eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹هو الحیّ 🖇 سلسله نشست‌های هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید_علم‌_دینی 📚با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی علم_دینی؛ از چستی تا چگونگی اثر حجةالاسلام و المسلمین استاد_وکیلی ☑️ دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور، سورنچی ✔️ اطلاع رسانی نسبت به هر یک از جلسات به‌صورت جداگانه صورت خواهد گرفت. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
✳️ 🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشه‌ی آیت الله مصباح یزدی 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فرج نژاد1_1.mp3
18.96M
✳️ 🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشه‌ی آیت الله مصباح یزدی 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻جنگ‌های نوین اقتصادی و انگاره‌های ذهنی مانع تولید 🎤دکتر سیدمحمدکاظم رجائی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3411 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻جنگ‌های نوین اقتصادی و انگاره‌های ذهنی مانع تولید 🎤دکتر سیدمحمدکاظم رجائی 🔹یک عده‌ای در غرب تحصیل کرده‌اند و دو تا اصل و اصول اقتصادی و لیبرالیسم خوانده‌اند و لایه‌های زیرین آن را خارج نکرده‌اند. 🔹انسان‌های متدینی هم هستند؛ ولی به هر حال آنچه در وزارت علوم ما، ذهن‌ها را می‌سازد، بر اساس تفکر پایه نظام سرمایه‌مداری است. با پول بیت‌المال، پولی که باید در بودجه تأمین مالی قرارگاه رسالت باشد. 🔹بودجه به تأمین مالی قرارگاه نظام سرمایه‌مداری تبدیل شده است که طی آن باید طبق خواستگاه‌های این نظام رفتار کرد. 🔹بودجه ۱۴۰۰ که اخیرا به مجلس پیشنهاد شده است و قرار است قانونی شود. می‌گوید من زمینه را برای مذاکره با دشمن فراهم می‌کنم. 🔹مبنا را براین اساس چیده است که دو و نیم میلیون بشکه نفت احتمالا با قیمت چهل دلار بفروشیم و درآمد آن را خرج این‌ها بکنیم؛ یعنی از صنایع هسته‌ای خود دست بکشیم, از قدرت دفاعی خود دست بکشم و امنیت مرزهای خود را محدود کنم و دشمن را دور تا دور خود و گاها در داخل کشور خود راه دهیم و تمام هویت و هستی خود را به دشمن بدهیم و به گاوی شیر ده، مانند عربستان صعودی تبدیل شویم تا او آب خوردن ما را تامین کند و در ایران سرمایه‌گذاری کند. تا او تورم، فقر و بیکاری ما را کاهش دهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3411 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
موسسه علامه مصباح باید سکولار باشد! «نقدی بر امتداد خط در ژورنالیسم حوزوی توسط فرید مدرسی‌های معمم» 🔹سایت طی یادداشتی تحت عنوان «چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟» روایتی تحریف‌آمیز از روند تحولات موسسه امام خمینی(ره) بیان کرده و نهایتا اتخاذ رویه سکولار را به این موسسه توصیه کرده است. 💠 مباحثات، ضمن تقسیم اساتید موسسه به دو گروه «علمی» و «سیاسی»، ورود موسسه به مسائل سیاسی را آفت اصلی این موسسه و عامل سقوط این مرکز علمی تفسیر می‌کند و می‌نویسد: «به نظر می رسد آنچه که در سالهای گذشته بیش از هرچیز منجر به تضعیف این مؤسسه گردیده تبدیل شدن جریان سیاسی این مرکز به ویترین مؤسسه و غفلت از معرفی و تقویت بخش‌ها و شخصیت‌های علمی این مرکز شده است.» 🔻پیش‌فرض سایت مباحثات آنست که ورود طلاب و اساتید به عرصه سیاسی، مخالف شان علمی ایشان است؛ چنین مفروضی دقیقا همان جمله پاکروان، رئیس است که به امام خمینی(ره) گفت سیاست یعنی پدرسوختگی و بهتر است شما در آن دخالت نکنید❗️ 🔹مباحثات پس از روایت تحریف‌آمیز و سکولار از گذشته موسسه، توصیه‌‌ای برای آینده این موسسه ارائه کرده و می‌نویسد: «باید دید ریاست بعدی این موسسه چه اولویت‌هایی برای خود تعریف خواهد کرد. قطعا بازگشت به اهداف اصلی موسسه یعنی تربیت طلاب متخصص در علوم انسانی باهدف پاسخگوئی به شبهات و عقائد انحرافی اولویت نخست این موسسه باشد. هدفی که در ۱۵ سال اخیر بخاطر ورود برخی از اعضای آن به تشکیل جناح‌های سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است» 🔻مباحثات در بخش پایانی این یادداشت بدون اشاره به منبع خاصی و صرفا بر اساس خیال و گمانه از آیت‌ﷲ عباس کعبی و سیداحمد رهنمائی به عنوان گزینه‌های ریاست موسسه سخن گفته است هرچند وزن آیت الله رجبی را بالاتر از این دو بزرگوار تحلیل کرده است. 🖋 در بررسی این یادداشت سه نکته قابل طرح است. 1️⃣ آیا علامه مصباح تنها از سال 88 وارد مسائل سیاسی شد؟ مبارزات سال 42استاد با رژیم پهلوی، مقابله با جریان التقاط و چپ‌گرا، نقد رویکرد دولت خاتمی و..، هیچکدام مساله سیاسی نیستند؟ چرا مباحثات، را در دستور کار قرارداده است؟ 2️⃣ دوگانه علمی-سیاسی، حکایت از نگرش سکولار این سایت به عرصه و دارد. در این نگرش اگر شخص دانشمندی مانند دکتر نبویان یا آقاتهرانی وارد مسائل سیاسی شود، مرتکب امر اشتباهی شده‌اند! بنابراین اساتید موسسه باید درکنج عزلت نشسته و تحصیل علم کنند و سیاست را به ما به سیاست بسپارند! 3️⃣ سایت مباحثات فاقد شانیت ورود به فضاسازی رسانه‌ای جهت تعیین ریاست موسسه است و ضروری است تا از تلاش برای تفرقه_افکنی میان بزرگان موسسه دست بردارد. تلاش‌های این سایت در تضعیف جایگاه آیت الله رجبی که سالها قائم مقام آیت الله مصباح بوده است، ره به جایی نخواهد برد. 🔍 سوال جدی اینست که طرح مطالب که منشا واقعی ندارد، چه سنخیتی با ماموریت حرفه‌ای یک رسانه دارد؟ منبع این گمانه سازی ها کجاست؟ چه کسی از آقایان کعبی و رهنمایی به عنوان گزینه‌های ریاست بر موسسه نام برده است؟ 🔹 مباحثات اگر بنای ورود به پرونده‌های مهم و جنجالی دارد، می‌تواند به افشای خط فتنه گران ۸۸ بپردازد که برخی از اعضای تحریریه این سایت در جرگه آن قماش بوده‌اند و هنوز هم سایت شخصی شان فیلتر است! بررسی پرونده باند مخوف مهدی هاشمی قاتل نیز برای مصون ماندن از انحراف فکری و برای فاصله‌گذاری با کانون های فتنه‌گری مانند بیت منتظری مفید است. 🆔 @darseenghelab 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه رحلت آیت الله مصباح یزدی 🔻(شماره نوزدهم و بیستم) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
1_783586013.pdf
13.11M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه رحلت آیت الله مصباح یزدی 🔻(شماره نوزدهم و بیستم) 🔹در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشه‌ها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیست‌های علمی بوده است، پرداخته می‌شود.  این پنج محورعبارت است از: 1.     نقد سکولاریسم در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 2.     اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 3.     سیری در اندیشه ولایت فقیه 4.     تبیین علم دینی 5.     تعدد قرائت ‌ ها و پلورالیسم 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻سیطره سطحی‌گرایی ارزش بر نشر 🎤دکتر علی اکبر علیخانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3444 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سیطره سطحی‌گرایی ارزش بر نشر 🎤دکتر علی اکبر علیخانی 🔸 مشکلی که سبب رکود نسبی و کم نشاطی علوم انسانی و اجتماعی شده عمدتا از بیرون است. اگر آن مشکلات تخفیف پیدا کند پرداختن به مسأله های درونی این علوم در اولویت قرار می‌گیرد. 🔸درباره غلبه کمّی گرایی که فرمودید، این هم مشکلی است که از خارج از حوزه علوم انسانی و اجتماعی بر این حوزه تحمیل شده است. غلبه کمّی گرایی به عنوان مهمترین آفت، توسط سیاستگذاران و قانونگذاران ایجاد شده و اینها عمدتا غیر متخصصان علوم انسانی و اجتماعی بوده اند. 🔸در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همیشه سیاستگذاری و تعیین خط مشی و مدیریت دانش، توسط متخصصان علوم فنی مهندسی، علوم پایه، و علوم پزشکی صورت گرفته است. هیچ وقت متخصصان علوم انسانی و اجتماعی نقش تعیین کننده و معنا دار نداشته‌اند. 🔸در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم وضع کمابیش به همین صورت بوده است و مؤلفه‌های دیگری هم دخیل بوده‌اند که مهمترین آن سیاست زدگی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3444 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻تبیین مکتب فلسفی آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
مکتب فلسفی.mp3
16.66M
✳️ 🔻تبیین مکتب فلسفی آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راهکارها و راهبردهای احقاق حقوق زنان در اسلام 🎤دکتر نیره قوی‌ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3456 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راهکارها و راهبردهای احقاق حقوق زنان در اسلام 🎤دکتر نیره قوی‌ 🔹قوانین اسلام مکمل یکدیگرند. اسلام مرد را برتر ندانسته یا حقوق زن را ضایع نکرده و هیچ‌یک از زن و مرد را کمتر یا بیشتر از دیگری اعلام نکرده است. 🔹اسلام در ذات خود، نگاهی عادلانه و حکیمانه دارد که از طرف شارع مقدس یعنی خداوند، وظایف را تقسیم و تحت یک حکم بیان کرده است. 🔹در یک حیطه وظایفی به مردان داده شده و در حیطه‌ی دیگر وظایفی به زنان واگذار شده است. در عین حال، خداوند در بسیاری از موارد در اعطای وظایف به زنان لطف و از آنان حمایت کرده است. 🔹 اگر به دنبال راهکاری برای احقاق حقوق زنان هستیم باید به زنان شناخت بدهیم. جوانان باید اسلام را بشناسند و بدانند که خطابات قرآنی از خداوندی حکیم صادر شده و براساس مصلحت وظایفی به زنان و وظایف دیگری به مردان داده شده و زن و مرد برای خداوند هیچ فرقی ندارند. 🔹با شناخت و معرفت درست از این مسائل، بسیاری از مشکلات جوانان ما در مورد حقوق زن و مرد حل خواهد شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3456 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻القاء خود تحقیری در فضای مجازی ✍️حجت الإسلام والمسلمین دکتر نوروزی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3449 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻القاء خود تحقیری در فضای مجازی ✍️حجت الإسلام والمسلمین دکتر نوروزی 🔸از آن‎جا که انقلاب اسلامی یک حرکت نرم هست، غرب نمی‎تواند برخورد سخت با آن داشته باشد و به طور طبیعی به سمت بازتولید آن پیش می‎رود در بازتولید انقلاب، «اسلام آمریکایی» ایجاد می‎شود که به دنبال مبارزه با اسلام ناب است. 🔸این اسلام در عینیت خارجی دو جلوه دارد: ۱- اسلام لیبرالی. ۲- اسلام متحجّر. 🔸اسلام لیبرالی: در قرائت فلسفی (سروش) در قرائت فقهی (کدیور) در قرائت دین شناختی (شبستری) در بُعد تکنیکی تمدنی نیز دو بعد دارد: بعد فکری اش تلاش دارد اسلام را در ذیل مدرنیته تعریف کند. 🔸بعد مدیریتی و کارگزارانی‎اش شاید بتوان برای آن دولایه تعریف کرد. لایه فکری ـ اجرائی: اینکه نسخه پیشرفت را از غرب بگیریم. 🔸لایه دیگر اجرائی تر است که فضای آن در دوران اصلاحات و اعتدال و تنش زدایی، برجام و… امتداد همین خود تحقیری است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3449 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻علوم انسانی و اجتماعی با رکود مواجه است(بخش اول) 🎤دکتر علی اکبر علیخانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3440 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻علوم انسانی و اجتماعی با رکود مواجه است(بخش اول) 🎤دکتر علی اکبر علیخانی 🔹علوم انسانی و اجتماعی در ایران عملا خلع سلاح است، بدین معنی که نه بودجه درخوری دارد، نه قوانین و مقررات روان و کمک کننده، نه پروژه‌های کلان ملی و بین المللیِ قابل توجه، و نه مخاطبان و متقاضیانی که مشتاق استفاده از آن باشند. 🔹در کنار این‌ها، گاهی مورد دخالت، تحقیر، سرزنش، و اتهام نیز قرار می‌گیرد. از لشکری که مهمات و سلاح نداشته باشد، نباید انتظار جنگیدن داشت. 🔹حال تصور بفرمایید همین لشکرِ بدون اسلحه و مهمات و امکانات، مرتب مورد تحقیر و سرزنش هم قرار گیرد، یا افرادی که در آن امور تخصص و سررشته‌ای ندارند به آن امر و نهی کنند و برایش تعیین تکلیف کنند، طبیعی است انگیزه‌اش را هم را دست می‌دهد و سرخورده می‌شود. 🔹دانشگاه‌های کشور بودجه پژوهشی ندارند. بخشی از بودجه‌های پژوهشی در دست مؤسسات پژوهشی است و آن هم اولا فقط صرف نیروهای مستقر در داخل این مؤسسات می‌شود، و ثانیا الزام قانونی ندارند که پژوهش‌های خود را به بیرون واگذار کنند تا پژوهش در کشور رونق بگیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3440 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻طب سنتی، بازخوانی یک سنت است نه یک علم قدیمی 🎤سیدمهدی ناظمی قره باغ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3469 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻طب سنتی، بازخوانی یک سنت است نه یک علم قدیمی 🎤سیدمهدی ناظمی قره باغ 🔸عمده جنجال‌های اخیری که در شبکه‌های اجتماعی در خصوص طب سنتی راه افتاده نگاه درستی نسبت به طب سنتی ندارد و افرادی اظهار نظر می‌کنند که اطلاعاتشان درباره این علم کم است و فقط یک چیزی به گوششان خورده است. 🔸 البته که اختلاف نظرهایی هم راجع به این طب وجود دارد و دو راه مختلف برای درمان هستند و اتفاقاً مناظره و تبادل نظر بین این دو علم خیلی خوب است اما اینکه طب سنتی را خرافه بدانیم غلط و دروغ است. 🔸به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه می‌دانند خودشان را نماینده علم می‌دانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم می‌دانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلی‌ها نهادینه شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3469 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا ارزشش را داشت؟ ✍️مهدی سلیمانی‌خورموجی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3484 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا ارزشش را داشت؟ ✍️مهدی سلیمانی‌خورموجی 🔹چه‌بسا شما نیز همچون شخصیت اصلی فیلم دراین‌باره سردرگم شده باشید که چرا «برای آنکه بتوانی شیئی را برداری، باید چنان رفتار کنی که گویا قبلا آن را انداخته‌ای»؛ زیرا ظاهرا زنجیره علت ‌و معلولی را نقض می‌کند. 🔹علت این سردرگمی به این واقعیت برمی‌گردد که شما در بند آن دسته‌ای از پیش‌فرض‌هایید که رویدادها را صرفا از منظر شما -نه آن‌گونه که شاید درواقع هستند- تفسیر می‌کنند؛ شما اسیر این پیش‌فرضید که جهت حرکت اشیا در زمان به‌سمت جلوست. 🔹اگر این پیش‌فرض را برای لحظه‌ای کنار بگذارید و تصور کنید شیئی می‌تواند در زمان به‌سمت عقب حرکت کند، آنگاه درمی‌یابید بی‌آنکه زنجیره علت‌ومعلولی نقض شود، معلول پیش از علت ایجاد می‌شود و شما می‌توانید با تظاهر به اینکه گویا شیئی را قبلا انداخته‌اید، آن را بردارید! اگر هنوز متوجه نشده‌اید، بدانید که درگیری شما با پیش‌فرض‌هایتان جدی‌تر از آنی است که تصور می‌کنید. 🔹این هشداری است در این‌باره که بنا نیست با هر پیش‌فرضی به‌سراغ Tenet بیایید و آن را بفهمید. اما مگر Tenet فیلمی درباره ربط زمان با اشیائی است که در زمان تجربه می‌شوند؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3484 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻ساختارآموزشی در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
ساختار آموزشی.mp3
11.48M
✳️ 🔻ساختارآموزشی در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجربه‌نگاری سیاست فرهنگی؛ کره جنوبی ✍️سیدعلی شاه‌صاحبی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3481 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net