فکرت
#فایل_تصویری 🎞 هنوز به حجیت علم تن ندادهایم! 🔻پ.ن: حسین سیمایی صراف در مراسم تکریم و معارفه وزا
📌 علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست!
✍🏻 آیت الله اعرافی،
در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه
🔸علم در حوزه علمیه، #شبه_علم نیست، گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، #علم را با نگاه پوزیتویستی، حسگرایی و تجربهگرایی تفسیر میکنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کردهاند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد، البته حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمیدانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی هستند.
🔹 علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری نیز علم هستند. همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمی جامع و بنیان علوم دیگر است، فقه امروز حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که میتواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفتهای علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده همگی علم و دانش است.
💢 تمام آن نازک اندیشیها و نظریهپردازیهایی که در فلسفههای الهی تجلی پیدا کرده، علم است و پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد، هویت حوزه هویت علم، دانش و #معرفت است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزههای علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شدهاند و وارد دنیایی میشوند که از مشعل کتاب و #سنت و معارف الهی فروزان میشوند و بهره میبرند.
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟
روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون
گفتگو با:
👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش دوم
⏰ ۱۵ شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای سالاری 2.mp3
21.32M
🔶 سخنرانی | تداوم یا تغییر مسیر؟
روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون
گفتگو با:
👤دکتر #محمد_سالاری
بخش دوم
وضعیت وخیم روشنفکری 00:51
عدم نقد درست به روشنفکری 03:00
نقد به روشنفکری بعداز انقلاب 04:42
متلاشی دستگاهی که هزاران سال با آن زندگی کردیم 10:57
مهندسی معکوس 12:36
به رسمیت شناختن روشنفکران 14:51
روشنفکر باید تولید اندیشه کند 21:44
تبیین ماهیت دولت و ملت 22:23
دانشگاه حلقه معیوب برای روشنفکری 24:30
ما پیرامون انقلاب و مشروطه کار فلسفی نکردهایم! 32:10
روشنفکر باید بفهمد که دولت درون ماست 38:08
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔴 «#عشق، در لحظه پدید میآید دوست داشتن، در امتداد زمان ؛این اساسیترین تفاوت میان عشق و دوست داشتن است. عشق معیارها را در هم میریزد، دوست داشتن بر پایه معیارها بنا میشود. عشق، ناگهان و ناخواسته شعله میکشد؛ دوست داشتن، از شناختن و خواستن سرچشمه میگیرد
🔵 عشق قانون نمیشناسد، دوست داشتن اوج احترام به مجموعهای از قوانین عاطفی است. عشق، فوران میکند، مثل آتشفشان و شره میکند چون آبشاری عظیم؛ دوست داشتن، جاری میشود چون رودخانهای بر بستری با شیب نرم. عشق ویران کردن خویشتن است، دوست داشتن ساختنی عظیم.. عشق سحر است و دوست داشتن باطلالسحر! عشق و دوستداشتن از پی هم میآیند اما هرگز در یک خانه منزل نمیکنند.
🔴 میان عشق و دوست داشتن هیچ نقطه مشترکی نیست! از دوست داشتن به عشق میتوان رسید و از عشق به دوست داشتن اما به هر حال این حرکت از خود به خود نیست، از نوعی به نوعی است از خمیرهای به خمیرهای... فاصلهای است ابدی میان عشق و دوست داشتن که برای پیمودن این فاصله یا باید پرید یا باید فروچکید...»
✍🏻 #نادر_ابراهیمی؛
📚آتش بدون دود
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توییتر
#گزارش
📌گرفتار چرخه معیوب در نسبت روشنفکری و حاکمیت شدهایم؛
👤محمد سالاری،
پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتوگو با فکرت
🔺دستگاهی که با آن هزاران سال زندگی کردهایم متلاشی نمودهایم؛آلاحمد هم به این اشاره میکند اما نتیجهای که میگیرد این است که ما دیگر نمیتوانیم از ماشین فرار نماییم یعنی ما نمیتوانیم به عقب برگردیم ماشین را هم همین طور نمیتوانیم بسازیم. پس چه باید کرد؟ باید مهندسی معکوس نماییم. یعنی بهجای اینکه مثلاً التماس نماییم که یک ریسندگی و بافندگی آوردهایم و مهندسیاش باید از خارج بیاید و این را مایه بدهد و راه بیاندازد. ما باید خودمان این ماشین ریسندگی را راه بیندازیم و بعد هم خودمان ادارهاش نماییم یعنی مهندسی معکوس
🔻ساختار جامعه به ویژه از منظر حاکمیت قوی است، به همین جهت است که بعد از شهادت رئیسی، زندگی سر جایش بود. چون همه دولتاند؛این را روشنفکر باید بفهمد و تا حدود زیادی هم در مسیرش هست که بفهمد اندیشمندان که خیلی زودتر فهمیدند. یعنی کسانی که در واقع قسمت پژوهشگری حوزههای علوماجتماعی، خیلی زودتر فهمیدند، منتها صدای اینها به جایی نمیرسد. به این دلیل که فضای روشنفکری، فضای آن کتابفروشی است که دارد میگوید که در اشک غرقم کن سلبریتی آنجا درست میکند.
برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعهخواه #نئولی
♨️ آیتالله محققداماد در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که با من و تئوریهای من مخالف باشند اما حاضرم گفتوگو کنم. تجربه ۴۵ ساله نشان داد تفکرات چپ، اقتصاد ایران را ویران کرد و از مغول بیشتر ضربه زد.» او گفت: «من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی، دو مقوله متفاوت هستند. حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد»
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ آیتالله محققداماد در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که ب
👆👆👆
✏️#پینوشت
🔸اینکه محقق داماد از نفی اقتصاد اسلامی سخن بگوید که چیز تازهای نیست، همچنین اینکه جریان #نئولیبرالیسم از #تجارت_فردا تا #سیاست_نامه و حالا هم #سازندگی تمام مشکلات کشور را به رخنه و نفوذ جریان #چپ احاله میدهد هم تعجببرانگیز نیست! اما مسئله زمانی شگفتآور میشود کسانی که دم از #ایرانشهری میزنند و در سودای آزادی سخن میگویند تلاش دارند ایده #بازگشت_به_خویشتن و تمرکز به #بومیگرایی امثال #جلال و #شریعتی را به بهانههای واهی نفی کنند و ساختار بازار آزاد را به نظم اجتماعی حقنه کنند؟! آیا اینها از این همه تناقض متعجب نمیشوند؟ آیا از این ژورنالیسم زرد خسته نمیگردند؟
🔹دوستان و عزیزان همراه میدانند که بازخوانی و توجه به ایده امثال جلال و شریعتی به دلیل چپگرایی ما نبوده و نیست؛ همانگونه که برچسب چپ به جلال و شریعتی هم وصله ناجور است؛ اما آنگونه که #قوچانی ها تقریر میکنند هر آنچه مانع طرح نئولیبرالیسم است باید به اسم نفی چپ مورد هجمه قرار بگیرد. ما همانقدر که از #نئولیبرالیسم بیزاریم از #نئومارکسیسم هم تبری میجوییم. ما معتقدیم به عکس باید از ظرفیتها و ایدههای پیشران امروز بهره جست. از تعمق در متون و اندیشهها راه جدیدی را برای پیشبرد آرمانها برگزید. برای ساخت ایران آینده باید از ایدههایی که پیشران ماست الهام جست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 دانشگاه حلقه معیوب روشنفکری
استاد محمد سالاری
📍چگونه دانشگاه در چرخه معیوب روشنفکری مسئلهساز است؟!
آیا مشکل از امتناع اندیشه است؟
روش تولید تئوری چیست؛ آیا مشکلناتوانی در عدم ساخت نظریه است؟
🔥 نظر شما چیست؟
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📮رسانه فکرت تقدیم میکند:
📽مستند «مدرسه در جهان بیرویا»
روایتی از گمشده نظام آموزش و پرورش در عصر کنونی
با حضور:
🔸دکتر مجید حسینی
🔸دکتر مرتضی نظری
🔸دکتر کاوه فرهادی
🔸دکتر محمدرضا هدایتی
📅 تاریخ انتشار: اول مهرماه ۱۴۰۳ مقارن با افتتاحیه صفحه یوتیوب فکرت
💯با تماشای "مدرسه در جهان بیرویا" در جریان این نقد شجاعانه قرار بگیرید و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید!
[لینک کانال یوتیوب]
May 11
🔺امروز، روز شعر و ادب فارسی است، روزی کهبه یادمان میآورد شکوه و غنای زبانی که قرنها با شعر و نغمههای دلنشینش دلها را به وجد آورده است.
🔻در این روز، از شهریار بزرگ یاد میکنیم؛ شاعری که با آثارش جلوهای نو به ادبیات فارسی بخشید و عشق، عرفان و ایراندوستی را در شعرهایش جاودانه کرد. شعر فارسی، آینهای است که تاریخ، فرهنگ و روح ایرانی را در خود بازتاب میدهد. روزی است برای پاسداشت زبان و ادبیاتی که در آن، واژهها چون گوهرهایی بیبدیل میدرخشند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#مصاحبه
🔰شهریار وفاق میان سنت و تجدد
✍🏻دکتر اسماعیل امینی؛
استاد دانشگاه و شاعر
📍 «عدهای شعر نو را تمسخر میکردند و عدهای هم از میراث شعر کهن انتقاد میکردند و میگفتند دوره شعر عاشقانه و تغزلی گذشته. بزرگانی مانند استاد شهریار و کسانی مانند هوشنگ ابتهاج، نیستانی و... که بعدها آمدند، با غزلهای قدرتمند خود نشان دادند آن حرفها چندان اعتبار نداشته. ما الان گنجینه عظیمی از غزل معاصر را داریم از شاعران و نسلهای مختلف که هم زبانشان بهروز است و هم تغزلی است و هم گونه دیگری از غزل با رویکرد اجتماعی را داریم.»
ادامه این گفتگو را میتوانید در «وبسایت فکرت» مطالعه فرمایید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📌 علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست! ✍🏻 آیت الله اعرافی، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمی
📌 آزادی آکادمیک؛ راه رهایی نهاد آموزش عالی از اسارت شبهعلم
✍🏻 رضا ماحوزی؛
🔸 تاریخ جدال امر علمی با شبهعلم تاریخی است به درازای سه هزار سال و ما میتوانیم رد پای آن را در فرهنگهای متعدد ببینیم. در فرهنگ اسلامی هم، یکی از تلاشهای فیلسوفان ما آن بود که نشان دهند برخی خوانشهایی که از قرآن میشود زیادی ظاهری و قشری است و لذا باید برای نشان دادن نادرستی این خوانشها، ضوابطی را همچون ضابطه انسجام این خوانش با سایر گزارههایی که در کتاب مقدس آمده است عرضه کنیم. بنابراین آنها تلاش کردند از طریق معرفی ضوابط متعدد، راه را بر شبهعلم ببندند.
🔹 در علوم انسانی هم روشهای خاص این حوزه را برای تفکیک علم از غیرعلم و شبهعلم داریم؛ روشهایی همچون روش تفسیری، روش آماری، روش تحلیلی و استدلالی و غیره. بسته به اینکه درباره کدام یک از حوزههای علمی حرف میزنیم تفکیک علم از شبهعلم ضوابط خودش را پیدا میکند. این تا حدی کار فلسفه علم و معرفت است اما در کنار فلسفه علم، جامعهشناسی علم را هم داریم.
🔸 اگر جامعهشناسی علم در کنار فلسفه علم قرار گیرد میتوانند این کمک را به ما بکنند تا بفهمیم چگونه نظریههای شبهعلمی بالا میآیند و چگونه در یک فضای بیرقیب و بیدردسر، از قدرت ابزارهای غیرمعرفتی و غیرآکادمیکی که پشت آنها قرار گرفتهاند استفاده میکنند تا برتری خود را به رخ رقبا بکشند.
🔹شبهعلمها متکی به قدرتهای بیرونی هستند و چون آزادی آکادمیک کافی برای ارزیابی دقیق و تند و صریح آنها وجود ندارد، لذا بسیاری از این شبهعلمها در این فضا باقی ماندهاند و به حیات خود ادامه میدهند. بنابراین اگر بخواهیم خودمان را از دام و اسارت شبهعلم آزاد کنیم راهش آزادی آکامیک است.
💢 باید به این سمت برویم که مثل مفاخر خودمان در یک گفتوگوی آزاد با جهان علم و دانشمندان سایر سرزمینها، چه قدیم و چه جدید، شرکت کنیم و در آخر حرفمان را بزنیم و نظریه خودمان را بسازیم.
➕ مطالعه کامل در «وبسایت فکرت»
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📣 شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه رسانهای فکرت برگزار میکند:
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
💎 سرفصلهای دوره:
- حکمرانی اقتصادی
- حکمرانی فرهنگی
- مسائل اجتماعی ایران
- مسائل سیاسی ایران
- مبانی حکمرانی مردمی
🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهی
✅ برای ثبتنام به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇
@mpa_shipaa
📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
⏳مهلت ثبتنام: تا ۶ مهرماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶 فلسفه در قاب سینما
گفتگو با:
👤 استاد امیررضا مافی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش اول
📅 ۱۵شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای مافی1.mp3
16.1M
🔶 سخنرانی | فلسفه در قاب سینما؛
نگاهی به آثار روشنفکری ایران
گفتگو با:
👤دکتر #امیررضا_مافی
بخش اول
جهان فلسفی 06:38
سینمای فلسفی ایران 07:00
بررسی سینمای فرهادی 8:12
لانتیموس فیلمسازی با نگاه فلسفی 11:52
فقدان سینمای فلسفی در ایران 18:30
جهان جدید و مردم 22:00
جهان خیام و مولوی 26:09
فرم در آثار مولوی 30:38
حجاب واقعیت 32:35
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ | آینده ای درکار نیست!
اگر مرگ دادست بیداد چیست
زِداد این همه بانگ فریاد چیست
👤استاد سیدحسین شهرستانی
فردوسی شمارو تا اوجِ ناامیدی میبره اما شمارو عبور میده! او این مفهوم رو به وضوح بیان میکند این جهان ناپایداره و هیچی جز سخن از شما در دنیا باقی نمیمونه!
به مناسبت روز شعر و ادب فارسی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام |تویتر
لازمه روشنفکری در درجه اول #آزاداندیشی است یعنی فکرش از قید و تعصب و ایسموخودبینی و حسابگری رها باشد. برای آنکه روشنفکری بتواند مفهوم درست پیدا کند باید مزاج کشور به اعتدال بازگردد؛اگر بپذیریم که گروه روشنفکران در ترسیم خط فکری کشور موثر است، ما هنوز در انتظاریم که این خط ترسیم شود. البته با توجه به سه وجه: #فرهنگ ملی ایران؛ روی داشتن به معارف جهانی؛ و بالاخره وابستگی مردم.»
👤محمدعلی اسلامی ندوشن؛
📚کتاب روشنفکران و سیاست در ایران، بخش روشنفکران چراغداران قوم؛
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
#نشست_علمی
▫️ رسانه فکرت با همکاری گروه سایبرپژوهشی بنیادین موسسه شناخت برگزار میکند:
🔶 موضوع| تحلیل انتقادی مقاله «در باب علم اجتماعی محاسباتی هترودوکسی»
👤 با حضور:
ارائهدهنده: محمدوحیدسهیلی؛
ناقد: احسان فرزانه؛
📅 پنجشنبه؛ ۲۹ شهریورماه
⏰ ۱۴ الی ۱۶
🏛 پردیسان،خیابانشهیدان تقوی،خیابان آقامحمدی، نبش خیابان ایمان، ساختمانزعفرانیه؛ طبقه اول
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
#گزارش | #روشنفکر_سلبریتی
📌پیروان جریان ایرانشهری با جلال آل احمد مشکل سیاسی دارند
👤علیرضا سمیعی؛
نویسنده و پژوهشگر فلسفه
🔺 این خط که جلال آلاحمد، الهام بخش تفکر ایدئولوژیک و عملکرد ایدئولوژیک است، خط اصلی مخالفان سیاسی با جلال است....اتفاقاً دولت و حکمرانی در ایران ایدئولوژیک نیست. دائماً حکومت ایران درگیر واقعیت است، یعنی گاه به مشکل بر میخورد و گاه انعطاف نشانمیدهد؛ اما با این وجود مبارزه سیاسی در این کشور زنده است.
🔻 نسبت #جلال_آل_احمد با سنت ما یک نسبت زاینده است. یعنی واقعیت امروزی ما را میسازد. از راه سر و کله زدن با واقعیت امروزی ما به سراغ سنتش میرویم و به همین دلیل است که الهام بخش است. نه اینکه سنتش را پشتسر بگذارد یا سنتش را تجلیل کند. نه به نحوه زایندهای سنتش را بارور مینماید. نه میخواهد متحجر باشد و نه میخواهد مسخ بشود در توسعه.
برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
49.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 ما دستگاه بومی خود را متلاشی کردهایم
استاد محمد سالاری
📍چرا ما دیگر روشن فکر تولید نمیکنیم؟
روشنفکر سلبریتیها چه چیزی را به ما انتقال میدهند؟!
متد مدرن آموزش و مقالات isi و... از چه خواستگاهی وارد حوزه علم ما شده است؟
🔥نظر شما چیست؟
➕بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام|تویتر
📌 آیا مهسا امینی فراموش شده است یا اساسا مردم به چیزی به نام "جنبش مهسا" اعتماد نداشتند و ندارند؟
✍🏻 علیرضا زادبر؛
🔸 در درجه اول باید گفت آنچه در سال ۱۴۰۱ رخ بیش از آنکه واقعیت برآمده از بطن نیازهای اساسی جامعه ایران باشد، یک "برساخته رسانه ای" بود. القا بود. بیش از این که حقیقت داشته باشد، سر و صدا داشت! سیطره رسانه بود. اذهان همه تحت سیطره شبکه های اجتماعی به وقایع پس از فوت مهسا آنقدر ضریب و وزن داد که گویی واقعا انقلابی در راه است! نه انقلاب و نه جنبشی در کار نبود. یک توهم سازی بود. برای نسلی که برداشت تاریخی از جامعه ایرانی نداشت و ندارد.
🔹 اما آیا وقایع پاییز ۱۴۰۱ بی اثر هم بود؟ خیر. اثر داشت. چون با سطحی از مطالبات فرهنگی جامعه به ویژه جامعه هدف یعنی زنان گره زده شده بود. نفی مطلق اثرگذاری غلط است، اما بزرگنمایی نیز خطاست. یعنی با آن وقایع خشن، با آن شدت عمل یک عده در کف خیابان و دانشگاه "انقلاب" شکل نمیگرفت.
🔸 اما من نکته مهمتری را مدنظر دارم. بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده است که از دست مخالفان "جمهوری اسلامی" کاری بر نمیآید! اُپوزیسیون جمهوری اسلامی در ذهن جامعه ایرانی فروریخت. بی هویت، بی مبنا، بی برنامه، بی رهبر و بی آینده تر از حد تصور رفتار کردند. بزرگترین خطای آنان بالا بردن حد خشم و خشونت ورزی در اعتراضات بود. بخشی از جامعه نه از حُب نظام سیاسی بلکه در اثر نوع رفتار آنان به این نتیجه رسید که بهتر است به آنان اعتماد نکنند.
💢 در واقع جمهوری اسلامی الان اُپوزیسیونی خارجی و داخلی ندارد. در حکم هیچ هستند، بزرگترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی عملکرد مسولان است.
۱. فرهنگ و تربیت نسل بی هویت
۲. بحران معیشت و عدالت
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶 فلسفه در قاب سینما
گفتگو با:
👤 استاد امیررضا مافی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش دوم
📅 ۱۵شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای مافی2.mp3
20.2M
🔶 سخنرانی | فلسفه در قاب سینما؛
نگاهی به آثار روشنفکری ایران
گفتگو با:
👤دکتر #امیررضا_مافی
بخش دوم
همه ایدههای فلسفه غرب فروپاشیده 01:28
نقد به روشنفکران ایرانی 03:44
ما به چه سطح اندیشهای نیازمندیم؟ 04:30
بررسی سینمای مهرجویی 7:18
با ملاصدرا فلسفه در ایران تمام اما در غرب شروع میشود 12:00
در ایران مدرنیته تزریقی بود 15:05
مهرجویی بعد از انقلاب 26:43
امروز عصر تصویرگری است 32:55
قطبیدگی شدید جامعه محصول فقدان متفکر است 33:50
من ته روشنفکری را دیدهام! 37:41
سینمای ما تهی از معناست 41:09
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔹نكته مهمی كه #آلاحمد با وجود اینکه #غرب_زدگی را بیماری خواند، درك كرد، اين بود كه سياست و صرف اقدامهای سیاسی، برای بیرونشدن از غربزدگی كافی نيست. روشنفكران گرفتاری جامعه را در وابستگي سياسي ميديدند. شما يك بار ديگر غربزدگی را مطالعه كنيد، میبينيد كه #سياست در آن هست، ولی#آلاحمد علاوه بر فساد سياست، فقدان و خلائی را حس میكرد كه موجب پریشانی سیاست میشد. او پريشاني سياست را در سياست نمیدید.
🔸به اعتقاد آل احمد پريشانی سياست در جای ديگری است. كار از اساس سست است. اينكه آیا اين اساس، اخلاقي و ديني است؟فلسفی است؟فرهنگی است؟تاريخی است؟همه قابل بحث است، اما آلاحمد حقيقتاً به اين معنا پیبرده بود. روشنفكران ما معمولاً بیش از حد به سياست مشغول بودند و به اساس سیاست توجه نداشتند. به نظر من مهمترين وجه امتياز آلاحمد با ديگر روشنفكران همين توجّه و آگاهی بود.
👤رضا داوری اردکانی
📚آلاحمد، فرديد و روشنفكران؛ نشریه یادآور، مهر و آبان 1387
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر