✅ عناوین پیشنهادی برای تحقیق درباره دریا🌊
🔸بررسی مسئولیت دولتهای ساحلی در مورد آلودگی نفتی دریا از منظر فقه و حقوق بینالملل
🔸تحلیل فقهی و حقوقی از حق بهرهبرداری از منابع زیستی دریایی و تعارض آن با حفاظت از تنوع زیستی
🔸بررسی فقهی و حقوقی از حقوق و تکالیف دولتهای ساحلی و دولتهای بدون ساحل در مورد حفاظت از محیط زیست دریایی
🔸تحلیل فقهی و حقوقی از مسئله تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر حقوق دریاها و محیط زیست دریایی
🔸بررسی فقهی و حقوقی از حقوق و تکالیف دولتهای ساحلی و دولتهای بدون ساحل در مورد مدیریت منابع آبی مشترک
🔸بررسی حقوق و تکالیف دولتهای ساحلی در مورد حفاظت از محیط زیست دریایی از منظر فقه و حقوق بینالملل
🔸تحلیل فقهی و حقوقی از حق بهرهبرداری از منابع طبیعی بستر و زیر بستر اقیانوسها با رعایت ملاحظات محیط زیستی
@feghhemohitezist
✅ ساختار فقه محیط زیست🍃
🔸فقه محیطزیست، فقهی نوپا در میان فقههای معاصر است.
🔸بیش از دو سال است که درس خارج فقه محیطزیست توسط استاد آیتالله احمد مبلغی در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار میشود.
🔸استاد احمد مبلغی سابقه فراوانی در آغاز مسیرهای طی نشده در فقه و دانشهای وابسته به آن دارد.
🟢 عضو مجلس خبرگان رهبری، این بار با تدریس خارج فقه محیطزیست، گام دیگری برای توسعه و تعمیق فقههای نوپدید و مورد نیاز برداشته است.
🔸مشاهده سرفصلهای اصلی فقه محیطزیست:
📱https://riicj.com/news/1213/
@feghhemohitezist
🍃خصوصیات مثبت و امیدوار کننده محیط زیست ایران🇮🇷
🔸تنوع زیستی بالا
گونههای گیاهی و حیوانی منحصر به فرد و بومی ظرفیت بالایی محسوب میشوند.🕊🌳🦌
🔸پتانسیل انرژیهای تجدیدپذیر
امکان تولید افزونتر انرژیهای تجدیدپذیر خورشیدی و بادی وجود دارد.💨🌕
🔸فرهنگ غنی و آگاهی محیط زیستی رو به رشد
احترام و مسئولیت نسبت به محیط زیست، یک ارزش اخلاقی، معنوی و دینی است.👨🎓📚
🟢 آیندهای روشن با تلاش و همکاری همه اقشار و نهادهای مرتبط دست یافتنی است.
@feghhemohitezist
✅ از پوست سابق انسلاخ پیدا کنید!
🔸آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
▫️این ندایی است به حوزه علمیه؛ اگر میخواهید محیط زیست را بر اساس شریعت محل بررسی و موضوع مطالعه اجتهادی قرار دهید، از پوست ایجاد شده بر اساس تجربه محقَق در قرنهای گذشته نسبت به محیط زیست، انسلاخ پیدا کنید.
▫️برگردید و دوباره نگاه کنید. البته این کار باید مسبوق به نگاه فلسفی به شریعت باشد. یعنی باید شریعت و اولویتهای شریعت و زبان و ادبیات شریعت را شناخت؛ اگر اینها را نشناختید، با همان ادبیات ضیق که بر اساس تجربه سابق داریم، نمیتوانیم ادبیات غنی شریعت را کشف کنیم.
▫️این نکتهای روشی است. نمیخواهیم روشی که از سابق داریم را کنار بگذاریم؛ اما باید آن را تکمیل کنیم.
@feghhemohitezist
✅ حکمرانی محیط زیستی
🔸آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
🔸رابطه حکمرانی با محیط زیست خیلی نزدیک شده؛
▫️چون محیط زیست به مثابه چهارراه مسائل اجتماعی است؛ یعنی هیچ مسئلهای در جامعه نیست مگر اینکه بازگشتی به محیط زیست دارد.
▫️هیچ موضوعی نیست مگر اینکه باید یک پیوست محیط زیستی برای آن ایجاد کرد؛ وگرنه محیط بر شما غالب میشود و موضوع را از بین میبرد.
🔸در حکمرانی، هر دستوری که برای زیست وجود دارد، نمیتواند با قطع نظر و اهمال و بی توجّهی به محیط زیست و اقتضائات آن باشد.
🔸در حکمرانی و محیط زیست، تحولاتی رخ داده است.
▫️رابطه حکمرانی و محیط زیست به قدری نزدیک شده است که باید گفت: حکمرانی محیط زیستی، حکومت محیط زیستی، دولت محیط زیستی.
▫️یعنی اساسا حکومت و دولت باید اولویت خودش را بر محیط زیست بگذارد تا بتواند از پس اداره جامعه برآید. این یک واقعیت است.
@feghhemohitezist
✅ اولویت محیط زیست
🔸آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
🔸اولویت نظام، اولویت حوزههای علمیه، اولویت متفکران، اولویت قانونگذار، اولویت مجامع فقهی، دانشی و دانشگاهی باید بر حکمرانی محیط زیستی متمرکز باشد.
🔸اگر این اولویت را مراعات نکنند، به این معنا است که یک پایه از پایههای یک چهارپایه یا سهپایه را ایجاد نکرده باشید و لذا این سهپایه یا چهارپایه توان استقرار نخواهد داشت.
🔸حکمرانی و محیط زیست هر دو مهم و ویژهاند و به شدت به یکدیگر مرتبطند و باید همدیگر را بازیابند و هر دو به شدت در ارتباط با جامعه و پدیدههای اجتماعی و نسلهای آینده هستند.
لذا باید حکومت محیط زیستی و محیط زیست حکومتی تعریف شود.
@feghhemohitezist
✅ سیاست و اقتصادِ ناظر به محیط زیست
🔸آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
🔸سیاستها و راهبردها باید محیط زیستی باشند.
▫️اولا، به صورت مباشر سیاستهایی را برای محیط زیست وضع کنیم.
▫️ثانیا، هر موضوع دیگری که نیازمند سیاست و راهبرد است، راهبردهای آن باید رنگ و لعاب و طعم و مزه محیط زیست را داشته باشد و بر آن ناظر باشد.
🔸اگر سیاست اقتصادی داریم و در آن توفیق اقتصادی میبینیم اما به محیط زیست و اقتضائات آن نگاه نکنیم، آن سیاست به ضد خودش تبدیل میشود؛
▫️زیرا به محیط زیست ضربه میزند و وقتی محیط زیست ضربه خورد، ضربهها در آنجا باقی نمیماند و میآید روی جامعه و اقتصاد جامعه و از این رو، اقتصاد فعال و انسانهای فعال را تخریب میکند و آن اقتصاد را به اقتصاد مضر تبدیل میکند.
@feghhemohitezist
✅ مسئولیت محیط زیستی، از بزرگترین مسئولیتهای اجتماعی
آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
🔸مسئولیت اجتماعی از قانون برنمیخیزد ولی قوانین، ریلگذاری میکنند و مقررات، چارچوب میدهند. قوانین و مقررات، بستر را ایجاد میکنند.
🔸ذات مسئولیت اجتماعی، قانون نرم است که با اجتماع زاده میشود و با اجتماع تحول پیدا میکند و جلو میرود.
🔸فقدان مسئولیت اجتماعی به معنای نابود شدن زمینه برای قانون و مقررات و فرهنگ است.
🔸مسئولیت اجتماعی، بزرگترین و ارزشدارترین و پربهاترین مسئولیتی است که مسئولیتهای دیگر، از آن ارتزاق میکنند و حیات مییابند.
🔸البته رابطه مسئولیت اجتماعی و قانون باید بازتعریف شود.
🟢 مسئولیت اجتماعیِ محیط زیستی، از بزرگترین مسئولیتهای اجتماعی است.
@feghhemohitezist
✅ سبک زندگی مسرفانه=رفاه تخیلی
آیت الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) در پنل محیط زیست از کنفرانس بینالمللی فقه و حکمرانی مطرح نمود:
🔸اسراف یک گناه معمولی نیست؛ جنگ با محیط زیست و نسلهای آینده است.
▫️سبک زندگی مسرفانه و افراط در مصرف بدون آبادسازی، جنگ با محیط زیست است.
▫️اسراف و استفاده نامربوط یا بی حساب و کتاب از آب، جنگ با محیط زیست است.
▫️جنگ با محیط زیست، جنگ با انسان و جنگ با جامعه و جنگ با نسل و جنگ با نسلهای آینده است.
▫️در سبک زندگی میباید تمرکزی اساسی بر قضیه اسراف داشته باشیم.
▫️دوری از اسراف به معنای دور شدن از رفاه نیست؛ بلکه رفاه را بهتر تأمین خواهد کرد زیرا موجب رعایت اقتضائات محیط زیست میشود.
🟢 اگر اقتضائات محیط زیست رعایت نشود، خیال میکنید که رفاه دارید در حالی که دارید به جایی میروید که حتی اوّلیات رفاه را هم نخواهید داشت.
@feghhemohitezist
حکمرانی و محیط زیست.pdf
326.4K
✅ متن سخنرانی استاد احمد مبلغی در پنل محیط زیست از کنفرانس فقه و حکمرانی
✅ عنوان: حکمرانی و محیط زیست
@feghhemohitezist
🔔مشاهده یک یوز ماده در منطقه توران 🐆
📸 عکاس: حجت الاسلام موسی مزینانیان (پژوهشگر فقه محیط زیست)
⏰ تاریخ: ۲۱بهمن۱۴۰۲🇮🇷
@feghhemohitezist