4_5884053604372842029.mp3
22.77M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر #حمیدرضا_مقصودی
🔶با عنوان|#تحریم راهی برای کنترل کشورها
♦️صوت درسگفتار درباره #تقلیل معنای #اقتصاد_مقاومتی؛ تبیین روشهای #جنگ_اقتصادی: #شاخصسازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی
🔘بخش اول
🔸برخی روشهای #جنگ_اقتصادی عبارتند از : #شاخصسازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی؛
🔸کنترل کشور از طریق متغیرها و شاخصها یکی از شیوههای جنگ اقتصادی است. متغیری را مطرح میکنند به عنوان شاخصه متغیر دولت برتر، متغیر حکومت برتر و انسان برتر و همه دولتها و ملتها تلاش میکردند به این سمت بروند و به یک فرد، دولت و نظامی تبدیل شوند با رنکینگ و رتبه بالا با معیارهای مستکبران سرمایهدار.
🔸تحریم ابزاری برای کنترل رفتار، تادیب و تغییر سیاستهای حاکمیتها و دولتها است، فشار به حاکمیت ابزاری برای کنترل رفتار، تادیب و تعغییر رفتار مردم است. هر دو تحریم انواع تحریم نفی استقلال کشور ها را هدف قرار می دهند. #اقتصاد_تحریم مسئله مهمی است که باید مورد مطالعه قرار گیرد ولی نه با معیارهای سرمایهدارانه بلکه با معیارهای خودمان.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5884053604372842030.mp3
17.36M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #فقه_حکومتی
🔶سخنران|حجت الاسلام #احمد_مبلغی
فقه مطلوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا به اداره جامعه بپردازد؟!
#فقه_الاجتماع یا فقه اجتماعی چیست؟!
شیوه #استنباط_فقهی چگونه تعمیق می یابد؟!
🔺در این صوت خواهید شنید:
♦️فقه مطلوب که معایب فقه موجود را نداشته باشد و بتواند با شریعت رابطه قوی تری بگیرد و پلی بین شریعت و انسان معاصر باشد و بتواند فلسفه وجودیش را که احکام را از شریعت بستاند و به جامعه به موقع و فوری بدون توزیع وقت منعکس کند با این فقه موجود چنین کارکرد و آرمانی ایجاد نمی شود بلکه باید دو تحول در آن ایجاد شود:
1.تعمیق روش استنباط
2.شبکه ای ساختن ساختار فقه: چون خود شریعت شبکه ای است و نمی تواند مکمل هم باشد و به صورت هم افزا قانون را تبلیغ کند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
در این یادداشت به بهانه اواخر تیرماه که پایانی بر اثرگذاری اجرایی مهندس مهدی بازرگان بود، با نگاهی بنیانی و ریشهای سراغ اندیشه او رفته تا نشان دهیم که اندیشه بازرگان به عنوان سلسلهجنبان نهضت آزادی چگونه زمینه عمل سیاسی رادیکال او را مهیا ساخته بود.
یک هجمه علیه اصلاحطلبان این است که اوایل انقلاب علیه ملی ـ مذهبیها و نهضت آزادی بودند و به یکباره پشیمان و حامی آنها شدند.
قربانی این دعوای جناحی، ماهیت حقیقی نهضت آزادی است و جز غسل تعمید دادن به آن رهاوردی ندارد. جالب آنکه برخی از فعالان سیاسی، اصلاح طلبان را متهم میکنند که رویآوری آنها به نهضت آزادی برای رأی بوده است؛ چرا که نهضت آزادی گروهی محبوب است. این نقض غرضی آشکار و تناقضی اسفبار است که از ماهیت واقعی و خطرناک نهضت آزادی غفلت یا تغافل میکند.
ما در این یادداشت با دوریکردن از این دعوای جناحی درصددیم تا نشان دهیم نهضت آزادی، گروهی نامشروع و خائن است که از اینرو کسی چون علی مطهری نمیبایست از مخالفت با آن اظهار ندامت میکرد و در مقام تمجید کسی چون ابراهیم یزدی برمیآمد.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت در این یادداشت به بهانه اواخر تیرماه که پایانی بر اثرگذاری اجرایی مهندس مهدی بازرگان بود،
✍️ احسان سلوکی
📌 نقدی بر اسطوره روشنفکری دینی و جریان نهضت آزادی
🔘بخش نخست
🔷مادیگرایی در فکر مهدی بازرگان
روششناسی پوزیتیویستی چنان در بند بند وجود بازرگان رخنه میکند که او نفخه صور اسرافیل برای برپایی قیامت و معاد را تشبیه به فوران انرژی مادی میکند که همچون کاتالیزور یا انفجار اتم، اجسام خفته و انرژیهای پنهان را به جنب و جوش و حرکت وا میدارد.
وی در انسانشناسی خویش نیز پایگاه شخصیتی انسان را به گونهای تحلیل میکند که تکیهگاه شخصیت انسان را ناشی از سلولهای ریزی به نام کروموزوم میداند. بازرگان نگاه مادی خود را به انسان در جای جای آثار خویش بازتاب میدهد و این نظر را مطرح میکند که برای این صفات ظاهری و باطنی که مجموعه آنها شخصیت فرد را تشکیل میدهد، ابداً جنبه روحانی خارقالعاده قائل نمیشویم، بلکه منشأ و ریشه را به طوری که علوم طبیعی نشان میدهد، انحصاراً در سلولها و در ترکیب مادی بدن موجود میشناسیم؛ همان طوری که مشخصات فولاد مربوط و ناشی از ترکیبات ذرات جسم و تشکیل دانههای آن است، تمام صفات موجود زنده نیز منعکس در اعضا و نسوج و در مواد متشکله اوست. بازرگان به گواهی غالب آثارش یک نگاه انسانشناسی مادی و پوزیتیویستی را بر دینشناسی تحمیل میکند.
بازرگان نه تنها از مزایای بهرهگیری از روش تجربهگرایی داد سخن سر میدهد بلکه توشهگیری از عقلانیت سودانگار را نیز به مثابه عاملی اساسی در راستای متحقق کردن اهداف دنیوی بشر تجویز میکند و مینویسد: «آن جاده خاکی و پای پیاده بشریت که او را به هدف انبیاء باید برسانند، همین نفع پرستی است».
🎯خدشه و ایراد بنیادینی که متوجه نگاه پراگماتیستی و سودانگارانه بازرگان است آن است که وی بهجای آنکه اصالت را به دین و احکام مترتب بر آن بدهد، رویکرد تحویلگرایانه به دین را در پیش میگیرد و از منظر و دریچهای عملگرایانه به دین نظر میافکند.
روش کارکردی و سودانگارانه گر چه به لحاظ روانشناختی تأثیرات مثبتی دارد و بشر از جهتی بیش از توجه به استدلال و پایبندی به عقل و اثبات حقیقت به مفید یا مضربودن امور و حقایق عنایت دارد و از دریچه کارکردی به عقاید و اعمال مینگرد، اما بیاعتنایی به جنبههای اثباتی دین نیز به عقاید دینداران آسیب جدی میرساند.
دفاع بازرگان از شعائر مذهبی نیز یک دفاع علمی است. در این دفاع برای مثال آثار بهداشتی روزه و سایر احکام تبیین میشود. در حوزه اعتقادات و معارف دینی کاملاً از قالبهای علم تجربی بهره میگیرد. برای مثال قیامت را به عامل بیرون از جهان مادی نسبت نمیدهد و آنها را به تحولات جهان مادی منسوب میکند.
قرآنشناسی بازرگان نیز مبتنی بر همین قرائت علمگرایانه است. از منظر او، دعا و تصرف آن در طبیعت با واسطه نقش کاتالیزورها در فرآیند طبیعی است و نقش پیامبران، برانگیختن منابع انرژی انسانی است. به همین اعتبار، سیر آفرینش آدم، با تکامل طبیعی داروینی فهم میشود و بالاخره غیب در این قرائت همانا جز مجهولات علمی چیزی نیست.
🎯این رویکرد شیفتهوار به علوم طبیعی بشدت به دینداری آسیب میزند. بازرگان بهگونهای از ظواهر باورها و رفتارهای بشر در طول تاریخ استفاده میکند که گویا بشر با عقل مستقل خود به تمام دستاوردها و آموزههای انبیاء دست مییابد و به همان اندازه که معرفت مستقل بشری رشد میکند، نیاز بشر به دین و وحی کمتر میگردد و با مرور زمان، بشر از وحی بی نیاز میشود.
آسیب این گونه نگرش آن جا ظاهر میشود که اگر کارکرد یک باور دینی مکشوف نشود یا اینکه بدیلی برای باور دینی در آن کارکرد ظاهر شود، آنگاه ایمان به آن باور دینی منتفی میشود.
بازرگان پراگماتیسم را مناسبترین نظرگاه فلسفی برای مسلمین میداند و از این رهگذر تلاش میکند که اصول آن را با مبانی دین تطبیق کند و در این خصوص میگوید: «یکی از خصوصیات فرد پراتیک داشتن هدف معین است و مرد عمل همیشه به دنبال سهلترین راه میگردد».
وی، عنایت چندانی به شریعت و آداب و عادات ظاهری دین ندارد و هدف و غایت دین را اصلاح نفوس و تکمیل مکارم اخلاقی و تزکیه و تلقین ملکات عالیه درونی در مردم میداند. از نظر بازرگان، احکام و فروع دین با آن روشی که در رسالههای عملی است اساس مقصود هدف تعلیمات دینی نمیباشد.
🎯این دیدگاه بازرگان از لحاظ مبانی درون دینی دچار اشکالات و ایراداتی اساسی است، چرا که گر چه هدف و غایت دین اصلاح درون انسانها و رهنمون شدن آنها به برقراری و تأسیس یک جامعه دینی و اخلاق مدار است اما در حاشیه قرار دادن شریعت و احکام مسلم و قطعی اسلام به بهانه بهروزنبودن نیز راهی ناصواب است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5886305404186528212.mp3
11.93M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر توحید محرمی
🔶 موضوع| چگونه به #ارتباطات_سالم در حاکمیت برسیم؟!
نشست علمی «ارتباطات سالم بین نهادهای دولتی و مردم»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹تفاوتهای «رابطه» و «ارتباطات» ؟!
🔹 ارتباط سالم چیست؟!
🔹هدف از ارتباطات دولتی چه می تواند باشد؟!
🔹مولفه های ارتباط سالم در نهادهای دولتی چیست؟!
🔹نقش اخلاق در ارتباطات سالم بین نهادها و مردم به چه میزان است؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«ارتباطات دولتی ممکن است یا مقوم قدرت و یا تحکیمبخش جامعه قوی باشد و ملت قوی ایجاد کند. خاصیت دولتها گذرا بودن آنهاست. بنابراین اگر جامعه قوی بسازیم، با رفتن و آمدن دولتها ارزشهای آن جامعه مورد مخاطره قرار نمیگیرد و امنیتش آسیب نمیبیند.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه!
دوستان عزیز! درسگفتارهای "فقه حکومتی" را یکشنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید.
💠فقه حکومتی بهعنوان یکی از مفاهیم مبنایی و کلیدی در بستر انقلاب اسلامی و مؤثر در شکلگیری تمدن نوین اسلامی، چندی است که بیش از گذشته مورد توجه و تأمل اصحاب نظر در حوزههای علمیه قرار گرفته است و پیرامون آن سخن گفته میشود.
هرچند ریشههای این مفهوم به گذشته بازمیگردد و با نام امام خمینی، شهید صدر و دیگر فقهایی که دغدغه نظامات اجتماعی داشتند و ضرورت آن را در تحقق احکام الهی و جاری شدن اسلام ناب دریافته بودند، شناخته میشود اما رشد رویکرد تمدنگرایی در دو دهه گذشته سبب شده است مفهوم فقه حکومتی جایگاه و منزلتی متفاوت بیابد.💠
🔊 حجت الاسلام احمد مبلغی
👉https://eitaa.com/fekrat_net/134
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5886305404186528216.mp3
19.1M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی
🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
بخش چهارم
🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد.
🔺رمز گشایش شاهنامه کلمه "نام" است.حقیقت "نام" یا "اسم" چیست؟!
📍 دکتر شهرستانی:
ما هستی حق را نمی شناسیم ولی اسم خداوند را می شناسیم و در مرتبه پایین تر فعل و آثار اوست. مرتبه والای شناخت که بالاتر از شناخت آثار خداست، شناخت اسماء اوست.
معرفت به حق معرفت به اسماء حق است. امری که فراسوی نام است هستی و وجود است. (ستودن نداند کس او را چو هست)
لینک جلسه قبل👇
https://t.me/fekrat_net/1169
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5886305404186528233.mp3
10.77M
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر #حمیدرضا_آیت_اللهی
🔶 موضوع| #فلسفه ، #علم و #دین در غرب
جلسه اول
خانه طلاب تهران
🔸هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آرا مهم متفکرین غرب در سه عرصه فلسفه، دین و علم و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی تر چالش های این سه حوزه و راه های برون رفت از آن میباشد. جریان اداره جلسات در قالب طرح مسئله و تدقیق آن توسط استاد و زمینه سازی و راهنمایی ایشان برای فعالیت و مشارکت دانشجویان در واکاوی مسائل می باشد.
🔺در این صوت می شنوید:
روش دیالکتیکی یا سقراطی در فرایند تفکر
طرح مساله مثل افلاطون درباره مفاهیم
🆔 @fekrat_net
🆔 @prof_ayatollahy
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📚 فایل پی دی اف
✍️ نوشته | تحلیلگران اقتصاد مقاومتی
🔶با عنوان |واکاوی آثار مخرب سوئیفت بر اقتصاد ایران و ارائه راهکار جایگزین
شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی یک کانون تفکر با ماموریت اثر گذاری بر تصمیمات مسئولین و دستگاه ها به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور است.اعضای شبکه از جوانان نخبه بوده و هر کدام بر حل یکی از مسائل متمرکز هستند.
⏰تیر 1398
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
واکاوی آثار مخرب سوئيفت بر اقتصاد ايران.pdf
11.88M
📚 فایل پی دی اف
✍️ نوشته | تحلیلگران اقتصاد مقاومتی
🔶با عنوان |واکاوی آثار مخرب سوئیفت بر اقتصاد ایران و ارائه راهکار جایگزین
🔹شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی یک کانون تفکر با ماموریت اثر گذاری بر تصمیمات مسئولین و دستگاه ها به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور است.اعضای شبکه از جوانان نخبه بوده و هر کدام بر حل یکی از مسائل متمرکز هستند.
#شبکه_تحلیلگران_اقتصاد_مقاومتی در بخشی از گزارش خود چنین آوردهاند: باوجود تمامی آسیبهای ناشی از استفاده آمریکا از سوئیفت علیه ایران، بانک مرکزی اقدام قابل توجهی جهت کاهش وابستگی به سوئیفت انجام نشده و همواره به دنبال ایجاد تسهیل در استفاده مجدد از این پیامرسان بوده است.
🔴♦️به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در یک گزارش سیاستی، ضمن بررسی تاریخچه سیستم سوئیفت و جاسوسی آمریکا از آن، به بررسی آسیب های این سیستم برای ایران پرداخته و پیشنهاداتی در خصوص مقابله با تحریم های سوئیفت ارائه داده است.
✴️❇️ متن کاملPDF این گزارش خدمت شما تقدیم میگردد. عنوان کامل این گزارش، «واکاوی آثار مخرّب سوئیفت بر اقتصاد ایران و ارائه راهکارهای جایگزین» میباشد.
🆔 @fekrat_net
🆔 @SchoolofEconomics
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5886305404186528229.mp3
5.84M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر #حمیدرضا_مقصودی
🔶با عنوان|#تحریم راهی برای کنترل کشورها
♦️صوت درسگفتار درباره #تقلیل معنای #اقتصاد_مقاومتی؛ تبیین روشهای #جنگ_اقتصادی: #شاخصسازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی
🔘بخش دوم
🔺در این صوت می شنوید:
🔸 بهانههای تحریم علیه ایران چه بود؟ یکی حمایت از تروریسم بینالملل است که منظور همان حماس و حزب الله و حشدالشعبی عراق است و تا کنون هم در کشورهای دیگر کنشهایی داریم و مشخص است که غرب مستکبر و صهیونیستها، تروریست را چه کسی تعریف کردهاند! آمریکا میگوید هرکسی که من بگویم او تروریست و به آن کشور کمک کند، من تحریمش میکنم!
🔸اقتصاد تحریم میگوید که تحریم هزینهای دارد و فایدهای! تحریم کننده هزینههایی را متحمل میشود و از قِبَل هزینههایی که متحمل میشود، فایدههایی هم کسب میکند و از آن طرف، اگر یکی از کشورها را تحریم کنیم، هزینههایی را برایشان دوباره بار میکنیم و اگر نظام تحمیلی را کشور تحریم شده بپذیرد، به فایدههایی میرسد. به همین خاطر، اقتصاد تحریم با معنای لیبرال یعنی اقتصاد هزینه و فایده دوطرفه!
🔸به دلیل ناکارایی تبلیغ فعلی درباره مبارزه جدی با فساد که اکنون در کشور انجام میشود و پولهایی که از رانتخواران دولتی و غیردولتی به بیتالمال برمیگردد، به مردم اطلاعرسانی جدی نمیشود و لذا بیاعتمادی مردم ممکن است افزایش یابد. پس وظیف ه مردمی و الهی خود را صحیح به سرانجام برسانید.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
⏺بخش دوم
اگر بازرگان متقدم که در عصر و سپهر آرمان گرایی و دوران حاکمیت تفکرات استعلایی، نظام فکری خویش را صورت بندی میکرد و از دخالت دین در سیاست و حکومتداری پشتیبانی به عمل میآورد، بازرگان متأخر راه دیگری در پیش گرفت و علیه بازرگان متقدم و گذشته نظری خود شورید.
بازرگان متأخر همچنان در مبانی و شاکلههای بنیادین فکری خود، پشتگرم به ایمان است اما برای سیاست و دولت و نحوه اداره جامعه، به منطق عام و صورتبندی عرفی فرا مذهبی قائل است. او در سخنرانی مشهور خویش تحت عنوان «آخرت، خدا، هدف بعثت انبیا»، هدف و غایت رسالت پیامبران و دین را، آزاد زیستن و بندگینکردن دیگران و تهذیب نفس بر میشمارد؛ از نظر او، دین در خصوص مسائلی چون آشپزی، خانهداری واداره اموری چون اقتصاد، مدیریت و سیاسی راهکار ودستورالعملی را در اختیار ما نمیگذارد و اساساً رتق وفتق این امور به عهده خود انسانها است که به شکرانه عقل و تجربه قادرخواهند بود از پس امور دنیوی خویش برآیند.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت ⏺بخش دوم اگر بازرگان متقدم که در عصر و سپهر آرمان گرایی و دوران حاکمیت تفکرات استعلایی،
✍️ احسان سلوکی
📌 نقدی بر اسطوره روشنفکری دینی و جریان نهضت آزادی
🔘بخش دوم
🔷چرایی و چگونگی نشو و نمای سکولاریزم سیاسی در دستگاه فکری بازرگان متأخر
🎯 سؤال کلیدی که در اینجا قابل طرح است که چه علل و عواملی باعث آن شدند که بازرگان از دیدگاههای قبلی خویش مبنی بر تلقی حداکثری از دین دست شوید و به تلقی حداقلی از دین روی آورد؟ واقع امر آن است که بازرگان از بدو فعالیت فکری ـ سیاسی خویش دلبسته و شیفته تمدن غرب و روش شناسی پوزیتیویستی بود و در عموم آثار خویش من جمله «مطهرات در اسلام»، «راه طی شده»، «سرّ عقب ماندگی مسلمانان» و ... اسلام را با روش کارکردگرایانه تفسیر و تبیین میکرد و همیشه با این پرسش روبرو میشد که آیا مکتبهای دیگری فاقد اینگونه کارکردند.
همین پرسشها سبب شد تا در سالروز بعثت پیامبر اسلام در بهمن ماه ۱۳۷۱، بازرگان در سخنرانی مشهور خویش هدف از برانگیختهشدن پیامبران را نه اداره امور اجتماع و حکومت بلکه رسالت آنها را منحصر و محدود به سعادت اخروی انسانها کند.از منظر بازرگان متأخر، انبیا صرفاً نیامده بودند که اسباب و احکام خوشبختی و رفاه ما را در این دنیا فراهم آورند و خوشبختی در این دنیا را به اشکال دیگر و با توجه به رهنمودهای مصلحین، اندیشمندان و خیرین دیگر هم میتوان به دست آورد.
بازرگان به دلیل انزوای سیاسی و ابراز ناامیدی و نارضایتی نسبت به عملکرد به زعم وی نامطلوب حکومت دینی با ذکر پیامدهای منفی حضور دین در سیاست، سیاههای از این آسیبها را برمیشمارد:
۱. انصراف از دین و سلب امید و ایمان مردم نسبت به دین:
وقتی مردم و جوانان با ناتوانی و عجز ادیان و متصدیان امور مواجه شوند، کمکم مأیوس میشود و اصل این را به چالش میکشند.
۲. تصرف دین و دولت به دست رهبران شریعت:
مانند هزاران سال ریاست دینی بدون منازع پاپها و حاکمیت کلیسای کاتولیک یا خلفای عباسی و عثمانی که خود را خلیفه رسول الله میخواندند.
۳. کالای شیطانی: اسلامی که با پشتوانه قدرت و روش اکراه پیش برود، بیشتر کالای شیطان است تا دین خدا.
🎯 نقد بنیادینی که به مدعیات فوق الذکر این نظریهپرداز دینی وارد است آن است که قیاس ریاست دینی پاپها با ریاست روحانیت دین اسلام، قیاس معالفارق است. آنچه در ولایت فقیه آمده است، این نکته است که حاکم و والی باید دینشناس، با تقوا، زاهد، مدیر و مدبر باشد. بنابراین ولی فقیه در چارچوب احکام دینی عمل میکند و اعتقاد وثیقی به شریعت و اجرای واو به واو دستورات دین دارد. این در حالی است که در دوران حاکمیت پاپها، اصحاب کلیسا به نام دین و دینداری، جامعه و مردم را فریب میدادند و محققاً نسبتی با دین و دینداری نداشتند.
🎯 خدشه و آسیب دیگری که متوجه رویکرد سکولاریسم سیاسی بازرگان است آن که اسلام یک دین سیاسی و دنیوی است و نمیتوان تجربه مسیحیت را که مبتنی بر جدایی دنیا و آخرت است در اسلام به مرحله اجرا درآورد و از طرفی بازرگان هرگز این نکته را متذکر نمیشود که حکومتهای غیردینی و سکولارمسلک در پهنه گیتی دچار آفات و آسیبهای فراوانی هستند و ایشان هرگز سخنی از مشکلات اخلاقی، بیعدالتی و آلودگیهای سیاسی و اجتماعی جوامع سکولار به زبان نمیآورد.
لینک بخش قبل👇
https://t.me/fekrat_net/1203
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5888576024546903296.mp3
11.29M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر #محمدجواد_جاوید
🔶 موضوع| امکان سنجی قانون مند کردن ارتباط سالم بین #دولت و #شهروندان
نشست علمی «#ارتباطات_سالم بین نهادهای دولتی و مردم»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹در دو سویه رابطه دولت و شهروندان، غایت ارتباط سالم به چیست؟!
🔹 از نظر حقوقی و اخلاقی و دینی چه مولفه هایی برای تامین این رابط سالم وجود دارد؟!
🔹رویکرد دینی در تبیین رابط سالم بین دولت و شهروندان چیست؟!
🔹دولت چه وظیفه ای در تامین این رابطه دارد؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«پیامبر اسلام منشور مدینه را تنظیم می کند و خودش از باب تعهدات دینی و انسانی برای اقلیت های مختلف اهل کتاب حقوق قائل می شود که ما در قانون اساسی، آنرا خود محدودی می نامیم! ایشان با شهروندان غیر مسلمان در رابطه با حقوق شهروندی خود پیمان می بندد. این ارزشی است که در رویکردهای رابطه سالم به مثابه رویکرد دینی می بینیم.
یک امر نرم افزاری ناظر به روح انسانی در چارچوب دینی و حکومتی قانون مند می شود و به تعهد طرفینی پذیرفته می شود.
ما یک مسیر مشخص و آزمون داده شده در مسیر اسلامی داریم که آن را مشخص کرده است. امام علی(ع) وبقیه اهل بیت قربانی این رابطه شده اند...!»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5888576024546903314.mp3
16.63M
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر #حمیدرضا_آیت_اللهی
🔶 موضوع| #فلسفه ، #علم و #دین در غرب
جلسه دوم
خانه طلاب تهران
🔸هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آرا مهم متفکرین غرب در سه عرصه فلسفه، دین و علم و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی تر چالش های این سه حوزه و راه های برون رفت از آن میباشد. جریان اداره جلسات در قالب طرح مسئله و تدقیق آن توسط استاد و زمینه سازی و راهنمایی ایشان برای فعالیت و مشارکت دانشجویان در واکاوی مسائل می باشد.
🔺در این صوت می شنوید:
🔹بررسی دلائل رد مُثُل افلاطونی
🔹مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو:
یک نوع رویکرد، افلاطونی است. گذر از عالم محسوس و رفتن به عالم معقول.
تفکر ارسطویی رفتن به عالم محسوس و از دل آن مطلب را به دست آوردن می باشد.
این جریان در کل تاریخ فلسفه ادامه پیدا کرد. برخی فلسفه ها عقلی فکر می کنند. برخی دیگر معقتدند از دل حس باید فکر کرد.
طبق دیدگاه ارسطو خدا غایت الغایات است که منشا شوق عالم است که عالم برای رسیدن به او در حال حرکت است.پس خدای ارسطو علت فاعلی نیست.علت غایی می باشد در حالی که خدای افلاطون علت فاعلی بود.
لینک جلسه قبل👇
https://t.me/fekrat_net/1210
🆔 @fekrat_net
🆔 @prof_ayatollahy
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
ارسطو با توجه به دو ساحت عملی و نظری نفس، فضائل را به دو گونه اخلاقی و فکری دسته بندی کرد. بعدها فضائل الهیاتی همانند ایمان، امید، و عشق به دو گونه فضائل ارسطو اضافه شد.
معرفت در دیدگاه برخی معرفت شناسان سرشت اخلاقی دارد و معتقدند با داشتن فضائل اخلاقی و فکری و الهیاتی همانند عدالت و انصاف و امید، به صدق بیشتری دست خواهیم یافت و اگر معرفت را تشکیکی بدانیم به مراتب بالاتر معرفت راه خواهیم یافت.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت ارسطو با توجه به دو ساحت عملی و نظری نفس، فضائل را به دو گونه اخلاقی و فکری دسته بندی کرد
✍️ عبدالله صلواتی
📌 سرشت اخلاقی قانون (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
تدوین قانون، اجرای آن، نظارت بر آن، بازنگری آن ووو همگی نیازمند اقتدا به اخلاق است البته اخلاقی از سنخ مراقبت نه اخلاق ناظر به طیف خاصی از مردمان یا جنسیت خاص.
ما هرچقدر قانون خوب داشته باشیم اما مدیر و مجری خوب قانون نداشته باشیم مصوبات حقوقی فقط برای طیفی قانون است و برای طیفی دیگر، پر از سود حزبی و شخصی، و طایفهای هم که نمیتوانند از سود بگذرند در پی گریز از قانون بر می آیند.
شاید بتوان گفت قانون همانند معرفت، سرشتی اخلاقی دارد بنابر آنکه قانون بدون زمینه و چارچوب اخلاقی قدرت آبادگری خویش را از دست میدهد تو گویی باید از مریخ یا کرات آسمانی دیگر باید موجوداتی بیایند تا قانونهای خوب زمینیان را اجرا کنند.
عدالت اجتماعی و انصاف دو فضیلت اند که بدون آنها شورهزاری خواهیم داشت و در این شوره زار، قانون قدرت خویش را از دست میدهد و خودش به موضوع مستقل تبدیل میشود مثلاً به عنوان یک حرفه در میآید اما کمکی به بهتر شدن اوضاع و پیشگیری از جرم نمیکند.
استیلای بر دیگران و به تعبیر لویناس دور شدن از دیگری و میل به حاشیه راندن و سرکوب دیگری میتواند مقدمات قانون گریزی را بنحو حداکثری رقم زند.
همچنین نبودن مجری قانون فضیلت مند در مسند کار میتواند منافع ملی و کلان را قربانی منافع حزبی و شخصی کند.
با توجه به فضیلت فکری همانند دقت، تعمق، پیگیری، تصور دقیق ووو فقدان ذهنیت درست و تصور دقیق کارگزار از نهادی که در آن خدمت میکند میتواند مقدمات انحراف از قانون را فراهم آورد مثلاً مدیری که در سازمان شهرداری کار میکند و ذهنیت و تصور دقیقی از ایده شهرداری نداشته باشد و شهرداری را احیاناً با پادگان اشتباه بگیرد قطعاً در سیاست گذاری و مدیریت و برنامهریزی دچار اشتباه خواهد شد و قوانین را تا آنجایی که ذهنیتش در مییابد بکار میبندد و مابقی قانون را نادیده میگیرد.....
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی