eitaa logo
کشکول فکر و علم
94 دنبال‌کننده
49 عکس
13 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
البحث التاسع و العشرون قد عُلم بالبديهة أنّ المدار في طاعة العبيد لمواليهم و سائر المأمورين لآمريهم على العلم بمرادهم،إمّا تصريحاً أو من تتبّع أقوالهم أو أفعالهم، أو ما يقوم مقامه من مظنّةٍ‌ ‌عهدوا إليهم في اتّباعها و العمل بها.فلو تعلّق حكم بشي‌ء و عُلمت أولويّة آخر من داخل أو خارج أو ظُنّت من داخل، فيكون من المفاهيم اللفظيّة، أو عُلمت مساواته أو ظنّت من داخل كذلك كان مثبتاً لحكمه، فالأولويّة بقسميها، و تنقيح المناط، و منصوص العلّة لا ينبغي التأمّل في اعتبارها.و كذا ما ينقدح في ذهن المجتهد من تتبّع الأدلّة بالانبعاث عن الذوق السليم و الإدراك المستقيم؛ بحيث يكون مفهوماً له من مجموع الأدلّة؛ فإنّ ذلك من جملة المنصوص؛ فإنّ للعقل على نحو الحس ذوقاً، و لمساً، و سمعاً، و شمّاً، و نُطقاً، من حيث لا يصل إلى الحواس.فاعتبار المناطيق، و المفاهيم و التعريضات، و التلويحات، و الرموز، و الإشارات، و التنبيهات، و نحوها مع عدم ضعف الظنّ من مقولة واحدة، إذ ليس مدار الحجيّة إلا على التفاهم المعتبر عرفاً. كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء (ط - الحديثة)، ج‌1، ص: 187 بیان غریب و پیچیده کاشف الغطاء رحمه الله در باب حجیت و این فرمایش در خیلی جای کار دارد و در فقه و مهم تر از آن در مباحث معارف خیلی ارزش دارد.
رفقایی که در این کلاس ها حاضر بودند و یا بعدا صوتش را از سایت نمو گوش داده اند، خیلی بیشتر ارزش این بیان را متوجه می شوند و از دقت آن بهره‌مند می گردند.
چهارچوب فلسفه علم اصول و چهارچوب علم اصول.pdf
218.9K
عکسی از مقدمه کتاب گرانقدر آیت الله آملی لاریجانی
هدایت شده از پایگاه نمو
🔰 مردان متقی، برای تصحیح نیت خود در تحصیل علم به پناه می‌بردند. 💠 آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) @nomov_ir
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 312 35- علي بن إبراهيم عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن أبي عبد الله ع قال: مر النبي ص على رجل و معه ثوب يبيعه و كان الرجل طويلا و الثوب قصيرا فقال له اجلس فإنه أنفق لسلعتك.
8- أخبرني به الشيخ أيده الله عن أحمد بن محمد بن الحسن عن أبيه عن محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى و عن الحسين بن الحسن بن أبان جميعا عن الحسين بن سعيد عن محمد بن الفضيل عن أبي الصباح الكناني عن أبي عبد الله ع قال: سألته عن الرجل يخفق و هو في الصلاة فقال إن كان لا يحفظ حدثا منه إن كان فعليه الوضوء و إعادة الصلاة و إن كان يستيقن أنه لم يحدث فليس عليه وضوء و لا إعادة. .... 10- و بهذا الإسناد عن الحسين بن سعيد عن فضالة عن حسين بن عثمان عن عبد الرحمن بن الحجاج عن زيد الشحام قال: سألت أبا عبد الله ع عن الخفقة و الخفقتين فقال ما أدري ما الخفقة و الخفقتين إن الله تعالى يقول- بل الإنسان على نفسه بصيرة إن عليا ع كان يقول من وجد طعم النوم فإنما أوجب عليه الوضوء. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏1، ص:7و 8 به‌نظر می‌رسد این دو خبر با ادله ادعایی حجیت استصحاب منافات دارند.
گمان دارم شواهدی بر اینکه زمزمه قول به وقف به حیات امام کاظم علیه السلام برمی گردد، وجود دارد و این هم در تحلیل های سیاسی تاریخ ائمه و هم در رجال می تواند ثمره داشته باشد. متأسفانه الآن شاهدی به یاد ندارم. چنانچه از دوستان کسی نفیا یا اثباتا شاهدی داشت لطفا برای بنده هم ارسال بفرماید. (البته شاید ابحاث رجالی مرتبط به سماعه اینجا کمک بکند.)
استفاده از فایل بسیار سودمند e-j-6 در سایت نمو توصیه می شود.
شروح و حواشی رسایل در دو نسخه از نرم‌افزار کتابخانه اصول فقه (مرکز نور) ستون سمت راست مربوط به نسخه قبلی و ستون سمت چپ مربوط به نسخه جدید است.
نصاب دروس مقدمات.jpg
128.2K
کاری است که برخی از آقایان با توجه به متن پیاده شده عرایض اینجانب در یکی از مدارس علمیه انجام داده اند پیرامون نصاب لازم برای تدرس دروس مقدمات
عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر و لأبي عبد الله ع ما ينقض الوضوء فقالا ما يخرج من طرفيك الأسفلين من الدبر و الذكر غائط أو بول أو مني أو ريح و النوم حتى يذهب العقل و كل النوم يكره إلا أن تكون تسمع الصوت. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 36 استعمال (ک ر ه) در معنایی نسبتاً غریب چون ظاهرا نه به معنای مصطلح است یعنی یکی از احکام خمسه تکلیفیه و نه به معنای لغوی مبغوضیت است که اعم از حرمت و کراهت مصطلح است بلکه به معنای مفسدیت است. البته مناسبت آن با معنای لغوی روشن است.
قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَ لَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (22) إِلاَّ بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً (23) سوره جن شاید استثنای آیه 23 این را برساند که تحصیل مؤمّن لازم است و مؤمن منحصر است در تبلیغ خدا و دین خدا -بنابر اینکه رسالات عطف بر الله باشد- چرا که به عنوان رسول این تبلیغ بر عهده من گذاشته شده است و یا اینکه مؤمّن منحصر است در امتثال آنچه از خداوند به من رسیده است از عقاید و توحید در وظایفی که مستتبع آن اند و امتثال شرایع او یعنی در فرعیات -بنابر اینکه رسالات عطف بر بلاغ باشد- و این معنا اختصاص به رسول الله ص ندارد و برای ایشان به عنوان یکی از عباد متوجه است و ادامه این آیه با این احتمال سازگارتر است. 1. آیا معنای دوم نافی برائت عقلیه است؟ (اثبات حق الطاعة) 2. امتثال از کجا استنباط شد؟
مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبيه الخواطر، ص: 528 1- يقول القبر للميت حين يوضع في قبره: و يحك يا بن آدم ما غرك بى أ لم تعلم أنى بيت الفتنة و بيت الظلمة و بيت الوحدة و بيت الدود ما غرك بى إذ كنت تمر بى مرارا فإن كان صالحا أجاب عنه مجيب للقبر فيقول: أ رأيت إن كان ممن يأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فيقول القبر: إنى إذا أتحول عليه خضراء و يعود جسده نورا و تصعد روحه إلى الله. ظاهر خبر شریف تبدل خود جسد به نور است که در اخبار و اشعار اهل معرفت شواهدی دارد اما از جهت فلسفی با توجه به مبانی در حرکت مشکل است چون عامل وحدت روشن نیست.
شادی ارواح مطهر ضایعه امروز کرمان صلواتی ختم می کنیم.
ما الفرق بین الإجماع المركب و عدم الفصل؟ المناط في الأوّل هو عدم جواز إحداث قول ثالث و لو في موضوع واحد و في الثّاني عدم جواز الفصل بين حكم موضوعين فصاعدا و إن اتحد القول فيهما اوثق الوسایل/ص ۳۸۱
✍️ روایت آیت‌الله مصباح از سابقه­ آشنایی و ارتباط با آیت‌الله‌العظمی بهجت 🔻مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(ره): ◻️ آشنایی بنده با آیت‌الله بهجت، از سال‌های اوّلی که آمدم قم، شروع شد. همان زمان اطلاع پیدا کردیم که ایشان از نظر علمی و اخلاقی و معنوی بسیار برجسته هستند. ◻️ ...شنیده بودیم، کسی را به آسانی نمی‏‌پذیرفتند. این بود که تصمیم گرفتیم از آقای بهجت بخواهیم درس فقه شروع کنند و به این بهانه، بتوانیم از خصوصیات اخلاقی ایشان استفاده کنیم... بنده‏ کتاب طهارت و کل مکاسب را در خدمت ایشان بودم که مجموعاً حدود پانزده سال طول کشید و از نظر علمی و دقت نظر، واقعاً ممتاز بودند. ◻️ پیش از درس، حدیثی می‏‌خواندند یا داستانی نقل می‏کردند، چیزهایی بود که سازندگی داشت؛ کانّه اشارتی داشت به مسائلی مربوط به افراد که خود آن‌ها درک می‏ کردند و گه‌گاه هم با خیره شدن در چشم طرف، به او می‏فهماندند که دارم به تو می‏گویم... ◻️از ویژگی‌های جالب توجه ایشان، این بود که مسائل را خیلی ساده و در عین حال اثرگذار بیان می‌کردند. ◻️ آن زمان‌ تأکید داشتند که اهتمام کنید به نوشتن مسائل سیاسی؛ مخصوصاً قضایای مبارزه و کارهایی که دولت می‌‏کرد و حملاتی که به فیضیه می‌‏کرد. ایشان خیلی اصرار داشتند که باید اینها را نوشت و منتشر کرد. طرح این مسائل از طرف ایشان، انگیزه‏‌ای شد که ما هم بیشتر در این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشیم. 📎 متن کامل ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @ismcir
بسیار باارزش 👇
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نویسنده متفاوت مجله «زن روز» 🔹مجله زن روز پیش از انقلاب از مجله‌های مشهوری بود که با پرداختن به مسائل مد روز و زنان با نگاه غربی، بین مردم مخاطبانی دست و پا کرده بود. این مجله در برهه‌ای، نویسنده متفاوتی داشت که کسی فکرش را نمی‌کرد. @Farsna
وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَـٰٓئِكَةٗۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتۡنَةٗ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنٗاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۙ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلٗاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ تعبیر مثل از بیان آیه قبل یعنی آیه «عَلَيۡهَا تِسۡعَةَ عَشَرَ» کار می‌طلبد چون ظاهراً هیچ مثلی در کلام وجود ندارد. عاجلا به‌عنوان یک احتمال در جمع علمی مطرح می‌کنیم تا اهل تحقیق تأمل و تکمیل یا اصلاح نمایند و‌ آن اینکه آیاتی که مربوط به معاد و مجردات است در اذهان مأنوس به ماده اضطراراً تنزل یافته و مفهومی مغایر با حقیقت خودشان می‌یابند و این صورت متوهم مثل از حقیقت ملکوتی است.
ما عرض ميكنيم: اختلاف صِيَغ مشتقّه‌ى از اصل واحد در معنا، در لغت عرب كم نيست و مثالهاى زيادى دارد. گاهى معناى باب افعال از يك اصل واحد غير از معناى باب تفعيل از همان اصل است و به هم ارتباطى ندارند. گاهى با اينكه اصل و مادّه يكى است و بدون اينكه اشتراك لفظى در اصل و مادّه وجود داشته باشد امّا در استعمالات، معناى باب افعال همان اصل با معناى باب تفعيل همان اصل با همديگر متفاوتند. ما در زبان عربى موارد زيادى ازاين‌قبيل داريم. بنابراين، اين چيزى نيست كه به‌عنوان اشكال ذكر بشود. وانگهى اگرچنانچه ما ديديم كه اهل لغت طرب را به‌معناى خفّت گرفتند، امّا تطريب را به‌معناى ترجيع الصّوت و مدّ الصّوت گرفتند، همين، دليل بر اين ميشود كه براى اين اصل، معناى ديگرى هم وجود دارد كه معناى تطريب از آن ناشى ميشود. غنا و موسیقی/ص ۲۱۸