نصاب دروس مقدمات.jpg
128.2K
کاری است که برخی از آقایان با توجه به متن پیاده شده عرایض اینجانب در یکی از مدارس علمیه انجام داده اند پیرامون نصاب لازم برای تدرس دروس مقدمات
#مشاوره_تحصیلی
عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر و لأبي عبد الله ع ما ينقض الوضوء فقالا ما يخرج من طرفيك الأسفلين من الدبر و الذكر غائط أو بول أو مني أو ريح و النوم حتى يذهب العقل و كل النوم يكره إلا أن تكون تسمع الصوت.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 36
استعمال #لغت (ک ر ه) در معنایی نسبتاً غریب چون ظاهرا نه به معنای مصطلح است یعنی یکی از احکام خمسه تکلیفیه و نه به معنای لغوی مبغوضیت است که اعم از حرمت و کراهت مصطلح است بلکه به معنای مفسدیت است. البته مناسبت آن با معنای لغوی روشن است.
#اصول
قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَ لَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (22) إِلاَّ بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً (23)
سوره جن
شاید استثنای آیه 23 این را برساند که تحصیل مؤمّن لازم است و مؤمن منحصر است در تبلیغ خدا و دین خدا -بنابر اینکه رسالات عطف بر الله باشد- چرا که به عنوان رسول این تبلیغ بر عهده من گذاشته شده است و یا اینکه مؤمّن منحصر است در امتثال آنچه از خداوند به من رسیده است از عقاید و توحید در وظایفی که مستتبع آن اند و امتثال شرایع او یعنی در فرعیات -بنابر اینکه رسالات عطف بر بلاغ باشد- و این معنا اختصاص به رسول الله ص ندارد و برای ایشان به عنوان یکی از عباد متوجه است و ادامه این آیه با این احتمال سازگارتر است.
1. آیا معنای دوم نافی برائت عقلیه است؟ (اثبات حق الطاعة)
2. امتثال از کجا استنباط شد؟
#اصول
#فکر
#تفسیر
مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبيه الخواطر، ص: 528
1- يقول القبر للميت حين يوضع في قبره: و يحك يا بن آدم ما غرك بى أ لم تعلم أنى بيت الفتنة و بيت الظلمة و بيت الوحدة و بيت الدود ما غرك بى إذ كنت تمر بى مرارا فإن كان صالحا أجاب عنه مجيب للقبر فيقول: أ رأيت إن كان ممن يأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فيقول القبر: إنى إذا أتحول عليه خضراء و يعود جسده نورا و تصعد روحه إلى الله.
ظاهر خبر شریف تبدل خود جسد به نور است که در اخبار و اشعار اهل معرفت شواهدی دارد اما از جهت فلسفی با توجه به مبانی در حرکت مشکل است چون عامل وحدت روشن نیست.
#فلسفه
#فکر
#تحقیقی
ما الفرق بین الإجماع المركب و عدم الفصل؟
المناط في الأوّل هو عدم جواز إحداث قول ثالث و لو في موضوع واحد و في الثّاني عدم جواز الفصل بين حكم موضوعين فصاعدا و إن اتحد القول فيهما
اوثق الوسایل/ص ۳۸۱
#اصول
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
✍️ روایت آیتالله مصباح از سابقه آشنایی و ارتباط با آیتاللهالعظمی بهجت
🔻مرحوم آیتالله مصباح یزدی(ره):
◻️ آشنایی بنده با آیتالله بهجت، از سالهای اوّلی که آمدم قم، شروع شد.
همان زمان اطلاع پیدا کردیم که ایشان از نظر علمی و اخلاقی و معنوی بسیار برجسته هستند.
◻️ ...شنیده بودیم، کسی را به آسانی نمیپذیرفتند. این بود که تصمیم گرفتیم از آقای بهجت بخواهیم درس فقه شروع کنند و به این بهانه، بتوانیم از خصوصیات اخلاقی ایشان استفاده کنیم...
بنده کتاب طهارت و کل مکاسب را در خدمت ایشان بودم که مجموعاً حدود پانزده سال طول کشید و از نظر علمی و دقت نظر، واقعاً ممتاز بودند.
◻️ پیش از درس، حدیثی میخواندند یا داستانی نقل میکردند، چیزهایی بود که سازندگی داشت؛ کانّه اشارتی داشت به مسائلی مربوط به افراد که خود آنها درک می کردند و گهگاه هم با خیره شدن در چشم طرف، به او میفهماندند که دارم به تو میگویم...
◻️از ویژگیهای جالب توجه ایشان، این بود که مسائل را خیلی ساده و در عین حال اثرگذار بیان میکردند.
◻️ آن زمان تأکید داشتند که اهتمام کنید به نوشتن مسائل سیاسی؛ مخصوصاً قضایای مبارزه و کارهایی که دولت میکرد و حملاتی که به فیضیه میکرد. ایشان خیلی اصرار داشتند که باید اینها را نوشت و منتشر کرد.
طرح این مسائل از طرف ایشان، انگیزهای شد که ما هم بیشتر در این فعالیتها مشارکت داشته باشیم.
📎 متن کامل
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نویسنده متفاوت مجله «زن روز»
🔹مجله زن روز پیش از انقلاب از مجلههای مشهوری بود که با پرداختن به مسائل مد روز و زنان با نگاه غربی، بین مردم مخاطبانی دست و پا کرده بود. این مجله در برههای، نویسنده متفاوتی داشت که کسی فکرش را نمیکرد.
@Farsna
وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَـٰٓئِكَةٗۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتۡنَةٗ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنٗاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۙ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلٗاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ
تعبیر مثل از بیان آیه قبل یعنی آیه «عَلَيۡهَا تِسۡعَةَ عَشَرَ» کار #تحقیقی میطلبد چون ظاهراً هیچ مثلی در کلام وجود ندارد.
عاجلا بهعنوان یک احتمال در جمع علمی مطرح میکنیم تا اهل تحقیق تأمل و تکمیل یا اصلاح نمایند و آن اینکه آیاتی که مربوط به معاد و مجردات است در اذهان مأنوس به ماده اضطراراً تنزل یافته و مفهومی مغایر با حقیقت خودشان مییابند و این صورت متوهم مثل از حقیقت ملکوتی است.
#تفسیر
#معارف
ما عرض ميكنيم: اختلاف صِيَغ مشتقّهى از اصل واحد در معنا، در لغت عرب كم نيست و مثالهاى زيادى دارد. گاهى معناى باب افعال از يك اصل واحد غير از معناى باب تفعيل از همان اصل است و به هم ارتباطى ندارند. گاهى با اينكه اصل و مادّه يكى است و بدون اينكه اشتراك لفظى در اصل و مادّه وجود داشته باشد امّا در استعمالات، معناى باب افعال همان اصل با معناى باب تفعيل همان اصل با همديگر متفاوتند. ما در زبان عربى موارد زيادى ازاينقبيل داريم. بنابراين، اين چيزى نيست كه بهعنوان اشكال ذكر بشود. وانگهى اگرچنانچه ما ديديم كه اهل لغت طرب را بهمعناى خفّت گرفتند، امّا تطريب را بهمعناى ترجيع الصّوت و مدّ الصّوت گرفتند، همين، دليل بر اين ميشود كه براى اين اصل، معناى ديگرى هم وجود دارد كه معناى تطريب از آن ناشى ميشود.
غنا و موسیقی/ص ۲۱۸
#صرف
هدایت شده از حديث پژوهی _ معارف
49.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓نرم افزار ثقات چیست
🔹ایدهای بر پایه پیشرفتهای نوین برای بالارفتن گسترش، عمق و سرعت دسترسی پژوهشگران عرصه حدیث به همراه تحلیل ماشینی دادهها
🌐 آدرس نرم افزار:
thiqat.org
☑️ نرم افزار ثقات (گراف دانش علوم حدیث)
نرم افزاری تحت وب برای ایجاد گراف دانش حدیث
🖥ویدیوی معرفی در آپارات
🔹دقت گردد که این ویدیوی معرفی مربوط به سال 1399 بوده، و مراحل کار تا حد قابل توجهی جلو رفته است و آدرسهای فضای مجازی و دامنه نرم افزار اکنون تغییر کرده است.
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
بیانی ساده و فطری جهت کشف یک ادعا در #اصول
أ) امام خامنهای فتنه 88 را خطر قرمز میدانند.
بـ) در جامعه افرادی را داریم که به ولایت اعتقاد دارند. (بسیاری از چپیهای معتدل)
جـ) این افراد برخی از دستاندرکاران فقید سابق نظام را از همراهی فتنه مبری میدانند (اگرچه نظر ما چنین نیست.)
د) عرف عقلا {با افراد هیجانی کاری نداریم} معتقدین مزبور را جزو جرگه انقلاب میپذیرند.
هـ) عرف حکم را از عنوان به معنون، متسری نمیداند.
یکی از راههای ملاحظه #تقیه در اخبار این است که معصوم علیهم السلام حکم یک مسأله را مطلق بیان کنند چنانچه کلام، موهم ثبوت آن حکم برای فروض متعدد آن مسأله باشد در حالیکه در واقع مختص به برخی فروض مسأله است مانند این مثال از وسایل الشیعه👇
وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أَخِي فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ: فِي الرَّجُلِ يَخْرُجُ مِنْهُ مِثْلُ حَبِّ الْقَرْعِ قَالَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ.
أَقُولُ: حَمَلَهُ الشَّيْخُ عَلَى كَوْنِهِ مُتَلَطِّخاً بِالْعَذِرَةِ لِلتَّفْصِيلِ السَّابِقِ وَ هُوَ قَرِيبٌ وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى التَّقِيَّةِ لِمُوَافَقَتِهِ لَهَا وَ وَجْهُ إِطْلَاقِهِ مُلَاحَظَتُهَا وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى الِاسْتِفْهَامِ الْإِنْكَارِيِّ وَ يَحْتَمِلُ حُصُولُ الْغَلَطِ مِنَ النَّاسِخِ لِمَا تَقَدَّمَ مِنْ طَرِيقِ الْكُلَيْنِيِ فِي رِوَايَةِ هَذَا الْحَدِيثِ بِعَيْنِهِ وَ فِيهِ لَيْسَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ
#فقه_الحدیث
#اصول