eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
964 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲 | بدون قرار قبلی؛ از هویت ایرانی اسلامی تا دیگریِ تجدد 🖋 حوریه بزرگی، پژوهشگر حوزه سینما ▪️کدام جهان ایرانی می‌تواند بر هم زننده ساختار‌های پیچیده نئولیبرالیسمی باشد که اتفاقا در پی احیای امرنوستالیژیک و ناسیونالیستی با چاشنی رمانس است و اصل اساسی‌اش حال خوب فردی است؟ ▪️کارگردانِ «بدون قرار قبلی» دغدغه روایت هویت اسلامی_ایرانی را دارد. او برای بازنمایی این هویت از تقابل «ایرانیت _ اسلامیت» با «تجدد غربی» بهره می‌برد. ▪️سکانس‌های مختلف فیلم با بازنمایی روایت‌هایی نوستالژیک از نماد‌های ایرانی و روابط گرم، پرنشاط و صمیمی از خانواده نرگس همراه است. ▪️در نگاه کارگردان این فیلم، زن در کنار مرد معنادار می‌شود و نه در تقابل با او. هویت با سرزمین و پدر در ارتباطی تنگاتنگ است و حال خوب و تجربه آرامش درونی در بازگشت به هویت ایرانی‌ای تعریف می‌شود که ایرانیت و اسلامیت را ممزوج کرده و در نظام معنایی تجدد هضم نشده است. ▪️گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، سکوت در برابر امر سیاسی، در کنار بهره بردن از وجوه رمانیتک از جمله مؤلفه‌هایی است که در سینمای ایران نمادی برای رجوع به خود و سلوک درونی است. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه | ایتا | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
| ✅ بهترین فعالیت، تاثیرگذاری فکری است. با زور و افسار و زنجیر و شکنجه چیزی عوض نمی‌شود. ما نمی‌خواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفین‌مان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتری‌طلبانه داشته باشیم. ما می‌خواهیم کاری کنیم که خدا دوست دارد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | ایتا | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
🔘 | ✅ چرایی جولان معنویت‌های سکولار؛ انفعال نهادهای دینی/ بازگشت ناقص انسان پسامدرن به معنویت 🎙حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر، فعال رسانه‌ای و مدیر مؤسسه بهداشت معنوی ▪️انسان مدرن فهمید که اگر دین را هم کنار بگذارد باز رابطه با یک قدرت متعالی نامحدود را به ‌راحتی نمی‌تواند انکار کند. او به این تجربه نیاز دارد و آن را می‌فهمد. ▪️شما بین دینی مثل هندوئیسیم و اسلام مقایسه کنید. در هندو خدایان گوناگونی به شکل و شمایل متفاوت را ارائه می‌کند. این دین آموزه‌ای تحت عنوان «خدای دلخواه» دارد. ▪️پیروان ادیان ابراهیمی و توحیدی، باورهای واضح‌تری در مورد توحید، معاد، نبوت و ... دارند؛ از این تجربه‌های معنوی والاتری را درک می‌کنند. ▪️باید برای مردم توضیح داد که چگونه شاد زندگی کنند. چگونه به خدا توکل کنند. چگونه لذت دینی را بفهمید و درک کنید. اتفاقاً این امر مهم‌تر و زیربنایی‌تر است. اگر فهم معنوی درست شود التزامات دینی هم درست خواهد شد. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت فکرت وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
🗂 هفته دوم | سال 1402 ✅ مروری بر مطالب برگزیده رادیو فکرت: ✳️ شماره 101 | حکمت و طبیعت، نظام وار جهان هستی 📎لینک مطلب ✳️ شماره 102 | آیا قانون حجاب به معنی توتالیتر بودن جمهوری اسلامی است؟ 📎لینک مطلب ✳️ | نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش 1️⃣ اپیزود اول 2️⃣ اپیزود دوم 3️⃣ اپیزود سوم 4️⃣اپیزود چهارم 5️⃣اپیزود پنجم ✳️ |جریان‌شناسی تاریخ و اندیشه معاصر| موسی نجفی 📎لینک مطلب ✳️ |بررسی تطبیقی عرفان و معنویت اسلامی با معنویت‌های نوظهور| حمیدرضا مظاهری سیف 📎لینک مطلب ✳️ |نقد کتاب «شبه جنبش‌‌‎های معنوی» | حمیدرضا مظاهری سیف| دکتر رفیعی هنر 📎لینک مطلب ✳️ |اجلاسیه کرسی نظریه پردازی اختیاری بودن ظهور| حسین الهی نژاد 📎لینک مطلب ✳️ |مهدویت‌های دروغین در معنویت‌های نوظهور| حسین عرب 📎لینک مطلب ✳️ |مبارزات زنان؛ از آغاز تا انجام| فرشته روح‌افزا 📎لینک مطلب ✳️ |نوع مواجه با قرآن پژوهان غربی | محمد تقی سبحانی 📎لینک مطلب ✳️ |بررسی فروپاشی رژیم صهیونیستی در بستر اختلافات و واقعیات درونی این رژیم| علی سلطان‌فر، عباس علیپور 📎لینک مطلب ✳️ |روش تحلیل و نقد انیمیشن |مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 📎لینک مطلب 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | «قرآن»؛ کتاب سرنوشت‌ساز دنیا و آخرت 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری؛ استاد اخلاق ▪️فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشت‌ساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت می‌شویم. ✔️آیات بینه قرآن، آیاتی است که با عقل صحیح و روش دقیق در زندگانی همراه است. همه متفکران، واقع‌بینان و واقع ‌‌اندیشان به این نکته رسیدند که جدای از عالم غیب نمی‌توان قوانین مصلحانه داد و انسان را اداره کرد. ➕ فایل کامل این نشست را در «آپـــارات» و «یـوتـیـوب» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻شکل‌گیری شبکه حجاب و عفاف در جبهه مردمی، ضروری است | عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب 🔻پناه‌ِ فرهنگی ما؟ | حبیب اله بابایی 📎لینک مطلب 🔻«خودکشی» یا «مرگ‌ خودخواسته»؛ تفاوتی ندارند! | احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻از کنترل انتظامی قضایی؛ تا درمان فرهنگی |محمدرضا باقرزاده 📎لینک مطلب 🔻 درنگی در باره بعثت پیامبران در مشرق زمین | محسن الویری 📎لینک مطلب 🔻کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی | استاد حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻متصدیان شعار «عصر حیرت» به‌دنبال انزوا و انفعال جبهه حق هستند | سجاد ایزدهی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
🔲 | به بهانه‌ی تحلیل‌های متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟! 🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت. ▪️تلخ‌تر و نگران کننده‌تر این است که عده‌ای در این روزها می‌خواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند. ▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگه‌های مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجه‌اش همین خودکشی هایی است که رخ می‌دهد. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| فهم شهید آوینی از عظمت انقلاب اسلامی ▪️رستاخیز فرهنگی عظیمی به نام انقلاب در ایران رخ داد که طی آن، عالم و آدم ما عوض شد. در اثر این تغییر بزرگ و دگردیسی بنیادین، فهم ما نسبت به خود و جهانمان تغییر کرد. ▪️شهید مرتضی آوینی در جریان این دگردیسی بزرگ قرار گرفت. شهید آوینی نه‌تنها در برابر این موج بزرگ مقاومت نکرد بلکه قلب خود را گشود و عمیقاً آن را پذیرفت. هنر آوینی این بود که تجربۀ خود را در نوشته‌هایش بازنمایی کرد. 💢 تماشای باکیفیت فایل در: 🔗 آپــــارات | 🔗 یوتــیوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
📌 نشست «میراث مرتضی» گفتگوی جمعی در خصوص شهید آوینی و هنر انقلاب 🔺با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حاج عباس محسنی» 🔺همراه با اکران مستند دیده نشده «انحصار ورثه» 🔺یکشنبه ۲۰ فروردین ماه/ساعت۱۵ 🔺 بلوار غدیر، کوچه شماره ۸، مجتمع هدایت، سالن مفید @Artqom_ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ معنویت سکولار؛ بازتاب بنیادهای تجدد و رهایی از متافیزیک 🖋حجت‌الاسلام دکتر حامد شیواپور، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ▪️بعد از کانت، متافیزیک و مابعدالطبیعه در سنت فلسفی غرب تقریباً به محاق رفت؛ از این‌رو باور به مابعدالطبیعه و متافیزیک در واقع در «معنویت»‌های جدید تا حد زیادی کم‌رنگ می‌شود؛ از این رو ریشه توجه غرب به معنویت سکولار را باید در بنیادهای تجدد جستجو کنیم. ▪️معنویت در اسلام با معنویت در مسحیت تفاوت‌های بنیادین دارد؛ چه به لحاظ متن و چه به لحاظ الهیات و سنت تجلی‌یافته در طول تاریخ، به نظر می‌رسد متون مقدس مسیحی، کمتر به امر اجتماعی پرداخته است. ▪️بعضی از مروجان وطنی معنویت سکولار، تأکید دارند که ما از یک متافیزیک سَبُک سخن می‌گوییم. مراد آنها از این نوع متافیزیک، یعنی باورهایی که بسیار عام و کلی باشند ▪️در ادیان ابراهیمی با وجود اشتراکاتی که در «معنویت» اسلامی با «معنویت» یهودی و مسیحی وجود دارد، تفاوت‌هایی نیز یافت می‌شود. ▪️«معنویت» در گفتمان انقلاب اسلامی تفاوت چندانی با «معنویت» در مکتب تشیع ندارد. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت فکرت وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net