eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
927 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414 📩 تبادل و تبلیغ: @reza_Ojaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فربگی قانون در مسئله حجاب 🔹از دهه ۹۰ تا به امروز شاهد رویکردهای افراط و تفریطی در مواجهه با مساله حجاب بوده‌ایم که ما را دچار سردرگمی کرده و به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. نباید در دوگانه‌هایی مثل کار فرهنگی یا برخورد قانونی گرفتار شویم. از سوی دیگر ما در ورطه توقع بیش از حد از قانون عفاف و حجاب اُفتاده‌ایم و گرفتار اسطوره بازدارندگی قانون هستیم و حال آن که بیش از حد به تأثیر قانون دلبسته‌ایم و نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم. 🔸آن چه حائز اهمیت است این که نباید در سطح معرفتی و گفتمانی فعلی باقی بمانیم بلکه می‌بایست فراتر از مباحث مرسوم رسانه‌ای، به دنبال گفتمان جدید در باب حجاب باشیم به این خاطر که گفتمان عامل حرکت جامعه است. در وضع کنونی دچار تناقضاتی هستیم که ریشه در مشکل ناکارآمدی سطح گفتمان فعلی دارد و لذا به شدت معتقدم که پارادایم حجاب می‌بایست تغییر کند. در دکترین تربیتی منبعث از روح اندیشه کلی اسلامی، باید تمرکز ما بر احیای حس عزت در جامعه و به خصوص در بین زنان و دختران باشد. 🔹باید به دنبال طرح کلی و نه جامع از حجاب بود؛ طرحی که به جای پراکنده‌کاری ریشه را تقویت و یک موضع را فربه می‌کند. متناسب با این طرح نباید راهکار بنویسیم بلکه باید به سمت راهبردنگاری راشیم. باید از دوگانه موافق و مخالف گشت ارشاد عبور کرد و یک بازنگری مبتنی بر طرح کلی به آن داشت. قطعا بر پایه طرح کلی حجاب باید در سطح میدان تدابیری مثل گشت ارشاد را داشت اما از منظر فرمی - تکنیکی و معنایی و محتوایی باید بازسازی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ راهی جز گفتگو نیست 🔹 میهن همچون یک خانه بزرگ است. باید در این خانه نسبت به هم میهن، مهرورزی داشت و جذب کرد. اگر خطا و اندیشه‌های ناراستی در حوزه‌های معنوی و اجتماعی است، باید با گفت‌وگو حل کرد. متفکران جمع بشوند و اجازه داده بشود مخالف سخن بگوید و پاسخ هم بشنود. نقدی مؤثر است که به پیشرفت منتهی بشود. دکتر حسین محمدی مبارز 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ✅ برساخت استعداد غیرواقعی 🔸صنعت شهرت، واژه استعداد و هر واژه‌ای که ذره‌ای دارای وجهه و وزانت است را مصادره کرده است. 20 سال پیش وقتی در کشور شما می‌گفتند که فلانی استعداد دارد به این معنا بود که این فرد یک استعداد تحصیلی دارد، امروز اما وقتی می‌گویند این فرد با استعداد است، تصور این است که این فرد خوب می‌تواند مردم را سرگرم کند و حرکت‌های محیرالعقول بزند. 🔹در این نظام آموزشی است که استعدادهای واقعی سرکوب می‌شوند. نظام آموزشی ما باید برای ما استعدادهایمان را کشف کرده، اینها را تبدیل به دانشمند کند، هم از خودشان قدردانی کرده و هم اینکه آنها را برای خدمت به کشورشان آماده کند. 🔸شما کسانی را که مثلا به‌عنوان استعداد ایران می‌روند و روی صحنه عصر جدید حرکات عجیب و غریب انجام می‌دهند، فرض کنید که ما پنج میلیون نفر از اینها داشته باشیم، چه اتفاقی برای کشور ما می‌افتد؟ هیچ. حالا تصور کنید که جوانی یک کشف بزرگ می‌کند و ما را در محافل آکادمیک و علمی دنیا سربلند می‌کند، همه از این بهره‌مند خواهند شد. 🎙 دکتر احسان شاه‌قاسمی ➕ مطالعه مطلب در «روزنامه فرهیختگان» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه دوم: پداگوژی انتقادی و بازگشت "امر سرکوب شده" (ایـنجا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه دوم 🔸 نظام‌های آموزشی موفق (01:50) 🔹 هدف نظام آموزشی چیست؟ (05:04) 🔸 لزوم ایجاد تصویر از امر جهانی در نظام آموزشی (09:05) 🔹 لزوم ارتباط بین امر جهانی و امر جهان‌شمول در نظام آموزشی (11:00) 🔸 ادبیات تجلی‌کننده فرهنگ مشترک بشری (13:40) 🔹 آموزش و پرورش باید ما را مسلط به تفکر انتقادی کند (17:00) 🔸 دیدگاه علامه جعفری برای ارزیابی نظام آموزش و پرورش (18:03) 🔹کارکرد پداگوژی انتقادی در نظام آموزش و پرورش (25:13) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ ایران را از یاد نبریم...! ▫️دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن از برجسته‌ترین اساتید تاریخ معاصر ایران است که با شاخصه‌هایی چون قلم روان، احساس عمیق، نگاه بلند و فکر و فرهنگِ ژرف شناخته می‌شد و به یقین عصاره‌ای از فرهنگ و تمدن ما و زبان گویایی از دانش و اندیشه بود. حقیقتاً وقتی به آثار دکتر اسلامی ندوشن می‌نگریم، به عمق دانش و اندیشه و نگاه تیزبینانه او پی می‌‌بریم؛ مردی که هیچگاه از اصالت، هویت، سرزمین و آب و خاک خود دل نکند و دوری نگزید. ▪️اسلامی ندوشن در آثارش کوشید تا با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پرآوازه کند و تلاش‌هایش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار امتیاز ویژه‌ای داده، کما این که از بین پنجاه اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است. کتاب «روزها» ماندگار ترین اثر ادبی دکتر اسلامی ندوشن است که بارها تجدید چاپ شده و مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است. همچنین آثاری از ایشان در مجلات پیام نو، سخن، یغما، راهنمای کتاب و نگین به زیور طبع آراسته شده است. ▫️ایجاد فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامه هستی نیز از اقدامات ایشان در راستای اعتلای فرهنگ و ادب فارسی به شمار می‌رود. به تعبیر دکتر رضا داوری اردکانی، ما در تاریخ پنجم اردیبهشت سال 1401 اندیشمند و نویسنده گرانمایه‌ای را از دست دادیم که هرگز از یاد ایران غافل نشد و همواره به دیگران خصوصاً نسل جوان سفارش می‌کرد که ایران را از یاد نبرند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
آرمـانِ آینـده‌سـازی 🔻رسانه فکرت به مناسبت روز معلم از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «آسیب‌شناسی آموزش و پرورش» دعوت به عمل می‌آورد. آخرین مهلت ارسال آثار تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ خواهد بود. 🌐 لینک ارسال آثار: @reza_Ojaghi 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ✅ چرا شهید مطهری...!؟ 🔸چه ویژگی‌هایی در مرحوم شهید مطهری است که اقتضا می‌کند اندیشه‌ ایشان کار بشود؟ 🔹 حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی پاسخ می‌دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
| نیازسنجی مهارتی ✍️ وحید نادری؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی 🔸 از جمله آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت در جوامع بشری فقدان نیازسنجی شغلی و مهارتی در مواد درسی ارائه‌شده به علم‌آموزان است که این خلأ ترمیم‌ناپذیر به گسست دانش و اشتغال منتهی می‌گردد. شریعت اسلامی به مثابه‌ منظومه‌ای منسجم و هم‌آهنگ نسبت به رابطه‌ کار و دانش سکوت اختیار نکرده و بر توازن و توالی این دو عنصر حیات‌بخش تأکید ورزیده است. قرآن مجید به ضرورت کارکرد علم در زیست دنیوی انسان اشاره نموده است. 🔹 در آیه‌ ۸۰ سوره‌ انبیاء از تعلیم ساخت زره به داوود نبی(ع) با هدف ایمن‌ماندن مردم از آسیب‌های جنگ سخن می‌گوید. اگر فرایند آموزش را در چهار رکن آموزگار، آموزنده، موضوع آموزش و هدف آموزش خلاصه نماییم، در این آیه شریفه خدای متعال آموزگار، داوود نبی آموزنده، صنعت زره‌سازی موضوع آموزش و در امان‎ماندن از خطرات جنگ هدف غایی آموزش مطرح گردیده است. 🔸 با غور در موارد متعدد دیگری که در نصوص معتبر دینی وجود دارد می‌توان یکی از خاصیت‌های علم سودمند از منظر شریعت را پیوند عینی آن با نیازمندی بشر و امکان استفاده از آموخته‌های علمی در فراز و نشیب زندگی دنیوی قلمداد نمود. مع‌الوصف؛ عدم تناسب مواد درسی موجود در مدارس و نیازهای شغلی و مهارتی بازار کار، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام آموزش عمومی در کشور است. ➕ مطالعه مطلب در «وبـگاه فـکـرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف 🎙 حجت‌الاسلام محسن قنبریان (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 نشست تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف با حضور حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹الآن می‌بینم که مردم در اجرای دین، اصل توجهشان فقط به دو چیز است؛ آن دو چیز یکی گفتن است و دیگر اعمال زور. یعنی اول بگوییم و بعد هم اگر از گفتن نتیجه نگرفتیم، اعمال زور کنیم. به تعبیر دیگر که تعبیر سعدی است. ما به پند معتقدیم و بند. اول پند می‌دهیم و بعد اگر اثر نکند و قدرت داشته باشیم به زدن و بستن متوسل می‌شویم. 🔸ولی آیا وسیله امر به معروف و نهی از منکر منحصر به این دو است؟ وسیله و راه دیگری نیست؟ شهید مطهری معتقد است که پند، لازم ولی کافی نیست. جای پند در ادبیات امروز بگذارید کار فرهنگی یعنی هم نصیحت‌‍کردن هم بنر زدن و نمایشگاه‌زدن و کار رسانه‌ای‌کردن خوب است اما خیلی سرش حساب کرده‌اید. از زبان بیش از اندازه انتظار داریم و از گوش مردم هم بیش از اندازه انتظار داریم. ما با دست خود و عمل خود خوب رفتار کنیم تا آن‌هابا چشم خودشان ببینند و مقداری به گوش و زبان بیچاره استراحت بدهیم و بعد وارد عمل جمعی و گروهی می‌شود. 🔹مطلب دیگری که مهم است این است که ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر منطق را دخالت نمی‌دهیم. مقصود این است که در کار معروف و منکر، باید تدابیر عملی اندیشید. باید دید که چه طرز عملی مردم را نسبت به فلان کار نیک تشویق می‌کند و مردم را از فلان عمل زشت باز می‌دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام