eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند ، وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه‌های ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی‌ای دارند؟ 🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویت‌زا نیز هست. 🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یک‌جاهایی نیز ایجابی. 🔹وقتی به بحث‌های سیاسی و تمدنی پرداخته می‌شود، بحث‌ها ایجابی می‌شود. وقتی از تحریم سخن می‌گوییم، بحث‌ها سلبی می‌شوند. 🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمه‌ای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سنخ شناسی فقه تمدنی 🔹 فقه تمدنی را نمی توان یک رویکرد در فقه حکومتی در قبال رویکردهایی چون فقه نظامات دانست؛ بلکه چارچوب بخش و نشانگر ابعاد آن است. در فقه تمدنی، مسائل و موضوعات (امور خارجی) در چارچوب تمدن اسلامی ایجابا و تمدن های غیر مشروع سلبا تحلیل می شود. 🔸فقه تمدنی را باید فقه مقایسه دانست؛ فقه مقایسه میان تمدن ها در حوزه مسائل میان تمدنی. برای مثال، رسانه، در بستر تمدن غربی شکل گرفته است و فقه تمدنی، احکام رسانه را در بستر تمدن اسلامی ارزیابی می کند. از این منظر، فقه تمدنی با فقه المصالح نیز نسبت می یابد و با رعایت تشکیک در مصالح (تمدن، نظامات، اجتماع و فرد)، چارچوب آن را تحلیل و اصدار حکم را فهم می کند. 🔘 فقه تمدنی، فقه بسترهای نظامات است. نظام سازی در اجتماع غایتی جز تأسیس تمدن ندارد و توجه به الزامات و بسترهای تمدنی جامعه، زمینه ی تأسیس و ارتقای نظامات را فراهم می کند. ⚫️ فقه تمدنی، فقه آینده است. زیرا تمدن، مقوله ای تطوری است. شاید یک برنامه تلویزیونی در یک مقطع حتی به نظام فرهنگی آسیب نزند اما در صورت تداوم، آینده آن نظام را در بستر تمدنی مختل گرداند. 🖌 @religionsience 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📍 ♦️نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 🎙دکتر 🔻(بخش اول) 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تأسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آن‌ها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️حکم میرزای شیرازی، توجه‌ها را به سمت جلب کرد. 🎙در گفت‌وگو با دکتر بررسی شد. 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تاسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آنها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️حکم میرزای شیرازی، توجه‌ها را به سمت جلب کرد. 🎙در گفت‌وگو با دکتر بررسی شد. 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مساله و ورود رهبرانقلاب به مساله و حالا می توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند تنباکو، نفت وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه های ماهیتا اقتصادی چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی ای دارند؟ 🔹نهضت تحریم تنباکو به عنوان یکی از مهمترین نهضت‌ها و جنبش‌های تاریخ سیاسی ایران شناخته می‌شود و می‌توان گفت: در دوران معاصر اولین نهضتی است که با نگاه دینی و شرعی و با محوریت حکم یک مرجع تقلید شکل گرفت و با همراهی مردم و تبعیت مردم از این حکم شرعی توانست در دو بُعد مبارزه با استبداد و مبارزه با استعمار موفق باشد. 🔹قرارداد معروف رژی که توسط شرکت انگلیسی طراحی شده بود و توسط شاه ایران و حکومت وقت امضا شده بود، در مواجهه با این به اصطلاح قرارداد فراز و فرودهایی داشت و مردم، روحانیون، بازاری‌ها، تجار، کشاورزها و اقشار مختلف در مبارزه با این نهضت تلاش کردند؛ اما آن چیزی که باعث پیروزی نهضت و اثربخشی و توفیق نهضت شد، حکم معروف میرزای شیرازی بود. 🔹حکم ایشان، یک حکم شرعی بود و عمل مردم به این حکم شرعی باعث پیروزی نهضت و شکست آن حرکت دشمن و لغو قرارداد شد. به همین دلیل این نهضت جایگاه مهمی در تاریخ معاصر ایران داشت. 🔹از همین زاویه باید دقت کرد که چون عامل اصلی پیروزی نهضت، آن حکم شرعی مجتهد بزرگ میرزای شیرازی و تبعیت مردم از این حکم بود، ما متوجه نقش مهم حوزه‎ها و روحانیت و مراجع تقلید در تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شویم. 🔹طبیعتاً ماهیت قرارداد تنباکو یک ماهیت اقتصادی است. یعنی یک قرارداد بین‌المللی اقتصادی در بحث خرید و فروش هر نوع توتون و تنباکو است. 🔹ورود روحانیت، دخالت و مقابله آن‌ها یا اظهارنظر آن‌ها در مورد چنین قراردادی طبیعتاً این سوال را پیش می‌آورد که: مسائل اقتصادی به عنوان یکی از مسائل جامعه چه نسبتی با روحانیت دارد و روحانیت که [مسئول] امور مذهبی جامعه و مکفل دینی جامعه است، چرا اساساً باید در چنین مسئله‌ای که کاملاً اقتصادی است ورود کند؟ 🔹برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد: نکته اول این است که همانطوری که ما در آیات و روایات مکرر داریم و بارها هم این را شنیده‌ایم، اسلام دین جامعی است که به عنوان آخرین دین برای بشر فرستاده شده و لذا هم به امور فردی و هم به امور اجتماعی و ابعاد مختلف (سیاسی، اقتصادی، تعلیم و تربیت و امور مربوط به آخرت) توجه دارد، این باعث می‌شود که متولیان دین هم نگاهشان جامع باشد. 🔻متن کامل گفتگو: 🌐 http://fekrat.net/?p=921 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ دینی؛ تناقض یا واقعیت؟ 🔸مردم‌سالاری به ریشه‌های غربی مطلقاً ارتباط ندارد. 🔸این یک چیز دیگر است. 🔸اوّلاً مردم‌سالاری دینی دو چیز نیست؛ این‌طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه‌ی کامل داشته باشیم؛ نه. خودِ این مردم‌سالاری هم متعلّق به دین است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ دینی؛ تناقض یا واقعیت؟ 🔷دیدگاه امام خمینی درباره جمهوریت 🔸اندیشه جمهوری اسلامی نخستین بار توسط امام خمینی مطرح و پس از پیروزی در مقابل تئوری‌های رقیب به همه‌پرسی عمومی گذاشته شد. 🔸از نظر امام، جمهوری ایرانی همان جمهوری کشورهای دیگر است اما جمهوری اسلامی که می‌گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری شد این‌ها متکی بر اسلام است، لکن انتخاب با ملت است. 🔸به‌طور کلی از نظر حضرت امام، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد. 🔷مردم‌سالاری دینی 🔸باتوجه به دیدگاه حضرت امام در خصوص جمهوریت، مشخص می‌شود که در کشور جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری و دین‌سالاری همزمان وجود دارد و در نظام سیاسی کشومان مردم‌سالاری مبتنی بر آرای اسلام است. 🔸در حقیقت مردم و اسلام دو رکن اساسی جمهوری اسلامی هستند. 🔸بنابراین می‌توان واژه مردم‌سالاری دینی را برای نوع حکومت ایران پس از انقلاب اسلامی برگزید. 🔸توصیف دقیق‌تر مردم‌سالاری دینی را می‌توان از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برداشت کرد. 🔸ایشان در توصیف مردم‌سالاری دینی، می‌فرمایند: «مردم‌سالاری به ریشه‌های دمکراسیِ غربی مطلقاً ارتباط ندارد. 🔸این یک چیز دیگر است. اوّلاً مردم‌سالاری دینی دو چیز نیست؛ این‌طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه‌ی کامل داشته باشیم؛ نه. خودِ این مردم‌سالاری هم متعلّق به دین است.» 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=924 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️با کنار می‌آییم اما درس نمی‌گیریم. 🔹دوران به تعبیر بسیاری متفکران، دوران بازبینی بشر در بسیاری از مسائل و از جمله ارزیابی دوباره از دین است؛ با این حال من چندان خوش‌بین نیستم که بشر از این واقعه درس بگیرد و آنچه آرزوی بحق متدینین است، تحقق یابد. 🔹بعید می‌دانم که انسان‌، کرونا را یک بیدارباش برای بازبینی نسبت خود با دیگر انسان‌ها و با خدا بداند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️با کنار می‌آییم اما درس نمی‌گیریم. 🔹بلخاری با طرح این پرسش که آیا مسیحیت و اسلام، به‌عنوان دو دین با نفوس بالا، عامل مؤثری در زندگی انسان امروز یا هستند یا خیر، اضافه کرد: مسیحیت با بیشترین جمعیت، یک نسبت قوی و پایدار با جهان امروز ندارد و در نظام زندگی فردی و اجتماعی انسان غربی حاضر نیست. 🔹اگر از عوامل تاریخی که بگذریم، در این دو سه ماه، یک جریان قدرتمندی از مسیحیت می‌توانست به مردم ایتالیا کمکی کند؛ ایتالیایی که واتیکان را در قلب خود دارد اما هیچ‌ تبلوری از مسیحیت حداقل در تسکین آلام بشر دردکشیده از کرونا ندیدیم. 🔹در حوزه اسلام، هرچند در ایران برخی روحانیون وارد صحنه ‌شدند و اقدامات مهمی در کمک به کادر درمانی یا کفن و دفن انجام دادند، ولی من در دوره پساکرونا مطلقاً به حوزه اسلامی نیز خوش‌بین نیستم. 🔹اسلام قابلیت‌های ذاتی بسیار دقیقی در تعاملات اجتماعی دارد و به‌شدت جامعه‌گرا و انسان‌گراست. 🔹عظمتی که اسلام برای انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات قائل است، در مقایسه با دیگر ادیان مثل مسیحیت که انسان را گناهکار جاودان می‌داند، کاملاً متفاوت است. 🔹زندگی پیامبر و ائمه اطهار مملو از مبارزات سیاسی و اجتماعی است و ما از این نظر دست‌مان بسیار پر است. 🔹اهمیت نماز جماعت و حج به‌عنوان عالی‌ترین ظهور نگره اجتماع‌گرای اسلام، گواه این مدعاست اما طی چند دهه گذشته، غرب با قدرت عظیم رسانه، اسلام را به‌شدت به حاشیه برده و تصویر بسیار غلطی از اسلام ارائه کرده؛ تصویر‌‌سازی‌ای که در آخرین تلاش به داعش رسیده است. ✍️نویسنده: حسن بلخاری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=929 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️بحران و تنگناهای علم سیاست مدرن 🔸سنت فلسفی حکمت متعالیه اولا سنتی خودی محسوب می‌شود و لذا نسبتی با «ما» دارد و ثانیا به‌دلیل نگرش وجودی حاکم بر آن، از وجود انضمامی انسان و از عرصه‌های حیات اجتماعی آدمی غفلت نمی‌ورزد و لذا می‌توان طیفی از فلسفه‌های مضاف اعم از فلسفه سیاست، فلسفه حقوق، فلسفه هنر و… را از دل این سنت فلسفی استخراج و جهت‌گیری دانش سیاسی را بر مبنای آن تنظیم کرد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️بحران و تنگناهای علم سیاست مدرن 🔸سنت فلسفی حکمت متعالیه اولا سنتی خودی محسوب می‌شود و لذا نسبتی با «ما» دارد و ثانیا به‌دلیل نگرش وجودی حاکم بر آن، از وجود انضمامی انسان و از عرصه‌های حیات اجتماعی آدمی غفلت نمی‌ورزد و لذا می‌توان طیفی از فلسفه‌های مضاف اعم از فلسفه سیاست، فلسفه حقوق، فلسفه هنر و… را از دل این سنت فلسفی استخراج و جهت‌گیری دانش سیاسی را بر مبنای آن تنظیم کرد، ضمن آنکه نباید گرفتار انتظارات نابجا از این دستگاه فلسفی شد و کارویژه‌های آن را با کارویژه‌های خودِ دانش سیاسی یکی دانست. 🔸تدوین دانش سیاسی بومی، نیازمند کوشش پیگیر و مستمر علمی ازسوی محققان است و نقش حکمت متعالیه در این میان، نه تولید گزاره‌های دانشی بل در اختیار نهادن شاخص‌‌ها و بنیان‌‌هایی برای سنجش مدام همسویی گزاره‌های دانشیِ دانش سیاسی با مبانی یاد‌شده است. 🔸با عنایت به موارد یاد‌شده فلسفه متعالیه می‌تواند در ساحت‌های متعددی، نقش عقبه پشتیبانی‌کننده دانش سیاسی بومی را ایفا کند. این پشتیبانی می‌تواند در دو بعد نظری و عملی ایفای نقش کند. 🔸این فلسفه در بعد نظری هم حاوی ظرفیت‌هایی است که می‌‌توان آن را در راستای به‌کارگیری نقد علوم سیاسی مدرن به کار گرفت و هم حاوی امکان‌‌هایی ایجابی برای درافکندن طرحی بدیع و گشودن افقی نو پیش‌روی دانش سیاست در ایران است. 🔸در بعد عملی نیز که امروزه بیش‌‌تر انتقادات ناظر به این وجه از مساله است (چنانکه گفته شده دانش سیاست که ذاتا یک دانش عملی است ولی امروزه در اثر سیطره اثبات‌گرایی به نوعی بی‌عملی و بی‌غایتی گرفتار آمده و در اثر غفلت از غایات و اهداف و پرهیز از تامل در راه‌‌های نیل به زندگی عادلانه و در شان کرامت انسانی، به دانشی بی‌معنا و بی‌ثمر تبدیل شده است)، امکان‌‌های حکمت متعالیه برای احیای سیاست به مثابه حکمت عملی و دانشی تجویزی مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. 🔸در ادامه ابعاد نظری و عملی حکمت متعالیه برای‌گذار از بحران دانش سیاسی در ایران، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ✍️نویسنده: محسن جبارنژاد 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=932 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net