eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
552 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان جناب حناچی هستند، شهردار سابق تهران و کسی که سالها در دولتهای سابق، دبیر شورای عالی شهرسازی کشور بوده است. لطفا به منطق ایشان عنایت بفرمایید. منطقی که در آن، واحد ۳۵ متری پذیرفتنی است ولی گسترش محدوده کلانشهرها گناه نابخشودنی. ایشان و همفکران ایشان در اغلب سالهای بعد از انقلاب، متولی اصلی سیاستگذاری معماری و شهرسازی در کشور ما بوده اند و دستپخت آنها را می‌توان در وضعیت کلانشهرهای به شدت متراکم و فشرده امروز ما دید. آیا حالا و در ۴۵ سالگی انقلاب هنوز وقتش نرسیده تا از سیاستهایی که حالا اشتباه بودنشان محرز شده عبور کنیم؟ @baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
1.04M
توضیح مهم و ضروری درباره اعتراف تلویحی جناب حناچی و اتحاد پنهانی که در تمام این سالها بین سه کنج مثلث سرمایه دار، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی وجود داشته است. @baladetayyeb
1_6656516781.mp3
1.1M
💢 نفوذ هنر 🔹 اینكه فرمود: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾، امروز ، همین دوربین است و فیلم! اگر كسی امروز بخواهد با نسل جوان سخن بگوید باید به و فیلم حرف بزند؛ 🔸 منتها این باید عاقلانه بفهمد که مطلب چیست، آن هنرمند ها باید كه از مرحله خیال و توهم بگذرند و به فهم و عقل برسند، از اینها مایه علمی بگیرند تغذیه بشوند. این همكاری حوزه و دانشگاه، همكاری حوزه و هنر، همكاری حوزه و مانند اینها، در همین مسیر است. 🔹 تنها این‌چنین نیست كه انسان با كتاب حرف بزند. الآن اگر كسی بتواند با كتاب حرف بزند، حوزه نفوذ و بردش بسیار كم است، با سخنرانی با كتاب نوشتن با مقاله ‌نوشتن، حوزه نفوذ، کم است؛ ولی اگر با بخواهد حرف بزند می‌ بینید یك میلیارد مستمع دارد. _ آیت الله 📚 سوره مبارکه یوسف، جلسه اول، تاریخ: ۵ دی ۱۳۸۳ 🌐 https://esra.ir
هدایت شده از فکرنوشته ها
💥وقتی کار فرهنگی به اندازه کافی جواب نمی‌دهد... 💥این هفته سفری کوتاه با هواپیما به استان فارس داشتم. فرودگاه پر از بنر و اخطاریه درباره حفظ حجاب بود که روی آنها به طور خلاصه نوشته شده بود از ارائه خدمت به شخص بد حجاب معذوریم. اول که دیدم امیدوار شدم که حتما وضع حجاب خوب شده و افراد بی حجاب به دلیل بدحجابی سرویسی دریافت نخواهند کرد. اما بعد که بیشتر آنجا بودم فهمیدم اخطاریه‌ها دکوری است و زنها بدون شال خیلی راحت مجوز ورود به هواپیما می‌گیرند. 💥منتظر هواپیما بودم که دیدم صدای فحش از دور بین چند نفر همه توجه ها را به خود جلب کرد. یک مرد میان سال و نسبتا موجه که دیده بود مسئولین فرودگاه در حال سرویس دادن به بدحجابهایند گفته بود اینجا نوشته به افراد بدحجاب سرویس ندید چرا قانون رعایت نمیشه؟ شوهر زن بدحجاب هم با فحش به آن شخص پریده بود که به تو چه؟ شخص آمر به معروف هم جواب فحش‌هایش را داده بود. 💥چیزی که نظر من را جلب کرد قضاوت بقیه مردم درباره آن قضیه بود. هرکسی که آنجا درباره این قضیه سخن می‌گفت از شخص بدحجاب دفاع می‌کرد و تنها دلیلشان هم این بود که چرا به وضع اقتصاد و تورم گیر نمی‌دهند و به حجاب چسبیدند؟ 💥آنجا بیشتر برایم عیان شد که الان کار فرهنگی روی حجاب گرچه ضروری است اما تا زمانی که اقتصاد ترمیم نشود بازده واقعی را نخواهد داشت. ِبا درست شدن اقتصاد خیلی راحت تر میشود جلوی اینگونه مشکلات فرهنگی را گرفت. باید بهانه مردم را از دستشان گرفت. خیلی از بی حجابی ها نوعی اعتراض به وضع موجود است نه به خاطر عدم اعتقاد به حجاب. https://eitaa.com/mostafaizadi
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
قم و رتبه سوم اجاره‌نشینی! متاسفانه مطلع شدیم که مراکز رسمی از اجاره‌نشینی ۵۰۰هزار نفری از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰هزار نفری قم (یعنی بیش از یک سوم جمعیت این شهر) خبر داده‌اند. بر این اساس، استان قم در رتبه سوم اجاره‌نشینی کشور قرار دارد خدمت نمایندگان محترم پایتخت مذهبی ایران و آن دسته از مدیران اجرایی این استان که طی ماه‌های قبل با بازشدن کمربند کلانشهر قم مخالفت کردند و طی جلسات مختلف دروزارت راه وشهرسازی و غیره، نهایتا نظر خود را به کرسی نشاندند بابت کسب رتبه سوم کشور در اجاره نشینی دست مریزادعرض میکنیم! جهت استحضار این آقایان عرض می‌شود طبق مطالعات معتبر، حدود ۶۰ درصد از هزینه مسکن در کلانشهرها مربوط به قیمت زمین است و لذا باز شدن کمربند قم و افزایش قابل توجه عرضه زمین در این کلانشهر، تاثیر قابل توجهی در افت قیمت مسکن و نجات مستاجران از وضعیت فعلی داشت که شما با توجیهات بلاوجه اجازه ندادید اینکه بیش از یک سوم قم مستاجر هستند معنایش آن است که در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود یک سوم جمعیت شهر، حداقل ۲خانه دارند. آنهایی که به آب وآتش زدند که کمربند این کلانشهر باز نشود باخود بیاندیشند که نسبت این نوع مدیریت شهری با اصل عدالت چیست؟ آیا رتبه سوم پایتخت مذهبی ایران در اجاره نشینی، وهن این شهر نیست؟ اینکه سالیانه صدها کتاب و مقاله در حوزه‌های علمیه و مراکز دینی این شهر درباره عدالت نوشته شود و در همان حال، این شهر در بی عدالتی در تخصیص مسکن، رتبه سوم راکسب نماید معنایش چیست؟ آقایانی که با رایزنی‌هایتان شریک تداوم وضع موجود هستید، اجرکم عندالله @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه علمیه تمدن ساز
‍ ‍ 💢 زن در آینه جلال و جمال امروزه نگرش‌های متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مقوله زن و مرد، باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می کند؛ لذا عده ای به دنبال تحقق مرد سالاری رفته اند و عده ای زن سالاری را تجویز می کنند. عده ای نیز در سرگردانی اند و دم از تساوی زن و مرد می زنند. در این میان تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی امری ضروری است. این کتاب اثر آیت الله برای نیل به چنین هدفی نگاشته شده است. این کتاب در ۵ بخش تدوین شده است: 🔸در بخش اول به یک سری بحثهای مقدماتی و مبنایی پرداخته می شود و وجه تسمیه این کتاب به این عنوان در آنجا توضیح داده می شود. ❇️ در بخش دوم با عنوان «» به بررسی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته می شود. ❇️ در بخش سوم با عنوان «» به بررسی شخصیت زن از دیدگاه عرفان ناب و اسلامی پرداخته می شود. نویسنده در این بخش نمونه هایی از زنان عارفه را معرفی می نماید. ❇️ در فصل چهارم با عنوان «» از زاویه فلسفی وارد شده و به بررسی این موضوع می پردازد. 🔸 در نهایت در بخش پنجم به یک سری از شبهات موجود در جامعه اشاره نموده و پاسخ می دهند. در این فصل به این پرداخته شده است: ۱. زن و تصدی امور اجرایی؛ ۲. زن و استقلال و وابستگی؛ ۳. زن و مدیریت خانواده؛ ۴. نقص عقل و دین زنان؛ ۵. زن و دیه متفاوت؛ ۶. حجاب؛ ۷. نماز قضای پدر و مادر؛ ۸. انتساب سیادت ✅ @Islamicphilosophy_ir
انسان باید در این مسیر انسانیّت و کسب معارف، اهل مراقبه باشد و تا به مراقبه نرسد فایده‌ای ندارد. _ آیت الله
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) زشت‌ترین، گزنده‌ترین و تباه کننده‌ترین پدیده‌ی اجتماعی را فقر می‌شمرد، و جامعه‌ی فرورفته در فقر را جامعه‌ای زنده نمی‌دید، و از این رو هشدار می‌داد: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَکْبَرُ»(۱). ناداری مرگ بزرگ‌تر است. مردن و از دنیا رفتن، سخت است، اما در برابر سختی و رنجی که فقر بر فرد و جامعه تحمیل می‌کند، چیزی نیست، زیرا ناداری، هر روز و هر ساعت آدمی را می‌کشد و پیامدهایی را بر او و زندگی، روابط و مناسباتش بار می‌سازد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.(۲) بر این اساس است که در هشدارهای امام علی (علیه‌السلام) تندترین تعبیرها درباره‌ی فقر آمده، چنان که فرموده است: «الْقَبْرُ خَیْرٌ مِنَ الْفَقْرِ»(۳). در گور رفتن از ناداری بهتر است. امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) با چنین نگاهی به فقر، بر آن بود که فقر را به تمام معنا از جامعه بزداید، و او در دعای خود از فقر به خدا پناه می‌برد که آن را چنین تباه می‌دید: «اللهُمَّ إِنِیّ أَعُوذُبِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ»(۴). خدایا به تو پناه می‌برم از این که نادار شوم در بی‌نیازی تو. علی (علیه‌السلام) تلاش می‌کرد تا همگان دریابند که فقر تا چه اندازه تباه کننده است و لازم است برای زدودن آن تلاشی اساسی صورت گیرد. وی در آموزه‌های خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیه‌السلام) فرموده است: «فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقْرِ»(۵). از ناداری به خدا پناه می‌بریم. خداوند به مردمان کم امکانات نبخشیده است تا آنان در ناداری زیست کنند، بلکه این روابط و مناسبات ستمگرانه، و بی‌تدبیری‌ها و بد مدیریت کردن‌ها است که موجب پیدایش فقر و حاکم شدن ناداری و کمبودداری بر جوامع می‌شود، چنان که امام علی (علیه‌السلام) فرموده است: «أَلَا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِی تَحمِلُکُمْ وَالسَّمَاءَ الَّتِی تُظِلُّکُمْ مُطِیعَتَانِ لِرَبِّکُمْ، وَمَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَلَا زُلْفَهً إِلَیْکُمْ، وَلَا لِخَیْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْکُمْ، وَلَکِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِکُمْ فَأَطَاعَتَا، وَأُقِیمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِکُمْ فَقَامَتَا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ»(۶). بدانید زمینی که شما را بر پشت خود می‌بَرَد، و آسمانی که بر شما سایه می‌گسترد، پروردگار شما را فرمانبردارند. و برکتِ آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است، و نه به خاطرِ جستن نزدیکی، و نه به امید خبری است که از شما دارند، بلکه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحتِ شما برپاشان داشتند و ایستادند. خدا، بندگانِ خود را به کیفر کارهای زشت و نادرست آنان، مبتلا سازد به کاهش میوه‌ی درختان، و به ناباریدن باران، و بستن گنجینه‌های خیر به روی ایشان. و نیز فرموده است: «سُوءُ التَّدْبِیرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ»(۷). بی‌تدبیری و بدی مدیریت، کلید فقر است. نظام عالم و قانونمندی حاکم بر هستی، چنان است که نتیجه بی‌تدبیری، مدیریت نابکارانه، ستمکاری و تباهگری، و پیدایش گروه‌ها و طبقات فزون‌خواه و استثمارگر، در کنار گروه‌ها و طبقات محروم و نادار، و ستم اقتصادیِ رو به افزایش است؛ به بیان امام علی (علیه‌السلام): «مَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مَنَعَ بِهِ غَنِیٌّ»(۸). هیچ فقیری گرسنه نمانده است مگر بدان علت که توانگری حق او را به وی نداده است. عدالت اقتصادی بدون قطع روابط و مناسبات ستمگرانه‌ی اقتصادی راه به جایی نمی‌برد، و تا زمانی که ریشه‌های ستم اقتصادی، تجاوزگری و چپاول اقتصادی بریده نشود، مبارزه با فقر معنا نمی‌یابد و فقر زدوده نمی‌گردد. چنین مناسباتی بزرگ‌ترین تجاوز به انسان و انسانیت، و چنین فقری سخت‌ترین مجازات برای مردمان است، چنان که در حکمت‌های روایت شده از امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) آمده است: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعِبَادَ بِسَوْطٍ أَوْجَعَ مِنَ الْفَقْرِ»(۹). خداوند بندگان را [به سبب بی‌تدبیری و ستمگری‌شان] با تازیانه‌ای دردآورتر از فقر نزده است.》 پی‌نوشت‌ها: ۱. نهج‌البلاغه، حکمت ۱۶۳. ۲. نک: شرح نهح‌البلاغه ابن میثم البحرانی، ج ۵، ص ۳۳۵. ۳. الکافی، ج ۸، ص ۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۳۳؛ نظم دررالسمطین، ص ۱۵۸. ۴. نهج‌البلاغه، دعای ۲۱۵. ۵. جامع الأخبار، ص ۱۰۶. ۶. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۴۳. ۷. شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۱۳۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۸۴. ۸. نهج‌البلاغه، حکمت ۳۲۸. ۹. شرح ابن أبی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۰۱. 📚 منبع: استاد مصطفی دلشاد تهرانی، سبک زندگی در نهج‌البلاغه (سیره‌شناسی): عدالت، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان
💢 ضرورت ذهن میدانی و کُنش امتدادی برای اسلامی کردن علوم انسانی، علاوه بر تحقیق، باید کار میدانی هم ترتیب داد. به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی و اجرای عدالت از آنجا که با مافیای بانک‌ها مواجهیم، باید هجومی عمل کرد و با کارهای رسانه ای مردم را هم برای احقاق حق خود علیه مفسدان، آگاه کرد و شوراند. این کار درخور تحسین ظاهرا توسط شهرداری صورت گرفته ... اما در زمینه اقتصاد و عدالت، خود شهرداری هم متهم است به احتکار زمین و کسب درآمد از تراکم فروشی. ✍ امین دهقانی
برای اطلاع از برنامه حضوری و مجازی تدریس اسفار استاد اینجا کلیک کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انحصار مسکن با تراکم‌فروشی و واگذار نکردن زمین ملی به ملت نشانۀ چیست؟ صحبت‌های زهرا برزگر، فرزند شهید و دکتری انرژی در معماری در حضور رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلوی گسیل نقدينگی کشور به یک‌دهک بالای جامعه را بگیرید. سید مجید حسینی
دروس ارائه شده مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمد رضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طورى که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانى هست و زیاد است... اگر بنا باشد که هر جا آدم برود می‌بیند که [دائماً] مردم دارند شکایت می‏‌کنند. زن و بچه مردم می‌آیند گریه می‌کنند. می ‏آیند [التماس‏] می‏ کنند. من هم خسته دارم می‏‌شوم. خدا می‏‌داند که من در آن رژیم سابق هیچ وقت از هیچ چیز خسته نمی‌شدم، هر فشاری می‏‌آوردند بر من خسته نمی‏‌شدم، حالا دارم از خودمان خسته می‌شوم؛ آخر چرا باید این طور باشد. یک فکری بکنید. اگر دیر بجنبید اسلام را در خطر تضییع و رفتن آبرویش قرار داده‏‌اید. مسئولیم همه ما... در هر صورت برسید به داد اسلام. به دست ما خراب نشود اسلام. اگر یک وقت به دست دشمن‌های ما می‏‌شد ما مسئول نبودیم. اگر حالایی که به دست ما رسیده، به دست ما خراب بشود اسلام، ما مسئولش هستیم ... 📚 ، صحیفه،ج ۱۱، ص۳۱۲_۳۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسسه امام خمینی (آیت الله مصباح) ... یک بنر خوب و مهم.
حوزه علمیه تمدن ساز
فاجعه : در سه ماه ابتدای امسال، بانکها ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به خودشان وام دادند. عمق فاجعه : با ی
💢 مدعی‌العموم کیست و کجاست؟! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 مدعی‌العموم کیست و کجاست؟! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ
آنچنان در مبارزه با اختلاس بانک‌ها (خلق پول بی‌حساب، وام به خود و ...)، سست و تخدیر شده عمل صورت گرفته، که همین تصویر روی دیوار در یک خیابان، وَجد بی‌سابقه‌ای در کشور به راه انداخته و انگار فتح‌الفتوح شده ... افتادم یاد زمانی که امام جمعه تهران (حاج علی اکبری) دستور داده بود که یکی از سه ردیف نرده‌هایی که در نماز جمعه بین مردم با مسئولان بود برداشته شود، که آن‌هم موجب موجی از امید در جامعه و رسانه ها شد!! ... تاسف‌بار است؛ به راستی چقدر از وضعیت مطلوب پرت و دوریم که این کارهای نوک‌سوزنی اینقدر در کشور سر و صدا می کند. ✍ امین دهقانی
آیت الله : اگر جریان علمی الهی را پایه ریزی نکنیم، در آخرالزمان مجبوریم احکام دینمان را از یهود و نصاری بگیریم، مانند همین الان که در مساله بانک دچارش شدیم. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar