eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
602 دنبال‌کننده
396 عکس
42 ویدیو
41 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری 🔸اولین جلسه درس خارج فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید 🔸استاد: آیت الله احمد مبلّغى 🔸برخی از فقه پژوهان، از طریق فضای مجازی و به صورت برخط دروس را دنبال می‌کنند. @feghhemohitezist
مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست 🔸ادبیات دین در بحث مسئولیت اجتماعی، یک ادبیات ویژه است. 🔸دامنه آن مسئولیت اجتماعی که در دین مطرح شده، گسترده‌تر و عمق آن ژرف‌تر از مسئولیت اجتماعی رایج و امروزین است. 🔸کارکرد مسئولیت اجتماعی، پر کردن خلأها و گریزگاه‌های حقوقی و قانونی است. 🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای زمینه تحقق بیشتری پیدا می‌کند‌. 🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، فرهنگ جامعه ارتقاء می‌یابد. 🔸مسئولیت اجتماعی در اسلام عبارت است از داشتن احساس مسئولیت در درون و داشتن رویکرد مسئولیت در رفتار نسبت به جامعه؛ با این توضیح که خاستگاه این احساس و رویکرد، تقوا است؛ و دو پشتوانه آن، پذیرش هشدارهای وجدان فطری و پذیرش هشدارهای نگاه‌ها و افکار عمومی است. [برگرفته از دروس فقه محیط زیست آیت الله احمد مبلّغی] این بحث، ادامه دارد. @feghhemohitezist
کارگاه آموزش مجازی پایان‌نامه نویسی برگزار کننده: حوزه علمیه امام کاظم علیه‌السلام قم ✅ استاد دوره: حجت الاسلام و المسلمین سلمان بهجتی اردکانی ✅ نحوه ثبت نام: 1️⃣ ابتدا بنر مربوط به کارگاه را دقیقا مطالعه کنید و سپس به پیام سنجاق در کانال معاونت پژوهش (لینک ذیل بنر) مراجعه فرمایید. ♨️ تذکر: تقاضا می‌شود حتما بعد از مطالعه پیام سنجاق نسبت به ثبت نام اقدام فرمایید. 2️⃣ موارد خواسته شده جهت ثبت نام را به آیدی امور کارگاه‌های معاونت پژوهش به نشانی @kmpheekq ارسال نمایید. 3️⃣ شماره تماس برای موارد ضروری: 02537108159 (از ساعت 15 الی 19) ♨️ سرفصل های دوره را از طریق لینک ذیل مشاهده فرمایید: https://b2n.ir/f91572 ┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅ 🔷 برای کسب اطلاعات بیشتر، به پیام سنجاق شده در کانال با آدرس ذیل مراجعه کنید: https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسئولیت انسان در حفظ محیط زیست 🔷معنا شناسى: 🔸انسان مسئول است یعنی مورد بازجویی قرار می‌گیرد و باید پاسخگو باشد. 🔸پاسخگویی به: وجدان، افکار عمومی، مسئولان ديگر، پیشگاه الهی. 🔸انسان در دنیا گاهی سعی می‌کند که از مسئولیت خود طفره رود. 🔸طفره رفتن از مسئولیت در آخرت بی معنا است؛ زیرا در آن روز همه نهان‌ها و اسرار آشکار می‌شود «یَوم تُبلَی السَّرائِر» (طارق، آیه۹) 🔷مسئولیت در قیامت: 🔸«وَ قِفوهُم إنّهم مسؤولون» ؛ آنها را نگهدارید که آنها مسئولند و باید بازپرسی شوند (صافات، آیه۲۴) 🔸«فَوَرَبّکَ لَنَسئَلَنّهم أجمعین عَمّا کانوا یَعمَلون» به پروردگارت سوگند، در قیامت از همه آنها سؤال خواهیم کرد (حِجْر، آیه۹۲) 🔷مسئولیت دنیوی ِناظر به مسئولیت اخروی: 🔸امیرالمؤمنین: «اِتَّقُوا اللّهَ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ» پرهیزکار باشید درباره بندگان او و سرزمين‌ها؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه‌هاى زمين‌ و حیوانات نيز بايد پاسخگو باشيد (نهج البلاغة، خطبه۱۶۷) 🔸رسول خدا: «أَلا کُلُّکمُ راع و کلکُّم مسئول عن رعیّته» به درستی که همه شما شبان و همگی نسبت به زیردستان خود مسئول هستید (ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴) 🔸امیرالمؤمنین: «أوصیکُم بِتَقوی الله فیما أنتم فیه مسئولون» شما را به رعایت تقوا در آنچه نسبت به آن مسئول هستید سفارش می‌کنم (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ج۲، صفحه۱۷۸) 🔸رسول خدا: «إنّی مسئول و إنّکم مسئولون» من مسئولم و شما نیز مسئولید (کنز العمال، حدیث۱۲۹۱۱) @feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت در قبال محیط زیست 🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود: 🔸تخریب محیط زیست، اِثم است. 🔸آلایندگی محیط زیست، اِثم است. 🔸تعرّض به محیط زیست، اِثم است. ☑️ معنای اِثم در فرهنگ قرآنی: گناه و کار زشتی با ۳ خصوصیت: ▪️آثار سوء دنیوی دارد؛ ▪️پیامد منفی اجتماعی دارد؛ ▪️خلاف منافع و مصالح جامعه است. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سوال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیلهایی در خصوص آنها جهت ارسال پیشنهادات و انتقادات و نظر خود در خصوص رسانه عصر حقوق بشر، به شناسه زیر پیام دهید. @SBRezaei همچنین برای اشتراک گذاری مطالب و دعوت از دوستان علاقمند به مباحث حقوق بشر، پیوند رسانه ای زیر را برای ایشان ارسال فرمایید. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
⭕️ مسئولیت اجتماعی در حفظ محیط زیست 🔸حفظ محیط زیست، بخشی از نیکوکاری و رعایت تقوا است.✨ ▫️پاکی هوا 🌤 ▫️آب سالم 🌊 ▫️حاصلخیزی خاک🌾 ▫️حیات مطلوب گیاهان🌳 ▫️حیات مطلوب حیوانات🕊 ▫️بهره بردن از مواهب الهی🍎 اینها بدون مسئولیت پذیری همگانی ممکن نیست. 🔸قرآن کریم: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوا»: در نیکوکاری و رعایت تقوا همکاری کنید. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
⭕️ بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی 🔸بشر در زندگی خود، همواره با طبیعت سر و کار دارد. 🔸تغذیه، تفریح، اشتغال، رفت و آمد، صنعت، پیشرفت و ... بدون ارتباط با محیط زیست ممکن نیست. 🔸چرا تعامل ما با طبیعت و تصرف ما در مواهب الهی، بدون آسیب به محیط زیست نباشد؟! 🔸آیا مراقب هستیم که فعالیت‌های فردی، اجتماعی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری ما همراه با کمترین عوارض جانبی برای محیط زیست باشد؟ 🔸رسول خدا فرمود: «إن الله جلّ و عزّ یُحبُّ إذا عَمِلَ أحدُکم عملاً أَن یُتقِنَه»؛ خداوند دوست دارد که وقتی یکی از شما کاری را انجام می‌دهد آن را مُتقَن یعنی با بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی انجام دهد. 🔸دولتمردان چقدر به این آموزه دینی توجه دارند؟! 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
⭕️ حق بر آب، حقی برای بشریت 🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود: رسول خدا فرمود: «الناسُ شُرَکاء في ثَلاث: النّارِ و الماءِ و الكَلَأ» [مستدرک الوسائل، إحیاء الموات، باب ۴، حدیث ۲] ترجمه: عموم مردم در سه چیز شریکند: ▫️آتش (انرژی)، ▫️آب، ▫️مرتع (علفزار به نحوی که مناسب چرای دام باشد). 🔸این ادبیات رسول خدا، بیانگر شراکت تکوینی یا تشریعیِ مصطلح نیست. 🔸این کلام حضرت، مافوق تشریع مصطلح و منشأ آن و بیانگر حقوق بشر است. 🔸مطابق این حدیث، حق بر آب، یکی از حقوق اساسیِ بشر است. 🔸حق بر آب، به افراد، حق دسترسی به آب سالم و کافی و ایمن و قابل قبول و مقرون به صرفه را می‌دهد. 🔸این حق بشری، یک مبنا است و لذا قوانین و همچنین اقدامات حکومت باید هماهنگ با این مبنا باشد. 🔸شراکت مردم در سه مقوله یاد شده در حدیث، پیشگیری کننده از احتکار و انحصار منابع طبیعی؛ و مکانیزمی برای حفظ محیط زیست است. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷میلاد رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلّى الله عليه و آله و امام جعفر صادق علیه‌السّلام مبارک باد!🌷 @feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم ✳️ خیر مقدم 🔶خیر مقدم و خوش‌آمد به همه مخاطبان عزیز اعم از: 🔸اساتید محترم حوزه و دانشگاه، 🔸طلاب و دانشجویان عزیز، 🔸فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست ✳️ معرفی ميز 🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است. 🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ▫️ایده‌های پژوهشی، ▫️نشست‌های علمی، ▫️کرسی‌های آزاد اندیشی، در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال می‌کند. 🔹حوزويان مى‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند. 🔹میز پژوهشی از پایان‌نامه‌های سطح۳ و رساله‌های سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌کند. ✳️ ارتباط با کارشناس میز ◽️کارشناس میز، دانش‌آموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است. ◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر یا ارائه پیشنهاد و نظر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید. @feghhemohitezist
⭕️ دو نوع مسئولیت در قبال محیط زیست 🟨 نوع اول: خودم برای حفظ محیط زیست مسئولم؛ لذا منتظر دیگران نمی‌مانم؛ پس اقدام می‌کنم. 🔸اینکه خود را در قبال محیط زیست مسئول بدانم، لازم است؛ اما کافی نیست. 🟨 نوع دوم: در قبال بی مسئولیتی اشخاص یا نهادها هم مسئولم. 🔸اگر نوع دوم را نداشته باشم، خود نیز در دایره بی مسئولیت‌ها جای می‌گیرم. 🔸اگر شخص یا نهادی در حفظ محیط زیست کوتاهی می‌کند، باید به سراغش رفت و مشکل را بررسی و حل کرد. 🔸گاهی، بررسی و حل مشکل از عهده یک فرد خارج است و اینجا نقش گروه‌های مردمی و مسئولیت همگانی روشن‌ می‌شود. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist
⭕️درس فقه محیط زیست چهارمین جلسه از سلسله دروس فقه محیط زیست با تدریس استاد معظم حاج شیخ احمد مبلّغی برگزار شد. اين دروس در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی به صورت حضوری و همچنین برخط برگزار می‌شود. حوزویان علاقه‌مند برای ثبت نام به شناسه @Bahjati_a پیام دهند. مزیت شرکت در این درس این است که علاوه بر آشنایی با فقه محیط زیست، از نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌شود. @feghhemohitezist