eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔈 | ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام عاشورا 🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع مجموعه رسانه‌ای فکرت قسمت هشتم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های
1403.05.10 قسمت هشتم استاد رجبی دوانی.mp3
11.83M
🔈 | ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام عاشورا 🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع 🔹پدید آوردن مقام معنوی برای معاویه 05:30 🔹غصب خلافت و تضییع حق طبیعی زنان در جامعه 12:00 🔹دفاع ام سلمه از علی (ع) 13:40 🔹تبیین شخصیت عبدالله جعفر 18:30 🔹نظر رهبری در مورد عبدالله بن عباس 21:30 🔹مظلومیت مضاعف حضرت زینب(ع) 23:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_خوانی | #اربعین ☑️ اربعین؛ قدرت‌زدایی از تفکر سکولاریسم ✍️حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔰برگرفت
| ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔰برگرفته از کتاب تحلیل جامعه‌شناختی اربعین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_‌خوانی | #اربعین ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔰برگرفته از کتا
. ▪️زیارت اربعین در رویکرد جامعه‌شناسانه در حوزه فرهنگ قرار می‌گیرد. دارای سه عنصر شناختی مادی و قواعد سازمانی است جنبه شناختی‌اش شامل ارزش‌ها، و دانش‌ها و جنبه مادی فرهنگ شامل مهارت‌های فنی هنرها ابزار و وسایل و اشیای مادی دیگری است که اعضای آن جامعه از آن استفاده می‌کنند و قواعد سازمانی فرهنگ شامل مقرارت نظام‌ها و آیین‌هایی است که انتظار می‌رود اعضای گروه هنگام فعالیت‌های روزمره زندگی از آن پیروی کنند. ▪️برای روشن شدن جایگاه زیارت اربعین در میان عناصر فرهنگی باید دید این واقعه چه نقشی در رفتار فردی و اجتماعی و اساساً قوام جامعه دارد و با توجه به نقش و وظیفه‌ای که بر عهده دارد، جزو کدام لایه از لایه‌های فرهنگی در فرهنگ شیعه است. با توجه به دیدگاه نظری علمای دینی به‌ویژه شیعه که البته ریشه در گفتار و رفتار ائمه معصوم دارد، زیارت اربعین را باید در شمار ارزش‌های فرهنگ قرار داد و نقش آن نیز خارج کردن افراد از تحیر و اعوجاج در رفتار فردی و است؛ در این صورت از دیگاه جامعه‌شناختی این زیارت جزو لایه زیرین فرهنگ خواهد بود؛ چون از نظر آنها فرهنگ دارای لایه‌های متعدد است. ▪️ارزش‌ها که هدایت‌گر رفتار یا به تعبیر دیگر رفتار اعضای جامعه‌اند لایه زیرین فرهنگ‌اند و در حقیقت قوام جامعه به قوام آن خواهد بود. ارزش‌ها یا همان لایه زیرین فرهنگ نه‌تنها موتور متحرکه جمع و جامعه‌اند بلکه تنوع و تعدد رفتار فردی و اجتماعی کاملاً وابسته به ماهیت و بنیان ارزش‌ها است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ☑️ دیالکتیک مناسک و رشد دینداری ▪️چه رابطه‌ای میان مناسک و رشد فضیلت‌های اخلاقی ست؟ ▪️نسبت بین پژوهش‌های رشد مناسک و پژوهش‌های کاهش تقید به اعمال دینی چیست؟ 🔰گفت‌وگوی «وطن امروز» با حجت‌الاسلام احمد اولیائی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون مناسک دینی به بهانه ایام پیاده‌روی اربعین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتوگو | #اربعین ☑️ دیالکتیک مناسک و رشد دینداری ▪️چه رابطه‌ای میان مناسک و رشد فضیلت‌های اخلاقی س
▪️ما مفاهیمی در یا دین داریم که در تاریخ هم می‌توان آن را یافت. به طور مثال زمانی که روایت را برای مردم تعریف می‌کنید که در تاریخ هم اثبات شده است، از چه مدل دینداری صحبت می‌کنید؟ از یک مدل یا از یک مدل بخشش، آن هم در اواخر عمر یا اواسط عمر که فرد خطای فاحش داشته و در عین حال نکاتی مانند ادب و تواضع داشته که منجر به این شده نقطه بازگشت او فعال شود و در یک لحظه که در مقاتل هم می‌خوانیم، خود را در بهشت و جهنم دیده و با تفکر، بهشت را انتخاب می‌کند، لذا مجموع زندگی این فرد است که نمود دینداری او است. ▪️شما نمی‌توانید در لحظه با دیدن نقطه‌ای از دینداری فرد یا با دیدن نقطه‌ای از دینداری یا جامعه، حکم به افول یا صعود دینداری بدهید، لذا کلا دینداری باید به صورت سیستمی و در طول بررسی شود، نه در نقطه، زیرا تغییر دینداری در نقطه نقطه زمان محصول عوامل متعدد است. ▪️به طور مثال شرایط ممکن است در لحظه‌ای منجر به کاهش دینداری شود - این لحظه‌ای که می‌گویم، عرفی است مثلا 5 ماه یا 6 ماه را هم می‌توان گفت. منظور از لحظه، یک آن نیست - در جای دیگر ممکن است بیماری کرونا و ایجاد مقوله اضطرار در مردم منجر به ارتقای دینداری شود، زیرا فرد دچار استیصالی می‌شود و بلایی را لمس می‌کند و توجه بیشتری به دین می‌یابد. ▪️در مجموع یک در سنجش دینداری نیاز داریم، نه اینکه در ایام پیاده‌روی سنجش دینداری را منوط به کاهش رشد اخلاقی کنیم و سپس به این نتیجه برسیم که موفق به رشد اینها نشده یا برعکس. ➕متن کامل را «اینجا» مطالعه کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو 🔶 گفتگوی ویژه | انتقام خون🩸 شهادت #اسماعیل_هنیه و آینده پیشرو با حضور کارشناس محترم: ✅ د
15.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ☑️ بی‌بنیادیِ سیاست مدرن 👤حمید ملک‌زاده؛ پژوهشگر علوم سیاسی 🔻جهان بعد از جنگ جهانی دوم، جهان عمومی شدن ایده دولت مدرن است و شکل‌گیری دولت‌های جدید با هویت‌های محلی خاص در این دوره شروع بحران است و دموکراسی به بحرانی برای دولت‌های بزرگ دموکرات تبدیل می‌شود از این جهت که در هرکشوری که حقیقتا عملی شد، دولت‌هایی علیه جهان دموکرات حاکم شد و در این نقطه دعوای دموکراتک علیه جهان دموکرات عمل می‌کند. فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣 مخاطبین گرامی رسانه فکرت می‌توانید برای دسترسی آسان به مجموعه درسگفتار «گذری در تاریخ عاشورا، بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام عاشورا» با تدریس استاد از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید: ✅ جلسـه اول 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•ه ✅ جلسـه دوم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه سـوم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه چهـارم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه پنجـم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه ششـم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه هفتـم 📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ جلسـه هشتـم 📺 فایل تصویـری 🎙فایل صوتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📩 نظرات و پیشنهادات خود را از طریق (@rasoul1414) با ما در میان بگذارید... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ☑️ امید در آستــانگی بررسی انسان‌شناختی زیارت اربعین، حج و سانتیاگو د کامپوستلا اثر دکتر محمدنصراوی ✍🏻امیرعباس شاهسواری، نویسنده و کارشناس کتاب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#معرفی_کتاب | #اربعین ☑️ امید در آستــانگی بررسی انسان‌شناختی زیارت اربعین، حج و سانتیاگو د کامپوست
▪️این کتاب اولین اثر تطبیقی بین پدیده پیاده‌روی و پیاده‎روی «سانتیاگو د کامپوستلا» است. که خود اتوپیانیست است و مطالعه تخصصی‌اش بر روی پدیده است، پیاده روی عظیم اربعین را به مثابه اتوپیایی تصور می‌کند که فضای نه بودگی به حال امروز ما در آن مشهود است. ▪️نصراوی پیاده‎روی اربعین را با مراسم و پیاده‌روی سانتیاگو د کامپوستلا مقایسه می‌کند. «سانتیاگو د کامپوستلا» نام یک در استان لاکرونیا اسپانیا است که در آن «سنت جیمز قدیس» که از حواریون حضرت عیسی(ع) بوده است، دفن شده‌است. و هرساله 300 هزار نفر از سراسر اروپا به‌سمت این کلیسا پیاده روی می‌کنند. ▪️نصراوی سعی کرده است پدیده اربعین و حج و پیاده روی کامپوستلا را با استفاده از نظریات اجتماعی تشریح کند. او در شرح آرمان‌شهری این پدیده از نظرات اندیشمندانی چون کامائو، ترنر، وبر، مانهایم و بلوخ استفاده کرده است. نصراوی معتقد است انسان امروزی مدرن که دچار معنا زدایی شده‌است با پیاده‌روی اربعین و کامپوستلا، دوباره معنای خود را بازمی‌یابد و انسان‌هایی که در این اجتماعات شرکت می‌کنند با پیاده‌روی خود فضای نه به اکنون و امید به را ترسیم می‌کنند. ▪️ادبیات این کتاب بسیار روان است زیرا که نویسنده دلداده ادبیات است. نصراوی کارشناسی و ارشد خود را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است و رمانی برای کودک و نوجوان به اسم هومان نوشته است که آن هم با موضوع آرمان‌شهر است. این کتاب را که جایزه جهانی کتاب اربعین در سال 1401 را گرفته، معاصر به چاپ رسانده است و دکتر بابک رحیمی استادیار مطالعات اسلامی دانشگاه کالیفرنیا و پروفسور گرگوری کلییز استاد ممتاز تاریخ و مطالعات اجتماعی دانشگاه هالووی لندن بر این کتاب مقدمه زده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔰برگرفته از کتاب تحلیل جامعه‌شناختی اربعین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_‌خوانی | #اربعین ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔰برگرفته از کتا
▪️از منظر برخی از جامعه شناسان بررسی و تحلیل مراسم در مباحث جامعه شناسی نمی‌گنجد؛ چون مبنای تحلیل آنان این جهانی است و مبتلا به تقلیل گرایی می‌شوند؛ چون تلاش دارند رفتارها و کنش‌ها را به دو دسته کنش‌های معطوف به هدف مادی و کنش‌های هیجانی خلاصه کنند آنان می‌گویند هر چه هست در همین دنیاست؛ بنابر این کنش‌های معطوف به هدف انسان‌ها را این جهانی تلقی می‌کنند نه اهداف ماورایی. ▪️ این دیدگاه ریشه در تفکر الحادی دارد و به گمان او خدا مرده‌است؛ اما کنش اربعین عاشقان در حقیقت خط بطلانی است بر رویکردی که تکیه‌بر مبانی نیچه‌ای دارد؛ چون حرکت عظیم اربعین فریاد خدا زنده است را احیا می‌کند؛ این فریاد تمام مبانی تفکر سکولاریسم را به چالش می‌کشد. ▪️زیارت جمعی و به‌صورت راهپیمایی در ایام اربعین امروزه به‌صورت یک کنش معطوف به هدف آن هم هدفی والا و الهی ماهیت و بن مایه فکری جامعه شناسی سکولار را به چالش کشیده‌است؛ به همین جهت برخی از محققان اجتماعی سکولار تلاش دارند تا در مراکز علمی و چنین القا کنند که این گونه مراسم‌ها در ظرف مباحث جامعه شناسی نمی‌گنجد. ✔️در حقیقت جامعه شناسان سکولار به‌دلیل عدم توان تحلیل این واقعه اجتماعی عظیم به‌دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. با توجه به سبقه سکولار جامعه شناسی در کشور، عدم بررسی و تحلیل و بایکوت کردن مراسم پیاده روی اربعین به‌عنوان یک کنش و پدیده عظیم اجتماعی در واقع نوعی فرار کردن از مسئولیت علم جامعه شناسی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام