔹 با موضوع: واکاوی جواز و حدود نظر به زن در مجلس خواستگاری 🔹 ارائه‌دهنده: حجةالاسلام‌ محمد مهدی ایوبی دام عزه 🔹 استاد داور: حجةالاسلام‌ و المسلمین مهدی قنبریان دهکردی دام عزه 🔹 ناقد: حجةالاسلام‌ سید محمد حسین نیرومند حسینی دام عزه 🔻 زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۵ ساعت ۱۹ 🔺 مکان: مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام اتاق ۳۱۰ 📚 معاونت پژوهش بخش درس خارج @hosoon @tafaqqoh
🔺محفل درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره) ╭────────────╮ @feghh_osoul ╰────────────╯
من لا أصول له لا فقه له @feghh_osoul
🌀 شیخ انصاری و حاجی سبزواری 🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛ 🔹چندی بود می‌خواستم نکته را تذکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می ‌فرماید مورد تقلید ، است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. 🔹و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه ‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. 🔹چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: 👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉 📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳ @feghh_osoul