eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
938 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414 📩 تبادل و تبلیغ: @reza_Ojaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
| ☑️ نقش مردم در معماری شهر 🎙 دکتر مهدی حجت، استاد دانشگاه تهران و معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ (ایـنـجـا بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ا سخنرانی: ✅ نقش مردم در معماری شهر 👤 دکتر مهدی حجت 🔸 به عقیده من یک شهر وقتی به وجود می‌آید که مردم آن شهر بدانند که چه توقعی از سکنی‌گزیدن دارند. مقصودشان از استقرار در یک مکان و زندگی‌کردن در آن چیست. این مردم هستند که یک «شهر» را می‌سازند. 🔹 معماری و تصویر «شهر» محصول مردم آن شهر است. مردم شهر به هر آنچه فکر می‌کنند، همان در «شهر» تجلی پیدا می‌کند و به «شهر» تبدیل می‌شود. می‌توان گفت شهر تهران آینه همان وضعیتی است که مردم شهر تهران دارند. 🔸 برای پرهیز از دو جریان انحرافی که در حدود ۱۰۰ سال گذشته در مملکت و فرهنگ ما ایجاد شده و برای پرکردن این خلاء و نیز برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی که به سمت ما می‌آید، باید قیام کنیم و این قیام باید با مردم همراه باشد. 🔹 همان‌گونه که در انقلاب و جنگ مردم همراه بودند و به پیروزی رسیدیم، در زمینه اصلاح «معماری شهر» نیز باید با مردم همراه شد. این اتفاق از طریق ارتقای دانش و حس مردم نسبت به «اصلاح معماری شهر» میّسر می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فصل جدید ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 حاکمیت خیابان 🖇 واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب 👤 با حضور دکتر مهدی تکلّو؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات مورد نظر خود در باب «قانونی‌بودن امر حجاب» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ چهارشنبه ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۶ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ کانت و پرسش‌ عباس‌میرزا ✍️ ارمیا شاه‌محمدی، پژوهشگر فلسفه 🔸در دسته‌بندی ادیان، ادیان ابراهیمی را ادیان غربی تلقی کرده‌اند؛ این غربی‌بودن در تبادلات فکری، فرهنگی و اقتصادی میان ما نیز استمرار می‌یابد. نمود برجسته این استمرار در فلسفه قابل پیگیری است. اگرچه ظاهراً بذر فاصله‌گرفتن جهان غرب از قرون وسطی به دوره رنسانس بازمی‌گردد اما چنان‌که می‌دانیم، رنسانس نیز با مطالبه احیای نوعی جهان یونانی همچنان پیوند خود را با یونان باستان حفظ کرد. 🔹مهم‌ترین گام برای فهم آنچه در جهان به‌اصطلاح غرب رخ داده است، فهم با واسطه اندیشمندان آن است و در این میان کانت از اهمیت والایی برخوردار است. فلسفه کانت را می‌توان فلسفه‌ای تمایزگذار دانست. کانت در ضمن تئوریزه‌کردن علم مدرن به گفته خود در تلاش است تا با تعیین حدود دانش، جا برای ایمان باز کند. 🔸 تاریخ باصطلاح بیداری ایرانیان با پرسش عباس‌میرزا از ژوبر فرانسوی مبنی بر اینکه چرا شما غربیان پیشرفت کرده‌اید و چرا ما ایرانیان چنین حالی داریم؟ آغاز می‌شود. از آن زمان تاکنون بسیاری تلاش کرده‌اند پرسش عباس‌میرزا را پاسخ دهند. نکته‌ای که در ادامه می‌خواهم به اختصار بدان بپردازم ناظر به اهمیت و نقش بالقوه کانت در یافتن پاسخ پرسش عباس میرزاست. 🔹با انقلاب کپرنیکی کانت که ذیل آن نسبت انسان و عالم در شناخت، دچار دگرگونی می‌شود، چنان تحولی در اندیشه‌ غربی روی می‌دهد که می‌توان آن را به دو دوره‌ پیشا و پساکانتی تقسیم نمود. حتی هگل نیز به دانشجویان خود توصیه می‌کرده که فلسفه‌ افلاطون را نیز با عینک فلسفه‌ کانت بخوانند. 🔸تا پیش از کانت، فلسفه در مقام مادر علوم متکفل و عنوان عامی برای عموم دانش‌ها بود تا جایی که بزرگ‌ترین دانشمند جهان مدرن، نیوتن، عنوان اصلی‌ترین کتاب خود را اصول ریاضی فلسفه طبیعی می‌نامد. کانت به‌نوعی تئوریسین سکولاریسم (حداقل در ساحت فرهنگی) است. اگر دین تقدمی ذاتی بر اخلاق و فلسفه در مقام دو ساحت بروز عقل (به‌ترتیب عملی و نظری) نداشته باشد، خود آن نیز می‌بایست در محکمه عقل (به هر دو معنا) پاسخ‌گو باشد. ➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فــکـرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه نخست: امر عام و امر متنوع سرکوب و شکوفایی (ایـنـجـا بـشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه اول 🔸 پارادوکس ایده نظام آموزش و پرورش نوین (3:10) 🔹 چرا دولت‌های نوین نیاز به یکپارچه‌سازی دارند؟ (7:50) 🔸ساختار اقتصادی مدرن و یکپارچه‌سازی (16:25) 🔹 شکل‌گیری نظامات انتقادی و لزوم آن (21:25) 🔸 پرسش‌‌های اساسی درباره وضعیت مستقر امروز ما (31:35) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💠 فربگی قانون در مسئله حجاب 🔹از دهه ۹۰ تا به امروز شاهد رویکردهای افراط و تفریطی در مواجهه با مساله حجاب بوده‌ایم که ما را دچار سردرگمی کرده و به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. نباید در دوگانه‌هایی مثل کار فرهنگی یا برخورد قانونی گرفتار شویم. از سوی دیگر ما در ورطه توقع بیش از حد از قانون عفاف و حجاب اُفتاده‌ایم و گرفتار اسطوره بازدارندگی قانون هستیم و حال آن که بیش از حد به تأثیر قانون دلبسته‌ایم و نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم. 🔸آن چه حائز اهمیت است این که نباید در سطح معرفتی و گفتمانی فعلی باقی بمانیم بلکه می‌بایست فراتر از مباحث مرسوم رسانه‌ای، به دنبال گفتمان جدید در باب حجاب باشیم به این خاطر که گفتمان عامل حرکت جامعه است. در وضع کنونی دچار تناقضاتی هستیم که ریشه در مشکل ناکارآمدی سطح گفتمان فعلی دارد و لذا به شدت معتقدم که پارادایم حجاب می‌بایست تغییر کند. در دکترین تربیتی منبعث از روح اندیشه کلی اسلامی، باید تمرکز ما بر احیای حس عزت در جامعه و به خصوص در بین زنان و دختران باشد. 🔹باید به دنبال طرح کلی و نه جامع از حجاب بود؛ طرحی که به جای پراکنده‌کاری ریشه را تقویت و یک موضع را فربه می‌کند. متناسب با این طرح نباید راهکار بنویسیم بلکه باید به سمت راهبردنگاری راشیم. باید از دوگانه موافق و مخالف گشت ارشاد عبور کرد و یک بازنگری مبتنی بر طرح کلی به آن داشت. قطعا بر پایه طرح کلی حجاب باید در سطح میدان تدابیری مثل گشت ارشاد را داشت اما از منظر فرمی - تکنیکی و معنایی و محتوایی باید بازسازی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ راهی جز گفتگو نیست 🔹 میهن همچون یک خانه بزرگ است. باید در این خانه نسبت به هم میهن، مهرورزی داشت و جذب کرد. اگر خطا و اندیشه‌های ناراستی در حوزه‌های معنوی و اجتماعی است، باید با گفت‌وگو حل کرد. متفکران جمع بشوند و اجازه داده بشود مخالف سخن بگوید و پاسخ هم بشنود. نقدی مؤثر است که به پیشرفت منتهی بشود. دکتر حسین محمدی مبارز 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ✅ برساخت استعداد غیرواقعی 🔸صنعت شهرت، واژه استعداد و هر واژه‌ای که ذره‌ای دارای وجهه و وزانت است را مصادره کرده است. 20 سال پیش وقتی در کشور شما می‌گفتند که فلانی استعداد دارد به این معنا بود که این فرد یک استعداد تحصیلی دارد، امروز اما وقتی می‌گویند این فرد با استعداد است، تصور این است که این فرد خوب می‌تواند مردم را سرگرم کند و حرکت‌های محیرالعقول بزند. 🔹در این نظام آموزشی است که استعدادهای واقعی سرکوب می‌شوند. نظام آموزشی ما باید برای ما استعدادهایمان را کشف کرده، اینها را تبدیل به دانشمند کند، هم از خودشان قدردانی کرده و هم اینکه آنها را برای خدمت به کشورشان آماده کند. 🔸شما کسانی را که مثلا به‌عنوان استعداد ایران می‌روند و روی صحنه عصر جدید حرکات عجیب و غریب انجام می‌دهند، فرض کنید که ما پنج میلیون نفر از اینها داشته باشیم، چه اتفاقی برای کشور ما می‌افتد؟ هیچ. حالا تصور کنید که جوانی یک کشف بزرگ می‌کند و ما را در محافل آکادمیک و علمی دنیا سربلند می‌کند، همه از این بهره‌مند خواهند شد. 🎙 دکتر احسان شاه‌قاسمی ➕ مطالعه مطلب در «روزنامه فرهیختگان» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه دوم: پداگوژی انتقادی و بازگشت "امر سرکوب شده" (ایـنجا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام