eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
1_213226158.mp3
14.39M
🔊 کلاس ولایت فقیه 🔻(جلسه اول) 👤 مدرس: استاد غلامی 🔷 مقدمه 🔸️برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔸️وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️معرفی ۴ برای مطالعه در ایام فراغت: 🔹️در این روزها و ایام تعطیلات نوروز که بسیاری از ادارات و مراکز آموزشی و تحقیقی تعطیل است،اولا همه ما وظیفه داریم از هر کار و خدمت داوطلبانه‌ای که از ما بر می آید برای کمک به بیماران و مقابله با این بیماری ویروسی کرونا دریغ نکنیم. 🔹️ثانیا در کنار انجام این وظیفه، فرصت مناسبی است برای مطالعه. مهمترین نکته در مطالعه انتخاب درست کتاب است. هر مطالعه ای مفید نیست، بسیاری از کتاب ها هست که مطالعه آنها زیانبار است و مطالعه نکردن بسیار بهتر از مطالعه کتاب نامناسب است. 🔹️از این رو در انتخاب کتاب باید بسیار هوشمند بود که از زمانی که برای مطالعه صرف می کنیم استفاده بهینه بکنیم. قبلا د رسایت و در کانال 100 کتاب مفید را برا ی مطالعه معرفی کردم. 🔹️اینک برای این ایام نیز چند کتاب خوب به همه علاقمندان به مطالعه معرفی می کنم. این کتاب‌ها برای همۀ بزرگسالان اهل مطالعه در هر سطحی که باشند مفید است. 1⃣ گلستان سعدی 2⃣ طرح کلی در قرآن 3⃣ در پرتو نور، 4⃣ در صحبت قرآن، حسین ✍🏻 نویسنده:محمد فنایی اشکوری 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سخن حضرت علیه‌السلام دربارۀ تجلّی حق 🔰 در تفسیر فیلسوف متأله قرن یازدهم هجری، ملامحسن 💠 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سخن حضرت علیه‌السلام دربارۀ تجلّی حق 🔰 در تفسیر فیلسوف متأله قرن یازدهم هجری، ملامحسن 🔸️اما [حق تعالی] به اعتبار تجلّی در مظاهر اسماء و صفات در هر موجودی روئی دارد و در هر مرآتی جلوه‌ای می‌نماید. 🔸️قال امیرالمؤمنین [علی] علیه السلام: «إنَّ الله تَجَلَّی لِعبادِه مِن غَیر أَن رَأؤه، و أراهُم نَفسَه مِن غَیر أن یَتَجَلّی لَهم». 🔸کلام ایشان که فرمود: "تجلّی لعباده" یعنی ذات خود را در آئینۀ تمام اشیاء ظاهر کرده است به طوری که ممکن است دیده شود با دیدۀ عیان، بدون آنکه بندگانش او را بدین ظهور ببینند با دیدۀ عیان. 🔸️به جهت آن که مردم معرفت به اشیاء ندارند از جهت مظهریّت آنها برای خداوند و اینکه اشیاء عین ذات او هستند که در آنها ظاهر گشته است. 🔸️و کلام ایشان که فرمود: "و أراهم نفسه"، یعنی ذات خودش را برای بندگان در آیات آفاقیه و انفسیه ظاهر نموده است، از جهت آنکه آنها شواهد ظاهری برای او هستند و دلایل روشن برای وی می‌باشند؛ بنابراین او را با رؤیت و دیده‌اند. 💠 منبع‌؛ کتاب "کلمات مکنونه"، تصحیح صادق حسن زاده، نشر مطبوعات دینی قم، 1386ش. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️علل طبیعی یا ماوراءالطبیعی؛دوگانه پنداری کرونایی! 🔰 یک پدیده مادی است، که به بدن ما آسیب جدی میرساند. 🔸️همان طور که عوامل مادی و طبیعی و یا حتی آزمایشگاهی!!! 🔸️این پدیده مادی را باید بررسی کرد.نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. 🔸️بنابر توحید افعالی هیچ موجودی در هستی بی‌اذن و اراده الهی وجود نمی‌یابد.باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی ! 🔶ریزموجودی مرموز و به نسبت خطرناک به نام سر از کشور عزیزمان درآورده است. 🔹️بسیاری از مردم احساس نگرانی می کنند. روال طبیعی زندگی اجتماعی به هم ریخته، برنامه عادی مراکز آموزشی و پژوهشی تقریبا تعطیل شده است. 🔹️سازمان‌های فراوانی درگیر مبارزه با این هستند. در این میان، پزشکان و پرستاران عزیز و سایر کادر پزشکی که به حق مدافعان سلامت هستند، وظیفه دشواری بر دوش دارند و شواهد نشانگر آن است که از عهده این وظیفه سنگین در خدمت به خلق خدا برخواهند آمد، اما نگرانی از این پدیده زمانی بیشتر می شود که درمی‌یابیم این پدیده تنها یک مسئله پزشکی و بهداشتی نیست، بلکه متأسفانه وجوه دیگری یافته است که گاه پررنگتر از وجهه پزشکی مسئله است. 🔹️با اندکی تأمل درمی یابیم در این عرصه، بیش از آن که سلامت جسمانی ما را نشان رفته باشد، مسائل دیگری در پوشش کرونا بر سلامت ذهنی و روانی ما چنگ انداخته اند. 🔹️خود کرونا توان ایجاد این آسیب روانی را ندارد، بلکه او در این میان ابزار دست عوامل دیگر شده است. فضای واقعاً آشفته مجازی که لبریز از آمارهای غیردقیق، بلکه ساختگی و سیاه نمایی‌های رسانه های دشمن و مزدور است، ذهنیت مردم عزیز ما را نشانه رفته است. 🔹️رسالت دست اندرکاران اصلی و رسانه‌های مردمی اطلاع رسانی دقیق از ابعاد مسئله به خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان است. 🔹️مدافعان سلامت ذهنی نباید رسالت خطیر و جهاد کبیر خود را فراموش کنند. ✍🏻 نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبدالهی 📍عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق 🔻(قسمت دوم) ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
بررسی کتاب دین در ترازوی اخلاق بخش دوم.mp3
22.64M
🔊 جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق 🔻(قسمت دوم) ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️فارغ از اینها شاید برنامه(زمستان طنطوره) را بتوان یک نمایش دانست،تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدایشان. 🔹خوانندگان کهنسال تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آورند،بد می‌خوانند و با تولید صداهایی ناهنجار کم توانی‌شان را جبران می‌کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️شهره شدن یک شهر، یک منطقه و جغرافیا در دوران دهکده جهانی می‎تواند به دلایل مختلف باشد؛ بسیاری از مناطق به‌واسطه آثار باستانی، آثار طبیعی، جنگ‌ها و وقایع تاریخی به شهرت می‎رسند که نشان از اصالت‌شان دارد و برخی از مناطق که هویتی ندارند، به هر طریقی به دنبال هویت‌سازی‎اند؛ حتی هویت‌های کاذب و نوساخته! 🔹️ دقیقا با همین سیاست‌گذاری نامش این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. 🔹️مجموعه فعالیت‌های هنری با استفاده از چهره‌های به شهرت رسیده‎ رسانه‌ای، کاری کرد نگاه‌ها به منطقه‌ای خشک و تاریخ‎سازی‎شده بچرخد و گوش‌ها نام شهری را بشنوند که تلفظش برای نخستین‌بار بر زبان‌ها دشوار است. 🔹️شبیه این تجربه را نیم قرن قبل تاریخ ایران با برگزاری جشن هنر شیراز به دست آورده بود، البته شیراز هم تاریخ داشت، هم جغرافیا و هم هویت و فقط قرار بود بازنمایی‎ای متفاوت و تجمل‎گرایانه از ایران مترقی‌شده و غرب‌گرا باشد. 🔹️کمتر از یک دهه بعد از آغاز جشن هنر شیراز، تاریخ دید که این پوسته زیبا چه تضادی با فرهنگ کوچه و بازار و مردمی ایران داشت. هویتی ساخته‌شده و صوری که ارتباطی با ذاتش نداشت و با هسته‌ای پوچ فقط زیبا بود. 🔹️فارغ از هویت‌سازی فرهنگی، و هنری در معرفی یک اقلیم که در دوران اصلاحات معاصر حاکمیت عربستان دنبال می‌شود، استفاده از خوانندگانی که در دسته مخالفان سیاسی حاکمیت ایران قرار می‎گیرند در این مجموعه اجرا نکته جالبی است؛ دسته‌ای که فرهنگ مردم‌پسند ایران با اصطلاح «لس‎آنجلسی‎ها» می‌شناسدشان و اوج فعالیت‌شان به اوایل دهه 70 شمسی بازمی‌گردد؛ درست زمانی که حمل‌ونقل و ترابری شکلی امروز به خود گرفته بود تا آثار ویدئویی و موسیقایی راحت‌تر قابل انتقال باشند و ناتوانی مدیریت عرصه فرهنگی و هنری در داخل کشور امکان پرورش موسیقی پاپ را برای رفع نیاز داخلی نداشت. 🔹️نمایش طنطوره نشان داد لس‎آنجلسی‎ها، این دسته از خوانندگان و اهل موسیقی که وطن‌شان را به خاطر باورهای‌شان ترک گفتند اما به زعم خود مدت‌هاست که وطن را جایی دزدیده شده و متعلق به خود می‌دانستند، حالا پس از گذشت دهه‌ها، از آن ور بام افتاده‎اند. 🔹️آنها که حاضر نبودند در هر شرایطی در کشورشان کار کنند و در وطن درآمد داشته باشند، اجرایی از خود نشان دادند که خود در وجدان‌شان می‌دانند منبع پول به دست آمده از این کنسرت، منبعی نادرست و غیراخلاقی‌تر از آنی دارد که آنان به خاطر باورشان وطن‌شان را ترک کردند. 🔹️دلارهای بادآورده عربستانی آنقدر اغواگرانه و گزاف به این افراد پیشنهاد شده که از اجرای‌شان معلوم است با کمترین کیفیت، عجولانه و سراسیمه برای روی سن رفتن آماده شده‌اند. آنان از باورهای‌شان در مقابل دلار کوتاه آمدند و به عنصری خرد در سیاست‌گذاری کلان عربستان در ورود به مدیریت افکار عمومی ایرانیان تبدیل شدند؛ تناقضی بین باورهای گذشته و اقدام حال حاضر که گریبان محبوبیت این خوانندگان را می‌گیرد. ✍نویسنده: محمد حسن یادگاری (مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰 به مناسبت حضور برخی خوانندگان در سعودی طنطوره 🔻(بخش دوم) 🔹️مجموعه اجراهای «زمستان طنطوره» تقلای را با دلارهای بادآورده‌اش برای مدیریت فرهنگی منطقه، با حالتی اسف‌بار و متناقض نشان می‎دهد. 🔹️وقتی اولین ترانه اجرا شده در این برنامه به نام «رویای آزادی» ترانه‌ای است که تحلیل متنش در شرایط کنونی از جانب طرفداران خواننده این اثر، بیشتر عربستان را خطاب می‎گیرد تا ایران را، می‌توان به این تناقض رسید. یا تناقضی دیگر جایی است که جمله تبلیغاتی «اجرای اسطوره‌های موسیقی ایران» در تبلیغات این برنامه رایج شد؛ شعاری که همه اهل هنر و موسیقی حتی خود این خوانندگان هم می‌دانند دروغی تبلیغاتی بیش نیست، چرا که در این بین یک خواننده زیرزمینی عامه‌پسند و یک خواننده مجلس گرم کن و عروسی خوان، هیچ‌گاه در میان اسطورگان موسیقی ایران قرار نمی‌گیرند و نخواهند گرفت. 🔹️این اسطوره‌سازی یا برای تخریب موسیقی اصیل ایرانی طراحی شده یا مذاکرات و جابه‌جایی دلارها با سایر خوانندگان که نزدیک‌تر به لقب اسطوره‌اند، جوش نخورده است. 🔹️فارغ از اینها، شاید برنامه «زمستان طنطوره» را بتوان یک نمایش دانست تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدای‌شان. خوانندگان کهنسال‌تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آوردند، بد می‌خواندند و با تولید صداهایی ناهنجار کم‌توانی‌شان را جبران می‎کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 🔹️بگذریم از اینکه خواندن ترانه‌ای درباره ایران یا بردن نام «تهران» از دستور کار اجرای این خوانندگان خارج شده بود. جوان‌ترها هم نشان دادند توان خوانندگی‌شان بسیار فاصله دارد از مهارتی که افکت‌ها و بازسازی‌های استودیویی برای‌شان صداسازی می‎کند. 🔹️البته اینها فارغ‌اند از تک‌خواننده زیرزمینی که هنوز برای خودش هم معلوم نیست چرا باید در این نمایش جا بگیرد. 🔹️اگر اصل و بنا بر اسطوره‌های موسیقی ایران است، همه اینها خلاف آدابی است که خواننده ایرانی در دوران آموزش موسیقایی اصیلش از طبیعی‌خوانی و احترام به شنونده می‎آموزد. 🔹️تجربه جهانی نشان داده وقتی یک سرمایه‌گذار حتی با بالاترین درجه از ثروتمندی در عرصه فرهنگی و هنری بدون دانش و آگاهی وارد شود، سود مالی‌اش فقط در جیب هنرمند کاسبکار می‎رود و اثراتی که سرمایه‌گذار به دنبال آن است در بلندمدت حاصل نمی‎شود. 🔹️دلارهای بادآورده سعودی همین عینیتند که تاریخ سالیان بعد، این اقدامات را به شفاف‌ترین شکل ممکن قضاوت خواهد کرد. 🔹️یادمان نرود پشتوانه شبکه دوباره راه‌اندازی‌شده MBC فارسی، از این برنامه و سرمایه‌گذاری دقیق و آینده‌نگرانه‎اش با برگزاری برنامه‌هایی چون Persia,S Got Talent و جمع کردن چهره‌های رسانه‌ای خارج از ایران در حال شکل‌گیری است؛ شبکه‎ای که با شعار «سرگرمی بی‌انتها» جانی دوباره گرفته و فعلا در حال جلب مشتری از میان دریافت‌گران دستگاه ماهواره در ایران است. 🔹️یادمان نرود لااقل نکته آموزنده‌ای که این نمایش‌ها برای ما دارد این است که مخالفان فرهنگی هویت ایرانی چقدر با انگیزه‎اند و در جریان‎سازی به مهارتی در فرصتی کوتاه برای مدیریت افکار عمومی دست یافته‌اند. 🔹️آنها خلأها و نیازمندی‌های داخل ایران را بخوبی می‌شناسند، با پژوهش‌ها و افکارسنجی‌های قوی این اطلاعات را به ثبت می‌رساندند و برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. ✍نویسنده؛محمد حسن یادگاری(مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔰با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net