eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
963 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎧 با هم بشنویم. ♦️لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟ 🔷 نظام آموزشی کشور نباید زمینه‌ساز تربیت نیروهایی برای باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب می‌شوند. 🆔 @farhang_puya 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نظریه ناب نوآوری 🔹یکی دیگر از این مفاهیم جذاب و جهان‌خواه «نوآوری» است؛ اما کدام نوآوری؟ 🔹از زمانی که «نوآوری» در دنیای مدرن بارزیت یافته زمان زیادی نمی‌گذرد، اگرچه نظریه‌پردازان متنوعی پیرامون آن صحبت کرده‌اند. 🔹گروهی نوآوری را در سطح ملی، کلان، سیاستی و حاکمیتی تحلیل کرده‌اند و گروهی دیگر همچون کریستینسن، پورتر و چسبرو در مکتب دانشگاه هاروارد، در سطح خرد، بنگاه، شرکت و راهبرد نظریه‌پردازی کردند. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نظریه ناب نوآوری 🔹اقتصاد تطوری، جریان دومی است که موازی جریان اصلی اقتصاد، به مفهوم‌پردازی اقتصادی نوآوری از منظر کلان و سیاستگذاری می‌پردازد. 🔹در نگاهی کلان، همه جریان‌های سنت‌شکن اقتصادی که دربرابر جریان غالب قد علم کردند در این دسته می‌گنجند: از اقتصاددانان پساکینزینی، اتریشی و نئوشومپیتری تا اقتصاددانان بوم‌شناختی و رفتاری. 🔹اقتصاد تطوری از اوایل قرن بیستم و خصوصا با مطالعات ژوزف شومیپتر اتریشی آغاز می‌شود و نقش بی‌بدیلی برای این مفهوم ایفا می‌کند تا جایی که داستان زندگی شخصی او در کتابی با عنوان «پیامبر نوآوری» منتشر می‌شود. 🔹این مطالعات سپس توسط نلسون، وینتر، پویت، فریمن و… با محوریت مرکز اسپرو در دانشگاه ساسکس انگلستان پیگیری می‌شود و تا همین امروز، تاثیرات قابل‌توجهی بر تولیدات علمی برجای می‌گذارد. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و مفهوم 🔸در سلسله تحرکات اندیشمندان مسلمان در زمینه پیشرفت، پدیده ایران به‌دلیل ایده اداره مبتنی‌بر اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔸ایده‌های تاسیسی (ره) در سال نخست انقلاب در تشکیل طیفی از نهادهای اجتماعی مویدی بر این موضوع است. 🔸نهادهای بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران و جهان که ظرفیت‌های مردمی را به أعلی درجه خود متبلور می‌ساخت. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و مفهوم 🔸رهبری، امام را این‌گونه توصیف می‌کنند: «‌امام، روحا، هم یک انسان تحول‌خواه بود، هم تحول‌آفرین بود. درمورد ایجاد تحول، نقش او صرفا نقش یک معلم و استاد و مدرس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیات و نقش یک رهبر به‌معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحولات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعددی و در عرصه‌های متنوع زیادی ایجاد کردند.» 🔸اگر دسته‌ای از فیلسوفان مسلمان در پاسخ به شرق و دسته دیگری در پاسخ به غرب درمورد توسعه سخن گفته‌اند، رهبران انقلاب اسلامی در مقام اداره به این موضوع وارد شده‌‌اند که پیگیری آن در اندیشه به دلایل متعددی ازجمله مدت زمان دوره رهبری جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔸«ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه‌ حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان دهیم؛ الگو را برسر دست بگیریم تا ملت‌ها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه‌ اسلام و با تعالیم اسلام چگونه می‌تواند پیشرفت کند.» 🔸این فرازی از کلام ایشان در ابتدای سال جهاد اقتصادی است. 🔸یا در جای دیگری اشاره کردند: «این سوال را باید از خودمان بکنیم: پیشرفت چیست؟ اگر سوال نکنیم که پیشرفت چیست، پیداست به فکر پیشرفت نیستیم. بنابراین، باید اول این سوال را از خودمان بکنیم و به‌دنبال پاسخش حرکت بکنیم تا آن را پیدا کنیم.» 🔸آنچه در این عبارت طرح‌شده، بازهم تاکید دیگری بر سوال اصلی این نوشته است: «کدام پیشرفت؟»، «کدام نوآوری؟» ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔰 نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت ✍️ رسول لطفی 🔸انسان ایرانی در کشاکش سنت و تجدد زمانه در جست‌وجوی بازتعریف هویت خویش است. انسان ایرانی که مخ وجودی او را سراسر دین و مذهب و سنت پر کرده است، اتمسفر عصر جدید بر زیست او حاکم شده و مدرنیته چون پیراهنی بدقواره به تن انسان ایرانی می‌ماند که تناسبی با او ندارد. این احاطه تا تسخیر اندیشه‌های ما پیش رفته است! تا آن‌جا که حتی دانش و حکمت و فقاهت ما را از محتوا تهی کرده و روش علمی ما را به استعمار کشانیده است. 🔹امروز اما در جنگ اندیشه‌ها نیازمند احیا نهضت انقلاب علمی صادقین(علیهم السلام) هستیم. بی‌ شک یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید صورت گیرد تحلیل نظری و صورت‌بندی مفهومی سیره تحول علمی عصر صادقین است. نهضتی که از امام باقر(ع) پایه‌گذاری شد و در عصر رضوی(علیه السلام) به اوج رسید. بر همین اساس لازم است کمی از تحلیل سیاسی معصومین فاصله گرفته به تبیین و ترویج تحلیل اجتماعی تاریخ بپردازیم. مدل‌سازی و استخراج شیوه‌های انقلاب علمی مبتنی بر تجربه زیسته این ائمه می‌تواند چراغ راهی در این عصر ظلمانی باشد. و این رسالت سنگینی است که بر دوش ماست. 🔸یکی از آموزه‌های مهم در فرهنگ دینی ما جایگاه اساسی دارد مساله تفقه و فقاهت است. به نظر می‌رسد مبتنی بر آموزه فقاهت می‌توان طرحی نو برای نهضت علمی جدید متناسب با ارزشمندی ایدئولوژی اسلام برافراشت. از دستورات امام صادق(ع) این است که فرمودند: «لا خیر فی من لا یتفقه من اصحابنا» این آموزه به نظر می‌رسد به لایه فرهنگی از آموزه فقاهت می‌پردازد و یکی از مولفه‌های اصلی خیر و نیکی داشتن و ثمربخش بودن اصحاب خویش را ( بلکه انسانی که به دنبال زیست بهتر است) در تفقه می‌داند. 🔹گره خوردن ارزشمند بودن شخص به تفقه داشتن ما را به تامل و تدبر در باب چیستی فقاهت رهنمون می‌سازد. به راستی فقاهت چیست که ارزشمندی شخص مومن معتقد با آن رقم می‌خورد؟! و روشن است که فقاهت و تفقه به معنای فقه خواندن مرسوم نیست بلکه آموزه فقاهت به معنای فهم عمیق است. بنابراین از دستورات اصلی سیاست‌گذاری فرهنگی در جامعه باید پیاده‌سازی آموزه فقاهت باشد. آموزه فقاهت بدین معنا که انسان‌های جامعه باید به فهم عمیق نائل شوند تا ارزشمند گردند. ارزشمندی جامعه مبتنی بر فهم عمیق آن افراد آن جامعه است و الا به تعبیر امام صادق(ع) هیچ خیر و صلاحی در این جامعه نخواهد بود. 🔸اگر جامعه به این استعلاء برسد که در امور زندگی خویش در جست‌وجوی فهم عمیق باشد که مصداق بارز آن فهم عمیق از دین است، بی‌شک می‌توان به انقلاب علمی در عصر جدید فکر کرد. بی‌شک در عصر مدرن که همه چیز را در شتاب و سرعت می‌داند و در عصر اطلاعات انسان‌ها را غرق در داده‌های بی حاصل می‌کند، بار آوردن جامعه‌ای فقیه امری دشوار است و نیازمند فعالیت جدی نخبگان و متفکران دارد... 🆔 @fekrat_net
امروز بیش از گذشته به آثار و اندیشه های نیازمندیم و آنچه در این بازخوانی مهم است تشخیص اوست و اینکه ما بر کدام پایگاه ایستاده ایم. به مناسبت سالگرد وفات ایشان فایل صوتی خدمتتان تقدیم می گردد. پ.ن: این درس گفتار ده سال قبل (۱۳۸۹) در ضمن طرح تحقیقات تابستانی و در جمع طلاب مدرسه علمیه ولی عصر بناب و مدرسه علمیه حقانی قم ارائه شده است. 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📰 ♦️شماره 43 نشریه منتشر شد. 🔸علاقمندان جهت خریداری شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد نقش مردم در گام دوم با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند. 🆔 @farhang_puya 🆔 @fekrat_net
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
📰 ♦️شماره 43 نشریه منتشر شد. 🔸شماره جدید نشریه به چاپ رسید. هم‌اکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست. 🔸بلاها، حکمت‌ها و رسالت، کلیدواژه‌هایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شده‌اند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net