eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 روز بزرگداشت شیخ اشراق گرامی باد 💎 راز تأثير سخن پيامبران (سالک تا انسان داغدیده ای را نبیند، از عمر و زندگی خود بهره ای نبرده است) علامه : انبيا (عليهم السلام) كه از جان، سخن مي گفتند، و گفتارشان همانند سخنِ انسانِ داغديده اثر مي گذاشت. ممكن است كسي درس بگويد و سخنراني و تبليغ كند، ولي سخنش اثری در ديگران نداشته باشد. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: عالم اگر به علم خويش عمل نكند موعظت او لغزان است، و در دل قرار نمی گيرد، همان طور كه باران روی سنگ صاف نمی ايستد بلكه فوراً آن را رها مي كند: «إنّ العالم إذا لم يعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب كما يزلّ المطر عن الصفا» اما گوينده اي كه خود اهل عمل است، با نصيحت خود شنونده ی آماده را تسخير مي كند، چون سخن، از جانِ گداخته اش بر می خیزد. انسان تا خود داغ نديده باشد، سخنش در ديگران اثر نمی گذارد. و از اين رو گفته اند: كوشش كنيد، انسان داغديده اي پيدا كنيد تا سخنش در شما اثر كند. انبيا داغديده اند؛ ... غرض آن كه سالك تا انسان داغديده اي را نبيند، از عمر و زندگي خود بهره اي نبرده است. مي گويد: من قسمت مهم عمرم را در سفر گذراندم، ولي متأسفانه كسي را نيافتم كه اهل شهود بوده، غيب را چون شهادت بنگرد يا به آن مؤمن باشد. آنچه در مراكز علمي و در بين مردم رواج دارد علم حصولي است كه از راه استدلال حاصل مي شود ولي علم شهودي كه از راه تزكيه حاصل مي شود و در پرتو آن معارف الهي مشاهده مي گردد ناياب است[مطارحات، ص ۵۰۵]. 📔 تفسیرموضوعی، جلد ۶ (سیره پیامبران در قرآن) ، ص ۱۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 #مرجع_آگاه ؛ #آیت_الله_مکارم_شیرازی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکل کمبود دکتر و آیت الله مان حل شده، اما کمبود متفکر داریم. @hasan_rahimpour
#امام_خمینی : ما با بررسی کامل ديديم هر کس درباره او( #ملاصدرا ) چيزى گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلند پایه اوست. 📕 کشف الاسرار، ص۳۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#امام_خمینی : ما با بررسی کامل ديديم هر کس درباره او( #ملاصدرا ) چيزى گفته از قصور خود و نرسیدن به م
: ✳️ محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی ✳️ و موسس قواید الهیه ✳️ و مجدد حکمت مابعدالطبیعه، ✳️ او اول کسی است که مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد ✳️ و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد ✳️ و خلل های شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد ✳️ و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، 🔴 ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلند پایه اوست. 📕 کشف الاسرار، ص ۳۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔹 برخورد امام علی علیه السلام با اخلالگر بازار امام على عليه السلام ـ هنگامى كه آن حضرت ، خيانت ابن هَرمَه ، مأمور بازار اهواز را دريافت ، به رفاعه چنين نوشت ـ : هنگامى كه نامه ام را خواندى ، ابن هرمه را از بازار ، بركنار كن و او را به خاطر [ حقوق ]مردم از كار ، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما . درباره ابن هرمه ، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند ، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار ، تو را به خدا پناه مى دهم . هنگامى كه جمعه شد ، او را از زندان بيرون آر و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان . اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد ، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه ، طلبى را كه شاهد آورده ، به او بپرداز . فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش ، به زندان ببرند ، با طنابى پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور . اگر كسى برايش غذا ، آشاميدنى ، لباس و زير اندازى آورد ، مانع مشو . مگذار كسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقين كند يا به آزادى اميدوارش سازد . اگر برايت روشن شد كه كسى مطلبى را به او القا كرده كه به مسلمانى زيان مى رساند ، او را با تازيانه تأديب نما و زندانى كن تا توبه نمايد . و دستور بده كه شب ها زندانيان را براى هواخورى به حياط زندان بياورند ، جز ابن هرمه را ، مگر اين كه ترس از تلف شدنش داشته باشى ، كه او را نيز شب ها همراه با زندانيان به حياط زندان بياور . اگر در او طاقت و توان ديدى ، پس از سى روز ، 35 تازيانه ديگر ، افزون بر 35 تازيانه قبلى ، بر او بزن . براى من گزارش كارَت در بازار را بنويس و اين كه چه كسى را پس از آن خائن برگزيدى . حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن 📗 دعائم الإسلام ج 2 ص 532 منبع: حدیث گراف 🆔 @hadisgraph @hasan_rahimpour ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله # «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#امام_خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ پست زیر را مطالعه فرمایید؛ 👇👇👇 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌸نقد کلامی از آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله 🌺میزان حجیت فعل اصحاب ائمه در کسب معارف؟ از یکی از بزرگان نقل شده: صحابه عالیقدر و محمد بن مسلم‌ها و ابان بن تغلب‌ها و صدها صحابه بزرگ و شیخ مفیدها و طوسی‌ها و علامه حلی‌ها با این مبانی عرفانی آشنا نبوده و متهم به داشتن آنها نشده‌اند. آنان نه فصوص و شروح آن و نه اسفار خوانده بودند و نه با ابن فارض و ابن عربی اهل مفاوضه و محاوره بوده‌اند. آنها در همان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام کسب علم و معرفت نموده بودند ... در این کلام چند تأمل اساسی وجود دارد؛ از جمله: نکته اوّل: این کلام دقیقاً بازنویسی کلام جماعتی از أخباریان است که می‌گفتند: صحابه عالیقدر و محمد بن مسلم ها و ابان بن تغلب ها و صدها صحابه بزرگ و شیخ کلینی‌ها و شیخ صدوق‌ها با این مبانی اصولی آشنا نبودند؛ آنان نه قوانین خوانده بودند و نه رسائل و نه کفایه چه رسد به فوائد الاصول و بحوث فی علم الاصول و نه با افکار ابن حاجب و قاضی عضد در اصول آشنا بودند و نه با افکار شیخ انصاری و شهید صدر. آنها در همان مکتب اهل بیت علیهم السلام کسب علم و معرفت کرده بودند. آیا واقعاً سزاوار است با چنین استدلالی علم اصول را از ریشه رها کنیم و آنها را مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام قلمداد کنیم؟! نکته دوّم: معلوم است که بزرگان اصحاب نه عرفان نظری می‌دانستند و نه از علم اصول یا فقه استدلالی بهره‌ای داشتند. حال سخن اینست که این بزرگان آیا به عمق معارف اهل بیت علیهم السلام رسیده بودند؟! اگر این بزرگان بدون خواندن این علوم به عمق معارف راه یافته بودند شاید می‌شد نتیجه بگیریم که نیازی به این علوم نیست. ولی می‌دانیم دقیقاً بر عکس این تصور تا زمانی که این تدقیقات در علم اصول نبود بسیاری از زوایای فقه اهل بیت علیهم السلام مورد غفلت بود؛ چنانکه تا علمای شیعه از دقائق عرفانی مطلع نبودند، فهم حجم انبوهی از معارف اهل بیت علهیم السلام غیر ممکن می‌نمود و فقط به برکت عرفان نظری بود که توفیق فهم این روایات فراهم شد. آری شیخ مفید و شیخ طوسی و امثال ایشان به واسطه محرومیت از همین معارف بود که آیات و روایات باب توحید را تأویل می‌بردند و ولایت تکوینی و علم غیب اهل بیت علیهم السلام را انکار می‌کردند و روایات عالم ذر و مراتب نفس را رد می‌نمودند ... تعجب است از بزرگوارانی که دوست دارند علم در همان حد هزار سال پیش باقی بماند و طریقه و سطح فهم گذشتگان غیر معصوم را معیار ارزیابی آیندگان قرار دهند. نگارنده در مقاله‌ای به تأثیرات شگرف عرفان نظری در فهم آیات و روایات و تطور فهم معارف شیعی به تفصیل پرداخته است. 🍃 استاد حجة الاسلام وکیلی @sokhanerfan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
حجةالاسلام علی بهجت (فرزند آیت الله العظمی و متخصص در فلسفه و ): 🔶 حضرت آیت‌الله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه تعریف می کرد. پدرم با لحن بسیار محکمی می فرمود در این جهاد، خدا می داند ایشان (علامه طباطبایی ) چه سختی هایی را تحمل می کرد. چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا می داند. در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند و این نهضت علمی را در حوزه ( ) نگه داشت. 🔶 الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه ی مطرود و بی سوادی می ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد. 🍀 مصاحبه با خبرگزاری فارس ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 مسلک عقل‌گریز نمی‌تواند انقلابی باشد و انقلاب اسلامی را به ثمر رساند 🔰گفت‌وگوی ایکنا با استاد با موضوع “کارکرد‌ها و نقش فلسفه در جامعه امروز” @khosropanah_ir@feghheakbar
🔴 #تشیع_انگلیسی ⭕️ طبق نظریه هالورسون جریان شیرازی مأموریت دارند که نام های طاغوت رو از #آریل_شارون #بوش #تونی_بلر به رهبران مقاومت شیعه منحرف کنند و ماموریت با سید حسین شیرازی شروع شده ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #تشیع_انگلیسی ⭕️ طبق نظریه هالورسون جریان شیرازی مأموریت دارند که نام های طاغوت رو از #آریل_شارو
🔴 محسن (نویسنده کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای) : جریان اخباری مسلک، تسلف گرای خرافی که امروزه به اسم دفاع از تشیع راه افتاده است مسیری است که به «‌سلفی گری نووهابیت داعشی » می رسد. انسان متحیر می‌ماند که بن‌مایه‌های فکری، مبنای تحلیل و مذاق «تشیع انگلیسی» به دین و تشیع چیست که از طرفی ادعای مرجعیت دارند و از طرف دیگر هرچه چهره تشیع و نمای بیرونی مکتب اهل‌بیت طاهرین را تخریب می‌کند را دامن می‌زنند. این قضیه ماجرای تلخی است که افرادی منتسب به روحانیت و سادات، بیایند با جمهوری اسلامی و نیابت امام زمان(عج) در عصر غیبت مخالفت کنند، چیزی که دقیقا نباید اتفاق بیأفتد، حتی اگر این جریان هیچ بن‌مایه معرفتی هم نداشته باشد جز این‌که الان به جان جمهوری اسلامی افتاده‌ است، همین موضوع نشان‌دهنده دست‌های پشت صحنه است. 👈ادامه دارد . . . 🆔 @Azadandishi_dini ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#حوزه_علمیه #ردمخالفان #امام_خمینی: تردیدی ندارم اگر این روند ادامه میافت وضع روحانیت و حوزه ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#ردمخالفان 💎 نامه آیت الله العظمی #سبحانی به یک نشریه ی ضد فلسفی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
#ردمخالفان 💎 نامه آیت الله العظمی #سبحانی به یک نشریه ی ضد فلسفی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghhe
💎 نامه آیت الله العظمی به یک نشریه ی ضد فلسفی بسم الله الرحمن الرحيم هيئت محترم تحريريه ی .... سلام الله عليكم و رحمة الله توفيقات همگان را در تبليغ اسلام ناب، به شيوه ي تشيع واقعي از خداوند متعال خواهانم. نشريه ي عزيزان به دستم رسيد تا آنجا که وقت، اجازه مي داد مطالعه کردم. تمام مقالات، حاکي از نيت پاک نويسندگان آن است که واقعاً مي خواهند جامعه را از انديشه هاي خرافي برهانند و چهره ي واقعي اسلام را نشان دهند. 🔴 ولي اين نکته مانع از آن نيست که اموري را تذکر دهم: ⭕️ ۱. در يکي از مقالات، ... اين انديشه ي شاذّ بر خلاف اجماع تمام علماي اسلام است که يکي از جهات اعجاز را زيبايي الفاظ و شيوه ي بيان غير قابل معارضه ي آن مي دانند. گذشته از اين، سخن ياد شده بر خلاف فرمايش (عليه السلام) است که مرحوم کليني در کافي .... شکي نيست که معارف بلند قرآن يکي از جهات مهم اعجاز آن است، ولي اين جهت از اعجاز، از آن خواصّ است که فهم معارف بلند قرآن را دارند. در حالي که عموم مردم، از چنين فهمي برخوردار نيستند، در اين صورت، نتيجه اين مي شود که اعجاز قرآن تنها از آن گروه برتر باشد، نه توده ي مردم و عامه ي خلق. ⭕️ ۲. از مجموع مقالات به دست مي آيد که هدف، خط بطلان کشيدن بر حکمت اسلامي است که گويا سراسر سراب و کشک است!! چنين برخوردي با دانشي که هزاران روي آن کار کرده اند، نقد منصفانه نيست، بلکه تعصّب آميز است. شايسته است هيئت تحريريه، مسائل را از هم جدا سازد و سره را از ناسره تفکيک نمايد، آنگاه به نقد آنچه از نظر وي باطل است، بپردازد. در دنياي امروز که حکمت اسلامي مورد توجه بزرگان علمي است، نبايد با اين شيوه با آن مبارزه کرد. راه صحيح اين است که پس از جداسازي مسائل، حق و باطل را از هم جدا نمود. مثلاً تقرير برهان امکان در فلسفه ي اسلامي، باطل است؟ اثبات تجرّد روح که محقّق عينيّت بدن عنصري اخروي با بدن عنصري دنيوي است باطل است؟ ⭕️ ۳. دور از ادب است که بگويم آقايان بار ديگر برگردند و را مطالعه کنند. خطب ( عليه السلام) و کلمات و صادق (عليه السلام) سراسر و حکمت است، با اين تفاوت که آن حضرت، اين انديشه هاي بلند را از سرچشمه ي زلال، برگرفته اند. اما حکماي اسلام در پرتو و انديشه به آن رسيده اند. ⭕️ ۴. بزرگاني از شيعه مانند و علامه و و همچنين ديگر شخصيت ها، پي افکنان حکمت اسلامي بوده اند، و مرحوم علّامه، کتاب هاي متعددي در اين مورد نگاشته است.  آيا اين حق شناسي است که ما مجموع معارف آن ها را سست و بي پايه و به تعبير بعضي از بزرگان «کشک» بخوانيم؟ ⭕️ ۵. هيچ مکتب انساني، مانند مکتب و دربست قابل قبول نيست، زيرا به حکم اينکه فاقد عصمتند، نمي توان در بست آن را پذيرفت. تنها مکتب است که در بست مورد پذيرش است، ولي با اين اعتراف در لابلاي مکتب آن ها حقايقي به دست مي آيد که مي تواند روشنگر باشد، مثلاً تعلّق عالم امکان به عالم بالا به سان تعلق معني حرفي به اسمي است. اين بحث گسترده روشنگر ي مبارکه است که مي فرمايد:  ((وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم)) [آیه ۴ ]   يا بيانگر گفتار است که فرمود: ((داخل في الأشياء لا بالممازجه عنها لا بالمباينه)) (قريب به اين مضمون). ⭕️ ۶. ساليان درازي با پيروي از ، آن را چهارمين دليل، در شريعت و عقيده دانسته و از مکتب و دوري جسته است. اين شيوه سخن گفتن دوستان و عزيزان يادآور مکتب حنابله است که حتي در به عمل مي کنند و براي خدا جهت و حرکت ثابت مي نمايند و را هر سال ميان زائران خانه ي خدا پخش مي کنند. ⭕️ ۷. ما به روان پاک کليه ي اساتيد خود درود فرستاده و همگان را تقدير مي کنيم، ولي اين مانع از آن نيست که در مسائلي اظهار نظر نماييم و اگر اساتيد ديرينه ي ما امروز در قيد حيات بودند، فشار قلم خود را روي ، ، و بي دينان متمرکز مي کردند. در اين مدت کم صدها هزار کتاب ضد ، از مرز کشور وارد شده و در خانه ها ايجاد تفرقه نموده است، شايسته ي همت والاي عزيزان اين است که به اين قسمت هم توجه کنند. کشور ما کشور ولايت است و حفظ ولايت براي ما اولويت دارد. باز در پايان توفيقات همگان را از خداوند متعال خواهانم. اميد است اين نامه در هيئت تحريريه قرائت شود تا آنجا که سخن را درست و پابرجا يافتند، در نشريه رعايت کنند. با تقديم احترام - جعفر سبحاني - ۱۳۸۸/۴/۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی #سبحانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی : 🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📙 على (ع) و فلسفه الهى، ص۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹با هر کسی درگیر نشوید، فکرتان را مشغول نکنید و به حرف هر آدمی اهمیت ندهید، این نشانه بزرگی و بلوغ فکری شماست... 🆔 @Arefane