حوزه علمیه تمدن ساز
💢 زن، زندگی، آزادی
غرب در سرقت و استثمار عبارات و واژگان، چیرگی فوق العادهای داره. همین شعار "زن، زندگی، آزادی" رو نگاه کنید. چقدر بازی درمیارن!
در هر سه حیطه دین عزیز اسلام حرفهای اساسی برای گفتن داره. در این زمینه به آثار آیت الله جوادی آملی میشه اشاره کرد:
_ زن: کتاب زن در آینه جلال و جمال
_ زندگی: کتاب حیات حقیقی انسان در قرآن
_ آزدای: لابلای برخی آثار (بنده اخیرا مقالهای در این زمینه نوشتم: ببینید)
در مقابل، شعار "زن، زندگی، شهادت" سر داده میشه ... حالا نمیدونم چه کسی این رو روی برخی زبان ها انداخت. چند تامل:
۱. متاسفانه غالبا حالت تدافعی داریم. چه در ساحت رسانه و چه علوم انسانی. البته غرب در حیطه علوم انسانی و تبویب اون حدود ۳۰۰ سال کار کرده. گرچه ما منابع عریق و عمیقتری داریم ولی باید به شکل علوم (دارای موضوع و مبادی و مسائل) دربیان و این چند ده سال کار تحقیقاتی میبره.
۲. همین واژهها رو باید محققانه و نه عوامانه ترسیم کنیم؛ به ویژه در بین قشر تحصیلکرده که تاثیرگذاران جامعهاند.
۳. راجع به واژه شهادت هم باید گفت گرچه شهادت مقدسه، اما آیا این در مورد زنان هم باید مطرح بشه، اون هم در فضای تبلیغی تقابل با غرب. به ویژه اینکه حتی برای مردان هم ماندن و استقامت و رشد شاید در برخی زمانها اولویت داشته باشه. در دیداری که چند سال پیش خانم شهید حججی و پسرش با رهبری داشتن به رهبری گفت دعا کنید که پسرم هم شهید بشه، رهبر حکیم با لحنی آموزنده فرمود: "خداوند ایشون رو برای اسلام باقی بداره".
الحاصل: سواد دینی خودمون رو عمق ببخشیم و از سطحی نگری و کارهای رسانهای صرف به طرف فهم ژرف دین و تبلیغ حکیمانه حرکت کنیم. تا هم خودمون رشد کنیم و هم حرفمون بنیادینتر باشه تا مخاطب تاثیر بگیره.
✍ امین دهقانی
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم
نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس درباره لزوم تجدیدنظر عاجل در مصوبه مولدسازی.
_ متن کامل:
https://www.alef.ir/news/4020617048.html
#آزادسازی_زمین
#احتکار_زمین
🔴 بخشهایی از این نامه بسیار مهم: 👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 توجه شما را به وضعیت بحرانی مسکن و ارتباطش با این مصوبه جلب میکنم. در این چند سال تحت تأثیر سیاستهای تعدیل ساختاری صندوق بینالمللی پول، ازجمله: سیاست شکستخورده و مهلک ارزی آن؛ رها ساختن سیاستگذاری در امر زمین و مسکن و سپردن آن به بازار غیررقابتی با عوامل آزمند و بیرحم؛ و سیاستهای نادرست و نامتعادل مالیاتی، به زیان مصرفکنندگان مسکن و به نفع سوداگران بازار زمین و مسکن؛ امروز وضعیت چنان شده که اکثریتقریببهاتفاق مستأجران را مستأصل و زمینگیر کرده و خرید مسکن را تقریباً برای اکثریت قاطع جوانان و خانوادههای متوسط و مستضعف ناممکن ساخته است.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 به نمایندگان محترم هشدار داده شود که نگذارید فرصت تاریخی برای حل مشکل مسکن را از دست دهیم و درصدد ارائه طرح جامعی برای حل این مشکل و مشکلات دیگر نیستیم. این بدان معنا نیست که ما در نامه خود پیشنهاد نمیدهیم ولی کانون تمام پیشنهادها حفظ آن فرصت است و اینکه نشان دهیم بدترین دشمن مستضعفان و حکومت ازجمله در خانهدار شدن مردم، فساد است.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 تورم در بخش زمین و مسکن به طرز وحشتناکی از تحمل مردم خارج شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی بحران ارزی سالهای 97-98 میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران را 91 درصد افزایش داد. مشابه این اتفاق در سال 1401 پس از جهش قیمت ارز افتاد و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران را از 35 میلیون تومان با افزایش 88 درصدی به 66 میلیون تومان رساند! میانگین سهم ارزش زمین در قیمت مسکن در دوره 1372-1400 تقریباً 60 درصد بوده است که بیشترین سهم با 81 درصد مربوط به 1382 و کمترین با 43 درصد متعلق به سال 1392 بوده است. به نظر میرسد علت سیر نزولی این متغیر در آن ده سال، اجرای سیاست مسکن مهر و عرضه گسترده و بسیار ارزان زمین بوده است.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 حذف ارزش زمین از قیمت مسکن توصیهای علمی متکی بر پژوهشی در دانشگاه علم و صنعت باراهنمایی دکتر محمد خوشچهره، صورت گرفت و مبنای تصمیم رئیسجمهور احمدینژاد در طرح مسکن مهر بود. طبیعی بود این طرح درمانگر نباشد؛ ولی توانست التیامی در امر مسکن باشد. اگر در اجرای مسکن مهر تصمیمات شتابزده در کار نبود، موفقیت بیشتر میشد.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 ارقام فوقالذکر وضعیت وخیم مسکن را منعکس میکند. امروز به اینجا رسیدهایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یکسوم حقوق خود را ماهیانه پسانداز کند، دوره انتظار او برای خانهدار شدن ۱۳۵ سال به درازا میکشد. اشتباه نخواندهاید: یکصد و سیوپنج سال ... ! یعنی جز اغنیا، امید خانهدار شدن برای کسی باقی نمیماند. این در حالی است که مدت انتظار در سال 1379 و 1394 به ترتیب 12 و31 سال بود. در چنین وضعیتی، مصوبه، با محور زمین فروشی، ساختهوپرداخته میشود. دعوی این نامه، این است که اگر دولت زیر بار اجرای مصوبه برود، خود را در جنگ با بیخانمانی، خلع سلاح ساخته و شاید مجبور شود فاتحه خانهدار شدن مردم و خدای ناخواسته، فاتحه خودش را یکجا بخواند!
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 این بدان معنی نیست که راهحلی وجود ندارد. هنوز راه انجاموظیفه دولت در تأمین مسکن، با بستهای از سیاستهای سازگار، گشودنی است. البته همهچیز به تغییر بینش و منش حکمرانان و برخی از روشهای حکمرانی بستگی دارد. عنصر محوری بسته سیاستی حل این معضل خانمانسوز، آن است که بپذیرند زمین ابزار سیاستگذاری است، نه مالالتجاره. مالالتجاره کردن زمین، علاوه بر اینکه اهداف مصوبه را تأمین نمیکند؛ بلکه گرانفروشی زمین، چه دولتی، چه خصوصی را برمیانگیزد. و این یعنی تعمیق ناامیدی. گرانی وحشتناک هر مترمربع ساختمان، و در پی آن گران شدن هزینه ساخت و اجارهبها، بیش از همه، از گرانی زمین و سهم بالای آن در قیمت تمامشده مسکن متأثر است. درست همان چیزی که میتواند نقطه قوت دولت باشد. هرچه سهم زمین، بالاتر و قیمت هر واحد آن، افزونتر باشد، حذف ارزش آن از قیمت تمامشده، در کاهش قیمت هر واحد مسکن عرضهشده در بازار، بیشتر خواهد بود.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
🔸 دولت چه ابزاری جز زمین خدادادی رایگان و اجازه دخالت در بازار زمین، مسکن و اجارهبها، در اختیار دارد که بتواند بهوسیله آن قیمت تمامشده مسکن را کاهش دهد و مردم را از بیخانمانی برهاند؟ زمین، دارایی طبیعی و منحصربهفرد است و رایگان در اختیار دولت قرار دارد. دولت تاجر نیست که آن را خریده باشد و آن را مالالتجاره خود بداند و بخواهد آن را به بالاترین قیمت بفروشد. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی میشمارد؛ علیالقاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته میشود. این حقیقت بهطور گستردهای شناخته شده است که بازار زمین بهخودیخود کارا عمل نمیکند، عمدتاً به این دلیل که ذاتاً ناقص است. این نقصها، اساس مداخله دولت را فراهم میکند
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت و اضطرار دادن زمین رایگان به مردم نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقط یک درصد مساحت کشور!!!
تا کنون شهرها، شهرک ها، روستاها و تمام ساخت و سازها، تنها یک درصد از مساحت کشور را اشغال کرده است.
#احتکار_زمین
#آزادسازی_زمین
@setad_memari
@baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان جناب حناچی هستند، شهردار سابق تهران و کسی که سالها در دولتهای سابق، دبیر شورای عالی شهرسازی کشور بوده است. لطفا به منطق ایشان عنایت بفرمایید. منطقی که در آن، واحد ۳۵ متری پذیرفتنی است ولی گسترش محدوده کلانشهرها گناه نابخشودنی. ایشان و همفکران ایشان در اغلب سالهای بعد از انقلاب، متولی اصلی سیاستگذاری معماری و شهرسازی در کشور ما بوده اند و دستپخت آنها را میتوان در وضعیت کلانشهرهای به شدت متراکم و فشرده امروز ما دید. آیا حالا و در ۴۵ سالگی انقلاب هنوز وقتش نرسیده تا از سیاستهایی که حالا اشتباه بودنشان محرز شده عبور کنیم؟
@baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
1.04M
توضیح مهم و ضروری درباره اعتراف تلویحی جناب حناچی و اتحاد پنهانی که در تمام این سالها بین سه کنج مثلث سرمایه دار، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی وجود داشته است.
@baladetayyeb
1_6656516781.mp3
1.1M
💢 نفوذ هنر
🔹 اینكه فرمود: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾، امروز #لسان_قوم، همین دوربین است و فیلم!
اگر كسی امروز بخواهد با نسل جوان سخن بگوید باید به #زبان_دوربین و فیلم حرف بزند؛
🔸 منتها این باید عاقلانه بفهمد که مطلب چیست، آن هنرمند ها باید كه از مرحله خیال و توهم بگذرند و به فهم و عقل برسند، از اینها مایه علمی بگیرند تغذیه بشوند. این همكاری حوزه و دانشگاه، همكاری حوزه و هنر، همكاری حوزه و مانند اینها، در همین مسیر است.
🔹 تنها اینچنین نیست كه انسان با كتاب حرف بزند. الآن اگر كسی بتواند با كتاب حرف بزند، حوزه نفوذ و بردش بسیار كم است، با سخنرانی با كتاب نوشتن با مقاله نوشتن، حوزه نفوذ، کم است؛ ولی اگر با #زبان_هنر بخواهد حرف بزند می بینید یك میلیارد مستمع دارد.
_ آیت الله #جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف، جلسه اول، تاریخ: ۵ دی ۱۳۸۳
🌐 https://esra.ir
هدایت شده از فکرنوشته ها
💥وقتی کار فرهنگی به اندازه کافی جواب نمیدهد...
💥این هفته سفری کوتاه با هواپیما به استان فارس داشتم. فرودگاه پر از بنر و اخطاریه درباره حفظ حجاب بود که روی آنها به طور خلاصه نوشته شده بود از ارائه خدمت به شخص بد حجاب معذوریم. اول که دیدم امیدوار شدم که حتما وضع حجاب خوب شده و افراد بی حجاب به دلیل بدحجابی سرویسی دریافت نخواهند کرد. اما بعد که بیشتر آنجا بودم فهمیدم اخطاریهها دکوری است و زنها بدون شال خیلی راحت مجوز ورود به هواپیما میگیرند.
💥منتظر هواپیما بودم که دیدم صدای فحش از دور بین چند نفر همه توجه ها را به خود جلب کرد. یک مرد میان سال و نسبتا موجه که دیده بود مسئولین فرودگاه در حال سرویس دادن به بدحجابهایند گفته بود اینجا نوشته به افراد بدحجاب سرویس ندید چرا قانون رعایت نمیشه؟ شوهر زن بدحجاب هم با فحش به آن شخص پریده بود که به تو چه؟ شخص آمر به معروف هم جواب فحشهایش را داده بود.
💥چیزی که نظر من را جلب کرد قضاوت بقیه مردم درباره آن قضیه بود. هرکسی که آنجا درباره این قضیه سخن میگفت از شخص بدحجاب دفاع میکرد و تنها دلیلشان هم این بود که چرا به وضع اقتصاد و تورم گیر نمیدهند و به حجاب چسبیدند؟
💥آنجا بیشتر برایم عیان شد که الان کار فرهنگی روی حجاب گرچه ضروری است اما تا زمانی که اقتصاد ترمیم نشود بازده واقعی را نخواهد داشت. ِبا درست شدن اقتصاد خیلی راحت تر میشود جلوی اینگونه مشکلات فرهنگی را گرفت. باید بهانه مردم را از دستشان گرفت. خیلی از بی حجابی ها نوعی اعتراض به وضع موجود است نه به خاطر عدم اعتقاد به حجاب.
https://eitaa.com/mostafaizadi
حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
_ استاد #یزدان_پناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
قم و رتبه سوم اجارهنشینی!
متاسفانه مطلع شدیم که مراکز رسمی از اجارهنشینی ۵۰۰هزار نفری از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰هزار نفری قم (یعنی بیش از یک سوم جمعیت این شهر) خبر دادهاند. بر این اساس، استان قم در رتبه سوم اجارهنشینی کشور قرار دارد
خدمت نمایندگان محترم پایتخت مذهبی ایران و آن دسته از مدیران اجرایی این استان که طی ماههای قبل با بازشدن کمربند کلانشهر قم مخالفت کردند و طی جلسات مختلف دروزارت راه وشهرسازی و غیره، نهایتا نظر خود را به کرسی نشاندند بابت کسب رتبه سوم کشور در اجاره نشینی دست مریزادعرض میکنیم!
جهت استحضار این آقایان عرض میشود طبق مطالعات معتبر، حدود ۶۰ درصد از هزینه مسکن در کلانشهرها مربوط به قیمت زمین است و لذا باز شدن کمربند قم و افزایش قابل توجه عرضه زمین در این کلانشهر، تاثیر قابل توجهی در افت قیمت مسکن و نجات مستاجران از وضعیت فعلی داشت که شما با توجیهات بلاوجه اجازه ندادید
اینکه بیش از یک سوم قم مستاجر هستند معنایش آن است که در خوشبینانهترین حالت، حدود یک سوم جمعیت شهر، حداقل ۲خانه دارند. آنهایی که به آب وآتش زدند که کمربند این کلانشهر باز نشود باخود بیاندیشند که نسبت این نوع مدیریت شهری با اصل عدالت چیست؟
آیا رتبه سوم پایتخت مذهبی ایران در اجاره نشینی، وهن این شهر نیست؟ اینکه سالیانه صدها کتاب و مقاله در حوزههای علمیه و مراکز دینی این شهر درباره عدالت نوشته شود و در همان حال، این شهر در بی عدالتی در تخصیص مسکن، رتبه سوم راکسب نماید معنایش چیست؟ آقایانی که با رایزنیهایتان شریک تداوم وضع موجود هستید، اجرکم عندالله
#آزادسازی_زمین
#احتکار_زمین
@baladetayyeb
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 زن در آینه جلال و جمال
#معرفی_کتاب
امروزه نگرشهای متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مقوله زن و مرد، باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می کند؛ لذا عده ای به دنبال تحقق مرد سالاری رفته اند و عده ای زن سالاری را تجویز می کنند. عده ای نیز در سرگردانی اند و دم از تساوی زن و مرد می زنند. در این میان تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی امری ضروری است. این کتاب اثر آیت الله #جوادی_آملی برای نیل به چنین هدفی نگاشته شده است.
این کتاب در ۵ بخش تدوین شده است:
🔸در بخش اول به یک سری بحثهای مقدماتی و مبنایی پرداخته می شود و وجه تسمیه این کتاب به این عنوان در آنجا توضیح داده می شود.
❇️ در بخش دوم با عنوان «#زن_در_قرآن» به بررسی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته می شود.
❇️ در بخش سوم با عنوان «#زن_در_عرفان» به بررسی شخصیت زن از دیدگاه عرفان ناب و اسلامی پرداخته می شود. نویسنده در این بخش نمونه هایی از زنان عارفه را معرفی می نماید.
❇️ در فصل چهارم با عنوان «#زن_در_برهان» از زاویه فلسفی وارد شده و به بررسی این موضوع می پردازد.
🔸 در نهایت در بخش پنجم به یک سری از شبهات موجود در جامعه اشاره نموده و پاسخ می دهند. در این فصل به این #شبهات پرداخته شده است: ۱. زن و تصدی امور اجرایی؛ ۲. زن و استقلال و وابستگی؛ ۳. زن و مدیریت خانواده؛ ۴. نقص عقل و دین زنان؛ ۵. زن و دیه متفاوت؛ ۶. حجاب؛ ۷. نماز قضای پدر و مادر؛ ۸. انتساب سیادت
✅ @Islamicphilosophy_ir
انسان باید در این مسیر انسانیّت و کسب معارف، اهل مراقبه باشد و تا به مراقبه نرسد فایدهای ندارد.
_ آیت الله #بهجت
#تزکیه_و_سلوک
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!!
《امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) زشتترین، گزندهترین و تباه کنندهترین پدیدهی اجتماعی را فقر میشمرد، و جامعهی فرورفته در فقر را جامعهای زنده نمیدید، و از این رو هشدار میداد:
«الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَکْبَرُ»(۱). ناداری مرگ بزرگتر است.
مردن و از دنیا رفتن، سخت است، اما در برابر سختی و رنجی که فقر بر فرد و جامعه تحمیل میکند، چیزی نیست، زیرا ناداری، هر روز و هر ساعت آدمی را میکشد و پیامدهایی را بر او و زندگی، روابط و مناسباتش بار میسازد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.(۲)
بر این اساس است که در هشدارهای امام علی (علیهالسلام) تندترین تعبیرها دربارهی فقر آمده، چنان که فرموده است:
«الْقَبْرُ خَیْرٌ مِنَ الْفَقْرِ»(۳). در گور رفتن از ناداری بهتر است.
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) با چنین نگاهی به فقر، بر آن بود که فقر را به تمام معنا از جامعه بزداید، و او در دعای خود از فقر به خدا پناه میبرد که آن را چنین تباه میدید:
«اللهُمَّ إِنِیّ أَعُوذُبِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ»(۴). خدایا به تو پناه میبرم از این که نادار شوم در بینیازی تو.
علی (علیهالسلام) تلاش میکرد تا همگان دریابند که فقر تا چه اندازه تباه کننده است و لازم است برای زدودن آن تلاشی اساسی صورت گیرد. وی در آموزههای خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیهالسلام) فرموده است:
«فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقْرِ»(۵). از ناداری به خدا پناه میبریم.
خداوند به مردمان کم امکانات نبخشیده است تا آنان در ناداری زیست کنند، بلکه این روابط و مناسبات ستمگرانه، و بیتدبیریها و بد مدیریت کردنها است که موجب پیدایش فقر و حاکم شدن ناداری و کمبودداری بر جوامع میشود، چنان که امام علی (علیهالسلام) فرموده است:
«أَلَا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِی تَحمِلُکُمْ وَالسَّمَاءَ الَّتِی تُظِلُّکُمْ مُطِیعَتَانِ لِرَبِّکُمْ، وَمَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَلَا زُلْفَهً إِلَیْکُمْ، وَلَا لِخَیْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْکُمْ، وَلَکِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِکُمْ فَأَطَاعَتَا، وَأُقِیمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِکُمْ فَقَامَتَا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ»(۶). بدانید زمینی که شما را بر پشت خود میبَرَد، و آسمانی که بر شما سایه میگسترد، پروردگار شما را فرمانبردارند. و برکتِ آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است، و نه به خاطرِ جستن نزدیکی، و نه به امید خبری است که از شما دارند، بلکه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحتِ شما برپاشان داشتند و ایستادند. خدا، بندگانِ خود را به کیفر کارهای زشت و نادرست آنان، مبتلا سازد به کاهش میوهی درختان، و به ناباریدن باران، و بستن گنجینههای خیر به روی ایشان.
و نیز فرموده است:
«سُوءُ التَّدْبِیرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ»(۷). بیتدبیری و بدی مدیریت، کلید فقر است.
نظام عالم و قانونمندی حاکم بر هستی، چنان است که نتیجه بیتدبیری، مدیریت نابکارانه، ستمکاری و تباهگری، و پیدایش گروهها و طبقات فزونخواه و استثمارگر، در کنار گروهها و طبقات محروم و نادار، و ستم اقتصادیِ رو به افزایش است؛ به بیان امام علی (علیهالسلام):
«مَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مَنَعَ بِهِ غَنِیٌّ»(۸). هیچ فقیری گرسنه نمانده است مگر بدان علت که توانگری حق او را به وی نداده است.
عدالت اقتصادی بدون قطع روابط و مناسبات ستمگرانهی اقتصادی راه به جایی نمیبرد، و تا زمانی که ریشههای ستم اقتصادی، تجاوزگری و چپاول اقتصادی بریده نشود، مبارزه با فقر معنا نمییابد و فقر زدوده نمیگردد. چنین مناسباتی بزرگترین تجاوز به انسان و انسانیت، و چنین فقری سختترین مجازات برای مردمان است، چنان که در حکمتهای روایت شده از امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) آمده است:
«مَا ضَرَبَ اللهُ الْعِبَادَ بِسَوْطٍ أَوْجَعَ مِنَ الْفَقْرِ»(۹). خداوند بندگان را [به سبب بیتدبیری و ستمگریشان] با تازیانهای دردآورتر از فقر نزده است.》
پینوشتها:
۱. نهجالبلاغه، حکمت ۱۶۳.
۲. نک: شرح نهحالبلاغه ابن میثم البحرانی، ج ۵، ص ۳۳۵.
۳. الکافی، ج ۸، ص ۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۳۳؛ نظم دررالسمطین، ص ۱۵۸.
۴. نهجالبلاغه، دعای ۲۱۵.
۵. جامع الأخبار، ص ۱۰۶.
۶. نهجالبلاغه، خطبهی ۱۴۳.
۷. شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۱۳۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۸۴.
۸. نهجالبلاغه، حکمت ۳۲۸.
۹. شرح ابن أبی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۰۱.
📚 منبع: استاد مصطفی دلشاد تهرانی، سبک زندگی در نهجالبلاغه (سیرهشناسی): عدالت، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان
💢 ضرورت ذهن میدانی و کُنش امتدادی
برای اسلامی کردن علوم انسانی، علاوه بر تحقیق، باید کار میدانی هم ترتیب داد. به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی و اجرای عدالت از آنجا که با مافیای بانکها مواجهیم، باید هجومی عمل کرد و با کارهای رسانه ای مردم را هم برای احقاق حق خود علیه مفسدان، آگاه کرد و شوراند.
این کار درخور تحسین ظاهرا توسط شهرداری صورت گرفته ... اما در زمینه اقتصاد و عدالت، خود شهرداری هم متهم است به احتکار زمین و کسب درآمد از تراکم فروشی.
#علوم_انسانی
#ذهن_کتابخانهای
#ذهن_میدانی
✍ امین دهقانی