🔈 #پادکست | #جلال_آلاحمد
🔶 جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
(فراسوى تجربه نافرجام سنت و مدرنيته)
🎙سخنران: محمد حسين بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
⏰ ١٢ آذر بهمن ۱۳۹۷
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
New project.mp3
21.82M
🔶 سخنرانی | جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
🎙 #محمدحسين_بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
دلیل از دست دادن جلال و شریعتی 1:50
اثر هایدگر در ایران 5:10
نقش جلال در علوم انسانی 11:00
جلال و مذهب و ملت 22:45
دوگانه مذهب و مدرنیته 26:00
فهم و ثمره نهیلیسم جلال 27:00
چیستی نقد پنج لایه جلال 35:18
نکته اصلی کار جلال 41:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «#تفکر یک نسبت وثیق و یک عهد و پیمان و میثاق و عقد است. تفکر رؤیت و حکایت است، تفکر چیزی از سنخ #ایمان است، #قلب، به تفکر، به تذکر آرام میگیرد. با تفکر، جان آدمی گرم میشود، جان آدمیان گرم میشود. با این نگاه و تعریف، روشن است که تفکر چیزی فرای امر #تمدنی است.
ممکن است در جامعهای انحای رسمی آموزش و گزارش و تقریر تفکراتی رواج داشته باشد، اما از تفکر خبری نباشد. ممکن است در جامعهای درس تفسیر و قرآن بهراه باشد، اما آیات قرآن، ایمانی برنیانگیزد و جانی را آرام ندهد و گرم نکند.
کثرت ظهور تمدنی نهادهای تفکر دلالت بر وجود تفکر و نسبت ندارد. فیلسوف هر چند فلسفهها را خوانده است، اما از آن رو فیلسوف است که خود قدم در راه گذاشته و با وجود و هستی و خداوند نسبت برقرار کرده است. عارف هر چند آثار عارفان و شرح حال پیران طریق را میخواند، اما عارف بودنش به این امور نیست. او سلوک نموده و ریاضت کشیده و در امر عرفانی و شهود همداستان و همراه شده تا عارف و سالک گشته است.»
📚 عطاءالله بیگدلی؛ ایران میانهی تفکر و فلسفه ، نشریه سوره
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰عوامزدگی روشنفکران
چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟
✍🏻عظیم محمودآبادی؛
روزنامهنگار
📍«شاید كمتر كسی باشد كه تردید كند در اینكه روشنفكری ما دستكم نسبت به دهههای پیش و به ویژه قبل از انقلاب تبدیل به جریانی نحیف و ضعیف شده است. اقبالی كه نسبت به سخنرانیهای شریعتی و كتابهای آلاحمد میشد كجا و تیراژ كتابهایی كه امروز نام و نشان روشنفكران بر تاركشان میدرخشد كجا؟! حال اما با جریانی از روشنفكری مواجه هستیم كه چهرههای آن هر چند به غایت مشهور و حتی محبوب هستند، اما این مشهوریت و محبوبیت فاقد كمترین اثرگذاری جدی در صحنه واقعی جامعه است.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰عوامزدگی روشنفکران چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟
🔸 اما چرا روشنفكری ما به اینجا رسید؟ چه شد كه از یك نیروی مهم فكری – اجتماعی تبدیل به عناصری مشهور اما ناكارآمد شد؟ اگر بخواهیم جوابی برای این پرسش مهم پیدا كنیم – كه چرا روشنفكری امروز ما به جریانی تقریبا بلااثر تبدیل شده است؟- باید آن را در نیرو و توان این جریان برای نقش اصلیاش یعنی هدایتگری جامعه یا همان «روشننگری» بجوییم. نقشی كه شاید بتوان گفت دیری است از دست این جریان خارج شده و گویی به جای هدایتگری بیشتر درصدد دنبالهروی از امواج اجتماعی است.
🔹این در حالی است كه در مورد روشنفكرانی نظیر شریعتی و آلاحمد عكس آن را شاهدیم. آنها اگر شهرتی داشتند جز این نبود كه در خدمت افكارشان قرار گیرد. اما در مورد بسیاری از چهرههای روشنفكری امروزمان میتوان به راحتی ادعا كرد كه این افكار آنهاست كه در خدمت شهرتشان قرار گرفته است و نه بالعكس. شهرتطلبی نیز از مهمترین آفات كار فكری است كه میتواند جریانی را از پیشرو بودن و نقش هدایتگری به پسرو شدن و جریانی دنبالهرو تبدیل كند.
🔸روشنفكری ما بلوغ خود را از دست داده؛ او این متاع ارزشمند را به بهای ناچیز آسودگی فروخته است. این جریان، سالهاست شهامت مواجه شدن با مدهای فكری را ندارد و همان را میگوید كه سلیقه زمانه اقتضایش را دارد و همانطور مسائل را میبیند كه عوامالناس میبینند و در تریبونهایش در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی همان سخنان را میگوید كه مخاطبانش میپسندد. این همان آگاهی كاذب یا شبه آگاهی است كه در روند رشد جامعه تاثیر معكوس دارد؛ آگاهی كاذب به جای پیشرفت، پسرفت و به جای اعتلا، انحطاط را برای جامعه رقم میزند.
🔹صنفی شدن جریان روشنفكری، چابكی و حریت را از آنان ستانده است؛ مصالح صنفی از سویی و مرعوب و مقهور شدن مدهای فكری روز از سویی دیگر چنان آنها را به غل و زنجیر كشیده است كه گویی هرگز نمیتوانند پایشان را از این دایره تنگ بیرون گذارند.اگر جریان امروز روشنفكری ما بهرغم اینكه دهها تریبون دارد – از كتاب و سخنرانی گرفته تا مطبوعات و انواع شكبههای اجتماعی – مجازی و … اما تاثیرگذاری چندانی ندارد، دلیل آن را نباید در بسته بودن فضای جامعه و سختگیریهای سیاسی دانست كه اینها آدرس غلط دادن است، بلكه این بیرمقی را باید در بیحرفی آنها جست.
💢البته این چهرههای روشنفكری ما به هیچوجه بازار مخاطبانشان كمرمق و بیرونق نیست و تعداد «ممبر» كانالهای منتسب به ایشان گوش فلك را كر و چشم حسود را كور میكند. آنها چیزهایی میگویند كه مخاطبانشان میپسندند و شنیدنش را خوش میدارند و نوعی آسودگی را برایشان فراهم میكنند كه از رنج تامل و تفكر معاف شوند. حرفهای دهان پركن یاد میگیرند و خود را سالك طریق «عقلانیت و معنویت» مییابند و از خوان «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت» متنعم میشوند. اما آنچه یافت نمیشود همان «روشننگری» است كه بازارش در این روزگار بس كساد است؛ نه گویندگان انگیزه گفتنش و نه شنوندگان حوصله شنیدنش را دارند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#درسگفتار | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد ب
📸#گزارش_تصویری
✴️ درسگفتار «روشنفکری در زمانه ما» توسط استاد محترم روحالله اسلامی در رسانه فکرت برگزار شد. این جلسه تقریبا 3 ساعته به لایه مهم "نسبت روشنفکری و دین"، "روشنفکری و علم"، "اقتصاد سیاسی و نسبت آن با روشنفکری" و همچنین به بحث از "وجدان جمعی جامعه و روشنفکری" پرداخته است. این بحث مفید اما فشرده را از دست ندهید!
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 جامعه سیاستزده
سیدجواد نقوی
💢“آلن تورن، یه متفکر سرشناس، سال ۲۰۰۶ یه کتاب نوشت که توی اون از نظم جدید جهانی میگه. نظمی که توی اون ارزشهای لذتجویانه جایگزین ارزشهای آرمانی شده!
🤔 آیا ما در جهانی زندگی میکنیم که دیگه هیچ چیز جدی گرفته نمیشه؟
🤔 آیا لذت و سرگرمی واقعاً میتونن جایگزین ارزشهای انسانی بشن؟!
🔥 نظر شما چیه؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#متن_خوانی
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم میکند:
📖 حلقه متن خوانی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖
🔶 کتاب اول |
رمزگشایی از حکمتها
متنخوانی جمعی کتاب اخلاق ناصری
📅 روزهای شنبه و دوشنبه
⏰ ساعت ۱۲:۳۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📚 ||مدرسـه علـوم انسـانی فکـرت||
📮 @fekrat_sch
🖇 «#هنر_تکنولوژیک که با بسط تکنولوژی بسط مییابد، پایان هنر اصیل غربی است. هنری که در صورت اصیل خود چیزی جز حدیث نفس و سیر در چاله هرز نفس اماره نیست.اما به هر حال هنر در صورت اصیل خویش ابداعی، حضوری و قلبی است و نه قلابی. در هنر اصیل تدبیر شیطانی مداخله نمیکند هرچه هست حضور و بیواسطگی است...
با پیدایش گرافیک، عکاسی و سرانجام #سینما و گسترش و توسعه آن، هنر و هنرمندی هرچه بیشتر در خدمت سیطره و استیلای بر عالم قرار میگیرد. هنری که ذات آن عین ماکیاولیسم است. بنا به قول یکی از اولین سینماگران، آدمی با دوربین فیلمبرداری با سرعتی روز افزون به تسخیر عالم میپردازد. سینما ماهیتاً نمیتواند چیزی جز وسیله سیطره بیشتر فرهنگ جدید و ارزشهای موجود باشد.
هرچه هنر و #تکنیک امکان توسعه قدرت انسانی را بیشتر کند، امکان غلبه آن بیشتر است. هنر و تکنیکی مطلوبتر خواهد بود که انسان بیشتر محو و مات در آن شود و تفکر او را از توجه به حقیقت بیشتر منحرف سازد. حیرتی که در سینما برای بیننده فیلم حاصل میشود نه تحیر ناشی از هیبت و جلال آسمانی بلکه تحیریست که از محو شدن در کثرات وهمی زمینی به ظهور میآید و آن همان حیرت مذموم است...»
📚 محمد مددپور؛
سینما هنر تکنولوژیک
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روز_سینما
🔰 هنر هفتمِ وطنی و اندیشه انقلابی
یادداشتی به بهانه روز ملی سینما؛
✍🏻 سیدمحمدمهدی موسوی؛
تحریریه فکرت
📍«مباحث و مسائل انقلابی باید به درستی در جامعه تبیین و تفهیم شوند و از سوی دیگر اولویتها در اینباره مشخص شوند تا بدانیم رسالت #سینمای_ایران در پرداختن به آنها چه میتواند باشد و اگر نیاز به رصد و مطالبهگری در این زمینه است با چه سازوکاری میبایست به سمت تحقق آن برویم؟ اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گرفت راحتتر میتوان درباره نسبت هنرمند و سینماگر ایرانی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صحبت کرد و فراتر از مباحث کلیشهای و همایشهای بی نتیجه، خروجی لازم را دریافت کرد...»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸#گزارش_تصویری ✴️ برنامه شات این ماه به مناسبت روز سینما در خدمت دکتر امیررضا مافی، پژوهشگر فلسفه
28.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #شات
🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بیاثر!
امیررضا مافی
📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر طیف فکری، همدیگر را نمیفهمند و هر طرف به جای "حرف زدن" به دنبال "اثبات حقانیت" خودشان هستند!
🎬 سینمای ما امروز قربانی این بازی بیپایان شده!
🎬 سینمای ما دیگر فقط "ویترین" شده نه "آیینه" واقعیت!
🎬 فیلمهای جشنواره فجر شده نمایشگاه "تکرار" و "تهی از معنا"!
به جای گفتگو به دنبال غلبه کردن هستیم! این جوری فقط "شکاف" عمیقتر میشه و "آینده" نامعلومتر! وقتشه که از "دوقطبی" خارج بشیم و "حرف جدید" بزنیم، اکنون زمان این است که "تفکر" را به "تکرار" ترجیح بدهیم!
🔥 نظر شما چیه؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#نقد_نوشت ▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار میکند: 🔶 رمان در دو جهان بازخوانی کتاب انسان در
📸#گزارش_تصویری
✴️ در هفته جاری قسمتی دیگر از برنامه نقدنوشت با عنوان «رمان در دوجهان» بازخوانی کتاب انسان در رمان، با حضور استاد محمد قائمخانی نویسنده کتاب و جمعی از فرهیختگان علاقهمند برگزار شد. این نشست که به بهانه زادروز تولستوی صورت گرفت، به مسئله رمان و فلسفه پرداخت و همچنین نگاهی نیز به ظرفیتهای ارتباطی ایران و روسیه در رمان اشاره کرد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #شات ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند: 🔶 فلسفه در قاب سینما؛
#گزارش| #شات
🖇 امر ملی در سینمای ما وجود ندارد
🖌 امیررضا مافی، منتقد سینما در گفتوگو با رسانه فکرت
🔺 «سینما از جنس واقعیت است؛ اما واقعیتی که میتواند ما را به سمت حقیقت رهنمون کند. زمانی به حقیقت رهنمون میکند که برای شما مسئله ایجاد نماید. چه بسا شعر هم همین را برای شما انجام میدهد. ادبیات و از جمله داستان نیز همین کار را میکند و هرگونه ابراز و اظهار انسانی که منشأ تفکر است و میتواند ما را به سمت حقیقت نائل کند. من بارها گفتم که منبر هم میتواند حجاب باشد، اگر رهنمون به حقیقت نکند. حقیقت یکی است و واقعیت متکثر است.»
🔻 «روشنفکرهای ما مثل هابرماس که قله تفکر است، اینها دچار همین حجابی هستند که مراتب اندیشه برای آنها ایجاد کرده است. همین اتفاق برای روشنفکران ما رخ داده است. اینها قرار بود که به دلیل روشنایی ذهنشان، فانوسی در دست داشته باشند و پیشاپیش جامعه حرکت کنند و نور را بر مسیر بتابانند و جامعه در پی آنها حرکت کند، اما روشنفکران امروز ما که در دعوای حیدری و نعمتی گرفتار هستند و در حجاب سیاست زدگی محض خودشان گرفتار هستند، و البته می گویم سیاست زدگی و نمیگویم امر سیاسی که امر سیاسی امر محترمی است. اما اینها سیاست زده شدهاند.»
مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «آنها که از جنگ و خشونت خسته شدهاند تو را برای استقرار آرامش و صلح در جهان میطلبند. و من نیز که طالب صلح و آرامشم آمینم را بدرقه راهشان میکنم. آنها که از شرک و تباهی و فساد و گمراهی خلایق رنج میبرند و آرزوی سعادت و نیکبختی همه مردم جهان را در دل میپرورند، تو را برای دستگیری و هدایت دیگران میخواهند و کیست که در آرزوی گلستان شدن جهان با دستهای تو نیست؟! آنها که از ستم ظالمان به ستوه آمدهاند، استقرار عدالت و رهایی از چنگال ستمگران را در ظهور تو جستجو میکنند. آنها که دل به دنیای دون ندادند، اما عاقبت کار این جهان را به خیر میبینند و چشم انتظار تجلی جلوهای از بهشت در زمینند برای استقرار حکومتت لحظه میشمرند و به هر دم و نفس و آهشان دعای ظهورت را ضمیمه میکنند.
اما من تو را بیش از همه برای خودم میخواهم. اگر هم خودخواهیاست به کرمت ببخش. اما من تو را برای دل خودم میطلبم، برای اینکه تو را در قاب تنهاییم بنشانم. برای اینکه دل و جانم را نثار چشمهای آسمانیت کنم برای اینکه هیچکس را به اندازه تو شایسته مهرورزیدن نمیبینم...!»
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 💐
📚 سیدمهدی شجاعی؛
چشم انتظاری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته |«سینما و اندیشه»
▪️ مولف : محمدرضا دلیر
▪️ناشر کتاب : هوران
▪️سال نشر: ۱۴۰۳
▪️تعداد صفحات : ۲۷۱ صفحه
🔸"سینما و اندیشه" در واقع به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره میکند که چگونه در میان تولیدات مختلف سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی یافته و به بلوغی رسیده که در صورتها و معناهای خود با محصولات دیگر هنری متفاوت بوده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«سینما و اندیشه» ▪️ مولف : محمد
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸 نویسنده که خود عضو خانه سینما و تئاتر است و پیش از این آثاری چون "جامعه شناسی سینما" و "حقوق تامین اجتماعی" را نوشته در مقدمه این کتاب می نویسد:"هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجانهای آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافتهای باطنی تماشاگر است."
🔹 وی همچنین در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح میکند: "سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمهسازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنریاست که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونهای توانسته آنها را اعتلا نیز ببخشد."
🔸 محوریت کتاب «سینما و اندیشه» سینما است و در مقدمه کتاب نوشتهشده است که سینما زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کردهاست. این هنر نخستین و به نحوی قابل بحث همچنان مهمترین است. سینما دوران محقرانهای را در محوطه شهربازی گذرانده است اما در حال حاضر به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شدهاست.
💢 این کتاب دارای ۵ فصل مجزا است که هر فصل حداقل ۲۰ بخش دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشهای و فلسفی سینما را بررسی شده:
1️⃣ فصل اول این کتاب «کلیات» نام دارد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشیشنه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… بررسی میشود.
2️⃣ فصل دوم «سینما و اندیشه» است که بخشهایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل میشود.
3️⃣ فصل سوم نیز «فلسفه و سینما» است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپها و شخصیتهای آرمانی و… برخی از زیرعنوانهای این فصل به حساب میآید.
4️⃣ فصل چهارم با نام «اسطوره و سینما»، در رابطه با اسطورهها در سینما بحث میکند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطورههایی نظیر گرگ انسان، خونآشام، غولپیکر، پریدریایی و… نام میبرد.
5️⃣ فصل پنجم «فلسفه سینما در ایران و جهان» نام دارد و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپیبرداری، فلسفه سینما در جهان و… را بررسی میکند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#کلیپ | #شات 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بیاثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #شات
🎞 سینمای ما وضعیت آبگوشتی دارد!
امیررضا مافی
📍سینمای ایرانی، سینمای ملی نیست! سینمای ملی یعنی سینمایی که ملیت ما را تقویت کند، نداریم چون قطبیده شدهایم. چون در دو سرطیف، ملت بودن برای ما مهم نیست! هر کدام ساز خودشان را میزنند و در نتیجه، سینما بدون معنا و پیام شده است.
🔥 نظر شما چیست؟! با ما در میان بگذارید.
➕ قسمت اول گفتوگو برنامه شات را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعهخواه #نئولی
📌 «شریعتی یا طباطبایی؟»
تأملی درباب طرح جلد مجله تجارت فردا و گفتگوی قوچانی و غنینژاد
✍🏻 میلاد دخانچی
🔸پاسخ قوچانی-غنینژاد به این پرسش، دومی است. ولی آیا این یک دوراهی کاذب نیست؟ آیا شریعتی نمیتواند به مثابه یک متکلم، مورخ و البته نظریهپرداز/مفهومساز امکانهایی رهاییبخش در اختیار ما قرار دهد و در عین حال طباطبایی امکان نقد اندیشه را برایمان ممکن کند؟
🔹بر اساس آنچه قوچانی-غنینژاد در مصاحبه خود با تجارت فردا عنوان میکنند ما در انقیاد این دوگانه به سر میبریم؛ از اولی تنها یک جامعه بسته سوسیالیستی چریکی پدیدار میشود و از دومی یک دولت بازار آزادی سلطنتی! لذا باید دومی را انتخاب کنیم و انتخاب دومی یعنی طباطبایی، جز با رد شریعتی به کار نمیآید!
🔸 این اما یک مغالطه است و معلوم نیست اساسا چرا باید برای دفاع از آزادسازی قیمتها و بازار آزاد از مدخل نقد شریعتی، آن هم نقدی بیربط بهره جست؟! در واقع آنچه اینجا محل پرسش است نه محتوای نقد قوچانی-غنینژاد بلکه استراتژی برهانی این دو برای رسیدن به منظور مورد نظر است که سادهاش میشود این: میخواهید از بازار آزاد و آزادسازی قیمتها دفاع کنید؟ باشد. چرا پای شریعتی را وسط میکشید؟
🔹 از اینها که بگذریم قوچانی-غنینژاد یک لحظه جالب خلق میکنند و آن اینکه تلاش میکنند بین سنت نبوی و قیمتگذاری غیر دستوری پیوند برقرار کنند! عجب! ما به مثابه پسااسلامگرایان، یعنی منتقدان و در عین حال ادامهدهندگان سنت اسلامیسم، خودمان را کشتیم که بگوییم اینگونه خوانشهای سطحی از متن اشتباه بزرگ اسلامگرایان بود. حالا اینجا همین اشتباه توسط قوچانی-غنینژاد در حال تکرار شدن است! اگر اسلامگرایان به زعم قوچانی میخواستند از پیامبر و علی(ع) دولت سوسیالیستی بیرون بکشند، قوچانی-غنینژاد میخواهند از سنت پیامبر آزادسازی قیمتها را احصا کنند!
💢 نقد غنینژاد-قوچانی فراتر از روش نمیرود. منطقی نیز هست. قوچانی ژورنالیست است و غنینژاد اقتصاددان، انتظار نسخهپیچی دقیق تاریخ اندیشه، انتظار دقیقی نیست! و این همان است که طباطبایی در پی آن بود: توضیح زوال اندیشه! آری برای جستجوی لحظات انحطاط دنبال زیر بغل مار و افول اندیشه بعد از ابن خلدون و حکمت ناصری نباشیم! در مصداق انحطاط و زوال اندیشه همان بس که منویات ایدئولوژیک خود را به متن نسبت دهیم، متن را درست نخوانیم و برای کوچکسازی دولت از نقد بیربط به شریعتی خرج کنیم.
➕ مطالعه کامل در «وبسایت فکرت»
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعهخواه #نئولی
🔖#کوتاه_نوشت
✔️ اقتصاددانان میگویند ناترازی امروز اقتصاد ایران در آرمانگرایی دیروز #روشنفکران_انقلابی ریشه دارد.» زیباتر از این نمیشد نشان داد که چگونه کلمه #ناترازی که امروز عین نقل و نبات در زبان حاکمان و کارشناسان حکومتی استفاده میشود، یک مفهوم جهتدار، ایدئولوژیک و ضدانقلابی است. ناترازی اقتصاد تقصیر دکتر #شریعتی هست و گرنه طراحان همواره برنامههای توسعه پس از انقلاب کاملا بی تقصیر هستند!
🖋 مجتبی نامخواه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «روشنفکران ما در سطح #ژورنالیسم باقی ماندهاند و ژورنالیسم از مجاری اصلی فعالیت آنان است. بخش اعظمی از نیرو و توان آنان در فعالیت روزمره صرف میشود. کار اصلی روشنفکر، حرفهای خالهزنک و وراجیهای رایج نیست. #روشنفکر ما وارونه است و با سرش حرکت میکند. او خواهان است در ذهن منفرد خویش اندیشه و ایدهای را تولید کند، و پس از انتقال آن به حیات مشترک بینالاذهانی در جامعه، ایده و اندیشه خود را وارد روابط اجتماعی کرده، به آنها تحقق عینی ببخشد. در حالی که در دوران جدید چنین چیزی امکانپذیر نیست. یعنی در دوره کنونی برخلاف تصور روشنفکران ما، این ماهیت #تکنولوژی و ساختار عینی آن هستند که از بیرون، خود را به درون فرد تحمیل میکنند و سپس به عنوان یک مفهوم، یک اندیشه یا یک ایده به فهم مشترک جامعه بدیل میشوند. روشنفکر ما این ساختارمندی و نهادمندی بشر جدید را به نحوی بنیادین درک نکرده است. روشنفکر ما به ساختارها و پیچیدگیهای آنها توجه ندارد و نمیتواند با فعالیتهای سیاسی صرف آنها را تغییر دهد...»
📚 محمد رضایی؛
نقدی بر جریان روشنفکری ایران
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران
بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز
✍🏻 مقصود فراستخواه؛
جامعهشناس
📍#مقصود_فراستخواه در گفتگویی سابقا به تحلیل وضعیت روشنفکری و سلبریتی شدن پرداخته است. او با بررسی تحولات مهم در کلانروندها، تغییرات فرهنگی واجتماعی، تحول در سپهر معرفتی و نیز تحولات گفتمانی و پارادایمی برخی از اسباب تغییر وضعیت موجود را ارائه میدهد. در نتیجه معتقد است جامعه ما با بحران مرجعیت روشنفکری مواجه شده است و هنرمندان و ورزشکاران جای روشنفکران را گرفتهاند.
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز
بخشی از گفتار او را میخوانید:
🔸یک نوع از #خودبیگانگی در دنیای امروز وجود دارد، زمانی فوئر باخ میگفت خودبیگانگی انسان سبب میشود کمالات وارزشهایی را که باید در خودش جستوجو کند، در آسمان ترسیم میکند و آن را میپرستد. آلان به جای آسمان بزرگ کائناتی که کمالات خودمان را در آنجا ترسیم کنیم و بپرستیم، در آسمانی دنیوی پر از ستارهها ترسیم می کنیم واین #بتپرستی_مدرن ماست، ستارهها مطرح میشود. نگونبخت مردمانی که دچار ازخودبیگانگی عمیقی هستند تمام ارزشهای گمشده خود را در همین ستارهها دنبال می کنند و با اینها خودشان را اثبات میکنند.
🔹 در جامعه امروز به تعبیر هرویو لژه، #نسیان_جمعی وجود دارد، یعنی بشر نسبت به یکسری ارزشها دچار نسیان جمعی شدهایم. انگار به طور جمعی تبانی کردهایم که در مورد ارزشها فکر نکنیم و این نسیان جمعی، این واکنش را دارد که دنبال حافظههای کوچک و خرد هستیم. یک ستاره برایش حافظه ایجاد میکند و با این حافظه زندگی میکند. چون دچار نسیان جمعی است، امر موقت اهمیت پیدا میکند و هنجارهای موقت.
🔸به نظرم نتیجه این شده که آلان به جای اینکه شاهد کنشهای روشنفکرانه و عمیق سیاسی باشید شاهد سلبریزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی در میآورند و ادا واطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان میدهند و در روزنامهها ومحافل وشبکهها دست وپا میزنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند.
💢 قبلاً روشنفکران ماشین جامعه را هل میدادند و آلان جامعه به راه افتاده و روشنفکران عقب ماندهاند و نمیتوانند به آن برسند. در نتیجه روشنفکری به معنای آن روزی به پایان خودش رسیده... خلاصه شما ومن ایماژهایی از #روشنفکری داریم که در حال زوال است و الان دچار حس حسرت و نوستالژی روشنفکری هستیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#متن_خوانی
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم میکند:
📖 حلقه متن خوانی مباحث روایتپژوهی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖
🔶 کتاب اول |
سفر به دنیای روایتها
متنخوانی جمعی کتاب "سواد روایت"
📅 روزهای سهشنبه و پنجشنبه
⏰ ساعت ۱۲:۳۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📚 ||مدرسـه علـوم انسـانی فکـرت||
📮 @fekrat_sch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 ابتذال روشنفکری
استاد محمد سالاری
📍«ما وارد وضعیت بسیار وخیم ابتذال روشنفکری شدهایم. یعنی ما رودربایستی با کسی نداریم و در وضعیت ابتذال کامل هستیم. یعنی از پس از انقلاب به بعد، روشنفکری ما، اندیشه ورزی نکرده است بلکه دنبال همان تعجیلی بوده است که داشته است. یعنی میخواهد هرچه زودتر این اتفاق شگرفی که قرار است انسانها به سعادت برسند را زودتر راه بیاندازد...»
🔥 نظر شما چیه؟
➕ قسمت اول این گفتوگوی جذاب را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر