فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ماجرای قضیه ای که انگیزه ی استاد #قرائتی را برای تبلیغ دین بیشتر کرد
بخشی از دیدار استاد تحریری و استاد شاکری(هردو از علمای تهران) با حاج آقای قرائتی👉
🔻۷ آبان ۱۴۰۲
#علمای_تهران
#مجالسات_علما
#خاطرات_علما
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اوایل قرن نوزدهم میلادی کسی از آن سوی اقیانوسها به قارۀ آفریقا گام نهاد که سرنوشت مردم و نقشۀ ادیان رایج آن قاره را دگرگون ساخت.
💢 سیدسعید اختر با توصیف قوانین دینی و تبیین نظام اخلاقی و خانوادگی شیعی، مردم را جذب شیعه کرد و با نگارش کتابهای گوناگون در موضوعاتی مثل اصول و فروع دینی، اخلاق، سبک زندگی و عزاداری، باورهای شیعیان را استوار ساخت
@feghh_osoul
🟡نسخه با کیفیت این اثر را در یوتیوب و آپارات فطرس مدیا تماشا کنید.
📢 فطرسمدیا :: جایی برای دانستن
🌐 @fotrosmediatv
زن مگو، مرد آفرینِ روزگار
زن مگو، بِنتُ الجَلال، اُختُ الوقار
زن مگو، خاکِ دَرَش نقشِ جبین
زن مگو، دست خدا در آستین
سرخوش از صهبای آگاهی شدم
دیگر اینجا زینبُ اللّهی شدم
مدعی گو کم کن این افسانه را
پند بی حاصل مده دیوانه را
کار عاقل رازها بنهفتنست
کار دیوانه، پریشان گفتنست
- گنجینة الاسرار، عمّان سامانی
@horrific_theories
💢محقق بیبدیل
✔️آیتالله آقا سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، محققی هستند لا ثاني له، عموم اهل علم حضرت آقای زنجانی را به تتبع میشناسند اما رویهی تحقیقی ایشان بر جنبه تتبع ایشان غالب است.
قابل ملاحظه است که معظمله با آنچه از تقریرات نظرات علم اصول توسط مشهور ارائه شده چگونه برخورد میکنند. مثلا ایشان رای آقایان در استصحاب را (به آن تقریری که مشهور میگویند) دارای اشکال میدانند لذا استصحاب را در احکام جاری ندانسته و آن را مختص به شبهات موضوعیه میدانند!
چرا؟ چون ما من حکم الا و له امارة و علامة، لذا در این صورت مقام مقام شک نیست مقام مقام ظن است و ایضا در تمام موارد احادیث سوال از موضوع است نه حکم.
حال اگر نظریه استصحاب حکم وضعی درست برای مشهور تقریر میشد و برداشت مشهور از این نظریه درست میشد، آقای زنجانی غوغایی با این ذهن قوی خود در اصول میفرمودند!
لذا آقا موسی زنجانی با یافتن اینکه تقریرات مشهور از برخی نظریات غلط است با فکر تاسیسی خود و اجتهاد تاسیسی خود دست به ترمیم بنائات اصولیون با استفاده از فقه و حدیث گرفتند، گویی صاحب مکتبی دیگر در کنار فاضل تونی و صاحب معالم و صاحب فصول پرورش یافته است.
🌐الوافی
🆔 @feghh_osoul
💢آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را براساس تقریرات مرحوم خلخالی تدریس میکرد/ آیتالله خویی میفرمود: این کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
✔️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی:
🔹آیتالله سید محمدمهدی خلخالی جزو مجتهدین و از شاگردان دوره سوم تدریس آیتالله العظمی خویی (ره) بود. شخصیتی ممتاز و اهل قلم بود و از ایشان آثار علمی زیادی منتشر شده است. تقریرات آیتالله خلخالی مربوط به سال ۱۳۷۰ میباشد که در همین سال استاد ایشان مرحوم آیتالله خویی بر تقریرات ایشان تقریض زدهاند. مرحوم خلخالی در نوشتن تقریرات خیلی دقت وافر داشته است بصورتیکه وقتی نوشتهجات خود را به استادشان نشان میداد آیتالله خویی میفرمود: اینکه کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
🔸ایشان تقریرات آیتالله خویی را انصافاً هنرمندانه به نگارش درآورد و داب و اخلاق آیتالله خویی هم این بود که در خصوص نگارش، شاگردانشان را تشویق میکرد و در اکثر نسخ چاپی شاگردانشان تقریظ مینوشت و به قلم افراد اهمیت میداد و بعضاً هزینه چاپ آن تحقیق را نیز پرداخت میکرد.
🔹مرحوم خلخالی به من فرمود: آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را که شروع کرد و در این درس به کتاب و منابع مراجعه نمیکرد، بلکه فقط دفتر تقریرات من را مطالعه میکرد و درس میداد.
📝 @feghh_osoul
فقه و اصول
٢٢ ربيع الآخر ١٣٨٠ هـ وفاة المدرّس الكبير أستاذ الفقهاء والعلماء سماحة آية الله المعظّم الشيخ هاشم ا
ترجمة_موجزة_للشيخ_هاشم_القزويني_قدس_سره.pdf
173.1K
ترجمة موجزة لسماحة آية الله المعظّم الشيخ هاشم القزويني قدس سره
📍مستلة من مجلة دراسات علمية العدد الثامن عشر.
#اقتباسات #تراجم #القزويني
@feghh_osoul
💠 مذاق امام فهمی
🔹 حدس میزنم آقای آسید ابوالحسن از نظر فهم روایت بر آقای نائینی مقدم باشد. گویا خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است.
🔸 آقای حاج فقیهی به تناسب قضیهای از آسید ابوالحسن نقل میکرد که ایشان میگفته: «اجتهاد، مذاق امام فهمی است». ایشان در این جهت خودش را مقدم میدانسته و ظاهراً مقدم هم بوده است.
🔹 آسید محمود شاهرودی شاگرد مرحوم نائینی بود و به آسید ابوالحسن اتصال نداشت. از آقای آسید محمد شاهرودی، فرزند آسید محمود شاهرودی، پرسیدم: پدر شما راجع به آسید ابوالحسن و آقای نائینی چه میگفت؟ گفت: پدرم میگفت: از نظر قواعد آقای نائینی، مقدم است و از نظر فهم روایات، آقای آسید ابوالحسن.
🔸 آسيد ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمی» میدانست و در فهم روایات، ذهن عرفی مستقیمی داشت و از این جهت بر آقای نائینی مقدّم بود. بسیاری از بحثهای رایج، لفّاظی است و از فطریات اوّلیه یا متّخذ از روایات نیست. ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است و آسید ابوالحسن در این جهت مقدّم بود.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۴۸۵
#میرزامحمدحسیننائینی
#سیدابوالحسناصفهانی
@feghh_osoul
📘رسالهای در لزوم دفاع از نجف
✔️وهابیان در سال ۱۲۱۶ ق به کربلا و در سال ۱۲۲۱ به نجف یورش بردند. مجددا در سال ۱۲۲۳ با ۲۰ هزار سرباز به نجف حمله کردند و مردم نجف و علما به دفاع از شهر پرداخته مجاهدت زیادی کردند. آنان، بار دیگر هم در سال ۱۲۲۶ به اطراف نجف و حله حمله کرده و بسیاری از مردمان و زائران را کشته و باغات زیادی را آتش زدند. علامه سید جواد فقیه عاملی، از کسانی بود که همراه دیگر علما و مردم در این در دفاع از شهر شرکت داشت و بسیار فعال بود.
سید محمد جواد فقیه عاملی (م ۱۲۲۶ق) نویسنده مفتاح الکرامه (شرح قواعد علامه)؛ رسالهای با عنوان «رسالة فی الرباط» (الذب عن النجف) در باره لزوم دفاع از نجف برابر مهاجمان وهابی نوشت که مشابه رسالههایی است که اندکی بعد علمای ایران درباره جنگ روسها علیه ایران نوشتند و به جهادیه شهرت دارد.
@feghh_osoul
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
📤 لیست ۸۸۰۰ عنوان پایان نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲
🆔 @feghh_osoul
طلبهای که سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه نخواند، ول معطل است.
(علامه #جوادی_آملی، به نقل یکی از اساتید)
..................................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
از همان اوایل طلبگی میتوان با #تفسیر و #روایات مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفتهای ۶۰ دقیقه آنها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفتهای ۶۰ دقیقه را میتوان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. میتوان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دورههای تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی) و سایر کتب ارزشمند نیز این قبیل اقدامات را میتوان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد.
@feghh_osoul
💠 لا يوجد شخصية خارجاً باسم (عنوان البصري)
الأستاذ المعظم السيد محمدجواد الشبيري الزنجاني (دامت بركاته)🔻
🔸ما يقال من أن (عنوان البصري) شخصية مشهورة، إنما هي شهرة بين المتأخرين ولا وجود خارجي لرجل بهذا الاسم في مصادرنا الأصلية الحديثية والرجالية.
🔹 حديث (عنوان البصري) رواية معروفة وردت أول مرة في كتاب (مشكاة الأنوار) للشيخ علي بن الحسن بن الفضل سبط الشيخ الطبرسي صاحب مجمع البيان، وبعده قدنقلها الشهيد الثاني في منية المريد عن خط الشهيد الأول، ولم ترد قبل هذين المصدرين في أي من المصادر الأولى إطلاقاً.
🔸 يقول البعض أن الرواية عامية، ولكنها لم ترد -حسب تتبعي- حتى في كتب العامة.
🔹في الحقيقة إنه لا يُعلَم منبع الخبر، وهو من حيث أساليب تعبيره غير متناسق مع روايات أهل البيت (عليهم السلام) أصلاً.
🔸 يجب طرح هذه الأشياء الباطلة، من المعروف أن المرحوم السيد علي القاضي كان محور رياضاته وسلوكه هذه الرواية، وهذن الأنحاء من التعاطي غير صائبة.
إن كنا نريد الاعتماد على الأخبار وجعل الرياضات الروحية في مدار الروايات فلا بد من التمسك بالأخبار التي لها أصلٌ مّا ورفض هكذا روايات مما لم يرد في مصادرنا الأصلية.
🔹 بعض عبائر هذه الرواية تناسب روايات كتاب (مصباح الشريعة)، لكن الكتاب ليس للإمام الصادق (عليه السلام) على ما حُقِّق في محله.
🔸 حُكيَ عن السيد البروجردي (قدس سره) أنه قال: عبارة (اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ) لا مأخذ لها، فقيل له إنها في مصباح الشريعة، فقال: كيف تحسبون مصباح الشريعة من كتب الحديث و الحال أنه لـ(شقيق البلخي) [من اكابر الصوفية]؟!
نكتة :( هذا مطلب فقهي و لا نقول أن
العرفاء يقولون مثل هذا النظر. يحتمل أنهم يعتقدون بصحة هذا الحديث من طريق الشهود أو مضامينه العالية )
📔@feghh_osoul
بسته-پیشنهادی-سیر-مطالعاتی-حدیث.pdf
346.4K
🔰 بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی حدیث
🌀 بر اساس راهنمایی استاد محمدباقر ملکیان
🆔 @feghh_osoul
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
تصریحات خطیرة_ آیة الله خویی(ره)-.pdf
5.83M
بسمه تعالی
از جمله آثار مرحوم آیت الله العظمی #خویی (رضوان الله علیه) کتاب 📚«التغلغل الیهودی فی ایران» است و با اینکه از نظر حجم کتاب کوچکی است ولی گویای مظالب بزرگ و مهمی است و متاسفانه این کتاب حتی از سوی دوستداران و مریدان و ناشران آثار ایشان، مورد بی مهری ، غفلت و فراموشی قرار گرفته است. گویا عده ای نمی خواهند چهره #سیاسی و بعد #انقلابی مرجع بزرگ شیعه آیت الله #خویی (ره) جلوه گر شود. این کتاب قبلا در کانال استاد احمد عابدی ( حفظه الله) معرفی و نسخه دیجیتالی که به امر استاد عابدی و با مقدمه ایشان توسط ادمین کانال تولید و در کانال ارائه شده بود، اما بعلت مشکلی که چند سال پیش در سرور ایتا بوجود آمد قابل دانلود نیست.
اینک با توجه به 👈بیانات استاد عابدی در مورد عملیات #طوفان_الاقصی و اشاره استاد به مبارزه آیت الله العظمی خوئی(ره) با #صیهیونست و کتاب ایشان در این زمینه،
فایل پی دی اف PDF این کتاب و ترجمه آن تقدیم حضور می گردد.
🆔 @ahmad_aabedi
درس خواندن بدون #نماز_شب شقاوت میآورد
🔹روزی از استاد خود مرحوم آیتالله ایزدی پرسیدم که بنده بهخاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به #نماز_شب نمیشوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟
🔸ایشان از قول استاد خودشان #امام_خمینی(ره) نقل کردند که ایشان میفرمود: درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت میآورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت.
✍احمد عابدینی،
روزنامه کیهان،
صفحه معارف،
۶مهر ۱۳۹۶
@feghh_osoul
◾️ #تبری_امام_جواد_سلام_الله_علیه
از کتاب دلائل طبری منقول است که روایت کرده از محمد بن هارون بن موسی از پدرش از ابن الولید از برقی از زکریا بن آدم که :
وقتی در خدمت حضرت امام رضا (علیه السلام) بودم ، حضرت جواد (علیه السلام) را خدمت آن حضرت آوردند در حالیکه سن شریفشان از چهار سال کمتر بود ، پس آن حضرت دست خود را بر زمین زد و سر مبارک را به جانب آسمان بلند کرد و مدت طویلی فکر نمود .
حضرت امام رضا (ع) فرمود : جان من فدای تو باد ، برای چه اینقدر فکر می کنی❓
امام جواد (ع) فرمود :
فکرم در آن چیزی است که با مادرم فاطمه (علیهاالسلام) بجا آوردند 😭.
بعد امام جواد (ع) فرمود : (أما والله لأخرجنهما ثم لأحرقنهما ثم لأذرینهما ثم لأنسفنهما في الیم نسفا) ،
به خدا قسم آن دو را (غاصب اول و دوم )را از توی قبر در می آورم و اتش می زنم و انها را پودر می کنم و خاکسترشان را در دریا می افکنم.
پس حضرت امام رضا (ع) او را نزدیک خود طلبید و ما بین دیدگان او را بوسید و فرمود : پدر و مادرم فدای تو باد ، توئی شایسته از برای امامت .
📚 منتهی الآمال ، جلد ۲ ، صفحه ۴۱۸ .
🆔 @feghh_osoul
عرض تسلیت محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله...
جالبه همسر گرامی احیاگر فاطمیه و تبیین گر مظلومیت فاطمی در ایام فاطمیه از دنیا رفتند...
هر چند این رحلت محترمانه کجا و مسمار در و سیلی به مادرمان کجا...
سایه مرجع عالیقدر مستدام ...
@feghh_osoul
﷽
🔷اگر ذهن نباشد خبری از ماهیت و مفهوم هم نخواهد بود چونکه ماهیت یک برداشت ذهنی است.
📜خیلی بین ماهیت و مفهوم فرقی نیست و جهان را هستی دارد اداره می کند و ماهیت یک برداشت ذهنی است و اگر ذهن نبود سخن از ماهیت هم نبود چنان که سخن از مفهوم هم نبود و اگر انسان از شرّ ذهن نجات پیدا کرد و به عالمی برسد که خبر از ذهن نبود دیگر سخن از مفهوم هم نیست سخن از ماهیت هم نیست دیگر سخن از تصور و تصدیق هم نیست و دیگر سخن از منطق هم نیست چونکه اونجا هر چه هست علم شهودی و حضوری است.
🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه130، دقیقه32
@feghh_osoul
قبل از سفرِ شبانهاش چندین بار
بالای سرِ حسینِ خود آب گذاشت
🏴 صلّی الله علیک یا فاطمةالزهرا
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فتنه هواداران مقتدی صدر
هواداران مقتدی صدر اذان اسلامی را تغییر داده و بعد از حی علی خیر العمل، حجت خدا بودن مقتدی صدر را اعلام میکند!!!!!!!
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی مخاطبین
این افراد از تیار الصدر نیستند
و به عنوان جماعه اصحاب القضیه یا اهل القضیه شناخته میشن و مقتدی هم از ایشان برائت جسته
@feghh_osoul
ترجيح فقاهة السيد أبوالحسن الأصفهاني على الميرزا النائيني - جرعه ای از دریا
@feghh_osoul
مرجعية العرف
السيد الخوئي :
انّ الرجوع إلى العرف إنّما هو لتعيين مفهوم اللفظ عند الشك فيه، أو في ضيقه و سعته مع العلم بأصله في الجملة، لأن موضوع الحجية هو الظهور العرفي، فالمرجع الوحيد في تعيين الظاهر هو العرف، سواء كان الظهور من جهة الوضع أو من جهة القرينة المقالية والحالية،
ولا يجوز الرجوع إلى العرف والأخذ بمسامحاتهم بعد تعيين المفهوم وتشخيص الظهور اللفظي، كما هو المسلّم في مسألة الكر فانّه بعد ما دلّ الدليل على عدم انفعال الماء إذا كان بقدر الكر الذي هو ألف ومائتا رطل، ولكنّ العرف يطلقونه على أقل من ذلك بقليل من باب المسامحة، فانّه لا يجوز الأخذ بها والحكم بعدم انفعال الأقل، بل يحكم بنجاسته.
وكذا في مسألة الزكاة بعد تعيين النصاب شرعاً بمقتضى الفهم العرفي من الدليل لا يمكن الأخذ بالمسامحة العرفية.
مصباح الاصول ج٣ ص١٩٠-١٩١
@feghh_osoul
🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️
⚜️🍃⚜️
🍃
🌱 امام باقر (عليه السّلام) :
🔸 ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْرِ :
۱- رَجُلٌ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ ؛
۲- وَ نَسِيَ ذُنُوبَهُ ؛
۳- وَ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ .
سه خصلت كمر را مى شكند:
✅ مردى كه كارهای نیک خود را زياد بشمارد ؛
✅ گناهانش را فراموش كند ؛
✅ خود بين باشد .
📕 الخصال ، ج 1 ، ص 112 .
@feghh_osoul
🍃
⚜️
🍃⚜️🍃
⚜️🍃⚜️🍃⚜️🍃