🔍#رصد_اندیشه| گفتوگوی با سیدجواد میری درباره پروژه فکری سیدجواد طباطبایی
✅ پروژه ایرانشهری مایه تفرقه و تجزیه ایران است
▪️یکی از منتقدان سیدجواد طباطبایی در سالهای گذشته سیدجواد میری، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. وی در گفتوگوی پیشرو معتقد است اگر تصور کنیم که ایده ایرانشهری سازمانیافته و محقق شود و در حوزه سیاست و امر سیاسی شکل پیدا کند، یقینا ایران را دچار چالشهای بسیار خطرناکی میکند. واقع امر این است که ایده ایرانشهری بهنوعی که طباطبایی و دیگران صورتبندی میکنند، خود مایه تفرقه و تجزیه ایران است.
▪️میری بر این باور است که صرفا یکی از مولفههای هویتی ایران -باستانی، دینی و متجدد- را نباید به جامعه متکثر ایران تحمیل کرد که این امر خود مایه تفرقه و تجزیه در کشور خواهد شد. وی میگوید جریانهایی در دهه 90 تلاش میکردند این تفکر را بر وزارت علوم یا وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزشوپرورش حاکم کنند. اگر همین روند در حوزه امر سیاسی و سیاستگذاری ادامه پیدا کند، بسیار خطیر و خطرناک خواهد بود.
🔗 مطالعه گفتوگو در فرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_فیلم | #اختصاصی
✅ مبارزه برای بقا
▪️«شبهنگام میآید». چه چیزی شبهنگام میآید؟! پاسخ ساده است: ترس! اتفاقاتی که شاید در ظاهر ترسناک باشند، ولی در باطن اصلاً ترسناک نیستند و ثابت میکنند: «ترسِ واقعی ما، درونمان است».
▪️فیلمِ «شبهنگام میآید» ما را به دنیایی آخرالزمانی میبرد که بزرگترین دشمنِ آدمها، ترس و تردیدشان است. این فیلمِ ترسناک و روانشناختی، دومین فیلمِ بلندِ کارنامهی تِری اِدوارد شولتس است که در سال ۲۰۱۷، سینمادوستانِ سراسر جهان را به وجد آورد.
📥 تماشای فایل باکیفیت در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از حمید پارسانیا
💢 اختتامیه نخستین کنگرهی جهانی فارابی: #فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
استاد حمید #پارسانیا
استاد غلامرضا #اعوانی
استاد نجف #لکزایی
- جمعه 12 اسفند 1401، بعد از ظهر از ساعت 14 الی 17
وبگاه: www.iscs.ac.ir
مؤسسهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانهی جشنوارهی بینالمللی فارابی
💠 @parsania_net
🔍#رصد_اندیشه| سفر به جهان شعر و قصهها همراه با مکتبهای ادبی
✅ سفری به دوره رئالیستها و معرفی چهار رمان معروف در این مکتب
▪️در این قسمت با یکی دیگر از مکتبهای بزرگ ادبی آشنا میشوید. رئالیسم مکتبی است که نویسندگان بسیاری به آن علاقه نشان داده و آثار فراوانی را نوشتهاند. در اینجا شما ابتدا با این مکتب آشنا شده و بعد به چهار رمان معروف رئالیستی اشارهای خواهیم داشت. رئالیسم چیست؟ حرف حسابشان چه بود؟
▪️وظیفه نویسنده پرداختن به چیزی است که به آن عینیت و واقعیت میگویند، حرف اصلی رئالیستها همین است! رئالیستها به جهان و پدیدهها به دقت نگاه میکردند و آنچه را در محیط پیرامونشان بود روایت میکردند. رئالیسم عصر اوج رمان نویسی و پستی شعر است و آنها معتقد بودند که واقعیتی که در رمانتیسم مطرح میشود سطحی و زودگذر است. این مکتب جنبشی علیه رمانتیسم بود به این صورت که آنها زندگی را پرماجرا و اغراقآمیز نشان میدهند ولی رئالیستها سعی میکردند زندگی را آنطور که واقعاً هست با تمامی زشتیها و زیباییها به تصویر بکشند.
🔗 مطالعه مطلب در روزنامه ایران
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#اطلاع_رسانی | #دوره_آموزشی
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می کند:
💠 اولین دوره آموزشی «آشنایی با مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)»
🎙اساتید دوره: حضرات آیات و حجج اسلام:
▫️محسن اراکی
▫️علی اکبر سیفی مازندرانی
▫️علی اکبر رشاد
▫️سید علی اشکوری
▫️سید محمدمهدی میرباقری
▫️احمد مبلغی
▫️سید منذر حکیم
▫️مصطفی جعفرپیشه فرد
▫️سید صمصام الدین قوامی
▫️محمد محمدی قائینی
▫️ابوالقاسم مقیمی حاجی
▫️خالد غفوری الحسنی
▫️مهدی گرامی پور
🗓 17 اسفند الی 19 اسفند
🕌 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
May 11
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ روایتی از مواجهۀ آوینی با طباطبایی
🖋مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️ در زمستان سال هفتادویک، میزگردی در فصلنامۀ «نامۀ فرهنگ» به سردبیری رضا داوری و با حضور چهرههای فکری از جمله سیّدجواد طباطبایی و سیّدمرتضی آوینی برگزار شد. این میزگرد در شمارۀ نهم از این فصلنامه در میانه یا اواخر بهار سال هفتادودو با عنوان «بحران هویّت؛ باطن بحرانهای معاصر» منتشر شد؛ یعنی در زمانی که سیّدمرتضی آوینی به شهادت رسیده بود.
▪️در این گفتگو، آوینی بسیار کم سخن گفته است و بیشتر در نقش فعّالکنندۀ گفتگو و پرسشگر ظاهر شده است، امّا واقعیّت آن است که خود او در این باره، صاحبنظر و تفکّر بوده و دست تقدیر، اینچنین او را به حاشیه برده بود که به چشم یک نظریهپرداز و اندیشمند به او نگاه نشود.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻دکتر مجتبی عبدخدایی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خردورزی:
🔹نظریات غربی روابط بینالملل اسیر مادیگرایی افراطی هستند و از تبیین علل مهمترین وقایع جهانی نظیر جنگ سرد و فروپاشی شوروی عاجز ماندند.
🔹نظریه اسلامی روابط بینالملل باتوجه به نقش دین در عرصه جهانی، خلأهای معرفتی نظریات غربی را نخواهد داشت.
🔹تدوین نظریه اسلامی روابط بینالملل باعث میشود دستگاه دیپلماسی کشور در ادوار مختلف، در یک مسیر از پیشطراحی شده حرکت کند.
🔹مشروح این گفتگو در شماره دوم خردورزی منتشر خواهد شد.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔍#رصد_اندیشه| #گنگره
✅ عدم آشنایی مردم با اندیشه فارابی خسرانی بزرگ است
▪️به گزارش خبرنگار ایکنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی در سخنانی درباره فارابی گفت: فارابی فلسفه یونان را مطالعه کرده بود چراکه این فلسفه از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر کسی افلاطون و ارسطو را نفهمد اصلا فیلسوف نیست اما نه فارابی و نه ابن سینا، در فلسفه افلاطون و ارسطو متوقف نشدند بلکه از این مرحله فرا رفتند و حرفهایی زدند که در مکتب افلاطون و ارسطو پیدا نمیشود.
▪️استاد پیشکسوت فلسفه درباره رابطه فارابی با حکمت مغانی گفت: حکمت مغانی همان حکمت ایران باستان است. خودِ افلاطون را برخی مورخان گفتهاند که مدتی به ایران آمده و تحت تأثیر حکمت مغانی بوده است لذا آثاری از این حکمت در فارابی و ابن سینا هم وجد دارد. فارابی مرد بزرگی است اما یکی از خسرانها برای مردم ایران این است که فارابی را به میزان کافی نشناختهاند و لازم است به میزان بیشتری وی را بشناسند.
🔗 مطالعه مطلب در ایکنا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
سیاستگذاری هویتی و حکمرانی.mp3
36.31M
🎧#صوت_اندیشه | نشست معرکه (فصل هویت)
«سیاستگذاری هویتی و حکمرانی»
با حضور
👤 سیدجواد میری
👤 علیرضا بلیغ
📌@canoon_org
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
📸 #گزارش_تصویری | #مهدویت
🔘 گفتوگو فکرت با حجت الاسلام کلباسى اشترى محقق و پژوهشگر و مدیریت مرکز تخصصی مهدویت:
▪️اصل مهدویت، مبتنی بر آیات متعددی از قرآن است که دلالت بر پیروزی و فلاح و غلبه سپاه خدا دارند. این آیات علاوه بر آنکه بر استقرار دین خدا در سراسر زمین و آینده درخشان عالم دلالت دارند، برحسب معتبرترین مدارک و تفاسیر و احادیث، به تحول بیسابقه و بینظیر و انقلابی که به رهبری و قیام حضرت مهدی انجام خواهد گرفت، تفسیر شده است.
▪️تمام ادیان آسمانی به پیروان خود، عصر درخشان و سعادت عمومی، آینده مشعشع و صلح جهانی و دوران پرخیر و برکت را نوید دادهاند که در آن، نگرانیها، دلهرهها و هراسها مرتفع شود و به یمن ظهور شخصی بزرگ و مردی خدایی - که به تأییدات الهی مؤید است - در روی زمین منطقه و شهر و دهستان و دهی باقی نماند؛ مگر آنکه در آن بانگ دلنواز توحید بلند شود و روشنایی یکتاپرستی، تاریکی شرک را زایل سازد و علم و عدل و راستی و امانت، چهره جهانآرای خود را بنمایانند و همه جا را منور سازند. این موعود عزیز برحسب استوارترین و صحیحترین مصادر اسلامی، خلیفه دوازدهم حضرت محمد(ص) و دوازدهمین رهبر و امام بعد از آن حضرت است. القاب مشهورش در بین مسلمین، مهدی، قائم، منتظر، صاحبالامر، صاحبالزمان و بقیهالله است. در زبانهای دیگر، مسیحا، گرزاسیه، وشینو، ارتود، مهمید و ... خوانده شده است.
🔘 متن کامل گفتوگو بهزودی در فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔍#رصد_اندیشه| #همایش
✅ فرهنگ نرمافزار تمدن است
▪️ همایش ملی «آموزش تفکرمحور زمینهساز تمدن نوین اسلامی» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
▪️در این همایش سعی میشود میان چند موضوع یعنی مقوله آموزش، تفکر و تمدن ارتباط برقرار کند. این موضوعها از مقولههای مهمی هستند که در همایش آموزش تفکرمحور زمینه ساز تمدن نوین اسلامی به همت گروه فبک شکل گرفته است. در واقع قصد دارد بگوید آموزش میتواند زمینهساز تمدن باشد، سوال این است که آیا آموزش میتواند خدمت تمدن باشد؟ آیا آموزش میتواند باعث قوام و تغییر تمدن شود. گفتگو و تعامل افراد با یکدیگر باعث ایجاد تفکر تمدنساز میشود. به نظر میرسد آموزش از طریق تأثیر بر فرهنگ میتواند تمدنساز شود البته به میانجی فرهنگ احتیاج دارد. در واقع آموزش از طریق تأثیر بر فرهنگ میتواند تمدنساز باشد.
🔗 مطالعه مطلب خبرگزاری مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ موعودگرایی؛ شکلدهنده فهم جدید در برابر مصائب مادی
🖋جواد جعفری، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت
▪️در یک دهه اخیر، وقوع حوادث و مسائلی از قبیل شیوع کرونا، سیل و زلزله، داعش و ... باعث شده تا حدودی این مسائل زمینهساز فهم جدید انسان در مواجهه با حواث و بلایای طبیعی شود.
▪️وقایع و تحولاتِ امروز حاکی از آن است که جامعه بشری به تدریج از توسل قطعی به اسباب عادی و دلخوشکردن به امور ظاهری و دنیوی در حل مشکلات خود نااُمید شده و خود را مهیای آمدن موعود میکند.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت | #مهدویت
✅ جوامع هر چه بیشتر با اندیشه ناب مهدوی آشنا شوند، به پویایی و تکامل و حل مسائل در برابر مشکلات خواهند رسید؛ از این رو در ترویج و تبیین معارف مهدوی از هیچ تلاش و مجاهدتی نباید فروگذاری و کوتاهی کرد.
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ #تیزر
▪️«عدالتِ زخمخورده»
🔹 گفتگو با دکتر مهدی جمشیدی
بهزودی...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
📸 #گزارش_تصویری | #مهدویت
🔘 گفتوگو فکرت با حجت الاسلام دکتر عابدی، عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️انسان به علل درونی و بیرونی نمیتواند انتخاب درستی داشته باشد و در مسیر کمالی گام بردارد؛ زیرا هواهای نفسانی از سویی و وسوسههای شیطانی از سویی دیگر، موجب میشود که در مقام فهم و درک حق و باطل به خطا رود یا آنکه در مقام عمل به خوب و صالح، گمراه شود و کار درست را به درستی انجام ندهد.
▪️عقل انسانی به سبب آنکه از احاطه به همه هستی ناتوان است، نمیتواند حقیقت را چنانکه هست بشناسد و نمیتواند عدالت را نسبت به هر چیزی ادا کند؛ زیرا قرار دادن هرچیزی در جای مناسب و نیز اعطای حق هر صاحب حقی نیازمند احاطه کامل است که انسان و عقل انسانی از آن ناتوان است.
▫️سخن درباره چرایی نیاز بشر به پیامبر، به معنای تبیین فلسفه آفرینش بشر است، زیرا در تشریح مسائلی چون فلسفه هدایت، وحی، بعثت، رسالت، نبوت، امامت و مانند آن، میبایست علل و چرایی آفرینش انسان معلوم شود تا اصول دیگر به طور طبیعی با کمی توضیح روشن شود.
🔘 متن کامل گفتوگو بهزودی در فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
دومین محفل گفتوگومحور فکرت با عنوان:
✅ پرسش و پاسخ
💠 مهمان ویژه:
حجتالاسلام استاد حمید پارسانیا
📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی
⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح
مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
May 11
🔰محفل گفتوگومحور فکرت
با حضور دکتر #حمید_پارسانیا
جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی:
#انقلاب_اسلامی
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#علوم_انسانی_اسلامی
#امتداد_حکمت
#نقش_فقه
و...
در حال برگزاری است
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
May 11
🔍 #گزارش| #همایش
✅ عرفان اهل بیتی؛ نظامساز، تمدنساز، شریعتمحور
▪️حضرت آیت الله جوادی آملی: علوم انسانی، مسأله اقتصاد و تجارت و امثال ذلک جزء علوم فرعی است؛ اما اصلیترین علوم انسانی، انسانشناسی است که مورد غفلت است.
▪️آیت الله رشاد: در باور و نگاه ما از ویژگیهای عرفان اهل بیتی آن است که شریعتمدار بوده و خارج از شریعت نیست؛ از این رو هیچ تعارض و تزاحمی بین شریعت و عرفان اهل بیتی وجود ندارد.
▪️استاد پارسانیا: عقل عنصری است که عقل مفهومی میتواند نسبت به آن نقادانه برخورد کند، ابراز داشت: فقه با اینکه آسیب زیادی در سدههای اولیه دید ولی باز مرجعیت قرآن را بالای سر خودش دارد.
▪️استاد یزدان پناه: در روش شهودی، عارف به جایی میرسد که حقایق قرآن و روایات را از عمق میفهمد، البته اگر اهل طهارت باشد.
🖇متن کامل گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#گزارش
♨️ قدرت فقه و هژمونی علم مدرن
🎙خلاصهای از سخنرانی استاد پارسانیا در محفل امروز فکرت
🔶 پارادایم علم مدرن صرفا در ساختارهای صُلب و مکدونالیزهشده خود است که اجازه فعالیت به هر گفتمان اندیشهای را میدهد؛ این پارادایم، دین، انقلاب و اسلام را به عنوان اُبژهای اجتماعی، مورد تحلیل علمی قرار داده و اجازه نخواهد داد که اینان به مثابه یک سوژه، به تبیین و تحلیل واقعیات بپردازند؛ چرا که آنها را از سنخ اندیشه به حساب نمیآورد.
🔷 این هژمونی جز با معرفی ظرفیتهای اندیشه دینی و انقلابی در جهت تبیین و راهبری جامعه انسانی محقق نخواهد شد که مهمترین بازیگر آن حوزه فقه است. فقه که فارابی آن را در زمره حکمت عملی به حساب میآورد، این قدرت را دارد که حاکمیت اندیشه دینی را در تمام ساحتهای فردی و اجتماعی مستقر سازد.
✅ محفل علمی بسیار خوب و مفیدی بود که پیگیری مفاد آن به دوستداران اندیشه دینی پیشنهاد میشود.
🆔 @didebane_andisheh
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ رسانه، اقتصادِ توجه و هک آخرالزمانی
🖋علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
▪️رسانههای جریانِ اصلی در آخرالزمان، مأموریت دارند که انسانی کوتوله و منظم در فرمت و تراز نظام لیبرالیسم و برای منافع امپریالیسم را شکل و سامان ببخشند و هرگونه یاغیگری و حرکت برخلاف جریان غرب در این ریلگذاری و مهندسی، محکوم است و با برچسب آنرمال بودن و تروریسم و جا مانده از توسعه، جریمه و تحریم میشود.
▪️مأموریت انگارهسازی، با چاشنی آخرالزمانی و در پارادایم لیبرالیستی صورتبندی میشود. بدین معنا که طوفان، سونامی، ویروس، زامبی و آنتاگونیست(ضدقهرمان) و سایر پاندمیها، عموما با مبدأ و منشأ شرقی و دینی و جهان سومی به تعبیر غربیها رخ میدهد و قهرمانِ ماجرا، یک انسان و کاراکتر غربی و آنگلوساکسون، تعریف میشود.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net