eitaa logo
فقه و اصول
296 دنبال‌کننده
230 عکس
44 ویدیو
45 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقی .... ... و بعد البحث و التنقیب فی المصادر المعتبرة و غیر المعتبرة لم نعثر له علی مصدر ! بعد از جستجوی فراوان در مصادر معتبره هیچ سند و مصدر معتبر و حتی غیر معتبری برای این روایت پیدا نکردیم ... ! @feghh_osoul
الثالث عشر من شوال عام ١٣٨٠ هـ رحيل مرجع الطائفة في عصره أستاذ الفقهاء والمجتهدين الفقيه الكبير والرجالي الخبير، آية الله العظمى السيد حسين الطباطبائي البروجردي قدس سره الشريف. الفاتحة لروحه الطاهرة @feghh_osoul
ثناء السيد الخوئي قدس سره على كتاب (جامع أحاديث الشيعة) وطباعته لبقية أجزائه. 💡 كتاب (جامع أحاديث الشيعة) أُلّف بأمر وإشراف السيد البروجردي قدس سره، ويتميز بمميزات خلّت عنها عدة من المجاميع الروائية السابقة عليه. @feghh_osoul
دفع شبهة تحريف الصدوق.pdf
286.1K
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة على محمد وآله الطاهرين هذه مقالة في دفع شبهة أثارها بعض العامة على شيخنا الصدوق رضوان الله عليه، نسأل الله أن يتقبلها من المولف بقبول حسن. @feghh_osoul
📜حواشي السيد البروجردي على رسالة اللباس المشكوك للسيد الخوئي !!!! 🔰 السيد البروجردي قدس سره أسن من السيد الخوئي قدس سره ب ٢٥ سنة بل هو أكبر سناً من المحقق الأصفهاني قدس سره فيكون السيد البروجردي في طبقة أساتذة السيد الخوئي. وههنا يمكن استفادة أمور أُشير إلى اثنين منها: الأول: روح الموضوعية والتواضع العلمي لدى السيد البروجردي، فلم يستنكف وهو أحد المراجع الكبار حين صدور الرسالة -وهو من المرشحين للمرجعية العليا بعد السيد الأصفهاني- أن يطالع ويحشي على أثرٍ لمن هو في طبقة تلاميذه، والسيد الخوئي في ذلك الزمان كان أستاذاً التف حوله مجموعة من التلامذة ولم تتسع حلقة دراسته بعد، بل كانت الرسالة -بحسب الظاهر- أول أثر علمي له يخرج للملأ. وما أبعد ما ذكرناه من صنيع سيدنا البروجردي طاب ثراه عما نراه في هذا العصر من استنكاف كثير من الفضلاء والطلاب عن قراءة كتب المعاصرين ومن هم في طبقتهم فضلاً عمن هم دونهم، وبعضهم لا يرغب حتى في الاطلاع والاستكشاف! وفئة إن استكشفت لم ترَ إلا العيوب ومواضع الإشكال ولن تجد منها إلا الاعتساف ولن تسمع حرف إنصاف! الثاني: عظمة السيد الخوئي العلمية وهو في ذلك السن (٤٤ سنة)، إذ يبعد ولا يناسب أن لا يرى السيد البروجردي شيئاً مهماً في الرسالة ومع ذلك يصرف وقته الثمين في التعليق على مطالبها. رحمهما الله رحمة الأبرار وحشرهما مع النبي وآله الأطهار فقد كانا بحق أستاذي الفقهاء والمجتهدين في العصر الأخير. @feghh_osoul
📚 ماه گرفتی نیم سایه ❓سوال: نماز آیات برای ماه گرفتگی نیم سایه واجب است؟ ✅ جواب: 🔹 : در مواردی که به آن نیم سایه می گویند، ماه گرفتگی عرفی نیست و نماز آیات واجب نمی شود. 🔹 آیت الله : در صورتی که مشاهده تاریکی مذکور دشوار باشد نماز آیات واجب نیست. 🔹 آیت الله : اگر این چنین است نماز آیات واجب نیست. و نماز ایات زمانی واجب می شود که نور بخشی یا کل قرص ماه مخفی شود. 🏷 پی‌نوشت: سوالات سامانه جامع استفتائات مقام معظم رهبری/استفتائات سایت آیت الله مکارم/استفتائات سایت آیت الله سیستانی ✅ ماه گرفتگی امشب از نوع نیم سایه ای است و نماز آیات ندارد. @feghh_osoul
20.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ ♦️ سانسور و کتمان حداکثری روایات اهل بیت علیهم السلام در نزد اهلسنت ♦️تناقض در شیوه توثیق و جرح راویان در رجال اهل سنت ♦️تحریف در مسلم ترین فضیلت امیرالمومنین علیه السلام از سوی راویان معروف و ثقه مدرسه صحابه @feghh_osoul
علامه : ▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می‌تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. ▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این ، تبدیل به شد و این کلیسا هم تبدیل به شد و و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. ▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. @feghh_osoul
✔️آیت الله مددی: 🔸من همه کتاب نجاشی را به دقت از اول تا آخر نخوانده‌ام ولی بسیار زیاد به آن مراجعه کرده‌ام و شاید بعضی قسمت‌ها را ده بیست بار خوانده‌ام، عبارتی که نجاشی در حق کلینی دارد من در جای دیگر کتاب نجاشی ندیده‌ام؛ نجاشی تعبیر اوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم را در حق کلینی گفته است. 🔹راست هم هست ما هم با مراجعه به کافی به همین نتیجه می‌رسیم یعنی یک فرد عادی نیست فوق العاده است، آنگاه نه هزار و خرده‌ای از حدود هفده هزار را ضعیف حساب کنیم و ساقط کنیم مشکل بزرگی است و انصافش هم نیست. کلینی خودش صاحب مبنا است و مبانی‌اش هم کاملاً دقیق و حساب‌شده است. ایشان این مبنای علامه یعنی مبنای حجیت خبر عدل را ندارد و این واقعاً ظلم عظیم است. 🔹اگر کلینی زنده بود و در زمان ایشان کتابی به نام صحیح الکافی چاپ می‌شد حق داشت که به وزارت ارشاد اعتراض کند و از انتشار آن جلوگیری کند. این درست نیست انسان کتابی را روی مبانی خودش بگوید: صحیح فلان کتاب مثلاً بگوید: صحیح منهاج الصالحین و با فتوای خودش مطابقت کرده است، این که درست نیست شما فتوایت این است، حق داری کتاب را تلخیص کنی یا برای خودت مبنا داشته باشی و صحاح احادیث اهل البیت ع بنویسی ولی نمی‌توانی کتابی را که روی مبنا و ضوابط نوشته است و صاحبنظر فوق العاده است که از نویسندة کتاب صحیح الکافی، بلکه از صدها برابر امثال ایشان قطعاً بالاتر است تصحیح کنی. بعد هم خود ما احادیثی را که به حسب ظاهر حکم به ضعفش شده است بررسی کرده‌ایم دیده‌ایم انصافاً روی خیلی از مبانی می‌شود آن‌ها را قبول کرد مشکل ندارد که توضیحش بماند برای محل خودش. @feghh_osoul
سالروز بزرگداشت شیخ 🌹🌹🌹 🌐 مشاهده مقالات مرتبط با ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی در پایگاه : https://noo.rs/ZOwJm 📀 آشنایی با مجموعه آثار ثقة‌الاسلام کلینی رحمه‌الله: www.noorsoft.org/fa/software/View/6328 🌐 مطالعه ویژه‌نامه «پاسبان فرهنگ شیعه» در پایگاه : hawzah.net/fa/Occation/View/70183 🌐 شخصیت‌شناسی محمد بن یعقوب کلینی (ثقة الاسلام کلینی): www.noorsoft.org/fa/Mostabser/View/63486 @feghh_osoul
فروع_العلم_الإجمالي_تقرير_بحث_السيد_البجنوردي.pdf
1.62M
من فروع العلم الإجمالي تقريراً لأبحاث المرجع الكبير سماحة آية الله العظمى السيد حسن الموسوي البجنوردي قدس سره بقلم سماحة آية الله السيد عبّاس المدرّسي اليزدي قدس سره تشتمل على بحث ٢٤ فرعاً من فروع العلم الإجمالي أُلقيت هذه الدروس في شهر رمضان ١٣٨٥ هـ. @feghh_osoul
🔰 درگذشت ویلفرد مادلونگ (۱۹۳۰-۲۰۲۳) "پروفسور مادلونگ بدون شک، متبحرترین پژوهشگر مطالعات اسلامی آکادمیک در قرن اخیر یا دوره معاصر بود. جامعیت او در تاریخ، الهیات، فلسفه، زبان‌شناسی و نسخه‌های خطی بی‌نظیر است." - منبع: توئیت اخیر ایهاب بدیوی (استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لایدن) @feghh_osoul
🔺ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung) آثار زیادی درباره تاریخ اسلام و بخصوص در مورد تاریخ اسلام در سال‌های ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گسترده‌ای را درباره فرق و جنبش‌های اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد.  همکاری قابل توجهی در نگارش دایره‌المعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایره‌المعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهش‌های عربی و اسلامی نیز است. مادولینگ به روش‌شناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعه‌شناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده می‌کند. از دیگر ویژگی‌های سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزه‌ها، فهم آموزه‌ها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است.... 📎برای مطالعه کامل بیوگرافی به سایت مراجعه فرمائید. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان های اروپایی (وابسته به آل البیت) http://clisel.com/wilferd-ferdinand-madelung/ @feghh_osoul
Madelung, Imamism and Mu'tazilite Theology.pdf
1.11M
مقاله «امامیه و کلام معتزله» از ویلفرد مادلونگ Madelung, ‘Imamism and Mu'tazilite Theology,’ in Toufic Fahd (ed.), Le Shî'isme Imâmite, Colloque de Strasbourg, 6–9 mai 1968 (Paris: Presses Universitaires de France, 1970), pp.13–30 @feghh_osoul
کلام_معتزله_و_امامیه_در_مکتب‌ها_و_فرقه‌های_اسلامی_در_سده‌های_میانه.pdf
2.98M
ویلفرد مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه»، در: کتاب «مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های میانه»،‌ ترجمه جواد قاسمی، انتشارات آستان قدس،۱۳۷۵ @feghh_osoul
جانشینی حضرت محمد ،،مادلونگ.pdf
4.76M
🛑 جانشینی حضرت محمد ✍️ نویسنده: ویلفرد مادلونگ 🔹توضیح: کتاب جانشینی حضرت محمد (ص) که به اتفاقات بعد از رحلت آن حضرت می پردازد در حقیقت تحلیلی جدید از وقایع منجر به جانشینی ایشان است. مادلونگ در این کتاب معتقد است ماجرای یک ماجرای پیچیده و از پیش طراحی شده بود @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ☑️در ایام سالگرد رحلت مرحوم استاد فاطمی نیا (رحمه الله علیه) ، هدیه به روح ایشان و همه درگذشتگان سوره حمد قرائت فرمایید.🖤 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم... @feghh_osoul
═✧❁﷽❁✧═ ✍ اعتراف مولوی عبدالحمید به حقانیت شیعه😊 ◀️ مولوی عبدالحمید در اعتراض به انتخابات در جمهوری اسلامی گفت: "ملت انتخابات آزاد می خواهد" ⏺ این دقیقا همان نقد هزار و چهارصد ساله ما شیعیان به انتخاب خلیفه اول یعنی ابوبکر است👍 ♦️ چون به اعتراف مدارک معتبر اهل سنت، در سقیفه، انتخابات آزاد صورت نگرفت! عمر بن خطاب با شمشیر صحابه را تهدید می کرد! قصد کشتن مخالفین را داشت! پول های کثیف روند انتخابات را تغییر داد! و ... !😃 ♦️چرا مولوی عبدالحمید به انتخاب اجباری و غلط ابوبکر اعتراض نمی کند؟ انتخابی که به اعتراف عمر، از روی عجله، سفیهانه و دارای عواقب و شرّ بسیار برای مردم و اسلام بود!😅 @feghh_osoul
💠 چالش برای برادران اهل سنت : 🔙 صغری‌ : ابن تیمیه اعتراف می کند که اهل سنت در مسائل فقهی به امیرالمومنین امام علی مراجعه نکردند : أَنَّ هَذَا كَذِبٌ بَيِّنٌ، فَلَيْسَ فِي الْأَئِمَّةِ الْأَرْبَعَةِ - وَلَا غَيْرِهِمْ مِنْ أَئِمَّةِ الْفُقَهَاءِ - مَنْ يَرْجِعُ إِلَيْهِ فِي فِقْهِهِ این دروغ آشکار است. ائمه اربعه و دیگر امامان ما در مسائل فقهی اصلاً به روایات علی بن أبی طالب مراجعه نمی‌کردند ! 📚 نام کتاب : منهاج السنة النبوية نویسنده : ابن تيمية جلد : 7 صفحه : 529 🔚 کبری : آقا رسول الله اهل بیت خود را به کشتی حضرت نوح تشبیه کردند که هرکس سوار آن نشود هلاک می شود : مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي مَثَلُ سَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا، وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ مثل اهل بیت من همانند کشتی نوح است هرکس سوار آن شود نجات پیدا می کند (‌ رستگار می شود ) و هرکس از آن تخلف کند هلاک میشود. 📚 نام کتاب : المستدرك على الصحيحين نویسنده : الحاكم، أبو عبد الله جلد : 2 صفحه : 373 ➖ ملا علی قاری ( از شخصیت های برجسته اهل سنت ) در شرح این روایت مینویسد: فَكَذَا مَنِ الْتَزَمَ مَحَبَّتَهُمْ وَمُتَابَعَتَهُمْ نَجَا فِي الدَّارَيْنِ وَإِلَّا فَهَلَكَ فِيهِمَا وَلَوْ كَانَ يُفَرِّقُ الْمَالَ وَالْجَاهَ أَوْ أَحَدَهُمَا هر كس محبت اهل بيت را داشته باشد و از اهل بيت متابعت كند. به دستورات آن ها عمل كند در دنيا و آخرت نجات پيدا مي كند. 📚 نام کتاب : مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح نویسنده : القاري، الملا على جلد : 9 صفحه : 3988 ✍️ نتیجه : با خودتان... @feghh_osoul
✍️فخررازى در تفسیرش می‌نویسد: به درستى و با روايات متواتر ثابت شده است كه هركس در دينش به على بن أبى طالب عليهما السلام اقتدا كند، به راستى كه هدايت شده است. دليل بر اين مطلب اين سخن رسول خدا صلى الله عليه وآله است كه فرمود: خدايا حق را بر مدار على بگردان، هر جا كه او باشد. فقد ثبت بالتواتر، 👈ومن اقتدى في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدى، 👈والدليل عليه قوله عليه السلام: اللهم أدر الحق مع علي حيث دار. 📚التفسيرالكبير،ج١ص١٨٠ @feghh_osoul
💠 صفات خدای اهل سنت ( پای خدا ) 🔹️يُلْقَى فِي النَّارِ وَتَقُولُ: هَلْ مِنْ مَزِيدٍ، حَتَّى يَضَعَ قَدَمَهُ، فَتَقُولُ قَطْ قَطْ 🔸️کتاب مخالفین: اهل دوزخ در آتش افکنده می شوند و دوزخ می‌ گوید : آیا زیاده از این هست، تا آنکه خداوند پای خود را بر آن می نهد و دوزخ می گوید : بس است بس است. 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4848 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4849 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4850 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 6661 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 7449 📚 صحیح مسلم شماره حدیث 2844 📚 صحیح مسلم شماره حدیث 2846 ✍🏼وقتی احادیث را از غیر اهل بیت بگیری همین می شود که مجبور می شوی مانند یهود و مسیحیت برای خدا جسم قائل شوی ( نعوذ بالله ) !! امام کاظم علیه السلام: سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ وَ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَهٌ 🔸️ پاک و منزه است آنکه چیزی مثل او نیست نه جسم است و نه صورت 📚 التوحید شیخ صدوق @feghh_osoul
☑️ امام صادق علیه‌السلام نزد اهل سنت با مراجعه به کلمات علماى اهل سنت پى مى بریم که (علیه السلام) از موقعیّت و منزلت بالایى نزد آنان برخوردار بوده است. در اینجا به کلمات برخى از آنان راجع به آن حضرت اشاره مى کنیم: 1 ـ ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ (ت: 250 هـ.ق) «... وجعفر بن محمّد الّذی ملأ الدنیا علمه وفقهه. ویقال: انّ اباحنیفة من تلامذته وکذلک سفیان الثورى...»(1)؛ (... و جعفر بن محمّد; کسى که علم و فقه اش دنیا را فراگرفته است و گفته مى شود که ابوحنیفه و سفیان ثورى از شاگردان او بوده اند...). 2 ـ محمّد بن ادریس، ابوحاتم رازى (ت: 277 هـ.ق) او درباره امام صادق(علیه السلام) مى گوید: «جعفر بن محمّد ثقة لایسأل عن مثله»(2)؛ (جعفر بن محمّد ثقه است و او بى نیاز از تحقیق است). 3 ـ محمّد بن حبّان بن احمد، ابوحاتم تمیمى بستى (ت: 354هـ.ق) او مى گوید: «جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ (رضی الله عنه) کنیته ابوعبدالله، یروى عن ابیه، وکان من سادات اهل البیت فقهاً وعلماً وفضلا. روى عنه الثورى ومالک وشعبة والناس»(3) (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ رضوان الله علیهم ـ کنیه او ابوعبدالله است. از پدرش روایت نقل مى کند. او از سادات اهل بیت در فقه و علم و فضل است. ثورى و مالک و شعبه و سایر مردم از او روایت نقل کرده اند...). 4 ـ عبدالله بن عدى جرجانى (ت: 365 هـ.ق) «و جعفر من ثقات الناس کما قال یحیى بن معین»(4)؛ (و جعفر ـ (علیه السلام) ـ از ثقات مردم بود، همان گونه که یحیى بن معین گفته است). 5 ـ ابوعبدالرحمن سلمى (ت: 412 هـ.ق) او در کتاب «طبقات مشایخ الصوفیة» مى گوید: «جعفر الصادق فاق جمیع أقرانه من اهل البیت وهو ذو علم غزیر فی الدین وزهد بالغ فی الدنیا وورع تام عن الشهوات وادب کامل فی الحکمة»(5)؛ (جعفر صادق(علیه السلام) سرآمد تمام هم ردیفان خود از اهل بیت بود. او داراى علم بسیار در دین، و زهد فراوان در دنیا، و ورع تام از شهوات و ادب کامل در حکمت بود). 6 ـ ابوالفتح محمّد بن عبدالکریم شهرستانى (ت: 548 هـ.ق) «جعفر بن محمّد الصادق هو ذو علم غزیر وادب کامل فی الحکمة وزهد فی الدنیا وورع تام عن الشهوات وقد اقام بالمدینة مدة یفید الشیعة المنتمین إلیه ویفیض على الموالین له اسرار العلوم...»(6)؛ (جعفر بن محمّد صادق، داراى علم بسیار و ادب کامل در حکمت و زهد در دنیا و ورع تام از شهوات بود. او مدتى در مدینه اقامت کرد و به شیعیان منسوب به خود افاده رسانده و بر موالیان خود اسرار علوم را افاضه نمود...). 7 ـ جمال الدین ابوالفرج ابن جوزى (ت: 597 هـ.ق) او در ذکر وفیات سال 148 هـ.ق مى نویسد: «جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ابوعبدالله جعفر الصادق... کان عالماً زاهداً عابداً...»(7)؛ (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على ابن ابى طالب، ابوعبدالله، جعفر صادق... مردى عالم، زاهد و عابد و... بود). 8 ـ ابوسعد عبدالکریم سمعانى (ت: 562 هـ.ق) «... لقّب لجعفر الصادق، لصدقه فی مقاله»(8)؛ (... او را به جهت صدق در گفتار، صادق نامیدند). 9 ـ عزّالدین ابن اثیر جزرى (ت: 630 هـ.ق) «... لقّب به لصدقه فی مقاله وفعاله... ومناقبه مشهورة»(9)؛ (... او را به جهت صدق در گفتار و کردار، صادق نامیدند... و مناقب او مشهور است). 10 ـ محمد بن طلحه شافعى (ت: 652 هـ.ق) «هو من عظماء اهل البیت وساداتهم(علیهم السلام) ذو علوم جمّة وعبادة موفّرة، واوراد متواصلة وزهادة بیّنة، وتلاوة کثیرة. یتتبع معانى القرآن ویستخرج من بحر جواهره ویستنتج عجائبه...»(10)؛ (او ـ جعفر بن محمّد(علیه السلام) ـ از بزرگان اهل بیت و سادات آنان(علیهم السلام) است. داراى علوم فراوان و عبادت وافر و وردهاى پیاپى، و زهد روشن، و تلاوت بسیار بود. او معانى قرآن را دنبال کرده و از دریاى جواهراتش استخراج نموده و عجائبش را استنتاج مى نمود...). 11 ـ ابن ابى الحدید معتزلى (ت: 655 هـ.ق) او درباره امام باقر(علیه السلام) مى گوید: «و هو سیّد فقهاء الحجاز ومنه ومن ابنه جعفر تعلّم الناس الفقه»(11)؛ (او سید فقهاى حجاز بود. و مردم فقه را از او و فرزندش جعفر فرا گرفتند). 12 ـ ابوالعباس احمد بن محمّد بن ابراهیم بن ابوبکر بن خلکان (ت:681هـ.ق) «و کان من سادات اهل البیت. ولقّب بالصادق لصدقه فی مقالته. وفضله اشهر من ان یذکر...»(12) (... او از سادات اهل بیت بود. و به جهت صدق در گفتارش، او را صادق نامیدند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود...) علیه السلام علیه السلام @feghh_osoul
13- ابن صبّاغ مالکى (ت: 855 هـ.ق) «کان جعفر الصادق(علیه السلام) من بین اخوته خلیفة ابیه ووصیّه والقائم من بعده... وصّى إلیه ابوجعفر(علیه السلام)بالامامة وغیرها وصیة ظاهرة ونصّ علیه نصاً جلیاً... وامّا مناقبه فتکاد تفوت من عدّ الحاسب»(13)؛ (جعفر صادق از بین برادرانش، جانشین پدر و وصىّ او و قائم مقام او بود... ابوجعفر - امام باقر(علیه السلام) آشکارا در مورد امامت و امور دیگر به او وصیت نمود و بر او نصّ جلى کرد... و اما مناقب او از شمارش شمارشگران بیرون است...). 14 ـ عبدالرحمن بن محمّد حنفى بسطامى (ت: 858 هـ.ق) «جعفر بن محمّد ازدحم على بابه العلماء واقتبس من مشکاة انواره الأصفیاء، وکان یتکلّم بغوامض الأسرار وعلوم الحقیقة وهو ابن سبع سنین»(14) (جعفر بن محمّد کسى بود که علما بر درب خانه اش ازدحام مى کردند، و از چراغ انوارش منتخبان امت بهره مى بردند.او در حالى که هفت ساله بود سخن از اسرار پوشیده و علوم حقیقى مى گفت). 15 ـ احمد بن عبدالله خزرجى (ت: بعد از سال 923 هـ.ق) «جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسین بن علىّ بن ابى طالب الهاشمى ابوعبدالله، احد الأعلام... حدّث عنه خلق کثیر لایحصون،...»(15) (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب هاشمى، ابوعبدالله، یکى از بزرگان امت است... از او افراد بسیارى که قابل شماره نیستند حدیث نقل کرده اند... ) 16 ـ شمس الدین محمد بن طولون (ت: 953 هـ.ق) «کان من سادات اهل البیت ولقّب بالصادق لصدقه فی مقالته وفضله اشهر من ان یذکر»(16) (او از سادات اهل بیت است. او را به جهت صدق در گفتارش، صادق ملقّب ساختند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود). 17 ـ احمد بن حجر هیتمى (ت: 974 هـ.ق) «و نقل عنه الناس من العلوم ما سارت به الرکبان وانتشر صیته فی جمیع البلدان»(17) (از او به حدّى علم نقل کرده اند که قافله ها براى آن به حرکت درآمده و موقعیّت او همه کشورها را فراگرفته است) 18 ـ شیخ مؤمن بن حسن شبلنجى (ت: بعد از 1083 هـ.ق) «... ومناقبه کثیرة تکاد تفوت عدّ الحاسب... روى عنه جماعة من اعیان الأئمة واعلامهم کیحیى بن سعید ومالک بن انس والثورى وابن عیینة وابى حنیفة وایوب السختیانى وغیرهم...»(18) (... مناقب او به حدّى زیاد است که از شمارش شمارشگران بیرون است... جماعتى از اعیان ائمه و بزرگان آنان; امثال یحیى بن سعید، مالک بن انس، ثورى، ابن عیینه، ابوحنیفه، ایوب سختیانى و دیگران از او روایت نقل کرده اند...). 19 ـ شیخ عبدالله بن محمّد بن عامر شبراوى شافعى (ت: 1171 هـ.ق) «السادس من الأئمة جعفر الصادق، ذوالمناقب الکثیرة والفضائل الشهیرة. روى عنه الحدیث ائمة کثیرون مثل مالک بن انس وابى حنیفة ویحیى بن سعید وابن جریج والثورى وابن عیینة وشعبة وغیرهم...»(19) (ششمین از امامان، جعفر صادق، صاحب مناقب بسیار و فضایل مشهور است. امامان بسیارى; از قبیل: مالک بن انس، ابى حنیفه، یحیى بن سعید، ابن جریج، ثورى، ابن عیینه، شعبه و دیگران از او روایت نقل کرده اند...).(20) 📚پی نوشت: (1). رسائل جاحظ، ص 106. (2). الجرح و التعدیل، ج 2، ص 487 ; به نقل از او، تذکرة الحفاظ، ج 1، ص 166. (3). الثقات، ج 6، ص 131. (4). الکامل فى الضعفاء، ج 2، ص 134. (5). ینابیع المودة، قندوزى حنفى، ج 2، ص 457، به نقل از او. (6). الملل و النحل، ج 1، ص 166. (7). المنتظم، ج 8، ص 110و111. (8). الانساب، ج 3، ص 507. (9). اللباب فى تهذیب الأنساب، ج 2، ص 3. (10). مطالب السؤول، ج 2، ص 111. (11). شرح ابن ابى الحدید، ج 15، ص 274. (12). وفیات الاعیان، ج 1، ص 307. (13). الفصول المهمة، ص 211ـ219. (14). مناهج التوسل، ص 106. (15). خلاصه تهذیب الکمال، ص 63. (16). الأئمة الاثنا عشر، ص 85. (17). صواعق المحرقه، ص 305. (18). نورالابصار، ص 160و161. (19). الاتحاف بحبّ الاشراف، ص 146. (20). گردآوري از کتاب: اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم ، 1385 ه.ش، ص 102 علیه السلام علیه السلام @feghh_osoul