eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
981 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش اول) 🖋دکتر حبیب‌الله بابائی ✔️تمدن‌ها گاه با عنصر «شک» پیدا می‌شوند و گاهی هم با عامل «شک» رو به زوال می‌گذارند. تحول در ادیان و انقلاب‌های دینی هم گاه از تردیدهای الهیاتی و یا حتی از شک و تردیدهای فرهنگی و اجتماعی آغاز می‌شوند. اکنون پرسش این است که قرآن چسان به موضوع «شک» در عرصه‌های اجتماعی و احتمالا در فرایند ظهور و سقوط جوامع و تمدن‌ها نگاه می‌کند؟ ➕ آنچه در این سلسله یادداشت‌های کوتاه خواهد آمد، تأملاتی است قرآنی در بارۀ «شک» آنهم نه شکِّ فردی بلکه شکّی اجتماعی و بلکه جهانی و تمدنی. عنصر «شک» ممکن است در گذشتۀ تاریخی تمدن‌ها به مثابه نقطه‌های عطفِ تحول (مثبت یا منفی) تحلیل شود و ممکن است در اکنون جهان اسلام و بلکه جهان غرب به مثابه نقطه‌های ترقی و گاه به عنوان نقطه‌های اضطراب و تشویش تبیین گردد. ✔️بررسی آموزه‌های قرآنی و روایی می‌تواند ابواب جدیدی را در عرصۀ مطالعات تمدنی (الهیات تمدن، فلسفه تمدن، و جامعه‌شناسی تمدن) بگشاید و ما را در پاسخ به چنین پرسش‌هایی یاری رساند که: تفاوت شک فردی با شک اجتماعی چیست و فرایند شکل‌گیری هر یک از این شک‌ها چه می‌باشد؟ و اینکه کدامین شک اجتماعی می‌تواند راهی به سمت تحول و ترقی باشد و چه شکی احتمالا مایه سقوط و اضمحلال خواهد بود؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💢 برگزاری اولین جلسه سلسله نشست‌های رسانه فکرت با حضور اساتید علوم انسانی کشور 💠 http://skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | ☑️ انقلاب اسلامی و رویکرد تمدنی 🎙حجت‌الاسلام دکتر سیدسجادایزدهی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✔️اسلام یک دین خاتم و جامع است و به همین دلیل نمی‌تواند که رویکرد تمدنی نداشته باشد. لبه تمدنی اسلام اصیل در قالب «انقلاب اسلامی» در حال مواجهه با تمدن غربی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ نـزاع زن و روحـانی 🔻خلسه ابهام و یکه‌تازی دشمن ✔️باز هم اردوگاه دشمن در جنگ روایت‌ها، از فضای ابهام واقعیت، بهترین استفاده را کرده و به مهندسی ذهن مردم پرداخت. لازم و بایسته بود در اولین اقدام، صحیح‌ترین روایت از ماجرا در سطح گسترده منتشر می‌شد تا دشمن از این خلسه ابهام برای اغمای ذهن مردم استفاده نکند. ➕«مطالعه کامل یادداشت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🎧 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 1️⃣ از شاخصه‌های زبان قرآن تا برداشت‌های متعدد 👤 دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 1️⃣ از شاخصه‌های زبان قرآن تا برداشت‌های متعدد 🎙دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸 | ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲) شک یا ریب؟ 🖋دکتر حبیب‌الله بابائی ✔️تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمه‌ای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد. ✔️همین‌طور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ می‌دهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ می‌دهد و گاهی هم بعد از شکل‌گیری مدینه پدید می‌آید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصه‌های فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد. ✔️در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که می‌گذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره می‌ماند و نمی‌گذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ می‌دهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمی‌گویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته می‌شود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان می‌شویم و او را در معرض اتهام قرار می‌دهیم می‌گوییم «انی مرتاب بفلان». ✔️به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ می‌دهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیش‌فرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت