eitaa logo
فقه نظام ساز
609 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه نظام ساز
📖 جایگزینی برای #شرح_لمعه 🔸 مجموعه شش جلدی #فقه_الجواهر زیر نظر آیت الله #هاشمی_شاهرودی 👇👇 https://
آیت الله در نشست مراسم نکوداشت صاحب جواهر با عنوان «معیار فقاهت» 🔵 مرحوم سه تراث عظیم به جای گذاشتند: 1⃣ نخستین آن جواهر است. کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که  مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر می شمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود می داند.ایشان 9 سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت 9 ساله ای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با همفکری با شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ 2⃣ دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت. مرحوم شیخ 15 سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد. 3⃣سومین یادگار ارزشمند ایشان روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند؛ ایشان بایسته های اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول مد نظر قرار می دهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ 🔹مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت را صفر در نظر نمی گرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمی شود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفاده های روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه می زند. 🔸مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر می کنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند. 🔹مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمی پذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه می کنند؛زمانی که محقق اردبیلی بیان می کند که سهولت دین اقتضا می کند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی می گیرند و بیان می کنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست. Eitaa.ir/salsabeal @feghheumanism
🔶اعلام درس خارج آیت الله رشاد و نحوه ثبت نام آن ✳️کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
تدریس کتاب «الفائق فی الاصول» توسط استاد شب زنده دار 📆تاریخ شروع: روز شنبه 97/07/07 🕚ساعت: 11 صبح - مسجداعظم شبستان شماره 4 «دارالتلاوه» 🔹شرکت برای طلاب سطوح آزاد است. ✅ صوت و متن تدریس در کانال: eitaa.ir/feghahat_ir
فقه نظام ساز
تدریس کتاب «الفائق فی الاصول» توسط استاد شب زنده دار 📆تاریخ شروع: روز شنبه 97/07/07 🕚ساعت: 11 صبح
🔹کتاب الفائق حاصل مباحثات حضرات آیات قایینی، شوپایی، شب زنده دار، مدرسی، عندلیب و شهیدی است که توسط مجموعه فقه معاصر به رشته تحریر درآمده است. 🔸جلد اول این کتاب به چاپ رسیده و از ابتدای سال تحصیلی 97 ـ 98 جز دروس اختیاری رسمی حوزه گردیده است. 🔹این کتاب به طرح مباحثی لازم در استنباط می پردازد که در کتب درسی حوزه {به غیر از حلقات} نیامده و به نحو تکمله ای بر کفایه و بر رسائل مطرح می شود، مطالب جلد اول کتاب عبارتند از: فصل اول سیره عقلا فصل دوم سیره متشرّعه فصل سوم قاعده لو کان لَبان فصل چهارم تمسّک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 🔸مطالب جلد (یا جلدهای) بعدی نیز از این قرارند: فصل پنجم: اهم الاسباب الخاصّه لتسریّۀ الحکم و استنتاجه؛ مثل الغاء خصوصیّت، تنقیح مناط، اولویّت، مناسبت حکم و موضوع، مذاق شارع، مقاصد شریعت، قیاس و ... فصل ششم: حجّیۀ العرف و تطبیقاته فصل هفتم: حجّیۀ الإطمینان؛ و... . @feghheumanism
گفتگو با عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه - بخش دوم: 🔶 برای اجرایی کردن نظریات فقهی، ساختار ارائه دهند. ⚜ مشروح خبر: 🌐iict.ac.ir/khp-2 @feghheumanism
4_5881965807885354156.pdf
688.6K
📌 متن کامل گفت‌وگوی پیام فضلی‌نژاد با دکتر در برنامه شوکران شبکه 4
✴️ فقها را از منظر رویکرد و دستگاه فقه پژوهشی، می توان به چهار دسته تقسیم کرد: 1⃣_فقهای احتیاطی یعنی فقهایی که در مقام تحقیق و پژوهش "غالبا" مراعات هنجارهای پیشینی، شهرت و امثال آن را دارند مانند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی. (این مطلب با فقهایی که در مقام تحقیق آزادند اما در افتا احتیاطی هستند متفاوت است. ) 2⃣_فقهایی که قاعده/اصول محور هستند و دستگاه فکری آنها به این صورت است که کلیات را خوب بلد هستند و آنها را بر مسائل مختلف تطبیق می کنند مانند علامه حلی از گذشتگان یا محقق خوئی از معاصران. 3⃣_فقهای تحلیلی که "غالبا" با تحلیل و ابدای احتمالات مختلف و بررسی لوازم و نتایج هر احتمال بحث را به نتیجه می رسانند مانند محقق بزرگ آقا شیخ محمد حسین اصفهانی. 4⃣_فقهای جمع قرائنی که "غالبا"با بررسی شواهد مختلف تاریخی، حدیثی، اصولی به نتیجه می رسند و بر خلاف دسته دوم یا خود را به قواعد کمتر محتاج می بینند یا اصولا جایگاه قواعد را به گونه متفاوتی تبیین می کنند مانند شهید اول از گذشتگان یا آیت الله العظمی بروجردی از متأخران.. 🔹برخی از فقها هم بین دو رویکرد حرکت می کنند مثلا در حالی که برخی حضرت امام را از فقهای تحلیلی می دانند بنظر بنده امام در معاملات تحلیلی و در عبادات قرائنی است و البحث فی محله.. شاید در یادداشت دیگری باز به این بحث بازگشتم... ✅کانال حدیث آرزومندی (حجت الاسلام و المسلمین رفیع پور تهرانی) https://eitaa.com/muslims_1
📸تصاویری از داوطلبان فقه تخصصی نظام ساز (موسسه امام رضا (علیه السلام ) @feghheumanism
⏪ جلسه اول 🔶تفاوت ، ، الاجتماع و 📖 متن کامل: 🌐 https://goo.gl/19wR3R @meftaah_com eitaa.ir/mabaheth
💢 ظرفیت «حلقات» شهید صدر در جایگزینی با متون آموزشی اصول فقه ✔️ نظر مراجع و بزرگان حوزه در رابطه با کتاب «حلقات» این گزارش را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈👈 http://yon.ir/
🇮🇷 @fiqhehokomati ✅فراخوان مقاله "دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی" با رویکرد علمی-پژوهشی 🔹رایانامه دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی: fiqhehokomati@chmail.ir #گفتمان_فقه_حکومتی ♻️ به کانال دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی بپیوندید👈 🇮🇷 @fiqhehokomati
🌼مقالاتی در 🔆 مناسبت حکم و موضوع: کارکردها و سازوکارهای تشخیص در بیان فقیهان  https://jfiqh.um.ac.ir/index.php/fiqh/article/view/9868 🔆 تناسب میان حکم و موضوع با رویکردی به کارکرد ابزاری عرف http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_65478.html 🔆 قرینۀ مناسبت حکم و موضوع و کارایی آن در استنباط احکام http://jf.isca.ac.ir/article_65179.html 🔆 تناسب بین حکم و موضوع از دیدگاه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه: http://www.m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-57-01/asar-osol/423-تناسب-بین-حکم-و-موضوع-از-دیدگاه-آیت‌الله‌العظمی-شبیری-زنجانی-دام-ظلّه 🔆 فهم اجتماعی از نصوص در فقه امام صادق (ع)-شهید صدر http://ensani.ir/fa/article/74879/فهم-اجتماعی-از-نصوص-در-فقه-امام-صادق-ع- 🔆 نظریه ی فهم اجتماعی نصوص؛ مبانی، کارکرد https://jfiqh.um.ac.ir/index.php/fiqh/article/view/8312 🔆 از مناسبت‌ تا مذاق‌ فقه‌، راه هایی‌ به‌ مقاصد شریعت http://ensani.ir/fa/article/42176/از-مناسبت-تا-مذاق-فقه-راه-هایی-به-مقاصد-شریعت 🔆 معنا شناسی تنقیح مناط مقارنه با مفاهیم مشابه و روش شناسی آن https://jfiqh.um.ac.ir/index.php/fiqh/article/view/8229 ✳️کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
🔹پرونده نظام آموزشی پرورش مآل http://fekr.maalem.ir/tag/پرورش-مآل/ ✅ کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
🔆دانلود شماره های مختلف نشریه فعال در زمینه و https://khcai.ir/Page/GetDefaultPage?UnitID=13&CurrentPageID=25 ✅ کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
✳️ تمدید فراخوان ارسال مقاله دومین همایش #علوم_انسانی_قرآن_بنیان مهلت ارسال چکیده: 30 آبان 97 مهلت ارسال مقاله کامل: 30 آذر 97 آدرس سایت : 🌐 www.quran2.atu.ac.ir کانال تلگرام : t.me/quran2atu کانال سروش : sapp.ir/quran2atu
✳️ سیرهای مطالعاتی و بایسته های پژوهشی علوم حوزوی 🔸 استاد عبدالرسول عبودیت👇 yon.ir/D3osA 🔹   حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 👇 yon.ir/osE70 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه 👇 yon.ir/Sf2xL 🔹  روشمند هفت وادی، چهل منزل حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی yon.ir/yVjmZ  🔹بایسته‌های تحصیل و تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر سلیمانی yon.ir/iUB3E 🔸 بایسته‌های آموزشی و پژوهشی حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری👇 yon.ir/zZzyi   🔹 نگاهی به جایگاه و روش پژوهش تاریخی حجت‌الاسلام والمسلمین جباری yon.ir/0rBIw (منبع مطالب: نشریه افق حوزه) 🔸 eitaa.ir/ofogh_howzah ✅کانال فقه نظام ساز 🔹eitaa.ir/feghheumanism
the_Islamic-Iranian_Model_of_Progress_2.pdf
535.3K
🔸متن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🆔 @vasael_ir
معرفی کتاب درآمدی بر #اجتهاد_تمدن_ساز نویسنده: #آیت_الله_اعرافی 👇👇👇 http://vasael.ir/fa/news/12125/معرفی-کتاب%7Cدرآمدی-براجتهاد-تمدن-ساز ✅ کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
دیدار چهره به چهره استاد رشاد با داوطلبین موسسه
هدایت شده از اجتهاد
💢فقه نظام‌ساز، فقه فعال و مطالبه‌گر است/ برای اسلامی‌سازی علوم انسانی فقه اکبر و فقه اصغر باید با یکدیگر مطرح شود ✔️حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی; 🔹فقه اصغر با توجه به کارکردش به هیچ وجه برای تولید علوم انسانی کفایت‌ نمی‌کند و در نهایت این رویکرد به روش امضا ختم‌ می‌شود و به صورت منفعل به مسائل پاسخ‌ می‌دهد. فقه اکبر هم به تنهایی کفایت‌ نمی‌کند. 🔸فقه اکبر هم به تنهایی کفایت‌ نمی‌کند. بنابراین در تولید علوم انسانی باید از هر دو فقه با هم استفاده کرد. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/8KM7y ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
🔸دوره آموزشی فقه دولت اسلامی 🔹ویژه طلاب سطح دو ،سه و چهار 🔹ارائه گواهی نامه از موسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹شروع دوره: اول آذر ۹۷ 🔹زمان: روزهای پنجشنبه به مدت ۱۲ هفته - صبح تا ظهر 🔹نام نویسی در آدرس: www.fotooh.ir 🆔 @vasael_ir
💢 انتشار تقریرات جدید درس خارج اصول به قلم آیت الله سید مرتضی مهری 🔆دانلود کتاب👇👇👇 http://taghrirat.net ✅ کانال فقه نظام ساز @feghheumanism