eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ 🔰 🔻(بخش دوم) 🔹توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش نمایند. 🔹دیدگاههای علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس و نصر و گلشتی و جوادی آملی آگاهی یابند. 🔹گاهی برای نفی علم دینی به بی نتیجه بودن آن در سی سال اخیر تمسک میشود. حال باید پرسید مقصود از بی نتیجه بودن چیست؟ 🔹آیا مقصود، بی دلیل بودن ادعای علم دینی است که هذا اول الکلام بل بی دلیل خواندن علم دینی فاقد دلیل است. 🔹اگر مقصود از بی نتیجه بودن علم دینی یعنی بی توجهی نخبگان علمی بدان است که کاملا ناصحیح است چون نخبگان متعددی از حوزه و دانشگاه هم باور به علم دینی دارند و هم تحقیقات متنوعی در حوزه علوم انسانی و پزشکی با این رویکرد نگاشته اند. 🔹برخی معتقد به جبر اجتماعی و تاریخی و استحاله تغییر جامعه مدرن هستند و از اینرو علم دینی را بی فایده میدانند و لکن انقلاب اسلامی نشان داد که تغییر ممکن است و نیز تاریخ علم و جامعه از سیر تغییر تدریجی علم و جامعه خبر میدهد. 🔹جریانهای در کشور نمیتوانند علم دینی را باور کنند در نهایت شاید از تکنولوژی با رویکرد دینی سخن بگویند و اما جریانهای اسلام گرا اگر تابع هایدگر و فردید باشند؛ تحقق علم دینی در مدرن را ممکن نخواهند دانست و تتها جریان عقلانیت اسلامی میتوانند پرچم علم دینی را به دست گیرند. 🔹برخی از تفکیکیها بنده را بجهت پذیرش وجود رابط، کافر و عده ای از فردیدیها به خاطر دفاع از مبانی اسلامی، کلامی و اهل جدل و گروهی از روشنفکران بدلیل دفاع از علم دینی، آخوند حکومتی مینامند؛ هر چه میخواهند بگویند همه این حرفها و این کمترین که طرفدار حکمت اسلامی است فدای یک تار موی ولیمان. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/613 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت سوم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/615 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایه‌های اجتماعی 🔸️در جهت‌گیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیت‌ها بگویند. 🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در ما کم رنگ است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه اختصاصی با دکتر سیدمحمدرضا تقوی 🔷استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز 🔸️در جهت‌گیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیت‌ها بگویند. 🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در ما کم رنگ است. 🔷در برابر این مشکل چه باید کرد: 1⃣ بیان سناریوهای مختلف مبارزه با کرونا همراه با نقاط قوت و ضعف هر یک. مردم باید از این سناریوهای مختلف آگاه شوند و آگاهانه به سمت انتخاب بروند. در بخشی از نیروهای مردمی مسئول، این اتفاق افتاده است اما کافی نیست. این کار می تواند از طریق مصاحبه با متخصصین و پزشکان حاذق اتفاق بیفتد. همه چیز را همگان می دانند، قطعاً آشنا نمودن مردم با صورت مسأله و فراهم نمودن فرصت برای حل مسأله توسط خودشان، یک فرصت عالی برای انسجام و رشد هر چه بیشتر سرمایه های اجتماعی است. 2⃣ آموزش پروتکل های مختلفی که وجود دارد مثل نحوه تهیه نان، خرید، آرایشگاه و … به زبان های مختلف مخصوصا زبان هنری مثل فیلم های کارتونی و کاریکاتور. استفاده از متخصصین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی برای انتقال مفاهیم می تواند موثر باشد. 3⃣ مصاحبه با بیماران جاری و بهبود یافته از کرونا برای انتقال تجربیات و انتقال احساسات شان از اشتباهاتی که داشته اند. 4⃣ تشکیل گروههای تخصصی برای فهم بهتر کرونا و نحوه پیشرفت آن در اجتماع از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با متخصصین، پرستاران و مبتلایان (به روش کیفی) و انتقال نتایج آنها به جامعه. پژوهش موردی عمیق برای فهم این که مردم برای ماندن در خانه و رعایت سایر دستورالعمل ها به چه تغییراتی در رفتارشان نیازمندند و این تغییرات چگونه ایجاد می شوند؟ احتمالا تیمی از متخصصین باید شکل بگیرد. 5⃣ استفاده بیشتر از بنر و تبلیغات آگاهی دهنده در سطح شهر و روستا. استفاده از دستورالعمل های وزیر بهداشت و مسئولان و متخصصین حاذق، همین طور ارائه نتایج تحقیقات انجام شده به صورت زیر نویس و حتی بالا نویس در تمام اوقات تلویزیون و در تمام کانالها. هر ابتلایی برای بشر اتفاق می افتد قطعاً درس آموز و تحت ربوبیت الهی و رشد آور است اگر با آن درست برخورد شود. 📍تهیه و تنظیم: سید حسین امامی 🔻ادامه مطلب: 💠http://fekrat.net/?p=564 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر و سبک زندگی کرونایی 🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانی‌ها و دستور العمل‌هایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است. 🔹️سبک‌های زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویت‌خواهی بوده است تا حفظ بقا. 🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخاب های اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر و سبک زندگی کرونایی 🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانی‌ها و دستور العمل‌هایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است. 🔹️سبک‌های زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویت‌خواهی بوده است تا حفظ بقا. 🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخاب‌های اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. ولی جنبش‌های هویت خواهی سلسله ارزشها و انتخاب‌های متفاوتی را ایجاد کرد. 🔹️ارزشهای کرونایی،مجموعه دستورالعمل های مقابله با کروناست. این ارزشها از دانش پزشکی اعتبارش را می‌گیرد و مبتنی بر تجارب عینی است. این ارزشها از جنس ارزشهای حفظ بقاست، به این خاطر پشتیبان یک نوع سبک زندگی خواهد بود. 🔶این دارای مولفه هایی است: 🔹️باید در خانه بمانیم. خانه،محور می‌شود. و خانواده در خانه جمع می‌شوند. همه اعضا تمام وقت حضور دارند. تحصیل در خانه بوسیله ابزارهای ارتباط دیجیتال انجام می‌شود. کار در خانه و دور کاری برای بخش زیادی فراهم می‌شود. بار دیگر تولید کار خانگی احیا می‌شود. به همین خاطر تقسیم کاری که ناشی از کار در بیرون خانه بود ازبین می‌رود.تقسیم کار،کار در بیرون خانه، بسیاری از کارهای خانگی مثل آشپزی،بچه‌داری،پرستاری سالمند، رختشویی و اتوکشی،سبزی خرد کنی و و .. را ایجاد کرده بود که این شغل ها در حال نابودیند. البته باید در آینده دید که چه نیازهای شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد. 🔹️از بین رفتن تماس های حضوری نا آشنا. آنچه گفته میشد به دلایل جامعه متحرک، خانواده سنتی نیازمند بازاندیشی می‌شد و آلترناتیوهای خانواده مثل ازدواج سفید، موقت و دیگر اشکال ازدواج طرح می شد، با توجه به سبک زندگی کرونایی این اشکال جدید روابط جنسی خطرآفرین و غیر منطقی خواهد بود. به این خاطر الگوی روابط با ثبات غالب خواهد شد. البته باید دید آیا فضای مجازی می‌تواند جایگزین هایی را مسلط کند و آیا این جایگزین‌ها خطرناک تر از کرونا نخواهند بود؟ 🔹️آنچه مربوط به مدیریت بدن بود و مبتنی بر ارزشهای هویت‌خواهی، با توجه به خطر ابتلا از طریق کلینیک‌های زیبایی فعلا ملغی است. صنعت مدیریت بدن را اصل "در خانه بمانیم" دوچندان تهدید می‌کند. 🔹️تحول مفهوم کار. تحول مفهوم کار, از کار یدی و کارخانه ای به کار اطلاعاتی و مبتنی بر بستر دیجیتال که از ویژگی های دوره جدید بود در دوران کرونایی سرعت بیشتری می یابد. اقتصاد, آموزش, حکمرانی, فرهنگ و ارتباطات اجتماعی دیجیتال در مدت یک ماهه اخیر در جهان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده و بنظر می رسد که با طولانی شدن خطر این بیماری و احتمال شیوع بیماری های مشابه, این تحول سرعت بیشتری داشته باشد. مثلا تحصیل, درمان و معاینه, خرید, تعمیرات, سفر و گردشگری, پول و تولید سرمایه وو..همگی از این تحولات متاثر و انتظار می رود بر بستر دیجیتال باز تعریف شود. 🔹️با اضمحلال حیات اجتماعی بیرون خانه،عملا مصرف تظاهری و مصرف گرایی کاهش می یابد و رکود اقتصادی ناشی از تحولات کرونایی یک زندگی قناعت گونه را به ارمغان خواهد آورد. 🔹️برای کاهش شیوع، تحولاتی در مناسک و آیین های جمعی دینی اتفاق افتاده و سبک زندگی دینی تغییراتی را تجربه می کند. 🔹️خطر شیوع "سیاست خیابانی" در جنبش های اجتماعی را غیر عملی می‌کند. همچنین بنا بر سیاست های دول مختلف،بسیاری از آزادی‌ها محدود و جهان حکمرانی اقتدار‌گرا،مسئول و غیر دمکراتیک را تجربه خواهد کرد. 🔹️نیاز به حکمرانی جهانی،قابل اعتماد،صالح و عادل بیش از پیش برای کنترل خطرات مشابه جهانی،درک می‌شود. جهان نه فقط آرزویش را دارد بلکه این حکمران را می‌سازد. 🔹️تغییرات بسیار زیاد فرهنگی و اجتماعی کرونایی، اقتصاد را دچار بحرانهایی می‌کند. در پی آن تحولات دیگری رقم خواهد خورد که قابل تصور نیست و باید منتظر ماند. 🔹️به‌ نظر نمی‌‌رسد، این تحولات محدود به دوره عمر کرونا باشد، زیرا که با کاهش فاصله زمانی اپیدمی‌ها،بشر برای بقا نیازمند سبک زندگی کرونایی است. ✍🏻نویسنده؛محمدرضا زهرائی(دانشجوی دکتری جامعه شناسی,مسائل اجتماعی ایران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش سوم) 🔹طرح اسلامی سازی از جهت مبانی و نظریه پردازی رو به رشد و بالندگی است و لکن مدیران لیبرال مسلک با هدف سود بیشتر بدنبال شکست این پروژه هستند و اجازه اجرای سازی آن را نمیدهند. 🔹آنکه طرح علوم انسانی اسلامی را شکست یافته معرفی میکنند حال بگویند آیا علوم انسانی لیبرال موفق بوده است آیا توانسته مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟ 🔹نمیدانم مخالفان علوم انسانی اسلامی قبل از مخالفت، چرا به تلقی خود از این طرح اشاره نمیکنند تا معلوم باشد با چه چیزی مخالفند شاید ما هم همراهی کنیم. 🔹علوم انسانی اسلامی مدعی شفافیت و و مردم سالاری و امنیت و استقلال کشور است؛ حال عده ای به جهت مخالفت با شفافیت و عدالت، حاضر به اصلاح ساختاری و اداری نیستند و برخی مردم را در پیشرفت اقتصادی باور ندارند و تنها به وابستگی خارجی دل دوخته اند. این افراد بی شک باید مخالف علوم انسانی اسلامی باشند. 🔹تعجب میکنم کسانی میلیاردها تومان خرج علوم انسانی سکولار بی خاصیت در کشور میکنند و دلشان نمیسوزد اما مختصر هزینه ای که برای علوم انسانی اسلامی میشود فریادشان به آسمان بلند است. 🔹عجیب است کسانی ذیل نظریه ولایت فقیه مدیریت میکنند و با اسلامی سازی علوم انسانی مخالفت میورزند؛ در حالیکه نظریه ولایت فقیه جزیی از علوم انسانی اسلامی است. 🔹علوم انسانی اسلامی یعنی سیاست و اقتصاد و شناسی و روان شناسی و حقوق و تربیت مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی و تحقیقات تجربی و استدلالی. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/624 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت چهارم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/625 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
الاهیات روشنفکری دینی.pdf
443.8K
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌ک
استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش 1دباغ.mp3
22.98M
🗣 🔊استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش دباغ ♦️در باب مقاله الاهیات روشنفکری ☀️اول خرداد ۱۳۹۸ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
♦️حرم ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد. 🎙پاسخ حجت‌الاسلام به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ : 🔹امام، باذن‌الله حاکم بر قوانین عالَم است و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی به‌راحتی رفع می‌شود، اما نباید امام را در حد طبیب تنزل داد و حرم امام را در حد بیمارستان تنزل داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net