1403.07.19 طاهایی.mp3
22.57M
🔶 سیمای انسان مقاوم در دوران معاصر
👤دکتر سیدجواد طاهایی
دوگانه مقاومت - زندگی منتفی است 00:18
تمدننشدن ایران در عهد ویکتوریا 05:50
عظمت بدون هزینه بدست نمیآید 06:35
چرا تاریخ معاصر ما تاریخ ناایرانیت است؟ 08:55
هایدگر تشنه دیدن انقلاب اسلامی بود 10:00
طبقه عجیب متوسط جامعه 10:45
مختصات جامعه درونی ایران 20:00
طبقه متوسط و انقلاب فرانسه 26:50
القای هدف مقاومت به طبقه متوسط 28:00
راه توسعه ایران چیست؟ 36:00
پیوستاری ایده انقلاب اسلامی 50:00
کدام جمهوری اسلامی؟! 01:00:00
چه باید کرد؟ 01:10:44
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 نادولتبودن همیشگی صهیونیسم
✍🏻محسن سلگی
🔸لیبرالدموکراسی غرب بیش از هرکس با اندیشههای کارل پوپر قرابت دارد. مالاچیهایم هاکوهن از زبان پوپر نقلی دارد که میگفت: «صهیونیسم یک اشتباه عظیم و بزرگ بود و تشکیل اسرائیل یک خطای تراژیک و تلخ. در میان تمام کشورهایی که از تمدن اروپایی بهره بردند تنها اسرائیل و آفریقای جنوبیاند که قوانین تبعیض نژادی دارند. این درست است که یهودیان علیه نژادپرستی آلمانیها بودند اما نژادپرستی صهیونیستها به مراتب از نژادپرستی آلمانیها پا را فراتر گذاشته است.» اگر امروز پوپر زنده بود و جنایات رژیمصهیونیستی را که رکورد جنایت تاریخ بشری را شکسته است میدید، شاید از لیبرالدموکراسی هم شرم میکرد؛ دستکم از لیبرال دموکراسی به معنای دولتی آن؛ چراکه ملتهای غربی بارها در برابر صهیونیسم ایستادهاند.
🔹آرنت نیز دگماتیسم را ریشه صهیونیسم و توتالیتاریسم میدانست. او با همگونخواهی، نژادپرستی و ناسیونالیسم حاکم بر یهودیان صهیونیست مخالفت میکرد: «آن دسته از یهودیانی که دیگر به طریقی سنتی به خدا ایمان ندارند اما همچنان خود را بهنحوی از انحاء برگزیده میدانند، فقط این اندیشه را در سر میپرورانند که طبیعتا بهتر یا عاقلتر یا طاغیتر از دیگرانند یا نمک جهانند و این چیزی نیست مگر نسخهای دیگر از خرافههای نژادپرستانه»
🔸آرنت با قوت هرچه تمام احتجاج میکند که مخاطرات ایجاد دولتی بر مبنای اصول حاکمیت یهودی صرفا آتش معضل بیدولتی را شعلهورتر میسازد، معضلی که در پی جنگ جهانی اول و دوم بهنحو فزایندهای وخامت یافته است. آرنت در ابتدای دهه ۵۰ میگفت اسرائیل در نتیجه اشغال استعمارگرایانه و با تبانی ابرقدرتها و بر مبنای شرایط شهروندی ضددموکراتیک تأسیس شده است. اما در دهه ۳۰ دلنگرانی او این بود که یهودیان دارند بهنحو فزایندهای به مردمانی بیدولت بدل میشوند؛ آوارگی فلسطینیها در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ سبب شد آرنت بکوشد شرحی جامعتر از بیدولتی به دست دهد.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 علم دینی و دعوت به تجربه
👤مهدی گلشنی؛
رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
📍غرب به محدودیت علوم تجربی در پاسخگویی به سوالات بنیادین انسان پی برده و به دین پناه آورده است؛ البته علم دینی با تجربه مخالفت نداشته و به بررسی عالم خلقت امر میکند.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔈 #پادکست | #مقاومت_زندگی
🔶 مقاومت مردمی؛
از گفتار تا عمل در بستر اجتماع
گفتگو با:
👤 استاد علیرضا کمیلی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
📅 ۲۱ مهرماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
عصر پرسش - استاد کمیلی.mp3
19.77M
🔸 مقاومت مردمی؛
👤 علیرضا کمیلی
مقاومت چقدر در جامعه ما عمومی شده است؟ 04:00
حوزهها کجای موضوع جنگ هستند؟ 16:30
موانع مردمیشدن مقاومت 23:15
جریانات داخل کشور 25:30
موانع بروکراتیک در مردمیکردن مقاومت 35:45
راهبردهای فضای نخبگانی برای مردمیکردن مقاومت 40:45
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|توییتر
🏴 زیارتنامه حضرت معصومه سلامالله علیها
السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ
السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ
وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ
وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ
وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ
أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ
وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ
وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ
نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ
یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ
فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ
فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ
وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|توییتر
🔰سندروم ناآرامی غرب آسیا
✍🏻دکتر علی صالحیان؛
پژوهشگر روابط بینالملل
📍نزار قبانی شاعر و دیپلمات سوری ویژگیهای جالبی از منطقهمان را در یکی از اشعارش بر میشمرد. «خاوَرمیانه را به تقلید چشمانِ شرقیِ تو ساختهاند: پُر اِلتهاب، اندوهگین، خَسته، زیبا». چه اتفاقی برای این غرب آسیا یا خاوری در میانه دنیا برای غربیها افتاده است؟ چرا اینقدر آشوبناک است؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔸اگر بخواهیم تاریخی به فرآیند شکلگیری این منطقه نگاه کنیم، میتوان نقطه عطفی را پس از فروپاشی عثمانی برای این منطقه در نظر گرفت. پس از جنگ جهانی اول نوعی ترتیبات که شاید بتوان آن را نظمی منطقهای نامید، در غرب آسیا فروریخت. پس از آن، طرف پیروز جنگ یعنی بریتانیا و فرانسه شروع به تقسیم این مناطق بین خود کردند و مرزبندیهای غیرطبیعی در این منطقه توسط قدرتهای خارجی صورت گرفت.
🔹این موجودیتهای جدید، هویت تاریخی نداشتند و گاها هنوز هم ندارند. این منطقه نه خودش به مرحله بلوغ برای ایجاد نظمی منطقهای رسید، نه قدرتهای بزرگ اجازه دادند این روند شکل بگیرد. از همین رو است که با بیماری مزمن یا سندروم ناآرامی در غرب آسیا مواجه بودهایم.
🔸غرب آسیا بعد از فروپاشی عثمانی با دخالتهای مداوم قدرتهای بزرگ تا به امروز نتوانسته به مفاهمهای پایدار درباره این نظم منطقهای بین بازیگران آن برسد، لذا جنگهای متفاوتی را تجربه کرده است. حضور و تاثیر قدرتهای بزرگ نیز به دلایلی از جمله نفت، از پیشبرد روند طبیعی این مناطق برای رسیدن به نقطه تعادل بین قدرتهای متفاوت منطقهای جلوگیری کرده است. شاید مهمترین این دخالت ایجاد موجودیتی مصنوعی و نامتجانس با کشورهای منطقه به نام رژیم صهیونیستی در منطقه است.
🔹قسمتی از اهمیت عملیات طوفانالاقصی برهمزدن این طرح برای نظمی منطقهای است. جمهوری اسلامی ایران نیز اگر میخواهد در نظمی که پس از وقایع شکل خواهد گرفت، سهم بزرگتری از تاثیرگذاری و منافع(از جمله توسعه) داشته باشد، چارهای غیر از کنشگری فعال در مقابل طرح غربی-عبری ندارد. در این وضعیت اساسا دوگانهای بین مقاومت و توسعه مطرح نیست. مقاومت پیشنیاز نظمسازی در منطقه غرب آسیا برای ایران و سایر متحدانش است تا بتواند به توسعه و منفعت بلندمدت برسد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 روشنفکری و ایده دانشگاه مدرن
👤روحالله اسلامی؛
نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه
📍روشنفکران ایرانی برساختی تحت عنوان دانشگاه را از غرب وارد کردند که ارتباطش با علوم سنتی ما قطع بود و طبقهبندی مشخصی از علم را تبعیت نمیکرد.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#نشست | #پرونده_ویژه
✅ در سالگرد عملیات طوفانالاقصی، رسانه فکرت برگزار میکند:
💥 مقاومت برای زندگی
🖇ایدهای که جهان را تغییر میدهد...
👤 با حضور:
✔️کورش علیانی
✔️امیر خراسانی
✔️رقیهسادات موسوی
✔️توفیق حسینزاده
⏰ سهشنبه ۲۴ مهرماه، ساعت ۱۶
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.(ظرفیت محدود است)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
khanesh 1403.6.25.mp3
14.7M
🔶در خدمت و خیانت روشنفکری
👤رسول لطفی
👤محمدرضا نصیری
چرا جلال هنوز زنده است 01:20
روشنفکران امروز مصرفکننده شدند 04:55
کتاب حاضر به عنوان مانیفست جلال 05:34
چرا جلال خود را روشنفکر نمیداند؟ 06:30
راهکار برونرفت از دیدگاه جلال 10:17
روشنفکر چیست و کیست؟ 11:28
روشنفکری ایرانی یا بومی؟ 16:30
روشنفکر خودی یا بیگانه است؟ 17:54
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌با حضور استاد: دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#این_هفته، #چهارشنبه ۲۵ مهر ماه
_ پخش فیلم ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۱۵
_ شروع جلسه و نقد و تحلیل ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
📌 این هفته به بهانه فیلم:
Black Gold
✍ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز چهارشنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
فکرت
#نشست | #پرونده_ویژه ✅ در سالگرد عملیات طوفانالاقصی، رسانه فکرت برگزار میکند: 💥 مقاومت برای زندگ
#یادآوری
💥 مقاومت برای زندگی
🖇ایدهای که جهان را تغییر میدهد...
👤 با حضور:
✔️کورش علیانی
✔️امیر خراسانی
✔️رقیهسادات موسوی
✔️توفیق حسینزاده
⏰ سهشنبه ۲۴ مهرماه، ساعت ۱۶
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.(ظرفیت محدود است)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
78.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از فکرت
🎉🎊 سوالات مسابقه مستند «وجدانهای بیدار»
1️⃣ رویداد هفتم اکتبر چگونه خردهفرهنگهای ضداستعمار را در کنار یکدیگر وحدت بخشید؟
2️⃣ چرا خشونت عریان پلیس آمریکا در برخورد با حامیان فلسطین، مشروع جلوه داده میشود؟
3️⃣ این اعتراضات چه تاثیرات بلندمدتی را بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی آمریکا میگذارد؟
4️⃣ چرا روشنفکران ایرانی نمیتوانند موضع درستی در قبال این اعتراضات داشته باشند؟
❇️ شما میتوانید پاسخ سوالات را به آیدی ادمین ارسال کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
📌 تاثیر اسطورهای به نام نصرالله بر جهان علم
✍🏻 ابراهیم فیاض
🔹انسانها همانطور که زندگی میکنند، همانطور نیز میمیرند و همانطور هم محشور میشوند. اینکه انسان چگونه زندگی کند اهمیت دارد؛ اگر زندگیِ شهادتگونه داشته باشد، مرگ او نیز با شهادت همراه میشود. سیدحسن نصرالله یک شخصیت تاریخی است یعنی یک تاریخ ۴۰ ساله را رقم زده است؛ آن هم تقریباً تاریخی جهانی. بخاطر همین هم اسرائیل اسم عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله را نیز «نظم نوین» گذاشته بود.
🔸با شهادت سیدحسن نصرالله، او از حالت تاریخی خارج میشود و تبدیل به اسطوره خواهد شد. شخصیت تاریخی وقتی با شهادت تبدیل به اسطوره میشود، به شدت احساس ایجاد میکند. در تاریخ لبنان که یک کشور کوچک است، شخصیتی را نداشتهاند که اینطور از آن دفاع کند و در نهایت نیز شهید شود. نه تنها خود او شهید شد که پسر او نیز قبل از او در دفاع از لبنان شهید شد. وقتی او شهید شد بسیاری از مردم لبنان شوکه شدند و الان سیدحسن نصرالله تبدیل به شخصیت اسطورهای لبنان میشود.
🔹اسطوره، معنایی حماسی ایجاد میکند همانطور که شهادت حاج قاسم در خاورمیانه و در ایران اینقدر معنا و معنویت ایجاد کرد؛ ما میتوانیم خاورمیانه را به خاورمیانه قبل از سیدحسن نصرالله و بعد از سیدحسن تقسیم کنیم. من در دانشگاههای خاورمیانه چرخیدهام و این را دیدهام! قبل از این قصهها حالت غربگرایی شدید داشتند ولی با این شهادتها و حماسه فلسطین و حماسه لبنان، جوانان حماسی میشوند و از حالت رخوت و سستی که در تمدنگرایی غربی برای آنها وجود داشت، خارج میشوند.
🔸شهید سیدحسن نصرالله اسطوره میشود و اسطوره معانی ایجاد میکند و معانی کنشها را میسازد. یعنی یکسری معارفی بهوجود میآید که ساختار کنشهای بعدی نیز بر مبنای آن ایجاد میشود. آن معانی تبدیل به یکسری معرفتشناسیهایی میشود که ساختارها را بازسازی خواهد کرد. خون سیدحسن نصرالله معرفتشناسی جدیدی ایجاد خواهد کرد که در قالب علوم انسانی اسلامی تبیین خواهد شد چرا که مرجعیت علوم انسانی غربی هم از بین رفته است.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همایش_ویژه
#طوفانالاقصی
✅ رسانه فکرت با همکاری مدرسه نگاه برگــزار میکند:
| تولدِ قیام |
ایران، مقاومت و جهان در اولین سالگرد
«طوفانالاقصے»
🖇 با حضور اساتیدی همچون:
محمدرضا عابدینی، محسن قنبریان، علی عبدی، سعید زیباکلام، قیس قریشی، علی علیزاده، سید حسین شهرستانی، حبیب رحیمپور و ....
📅 پنجشنبه ۲۶ مهرماه
⏰ ساعت ۹ تا ۱۷(همراه با وعده ناهار)
🏛 قم، بلوار الغدیر، کوچه ۸، سالن همایش مجتمع هدایت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گزارش_تصویری
محفل شعر «رَحیل معصوم» به مناسبت وفات حضرت معصومه سلامالله علیها در رسانه #فکرت برگزار شد. این برنامه که با همکاری رسانه #رحیل صورت گرفت، به زودی از #تلویزیون_اینترنتی_کتاب پخش خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 طوفانالاقصی و آکادمی غربی
✍🏻 علی محمولی
🔹 از آغاز عملیات طوفانالاقصی در ۷ اکتبر، جهان شاهد تغییراتی وسیع در لایههای اجتماعی و سیاسی شد و نمود جدی این تغییرات در دانشگاهها و مراکز آکادمیک به سهولت قابل مشاهده بود. در ابتدا، موجی از واکنشهای منفی به طوفانالاقصی در آکادمی غربی رویت شد. این موج به سرعت و پس از ضدحمله رژیم صهیونیستی و آغاز نسلکشی فلسطینیان، به حمایت از آنها تغییر جهت پیدا کرد و در خنثیترین حالت به درخواست توقف جنگ و بازسازی دو طرف تبدیل شد.
🔸 در ابتدای شروع تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یورگن هابرماس، یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه در قید حیات و از پیروان مکتب فرانکفورت، به همراه سه همکار خود بیانیهای تحت عنوان «اصول همدردی» در حمایت از رژیم صهیونیستی منتشر کردند. کارکردی که بیانیه هابرماس پیدا کرد جز تئوریزهکردن جنایات رژیم در کشتار بیش از ۳۵ هزار فلسطینی و بستن دهان منتقدین و تامین پشتیبانی نظری برای سرکوب اعتراضات مسالمتآمیز در حمایت از فلسطین در آلمان و کشورهای غربی نبود.
🔹 پس از واکنش غیرقابل توجیه روشنفکران غربی و به دنبال کاهش توان سانسور رسانهها بر حوادث در حال رخ دادن در غزه و در کنار بروز رسانهای درگیری اندیشمندان حول قضیه فلسطین، اساتید و دانشجویان دانشگاههای جریانساز در اروپا و ایالات متحده و حتی کانادا به میدان آمدند و تقاضای توقف فوری جنگ را داشتند. در این میان با تداوم و شیب تند افزایش خشونت اعمالی توسط ارتش رژیم صهیونیستی در عملیاتهای خود علیه باریکه غزه، منازعات آکادمیک و تظاهرات دانشجویی نیز در دانشگاهها، به ویژه در ایالات متحده، افزایش تصاعدی پیدا کرد.
🔸 نکته مهم در مورد قضایای دانشگاهها علی الخصوص در ایالات متحده بیشتر از هر چیزی، ایجاد یک نبرد فکری بلند مدت در میان نسل فعلی و نسلهای آینده این کشور است. این نبرد، ساحت اندیشه در ایالات متحده را به چالش کشیده و احتمالاً منجر به تغییراتی جدی در سالهای آینده در این رابطه خواهد شد چرا که عدهای به جهت رد عدهای دیگر در این باره دست به ایدهپردازی زده و این تضارب دیدگاهها منجر به تولد نظریهها و افکار جدید میشود. از طرف دیگر، دانشجویان این نسل با چشمان خود شاهد زیر پا گذاشته شدن صریح قانون اساسی کشور خود در دو برهه توسط دو رئیس جمهور از جناحین مختلف سیاست و سرکوب مردم بودند.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر