هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#آثار_مجمع #نمایشگاه_کتاب
📚 لیست آثار انتشارات حکمت اسلامی(وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی)
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
🏢 عرضه آثار در دو روز آخر (جمعه و شنبه) با تخفیف ویژه ۲۰ درصد عرضه می شود.
📚نمایشگاه بینالمللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهمین روز غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
❇️ منتظر دیدارتان هستیم:
🕌 مصلی تهران، راهرو ۲۴، غرفه ۵۸۷(ستون ۱۱۶)
📆 ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
#نمایشگاه_کتاب
#باکتاب_بیشتر_از_عمر_خود_زندگی_کنیم
🆔 @iictchannel
💢 کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی
📝 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شده است.
🌟 آثار این پژوهشگاه در حیطه علوم انسانی حقیقتا ستودنی است، و البته افق های بیشتری را در پیشروی خود دارد.
👈 ببینید: iict.ac.ir/pbartar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی میرویم
🔸۱۲ میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه ۵۰ متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخشهای دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمیشود.
🔸 آنچه امروز در ایران اجرا میشود، اقتصاد سرمایهداری است نه اسلامی؛ نمیشود که نظام اقتصادی غرب را پذیرفت، نظام تربیتی غرب را پذیرفت، نظام معماری غرب را پذیرفت و همه چیز غرب را بپذیریم بعد انتظار داشته باشیم که انسانی که مولود این نظامات غربی هست، اسلام مدار باشد! بعد میگویند چرا خیابان های ما اینجوری شده، آقای رادان برو اینها را از توی خیابان ها جمع کن. ما از تقلید کورکورانه میرزا ملکم خانی غرب به هیچ جا نرسیدیم.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 اقتصاد اسلامی یا اقتصاد سرمایهداری؟
مروری بر پیام آیت الله #جوادی_آملی به "همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید"
👇👇👇
عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است:
اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را میشکند و این ملّت را زمینگیر میکند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است.
عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر میشود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسهاش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. میگوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد میکنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد میکند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی میگویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾ به همین معناست.
پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.
عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری میبرد و این به منزله خونی است که باید در رگهای این ۳۶۰ درجه دایرهای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج میشود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.
بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولتسالاری سوسیال شرق باشد که شکست میخورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست میخورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایهداران باشد که شکست میخورد و اگر مردمی باشد که محفوظ میماند و این بدون بانکهای منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه میکند.
مسئله بعدی آن است که مزدوری در اسلام مکروه است. نهیهای فراوانی شده که انسان مزدور دیگری نباشد، چون تمام حیثیتهای علمی و عملی خود را در طَبَق اخلاص برای کارفرما میگذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامتهای آنهاست.
از مجموع این چند آیه روشن میشود که چرا علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلّین) در زمان حکومت، تازیانه به دست میگرفت و بازار کوفه را تهدید میکرد میفرمود: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، تا الگوی بازار اسلامی را به جامعه ارائه کند؛ فرمود اوّل آشنایی به مسائل فقهی، تا از گزند ربا و آسیب نزول برهید، بعد تجارت کنید: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، این کار را وجود مبارک امیرالمؤمنین انجام داد تا بازار مسلمانها از حلال ارتزاق کند و جامعه مسلمین نه گرفتار فقر و وابستگی بشود و نه آلوده به مسائل حرام. امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد.
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
گمانه زنی ها و تحلیل های حدسی تنها باعث تشویش اذهان و اضطراب می شود. صلاح نیست هر چه به ذهن می رسد را در فضای عمومی مطرح کرد. اصل حادثه به حد کافی تشویش زا هست . لطفا به امنیت روانی جامعه توجه داشته باشیم.
به فرموده آیت الله #فیاضی با امید به شنیدن خبر خوش از وضعیت ریاست محترم جمهور و هیئت همراه، همه عزیزان به قرائت این دعای شریفه که از ناحیه مقدسه امام عصر سلام الله علیه نقل شده است اهتمام داشته باشند:
يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ
وَافتَح لِاُمورِنا المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ
يا أرحَمَ الرّاحِمينَ
◾️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🖤
فراز پایانی وصیتنامه الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی:
«و از ملت امیدوارم كه عذرم را در كوتاهیها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.»