غرر الحكم و درر الكلم، ص: 647
1263
من أكثر مدارسة العلم لم ينس ما علم و استفاد ما لم يعلم.
1264
من أكثر الفكر فيما تعلم أتقن علمه و تفهم ما لم يكن يفهم.
#توصیه_علمی
#فکر
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#سخن_بزرگان
💠 اشكالى كه حوزهى ما ديروز آن را نداشت و امروز دارد ...
🔹 «اشكالى كه حوزهى ما، ديروز آن را نداشت و امروز دارد، اين است كه حوزهى ديروز از دنياى زمان خود عقبتر نبود؛ بلكه جلوتر هم بود.
🔸 شما نگاه كنيد در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و كلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّهى كمى كه در گذشته بودند، كارهاى بزرگى انجام دادند...
🔹 بنابراين، هركسى كه در زمينههاى فقهى و كلامى - بخصوص - چيزى به شيعه مىگفت، شيعه با قدرت و قوت، به زبان علمى به او جواب مىداد و سخن تلخِ رقيب و حريف و معاند را به خانه نمىبرد... يك نفر پيدا مىشد حرفى را در يك كتاب خطّى مىزد و يك نسخه مىنوشت و ديگرى پخش مىكرد و ديگرى مىخواند و چهار نفر در طول زمان از آن مطّلع مىشدند؛ عالم شيعه هم برمىداشت همين كار را عيناً جواب مىداد و گاهى تندتر و سريعتر و بهتر از او اقدام مىكرد و عقب نمىماند.
اما امروز، اينگونه نيست.
🔸 امروز، حوزهى علميه از زمان خودش خيلى عقب است. حساب يكذرّه و دو ذرّه نيست. مثل اين است كه دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه يكديگر بروند و يكى اسبش از ديگرى تندروتر باشد و آنكه اسبش كندروتر است، بعداً به اتومبيل دست پيدا كند. طبيعى است آنكه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمىرسد. الآن وضعيت اينگونه است.
🔹 در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و كلام و حقوق، دنيا را فراگرفته است. ما وقتى به خودمان برگرديم، خيلى فاصله داريم.»
📚 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری 1374/9/13
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
اگر موضوع حکم مرکب از دو جزء باشد و شما هر دو جزء را با اصل عملی احراز کنید اصل مثبت پیش نمی آید.
مثلاً اگر آب کر مطلقی بود که مقداری در آن گل ریخته شد و مقداری از آن برداشتیم. بنابر جریان استصحاب کریت و با همراهی آن با استصحاب اطلاق آب کر مطلق احراز شده و آثار آن بار می شود.
#اصول
هدایت شده از پایگاه نمو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در محضر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🎙 #علامه_حسن_زاده
💠تعقیبات نماز ظهر حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را ببینید
حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) میگویند که بارالها من شکر میکنم تو را که در هیچ مرحلۀ قرآن توقف ندارم...
#فاطمیه
🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیهای، مهارتی و بصیرتی
🆔 @nomov_ir
البحث التاسع و العشرون قد عُلم بالبديهة أنّ المدار في طاعة العبيد لمواليهم و سائر المأمورين لآمريهم على العلم بمرادهم،إمّا تصريحاً أو من تتبّع أقوالهم أو أفعالهم، أو ما يقوم مقامه من مظنّةٍ عهدوا إليهم في اتّباعها و العمل بها.فلو تعلّق حكم بشيء و عُلمت أولويّة آخر من داخل أو خارج أو ظُنّت من داخل، فيكون من المفاهيم اللفظيّة، أو عُلمت مساواته أو ظنّت من داخل كذلك كان مثبتاً لحكمه، فالأولويّة بقسميها، و تنقيح المناط، و منصوص العلّة لا ينبغي التأمّل في اعتبارها.و كذا ما ينقدح في ذهن المجتهد من تتبّع الأدلّة بالانبعاث عن الذوق السليم و الإدراك المستقيم؛ بحيث يكون مفهوماً له من مجموع الأدلّة؛ فإنّ ذلك من جملة المنصوص؛ فإنّ للعقل على نحو الحس ذوقاً، و لمساً، و سمعاً، و شمّاً، و نُطقاً، من حيث لا يصل إلى الحواس.فاعتبار المناطيق، و المفاهيم و التعريضات، و التلويحات، و الرموز، و الإشارات، و التنبيهات، و نحوها مع عدم ضعف الظنّ من مقولة واحدة، إذ ليس مدار الحجيّة إلا على التفاهم المعتبر عرفاً.
كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء (ط - الحديثة)، ج1، ص: 187
بیان غریب و پیچیده کاشف الغطاء رحمه الله در باب حجیت و این فرمایش در #اصول خیلی جای کار #تحقیقی دارد و در فقه و مهم تر از آن در مباحث معارف خیلی ارزش دارد.
چهارچوب فلسفه علم اصول و چهارچوب علم اصول.pdf
218.9K
عکسی از مقدمه کتاب گرانقدر آیت الله آملی لاریجانی
#اصول
#فلسفه_اصول
هدایت شده از پایگاه نمو
الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 312
35- علي بن إبراهيم عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن أبي عبد الله ع قال: مر النبي ص على رجل و معه ثوب يبيعه و كان الرجل طويلا و الثوب قصيرا فقال له اجلس فإنه أنفق لسلعتك.
#مطایبه
8- أخبرني به الشيخ أيده الله عن أحمد بن محمد بن الحسن عن أبيه عن محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى و عن الحسين بن الحسن بن أبان جميعا عن الحسين بن سعيد عن محمد بن الفضيل عن أبي الصباح الكناني عن أبي عبد الله ع قال: سألته عن الرجل يخفق و هو في الصلاة فقال إن كان لا يحفظ حدثا منه إن كان فعليه الوضوء و إعادة الصلاة و إن كان يستيقن أنه لم يحدث فليس عليه وضوء و لا إعادة.
....
10- و بهذا الإسناد عن الحسين بن سعيد عن فضالة عن حسين بن عثمان عن عبد الرحمن بن الحجاج عن زيد الشحام قال: سألت أبا عبد الله ع عن الخفقة و الخفقتين فقال ما أدري ما الخفقة و الخفقتين إن الله تعالى يقول- بل الإنسان على نفسه بصيرة إن عليا ع كان يقول من وجد طعم النوم فإنما أوجب عليه الوضوء.
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج1، ص:7و 8
بهنظر میرسد این دو خبر با ادله ادعایی حجیت استصحاب منافات دارند.
#اصول
گمان دارم شواهدی بر اینکه زمزمه قول به وقف به حیات امام کاظم علیه السلام برمی گردد، وجود دارد و این هم در تحلیل های سیاسی تاریخ ائمه و هم در رجال می تواند ثمره داشته باشد.
متأسفانه الآن شاهدی به یاد ندارم. چنانچه از دوستان کسی نفیا یا اثباتا شاهدی داشت لطفا برای بنده هم ارسال بفرماید.
(البته شاید ابحاث رجالی مرتبط به سماعه اینجا کمک بکند.)
#بصیرتی
#رجال
استفاده از فایل بسیار سودمند e-j-6 در سایت نمو توصیه می شود.
#اصول_الرجال
#معرفی_فایل
شروح و حواشی رسایل در دو نسخه از نرمافزار کتابخانه اصول فقه (مرکز نور)
ستون سمت راست مربوط به نسخه قبلی و ستون سمت چپ مربوط به نسخه جدید است.
#معرفی_نرمافزار
#اصول
نصاب دروس مقدمات.jpg
128.2K
کاری است که برخی از آقایان با توجه به متن پیاده شده عرایض اینجانب در یکی از مدارس علمیه انجام داده اند پیرامون نصاب لازم برای تدرس دروس مقدمات
#مشاوره_تحصیلی
عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر و لأبي عبد الله ع ما ينقض الوضوء فقالا ما يخرج من طرفيك الأسفلين من الدبر و الذكر غائط أو بول أو مني أو ريح و النوم حتى يذهب العقل و كل النوم يكره إلا أن تكون تسمع الصوت.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 36
استعمال #لغت (ک ر ه) در معنایی نسبتاً غریب چون ظاهرا نه به معنای مصطلح است یعنی یکی از احکام خمسه تکلیفیه و نه به معنای لغوی مبغوضیت است که اعم از حرمت و کراهت مصطلح است بلکه به معنای مفسدیت است. البته مناسبت آن با معنای لغوی روشن است.
#اصول
قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَ لَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (22) إِلاَّ بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً (23)
سوره جن
شاید استثنای آیه 23 این را برساند که تحصیل مؤمّن لازم است و مؤمن منحصر است در تبلیغ خدا و دین خدا -بنابر اینکه رسالات عطف بر الله باشد- چرا که به عنوان رسول این تبلیغ بر عهده من گذاشته شده است و یا اینکه مؤمّن منحصر است در امتثال آنچه از خداوند به من رسیده است از عقاید و توحید در وظایفی که مستتبع آن اند و امتثال شرایع او یعنی در فرعیات -بنابر اینکه رسالات عطف بر بلاغ باشد- و این معنا اختصاص به رسول الله ص ندارد و برای ایشان به عنوان یکی از عباد متوجه است و ادامه این آیه با این احتمال سازگارتر است.
1. آیا معنای دوم نافی برائت عقلیه است؟ (اثبات حق الطاعة)
2. امتثال از کجا استنباط شد؟
#اصول
#فکر
#تفسیر
مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبيه الخواطر، ص: 528
1- يقول القبر للميت حين يوضع في قبره: و يحك يا بن آدم ما غرك بى أ لم تعلم أنى بيت الفتنة و بيت الظلمة و بيت الوحدة و بيت الدود ما غرك بى إذ كنت تمر بى مرارا فإن كان صالحا أجاب عنه مجيب للقبر فيقول: أ رأيت إن كان ممن يأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فيقول القبر: إنى إذا أتحول عليه خضراء و يعود جسده نورا و تصعد روحه إلى الله.
ظاهر خبر شریف تبدل خود جسد به نور است که در اخبار و اشعار اهل معرفت شواهدی دارد اما از جهت فلسفی با توجه به مبانی در حرکت مشکل است چون عامل وحدت روشن نیست.
#فلسفه
#فکر
#تحقیقی
ما الفرق بین الإجماع المركب و عدم الفصل؟
المناط في الأوّل هو عدم جواز إحداث قول ثالث و لو في موضوع واحد و في الثّاني عدم جواز الفصل بين حكم موضوعين فصاعدا و إن اتحد القول فيهما
اوثق الوسایل/ص ۳۸۱
#اصول
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
✍️ روایت آیتالله مصباح از سابقه آشنایی و ارتباط با آیتاللهالعظمی بهجت
🔻مرحوم آیتالله مصباح یزدی(ره):
◻️ آشنایی بنده با آیتالله بهجت، از سالهای اوّلی که آمدم قم، شروع شد.
همان زمان اطلاع پیدا کردیم که ایشان از نظر علمی و اخلاقی و معنوی بسیار برجسته هستند.
◻️ ...شنیده بودیم، کسی را به آسانی نمیپذیرفتند. این بود که تصمیم گرفتیم از آقای بهجت بخواهیم درس فقه شروع کنند و به این بهانه، بتوانیم از خصوصیات اخلاقی ایشان استفاده کنیم...
بنده کتاب طهارت و کل مکاسب را در خدمت ایشان بودم که مجموعاً حدود پانزده سال طول کشید و از نظر علمی و دقت نظر، واقعاً ممتاز بودند.
◻️ پیش از درس، حدیثی میخواندند یا داستانی نقل میکردند، چیزهایی بود که سازندگی داشت؛ کانّه اشارتی داشت به مسائلی مربوط به افراد که خود آنها درک می کردند و گهگاه هم با خیره شدن در چشم طرف، به او میفهماندند که دارم به تو میگویم...
◻️از ویژگیهای جالب توجه ایشان، این بود که مسائل را خیلی ساده و در عین حال اثرگذار بیان میکردند.
◻️ آن زمان تأکید داشتند که اهتمام کنید به نوشتن مسائل سیاسی؛ مخصوصاً قضایای مبارزه و کارهایی که دولت میکرد و حملاتی که به فیضیه میکرد. ایشان خیلی اصرار داشتند که باید اینها را نوشت و منتشر کرد.
طرح این مسائل از طرف ایشان، انگیزهای شد که ما هم بیشتر در این فعالیتها مشارکت داشته باشیم.
📎 متن کامل
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نویسنده متفاوت مجله «زن روز»
🔹مجله زن روز پیش از انقلاب از مجلههای مشهوری بود که با پرداختن به مسائل مد روز و زنان با نگاه غربی، بین مردم مخاطبانی دست و پا کرده بود. این مجله در برههای، نویسنده متفاوتی داشت که کسی فکرش را نمیکرد.
@Farsna
وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَـٰٓئِكَةٗۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتۡنَةٗ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنٗاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۙ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلٗاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ
تعبیر مثل از بیان آیه قبل یعنی آیه «عَلَيۡهَا تِسۡعَةَ عَشَرَ» کار #تحقیقی میطلبد چون ظاهراً هیچ مثلی در کلام وجود ندارد.
عاجلا بهعنوان یک احتمال در جمع علمی مطرح میکنیم تا اهل تحقیق تأمل و تکمیل یا اصلاح نمایند و آن اینکه آیاتی که مربوط به معاد و مجردات است در اذهان مأنوس به ماده اضطراراً تنزل یافته و مفهومی مغایر با حقیقت خودشان مییابند و این صورت متوهم مثل از حقیقت ملکوتی است.
#تفسیر
#معارف