eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
624 دنبال‌کننده
421 عکس
56 ویدیو
51 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷میلاد رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلّى الله عليه و آله و امام جعفر صادق علیه‌السّلام مبارک باد!🌷 @feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم ✳️ خیر مقدم 🔶خیر مقدم و خوش‌آمد به همه مخاطبان عزیز اعم از: 🔸اساتید محترم حوزه و دانشگاه، 🔸طلاب و دانشجویان عزیز، 🔸فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست ✳️ معرفی ميز 🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است. 🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ▫️ایده‌های پژوهشی، ▫️نشست‌های علمی، ▫️کرسی‌های آزاد اندیشی، در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال می‌کند. 🔹حوزويان مى‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند. 🔹میز پژوهشی از پایان‌نامه‌های سطح۳ و رساله‌های سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌کند. ✳️ ارتباط با کارشناس میز ◽️کارشناس میز، دانش‌آموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است. ◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر یا ارائه پیشنهاد و نظر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید. @feghhemohitezist
⭕️ دو نوع مسئولیت در قبال محیط زیست 🟨 نوع اول: خودم برای حفظ محیط زیست مسئولم؛ لذا منتظر دیگران نمی‌مانم؛ پس اقدام می‌کنم. 🔸اینکه خود را در قبال محیط زیست مسئول بدانم، لازم است؛ اما کافی نیست. 🟨 نوع دوم: در قبال بی مسئولیتی اشخاص یا نهادها هم مسئولم. 🔸اگر نوع دوم را نداشته باشم، خود نیز در دایره بی مسئولیت‌ها جای می‌گیرم. 🔸اگر شخص یا نهادی در حفظ محیط زیست کوتاهی می‌کند، باید به سراغش رفت و مشکل را بررسی و حل کرد. 🔸گاهی، بررسی و حل مشکل از عهده یک فرد خارج است و اینجا نقش گروه‌های مردمی و مسئولیت همگانی روشن‌ می‌شود. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
⭕️درس فقه محیط زیست چهارمین جلسه از سلسله دروس فقه محیط زیست با تدریس استاد معظم حاج شیخ احمد مبلّغی برگزار شد. اين دروس در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی به صورت حضوری و همچنین برخط برگزار می‌شود. حوزویان علاقه‌مند برای ثبت نام به شناسه @Bahjati_a پیام دهند. مزیت شرکت در این درس این است که علاوه بر آشنایی با فقه محیط زیست، از نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌شود. @feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت محیط زیستی🍃 🟨 انسان مسئول است یعنی باید پاسخگو باشد. 🟨 مسئولیت در برابر چهار منبع: ۱. مسئولیت در برابر خداوند 🔸در پیشگاه الهی از انسان سؤال می‌شود و او باید پاسخگو باشد. 2. مسئولیت در برابر نفس لوّامه یا همان وجدان کاری. 🔸وجدان کاری یکی از نعمت‌های الهی است. 3. مسئولیت در برابر افکار عمومی 🔸افکار عمومی گرچه نمی‌تواند منشأ قانون‌گذاری باشد، اما در برخی موارد می تواند منشأ تشخیص خوب و بد باشد؛ لذا امیرالمؤمنین فرمود: «إنّما یُستَدَلُّ علَی الصالحین بما یُجرِی اللهُ لَهم علی ألسُنِ عِبادِه» [نهج البلاغه، نامه 53] یعنی: برای تشخیص صلاحیت بندگان، می توان به آنچه بر زبان عموم جاری است، استناد کرد. 4. مسئولیت در برابر محکمه 🔸این، همان مسئولیت در برابر شریعت است. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. [برگرفته از نظریه مسئولیت اجتماعی استاد احمد مبلّغی] @feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت و حس ّمسئولیت در برابر محیط زیست🕊🍃 مسئول بودن انسان در برابر محیط زیست، یک واقعیت است اما داشتن حس مسئولیت یعنی حاضر بودن همیشگی این حس در او مهم است. اینکه انسان ▫️به رهنمودهای الهی و ▫️به هشدارهای وجدان و ▫️به نگاه عمومی در عرصه محیط زیست توجه کند، نشانه‌ای از وجود تقوا در اوست. پس حس مسئولیت نسبت به محیط زیست، برخاسته از تقوا است و با پذیرش هشدارهای وجدان و قبول دیدگاه افکار عمومی، پشتیبانی می‌شود. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
⭕️ تشخیص حقوق بشر و حقوق موجودات با "فقه" ممکن می‌شود. 🔻آیت‌الله فاضل لنکرانی مطرح نمود: ❇️ ادعای ما و ادعای حوزه‌های علمیه و ادعای فقهای ما این است که یکی از علومی که بشر به آن نیاز دارد فقه است. ❇️ بدون فقه اهل بیت علیهم‌ السّلام، امکان بررسی حقوق بشر و حتی حقوق همه موجودات وجود ندارد. ❇️ دیگر نمی‌توانیم موضوع فقه را فقط فعل مکلف قرار دهیم. امروز موضوع اصلی فقه، جامعه و اجتماع است. @feghhemohitezist
⭕️ ارزش محیط زیست🕊🍃 🟨 قرآن می‌فرماید: «وَ الْأرضَ وَضَعَها لِلْأنام»؛ خداوند زمین را برای انسان‌ها آفرید. 🔸رشد انسان و انسانیت در بستر جامعه و محیط زیست رخ می‌دهد. 🔸پس تلاش برای حفظ محیط زیست، در راستای تلاش برای رشد انسان و انسانیت است. 🟨 قرآن می‌فرماید: «هُوَ الّذی خَلَقَ لَکُم ما فِي الْأرضِ جَمیعا»؛ خداوند آنچه در زمین است را برای تمامی انسان‌ها آفریده است. 🔸پس منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از زمین است که برای انسان‌های کنونی و نسل‌های آینده آفریده شده. 🟨 دو نتیجه: 1. تلاش برای حفظ محیط زیست، یک عمل دینی و در راستای اراده و خواست الهی است.🕋 2. کمک به حفظ محیط زیست، کمک به حفظ انسان و ارزش‌های انسانی و الهی است.🕌 @feghhemohitezist
⭕️ هشدار محیط زیستی 🔺خداوند در قرآن: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً» (مائده، 32) یعنی قتل یک انسان بی گناه، همچون کشتن بی دلیل تمامی انسانها است. ▫️این آیه، بیانگر جایگاه انسان در نظام هستی و بزرگی جنایت «قتل نفس» است.⛔️ 🔺حال، منطق قرآنی فوق را بر محیط زیست تطبیق دهیم: ▫️اگر آلایندگی و تخریب محیط زیست، موجب بیماری و مرگ زودرس یک نفر شود، آیا می‌توان عامل آن آلایندگی و تخریب را جنایتکار نشمرد؟ ▫️اگر آلایندگی و تخریب محیط زیست، موجب بیماری و مرگ زودرس عده‌ای شود چطور؟!🫀🫁 سیاستگذاران، صاحبان صنایع، تولید کنندگان خودرو، مدیران و کارمندان سازمان‌های ذی ربط و ... به هوش باشید و تمام تلاش خود را به کار گیرید؛ زیرا در صورت کوتاهی کردن، مشمول آیه فوق خواهید شد. @feghhemohitezist
⭕️ حفظ تعادل محیط زیستی🍃 🟨 رسول خدا صلّی الله علیه و آله: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ»؛ آسمان‏ها و زمين با عدالت برپا شده‌اند. (عوالى اللآلى، ج ۴، ص ۱۰۳) 🔸زمین بر پایه عدل استوار است؛ یعنی یک نوع تعادل بر محیط زیست حاکم است.🌍 🔸این تعادل، شامل حیوانات، گیاهان و همه اسباب حیات می‌شود.🦌🌴 🟨 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «العَدلُ یَضَعُ الأمورَ مَواضِعَها»؛ عدل هر چیزی را سر جای خودش قرار می‌دهد. (نهج البلاغه، حکمت ۴۳۷) 🔸رعایت عدل در محیط زیست به معنای حفظ تعادلی است که در روابط بین همه موجودات وجود دارد.🕊🌿 🟨 بر اساس اصل «هماهنگی بین تشریع و تکوین» کلیه احکام، قوانین و مقررات می‌بایست به گونه‌ای تنظیم شوند که تعادلِ حاکم بر روابطِ موجودات زنده و غير زنده حفظ شود. 🟢 حفظ تعادل محیط زیستی، با حفظ موجودات و اسباب حیات آنها محقق می‌شود. @feghhemohitezist
🌹 از دنا تا فلسطین 🌹 شهيد سيد عنايت اله مرادی 🔸هم برای حفظ طبیعت در کوه دنا جنگید🕊🌿 🔸هم برای حفظ تمامیت ارضی میهن اسلامی رهسپار جبهه شد 🇮🇷 🔸هم در کنار مظلومان فلسطینی اسلحه به دست گرفت.👌 🟢 یادش گرامی و راهش پر رهرو باد! @feghhemohitezist
⭕️ ویژگی مطالعات محیط زیستی 🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود: 🔸مطالعات محیط زیستی به همه حوزه‌های دانشی سرویس می‌دهد. 🔸انجام یک فعالیت فردی یا جمعی نسبت به محیط زیست، متوقف بر تخصص‌های مختلف است؛ یعنی در محیط زیست به مطالعات بینارشته‌ای خیلی نیاز است. 🔸اکثر حوزه‌های دانشی به تخصص پیشینی‌ِ محیط زیستی نیاز دارند؛ مثلا در بحث توسعه اقتصادی، باید به این امر توجه کرد که توسعه اقتصادی، به محیط زیست آسیب نزند. 🔸هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست به مطالعات بینارشته‌ایِ مداوم و گسترده نیاز ندارد. 🔸هیچ موضوعی به اندازه مطالعات محیط زیستیِ دقیق، منشأ افادات و خدمات و سرویس‌دهی به بشریت نیست. 🟢 به سبب وجود همين ويژگی‌ها است که می‌توان از محیط زیست به "مادر بشر" تعبیر کرد. [اشاره استاد به آن حدیث نبوی است که زمین را مادر بشر معرفی می‌کند] @feghhemohitezist
⭕️ زمین، مادر ماست! 🟨 رسول خدا صلّی الله علیه و آله: «تَحَفَّظُوا مِنَ الأرضِ فَإنَّها أُمُّکُم» (بحار الأنوار، ج 7، ص 97) 🔸معنای دقیق «التحفّظ مِن» در زبان عربی: پرهیز از غفلت و به هوش بودن برای پیشگیری از اشتباه. (ر.ک: العین، ج ٣، ص ١٩٨؛ المحیط فی اللغة، ج ٣، ص ٦٢؛ لسان اللسان، ج ١، ص ٢٧٢) 🔸معنای حدیث: نسبت به زمین از غفلت بپرهیزید و هوشیار باشید تا مرتکب اشتباه نشوید؛ زیرا زمین مادر شما است. 🟢 چون هستی من ز هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست! ✍سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
⭕️ نام كتاب: زمين مادر ماست! 🔸مؤلف: حاج سید اسماعیل شاکر اردکانی (امام جمعه محترم اردکان) 🔸زبان: فارسی 🔸ناشر: فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام 🔸صفحات: ۱۳۶ 🔸ويژگی‌ها: روان، مختصر، متنوع، آموزنده.🕊🍃 @feghhemohitezist
⚫️ رژیم غاصب ضد بشری☠ ▫️فقه، ممانعت از دسترسی حیوانات به آب و غذا را حرام می‌شمارد؛ چه رسد به انسان‌ها. ▫️فطرت انسانی، ممانعت از دسترسی حیوانات به آب و غذا را ممنوع می‌شمارد؛ چه رسد به انسان‌ها. ◾️اما رژیم غاصب صهیونیستی، از دسترسی کودکان و زنان بی‌گناه به آب و غذا ممانعت می‌کند. ▫️فقه، برای حیوانات هم حرمت قائل است و کشتن بدون دلیل موجّه آنها را حرام می‌شمارد؛ چه رسد به انسان‌ها. ▫️فطرت انسانی، کشتن بی دلیل حیوانات را ممنوع می‌شمارد؛ چه رسد به انسان‌ها. ◾️اما رژیم غاصب صهیونیستی، صدها کودک و زن بی‌گناه و غیر نظامی را می‌کشد. ⚫️ اقدامات رژیم کودک‌کش را نمی‌توان دد منشانه یا درنده‌ خویی خواند؛ زیرا به حیوانات و درندگان توهین می‌شود! ✍سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist