هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ | #ماه_رمضان
✅ «قرآن»؛ کتاب سرنوشتساز دنیا و آخرت
🎙حجتالاسلام والمسلمین تحریری؛ استاد اخلاق
▪️فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشتساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت میشویم.
✔️آیات بینه قرآن، آیاتی است که با عقل صحیح و روش دقیق در زندگانی همراه است. همه متفکران، واقعبینان و واقع اندیشان به این نکته رسیدند که جدای از عالم غیب نمیتوان قوانین مصلحانه داد و انسان را اداره کرد.
➕ فایل کامل این نشست را در «آپـــارات» و «یـوتـیـوب» فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
☑️ چرایی جولان معنویتهای سکولار؛ انفعال نهادهای دینی
🖋حمیدرضا مظاهری سیف، مدیر مؤسسه بهداشت معنوی
✔️تعریف معنویت کار دشواری است؛ اما لب تعاریف ارائهشده این است: رابطه قلبی با خدا. اگر رنگ و بوی دین و فرهنگ خاصی به آن ندهیم میتوان گفت معنویت یعنی؛ یعنی رابطه قلبی با امر مقدس.
✔️معنویت یک حقیقت ذومراتب است و دارای درجات مختلف است.سطحی از معنویت کاملاً عمومی و بشری است؛ درجه بالاتر از این در بین کسانی به وجود میآید که مقداری از اعتقادات اولیه را پذیرفته و به آن ایمان دارند؛ پله سوم پیروان ادیان ابراهیمی و توحیدی هستند و مرتبه بالاتر کسانی هستند که به دین حق درآمدهاند.
✔️یکی از تجربههای معنوی رایج که در معنویتهای سکولار هم دیدهمیشود همین مواجهه با طبیعت و مجذوبشدن در مقابل شاهکارهای خلقت است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📌امشب؛ ساعت ۲۰
⏯ اولین صوت از سلسله جلسات بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ از همین کانال منتشر خواهد شد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_1.mp3
20.69M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه اول
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
📲@Fekrat_Net @Fekrat_sch
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
☑️ معنویت انقلابی اصلیترین رقیب جریانهای سکولار
🔹گزیده ای از سخنان حجت الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه؛
🔻معنویتِ انقلابی، اصلیترین رقیب جریانهای سکولار است.معنویتِ برآمده از انقلاب اسلامی، معنویتی زنده و پویا در ابعاد فردی و اجتماعی است که در عین حال داعیه دار حکومت اهل معناست و در حال حاضر تنها رقیب جریان ضددین مدرن به شمار می رود.
🔻بعد از دوران مدرن شاهد گروه ها و طیف هایی شکل گرفته اند که مروج معنویت غیردینی بوده و هستند.این جریانات معنویت گرایِ جدید البته عمدتاً دارای گرایشات پسامدرنی هستند. به این معنا که مدرنیته را از سر گذراندند و حالا در واکنش آنها به مدرنیته میخواهند نقایصی که در زندگی برایشان پدید آمده را جبران کنند.
🔻از جمله شاخصه ها و مؤلفه های معنویتگراییِ غیردینی می توان به مواردی چون خودآگاهی، خودشکوفایی، خودکاوی، خودبالندگی و خودبیداری، کلبودگی به معنای متصل شدن به عالم هستی، پاکیزگی، تناسب، توازن و انتظام، همبستگی، همکاری و پیوستگی جمعی اشاره کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸#گفتگو | #فصل_برکت ☑️ معنویت انقلابی اصلیترین رقیب جریانهای سکولار 🔹گزیده ای از سخنان حجت الاسل
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
✔️در کشور ما به دلیل احیای دین پس از انقلاب اسلامی، احیای معنویتی پرفروغ و قوی بهخصوص در دوران دفاع مقدس شکل گرفت. جوانان رزمنده در هشت سال دفاع مقدس واقعاً یک سلوک معنوی جانانهای را رقم زدند و به تعبیر امام خمینی(ره) یک شبه راه صد ساله رفتند.
به دلیل وجود چنین تجربهای که در جامعه هم فراگیر بود، جریانات سکولار معنویتگرا برخلاف کشورهای غربی خیلی نتوانستند در ایران بروز و ظهور پیدا کنند.
🔻در ایران معنویت گرایی سکولار وجود دارد؛ اما زیاد طرفدار ندارد و نتوانستند خودشان را بازیابی کنند و متناسب با فرهنگ ایرانی ایدههایی را عرضه کنند؛ اما برخی جریانات در این راستا پدید آمدند. قویترین جریانی که در این زمینه اکنون وجود دارد جریان عقلانیت و معنویت است.
🔻طبیعی است که رویکرد جریان معنویت سکولار، فاصلهی زیادی با جریان انقلاب اسلامی پیدا میکند. مهمترین دلیل این امر بنیادهای اعتقادی آنها است که خیلی متفاوت هستند. گفتمان انقلاب اسلامی بر پایهی توحیدباوری، اعتقاد راسخ به شریعت و حاکمیت دین در جامعه و اعتقاد به امامان معصوم (ع) است؛ اما گفتمان عقلانیت و معنویت بهطور کلی با همهی این عقاید مخالف است. این عقلانیت بهشدت تعبدگریز و مناسکگریز است. این گفتمان اخلاقگرا است؛ اما اخلاق غیردینی.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
#فصل_برکت
فصل اول برکت:
✔️ روایتِ قرآن
🔹سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
🔸امروز چهارشنبه بیست و سوم اسفندماه (۲ رمضان) ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.
⏰لینک اتاق نشست:
skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش اول)
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️تمدنها گاه با عنصر «شک» پیدا میشوند و گاهی هم با عامل «شک» رو به زوال میگذارند. تحول در ادیان و انقلابهای دینی هم گاه از تردیدهای الهیاتی و یا حتی از شک و تردیدهای فرهنگی و اجتماعی آغاز میشوند. اکنون پرسش این است که قرآن چسان به موضوع «شک» در عرصههای اجتماعی و احتمالا در فرایند ظهور و سقوط جوامع و تمدنها نگاه میکند؟
➕ آنچه در این سلسله یادداشتهای کوتاه خواهد آمد، تأملاتی است قرآنی در بارۀ «شک» آنهم نه شکِّ فردی بلکه شکّی اجتماعی و بلکه جهانی و تمدنی. عنصر «شک» ممکن است در گذشتۀ تاریخی تمدنها به مثابه نقطههای عطفِ تحول (مثبت یا منفی) تحلیل شود و ممکن است در اکنون جهان اسلام و بلکه جهان غرب به مثابه نقطههای ترقی و گاه به عنوان نقطههای اضطراب و تشویش تبیین گردد.
✔️بررسی آموزههای قرآنی و روایی میتواند ابواب جدیدی را در عرصۀ مطالعات تمدنی (الهیات تمدن، فلسفه تمدن، و جامعهشناسی تمدن) بگشاید و ما را در پاسخ به چنین پرسشهایی یاری رساند که: تفاوت شک فردی با شک اجتماعی چیست و فرایند شکلگیری هر یک از این شکها چه میباشد؟ و اینکه کدامین شک اجتماعی میتواند راهی به سمت تحول و ترقی باشد و چه شکی احتمالا مایه سقوط و اضمحلال خواهد بود؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
May 11
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
#هم_اکنون
💢 برگزاری اولین جلسه سلسله نشستهای رسانه فکرت
با حضور اساتید علوم انسانی کشور
💠 http://skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ | #تمدن_نوین_اسلامی
☑️ انقلاب اسلامی و رویکرد تمدنی
🎙حجتالاسلام دکتر سیدسجادایزدهی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✔️اسلام یک دین خاتم و جامع است و به همین دلیل نمیتواند که رویکرد تمدنی نداشته باشد. لبه تمدنی اسلام اصیل در قالب «انقلاب اسلامی» در حال مواجهه با تمدن غربی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #نظام_اسلامی
☑️ نـزاع زن و روحـانی
🔻خلسه ابهام و یکهتازی دشمن
✔️باز هم اردوگاه دشمن در جنگ روایتها، از فضای ابهام واقعیت، بهترین استفاده را کرده و به مهندسی ذهن مردم پرداخت. لازم و بایسته بود در اولین اقدام، صحیحترین روایت از ماجرا در سطح گسترده منتشر میشد تا دشمن از این خلسه ابهام برای اغمای ذهن مردم استفاده نکند.
➕«مطالعه کامل یادداشت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
🎧#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
1️⃣ از شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد
👤 دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎧#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ رو
1402.12.23 استاد ساجدی - فصل برکت.mp3
10.04M
🎧#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
1️⃣ از شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد
🎙دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش اول) 🖋دکتر حبیبالله بابائی ✔️تمدنها
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲)
شک یا ریب؟
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمهای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد.
✔️همینطور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ میدهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ میدهد و گاهی هم بعد از شکلگیری مدینه پدید میآید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصههای فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد.
✔️در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که میگذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره میماند و نمیگذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ میدهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمیگویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته میشود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان میشویم و او را در معرض اتهام قرار میدهیم میگوییم «انی مرتاب بفلان».
✔️به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ میدهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیشفرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #مدرنیته
✔️رویکرد گزینشی جهان غرب به ابعاد معنوی و دینی جهان سبب پیدایش و رشد برخی نهضت های جدید دینی شده است که به آن پروتستانتیسم می گوییم. بخش هایی از باورهای معنوی و دینی را در خدمت نظام دنیوی و این جهانی قرار می دهند و از توجه یا عمل به دیگر بخشها سر باز می زنند.
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#کلیپ | #فصل_برکت
☑️ «تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی»
👤مبانی آقایان سروش و ملکیان این است که میگویند وحی قرآن بصورت دیالوگی و منطبق با وقایع ابتدای اسلام است و قابلیت تطبیق این زمانی ندارد. استاد عرب صالحی به این مبنای غلط پاسخ میدهد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_2.mp3
23.69M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه دوم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه
✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛
☑️ آیا برچسبزنیهای غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعهشناسی است؟!
▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی انقلاب اسلامی و جامعهشناسی اسلامی همچون کتاب «نماد و اسطوره»، «جهانهای اجتماعی»، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشنفکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعهشناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینههای عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روششناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آنها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایهای و فلسفی است.
▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن میگوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزههای علمیه چگونه میتوانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمیتوانند و دهها پرسشی که از این جملۀ تقطیعشده میتوان بهدست آورد.
🔗 متن کامل در رسانه فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه ✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛ ☑️ آیا برچسبزنیهای
.
✔️ بحران بزرگ در ادبیات جامعهشناسی و علوم اجتماعی ایران این است که استادیار جامعهشناسی، آقای دکتر محمد فاضلی بهجای اینکه به نقد و گفتوگوی علمی اندیشهها و نظریهها روی بیاورند و سعی کنند در یک فضای محترمانۀ علمی و آزاداندیشانه، آن اندیشه را نقد نموده و جوانب مختلف آن اندیشه را مورد بحث و گفتوگو قرار دهند، سعی دارد که با تقطیع یک جمله و جداسازی آن از کل متن و فضای صدور آن، در فضاهای مجازی همچون توئیتر جملاتی خارج از عرف دانش و دانشگاهی بنویسند.
✔️ استاد محترم جامعهشناسی و نویسندهی «جامعه ایرانی و اخلاق اجتماعی» خوب است توضیح دهند که برچسبزدنهایی نظیر «این جماعت پرمدعا»، «کتابی بنویسند که ارزش خواندن داشته باشد»، «سراسر توهم» در یک متن دو سه خطی، برآمده از کدام بخش جامعهشناسی و علوم اجتماعی است که این افراد بدان مأنوسند؛ آیا جامعهشناسی به ایشان آموخته که به برچسبزنیهای غیراخلاقی بپردازد و اندیشهای را چنین تخریب کند یا این هم ناشی از نقص مطالعات جامعهشناسی و علوم اجتماعی این جمعت پرمدعاست.
🔗 متن کامل در رسانهی نخبگانی فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
2️⃣ «مفهومشناسی دعا در قرآن»
👤دکتر محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎙#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ "ر
1402.12.23 استاد غفوری نژاد - فصل برکت.mp3
7.69M
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
2️⃣ «مفهومشناسی دعا در قرآن»
👤دکتر محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت