سنگ تمام ویکی پدیای عربی برای فلسطین
همچین حرکتهایی تو ویکی پدیا واقعا قفل بوده
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞تریلر فیلم مستند الکافی
🔻مستندی پیرامون معتبرترین کتاب روایی شیعه که پیش از غیبت کبری امام دوازدهم نوشته شد.
🔻به همراه مصاحبه با الکافیپژوهانی مانند محمدعلی امیرمعزی و سید علیرضا حسینی شیرازی
@feghh_osoul
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
▪️بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمیترسیم.
🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ
🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت میگوییم.
#گلزار_شهدای_کرمان
#حاج_قاسم
#ما_ملت_شهادتیم
💠 بنیاد شیخ انصاری
https://eitaa.com/bsheikhansari
#نکات_اصولی
💠 مناسبات حکم و موضوع سبب انصراف:
🔹گاهی خطاب مطلقی که از جانب شارع میرسد نسبت به ارتکاز عرفی مقید میشود. به عنوان مثال در"الماء مُطهّر"، مطهریت حکمی است که یک منشأ #عرفی دارد و آن هم این است که ماء مد نظر نباید نجس باشد و از باب مناسبت حکم و موضوع میفهمیم که مقصود از ماء مطهر، ماء طاهر است که تطهیر میکند و برای ذهن انصراف حاصل میشود که این جا اطلاق ماء منصرف به ماء طاهر است.
🔸 یا وقتی شارع گوید «وامسحوا برؤوسکم» عرف در این جا توسط دست، آن هم با کف آن مسح میکند. پس آیه همان مسح عرفی را میگوید.
🔹 این #انصراف که از مناسبات حکم و موضوع است، حجت و هادم مقدمات حکمت است. به این دلیل که جزو مقیدات لبيه متصله است و معیت با دلیل دارد و در ظهور تصدیقی دخیل است. وقتی این ظهور تمام شد اطلاق مقید میشود.
📚ر.ک: بحوث في علم الاصول، شهید محمدباقر #صدر 7: 529 (تقریرات حسن عبدالساتر)
@feghh_osoul
حجية مراسيل بعض المتأخرين، كالعلامة والمقداد
المحقق الكركي
طريق استنباط الأحكام الشرعية ص٣٠
#المراسيل #المرسل #حديث #رجال
@feghh_osoul
# کلام امام
🌹حضرت امام خمینی رَحمَةُ الله علیه:
انتخابات لَیلَةُ القَدرِ نظام اسلامی است...
#انتخابات
#حضور_حداکثری
#انتخاب_اصلح
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 ۲۴۱ میلیارد دلااااار هزینه انتخابات شده
✅ اگه تقسیم بر ۸۰ میلیون جمعیت ایران بکنیم به هر نفر ۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان میرسه!.....
چه کسی این هزینه رو کرده؟
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Here is how our hadith describe the end of times.
@feghh_osoul
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ دوره تخصصی حدیث پژوهی
✅ آشنایی با دانشهای حدیثی
⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳
🔶 ویژگیها:
🔸 شرکت رایگان در دوره
🔸 بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی
🔸 دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا
🔸 اعطای گواهی معتبر
📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند
⏰ هر روز ساعت ۱۷:۰۰
📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:
🔗 https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/
🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
صورة نادرة ورائعة جداً للمحقق النحرير والأصولي الكبير أستاذ الفقهاء والمجتهدين الشيخ ضياء الدين العراقي قدس سره الشريف
ويظهر أنها تعود لمراحل متوسطة من حياته الشريفة
@feghh_osoul
مثال السيد الخوئي لمسألة الأمر بين الأمرين
تعرض السيد الخوئي قدس سره الشريف لمسألة الأمر بين الأمرين مفصلاً في مبحث الطلب والإرادة، وقد قرّب المسألة بمثال تقريبي يُمثل خلاصة هذه المسألة حيث قال:
إذا افترضنا أنّ للمولى عبداً مشلولاً غير قادر على الحركة ، فربط المولى بجسمه تياراً كهربائياً ليبعث في عضلاته قوّةً ونشاطاً نحو العمل، وليصبح بذلك قادراً على تحريكها، وأخذ المولى رأس التيار الكهربائي بيده، وهو الساعي لايصال القوّة في كل آن إلى جسم عبده بحيث لو رفع اليد في آن عن السلك الكهربائي انقطعت القوّة عن جسمه وأصبح عاجزاً.
وعلى هذا فلو أوصل المولى تلك القوّة إلى جسمه وذهب باختياره وقتل شخصاً والمولى يعلم بما فعله، ففي مثل ذلك يستند الفعل إلى كل منهما، أمّا إلى العبد فحيث إنّه صار متمكناً من إيجاد الفعل وعدمه بعد أن أوصل المولى القوّة إليه وأوجد القدرة في عضلاته وهو قد فعل باختياره وإعمال قدرته، وأمّا إلى المولى فحيث إنّه كان معطي القوّة والقدرة له حتّى حال الفعل والاشتغال بالقتل، مع أنه متمكن من قطع القوّة عنه في كل آن شاء وأراد، وهذا هو واقع نظريّة الأمر بين الأمرين وحقيقتها.
📚 محاضرات في أصول الفقه ج١ ص٤٣٥
#فائدة_كلامية
#السيد_الخوئي
@feghh_osoul
هدایت شده از تفقه
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج
🔹 با موضوع:
واکاوی جواز و حدود نظر به زن در مجلس خواستگاری
🔹 ارائهدهنده:
حجةالاسلام محمد مهدی ایوبی دام عزه
🔹 استاد داور:
حجةالاسلام و المسلمین مهدی قنبریان دهکردی دام عزه
🔹 ناقد:
حجةالاسلام سید محمد حسین نیرومند حسینی دام عزه
🔻 زمان: سهشنبه ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۵ ساعت ۱۹
🔺 مکان: مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام اتاق ۳۱۰
📚 معاونت پژوهش بخش درس خارج
#فقه_خانواده #فقه_تربیت
@hosoon
@tafaqqoh
🔺محفل درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره)
╭────────────╮
@feghh_osoul
╰────────────╯
🌀 شیخ انصاری و حاجی سبزواری
🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛
🔹چندی بود میخواستم نکته را تذکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می فرماید مورد تقلید ، #احکام_فرعیّه_عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
🔹و از این جا معلوم میشود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه السّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند.
🔹چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉
📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳
@feghh_osoul
🛑 شهیدی از تبار شهید ثانی
👈 آیا میدانید نسل شهید زین الدین به صاحب معالم و شهید ثانی میرسد + سند
💥در عکس فوقآمده، شجرهنامه شهید زین الدین، فرمانده مشهور جنگ تحمیلی را ملاحظه میفرمایید. تصویری که از موزه شهید زین الدین در خیابان صفائیه قم برداشتهایم. طبق این شجرهنامه نسل شهید زین الدین از طریق فرزندش حسن (صاحب معالم) به شهید ثانی میرسد و تقدیر این بود که فرجامش نیز همچون نیای بزرگ وی خونین باشد. بنابراین علت شهرت این شهید بزرگوار به زین الدین، به همین موضوع باز میگردد؛ چه آنکه نام شهید ثانی چنین است: زینالدین بن علی بن احمد عاملی جبَعی (۹۱۱ هجری قمری- ۹۶۵ یا ۹۶۶ هجری قمری). شهید ثانی، فقیه شیعی شاخصی بود که در قرن دهم قمری میزیست. شرح لمعه از آثار شاخص ایشان است. مرحوم صاحب مدارک نیز از نواده دختری شهید ثانی است. خانواده زینالدین در ابتدا به خرم آباد مهاجرت کردند و بعد راهی قم شدند. از خانه - موزه باصفای این شهید غفلت نورزید.
@feghh_osoul
❖ علامه حسن زاده آملی رضواناللهعلیه:
وقتی، به حضور شریف علامه طباطبایی رحمة الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم؛ فرمود: «آقا! دعای سحر حضرت امام باقر علیهالسلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست». اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرینتر است.
@feghh_osoul
الفرق بين العبادة والاطاعة والانقياد
السيد عبد الأعلى السبزواري
مواهب الرحمن ج١ ص٤٥
@feghh_osoul
جواب الشبهة العبائية
الشيخ الوحيد الخراساني
المغني في الأصول-الاستصحاب ج١ ص٤٠٠
@feghh_osoul
💐 پوستر | جهش تولید با مشارکت مردم
✏️رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصهی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من انشاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم»
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
@feghh_osoul
قال المحقّق الطوسيّ رحمه الله في تلخيص المحصّل:
العلّة الواحدة يجوز أن يصدر عنها أكثر من معلول واحد عندنا، خلافا للفلاسفة و المعتزلة. احتجّوا بأنّ مفهوم كونه مصدرا لأحد المعلولين، غير مفهوم كونه مصدرا للآخر، فالمفهومان المتغايران إن كانا داخلين في ماهيّة المصدر لم يكن المصدر مفردا بل يكون مركّبا. و إن كانا خارجين كانا معلولين فيكون الكلام في كيفيّة صدورهما عنه كالكلام في الأوّل، فيفضي إلى التسلسل. و الجواب: أنّ مؤثّريّة الشيء في الشيء ليست أمرا ثبوتيّا، و إذا كان كذلك بطل قولهم.
تلخيص المحصّل: 237.
@feghh_osoul