#چکیده_مقاله
نظامسازی قرآنبنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی
🔹نظامسازی مشترک معنوی برای چهار مصداق نظامشناسی در ساحت تکوین، نظامیابی در ساحت تشریع، نظامسازی در ساحت اعتباریات و نظامگزاری در ساحت عینی است. هرچند به معنای خاص ناظر به اعتبارات اجتماعی و سیاستگذاری عمومی است، ولی به معنای عام دربردارندۀ هر چهار ساحت بوده و قرآن مجید نیز به عنوان منبع معرفتشناسی دینی در ساحات چهارگانه ورود دارد؛ لکن در هر ساحت، به حسب آن ساحت.
🔸بر پایۀ تعریف مختار از نظامسازی، اگر این فرایند از یکسو ابتنا بر مبادی مستخرج از معارف قرآنی نداشته باشد و از سوی دیگر مماس با واقعیتهای اجتماعی نباشد، به جای حل مسائل واقعی، حلال مسائل کاذب، غیراولویتدار و تحمیلی از مبادی دیگر معرفتی است.
🔹 این انحراف از منابع متقن دینی، از یک طرف عامل توفیقنیافتن نظام اسلامی در تحقق اهداف مادی و معنوی خود و درنتیجه تشکیک نخبگان نظام و عامه مردم در هویت انقلابی نظام اسلامی است و از سوی دیگر منجر به استقرار خردهنظامات اجتماعی غیردینی و زمینهساز و جادهصافکن استبداد، هرچند صغیر و استکبار، هرچند بخشی و تشکیل حکمرانی سکولار، هرچند بهطور نرم و خزنده، لکن تئوریزهشده میشود.
✅منتشر شده در جدیدترین شماره نشریه قبسات
@feghheumanism
هدایت شده از سهیلی
✅دانلود نخستین شماره نشریه وسائل
http://vasael.ir/fa/news-details/6840/
@feghheumanism
حجت الاسلام قاسمی استاد حوزه تهران حجت الاسلام واسطی استاد حوزه مشهد در جلسه فقه نظام ساز
🏢متن دروس #نظامسازی_فقهی استاد #ملک_زاده
🔹جلسه اول:
http://hawzahhekmat.ir/post/6
🔸جلسه دوم:
http://hawzahhekmat.ir/post/7
🔹جلسه سوم:
http://hawzahhekmat.ir/post/8
🔸جلسه چهارم:
http://hawzahhekmat.ir/post/9
🔹جلسه پنجم:
http://hawzahhekmat.ir/post/10
🔸جلسه ششم:
http://hawzahhekmat.ir/post/11
🔹جلسه هفتم:
http://hawzahhekmat.ir/post/18
🔸جلسه هشتم:
http://hawzahhekmat.ir/post/19
✅کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism