eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
970 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی سخنرانی دکتر #حمیدرضا_مقصودی 🔶با عنوان|#تحریم راهی برای کنترل کشورها ♦️صوت درسگفتار درباره #تقلیل معنای #اقتصاد_مقاومتی؛ تبیین روش‌های #جنگ_اقتصادی: #شاخص‌سازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی 🔘بخش دوم 🔺در این صوت می شنوید: 🔸 بهانه‌های تحریم علیه ایران چه بود؟ یکی حمایت از تروریسم بین‌الملل است که منظور همان حماس و حزب الله و حشدالشعبی عراق است و تا کنون هم در کشورهای دیگر کنش‌هایی داریم و مشخص است که غرب مستکبر و صهیونیست‌ها، تروریست را چه کسی تعریف کرده‌اند! آمریکا می‌گوید هرکسی که من بگویم او تروریست و به آن کشور کمک کند، من تحریمش می‌کنم! 🔸اقتصاد تحریم می‌گوید که تحریم هزینه‌ای دارد و فایده‌ای! تحریم کننده هزینه‌هایی را متحمل می‌شود و از قِبَل هزینه‌هایی که متحمل می‌شود، فایده‌هایی هم کسب می‌کند و از آن طرف، اگر یکی از کشورها را تحریم کنیم، هزینه‌هایی را برایشان دوباره بار می‌کنیم و اگر نظام تحمیلی را کشور تحریم شده بپذیرد، به فایده‌هایی می‌رسد. به همین خاطر، اقتصاد تحریم با معنای لیبرال یعنی اقتصاد هزینه و فایده دوطرفه! 🔸به دلیل ناکارایی تبلیغ فعلی درباره مبارزه جدی با فساد که اکنون در کشور انجام می‌شود و پول‌هایی که از رانت‌خواران دولتی و غیردولتی به بیت‌المال برمی‌گردد، به مردم اطلاع‌رسانی جدی نمی‌شود و لذا بی‌اعتمادی مردم ممکن است افزایش یابد. پس وظیف ه مردمی و الهی خود را صحیح به سرانجام برسانید. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت ⏺بخش دوم اگر بازرگان متقدم که در عصر و سپهر آرمان گرایی و دوران حاکمیت تفکرات استعلایی، نظام فکری خویش را صورت بندی می‌کرد و از دخالت دین در سیاست و حکومتداری پشتیبانی به عمل می‌آورد، بازرگان متأخر راه دیگری در پیش گرفت و علیه بازرگان متقدم و گذشته نظری خود شورید. بازرگان متأخر همچنان در مبانی و شاکله‌ها‌ی بنیادین فکری خود، پشتگرم به ایمان است اما برای سیاست و دولت و نحوه اداره جامعه، به منطق عام و صورتبندی عرفی فرا مذهبی قائل است. او در سخنرانی مشهور خویش تحت عنوان «آخرت، خدا، هدف بعثت انبیا»، هدف و غایت رسالت پیامبران و دین را، آزاد زیستن و بندگی‌نکردن دیگران و تهذیب نفس بر می‌شمارد؛ از نظر او، دین در خصوص مسائلی چون آشپزی، خانه‌داری واداره اموری چون اقتصاد، مدیریت و سیاسی راهکار ودستورالعملی را در اختیار ما نمی‌گذارد و اساساً رتق وفتق این امور به عهده خود انسان‌ها‌ است که به شکرانه عقل و تجربه قادرخواهند بود از پس امور دنیوی خویش برآیند. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
‌‌‌‌✍️ احسان سلوکی 📌 نقدی بر اسطوره روشنفکری دینی و جریان نهضت آزادی 🔘بخش دوم 🔷چرایی و چگونگی نشو و نمای سکولاریزم سیاسی در دستگاه فکری بازرگان متأخر 🎯 سؤال کلیدی که در اینجا قابل طرح است که چه علل و عواملی باعث آن شدند که بازرگان از دیدگاه‌های قبلی خویش مبنی بر تلقی حداکثری از دین دست شوید و به تلقی حداقلی از دین روی آورد؟ واقع امر آن است که بازرگان از بدو فعالیت فکری ـ سیاسی خویش دلبسته و شیفته تمدن غرب و روش شناسی پوزیتیویستی بود و در عموم آثار خویش من جمله «مطهرات در اسلام»، «راه طی شده»، «سرّ عقب ماندگی مسلمانان» و ... اسلام را با روش کارکردگرایانه تفسیر و تبیین می‌کرد و همیشه با این پرسش روبرو می‌شد که آیا مکتب‌ها‌ی دیگری فاقد اینگونه کارکردند. همین پرسش‌ها‌ سبب شد تا در سالروز بعثت پیامبر اسلام در بهمن ماه ۱۳۷۱، بازرگان در سخنرانی مشهور خویش هدف از برانگیخته‌شدن پیامبران را نه اداره امور اجتماع و حکومت بلکه رسالت آنها را منحصر و محدود به سعادت اخروی انسان‌ها کند.از منظر بازرگان متأخر، انبیا صرفاً نیامده بودند که اسباب و احکام خوشبختی و رفاه ما را در این دنیا فراهم آورند و خوشبختی در این دنیا را به اشکال دیگر و با توجه به رهنمودهای مصلحین، اندیشمندان و خیرین دیگر هم می‌توان به دست آورد. بازرگان به دلیل انزوای سیاسی و ابراز ناامیدی و نارضایتی نسبت به عملکرد به زعم وی نامطلوب حکومت دینی با ذکر پیامدهای منفی حضور دین در سیاست، سیاهه‌ای از این آسیب‌ها را برمی‌شمارد: ۱. انصراف از دین و سلب امید و ایمان مردم نسبت به دین: وقتی مردم و جوانان با ناتوانی و عجز ادیان و متصدیان امور مواجه شوند، کم‌کم مأیوس می‌شود و اصل این را به چالش می‌کشند. ۲. تصرف دین و دولت به دست رهبران شریعت: مانند هزاران سال ریاست دینی بدون منازع پاپ‌ها‌ و حاکمیت کلیسای کاتولیک یا خلفای عباسی و عثمانی که خود را خلیفه رسول الله می‌خواندند. ۳. کالای شیطانی: اسلامی که با پشتوانه قدرت و روش اکراه پیش برود، بیش‌تر کالای شیطان است تا دین خدا. 🎯 نقد بنیادینی که به مدعیات فوق الذکر این نظریه‌پرداز دینی وارد است آن است که قیاس ریاست دینی پاپ‌ها‌ با ریاست روحانیت دین اسلام، قیاس مع‌الفارق است. آنچه در ولایت فقیه آمده است، این نکته است که حاکم و والی باید دین‌شناس، با تقوا، زاهد، مدیر و مدبر باشد. بنابراین ولی فقیه در چارچوب احکام دینی عمل می‌کند و اعتقاد وثیقی به شریعت و اجرای واو به واو دستورات دین دارد. این در حالی است که در دوران حاکمیت پاپ‌ها‌، اصحاب کلیسا به نام دین و دینداری، جامعه و مردم را فریب می‌دادند و محققاً نسبتی با دین و دینداری نداشتند. 🎯 خدشه و آسیب دیگری که متوجه رویکرد سکولاریسم سیاسی بازرگان است آن که اسلام یک دین سیاسی و دنیوی است و نمی‌توان تجربه مسیحیت را که مبتنی بر جدایی دنیا و آخرت است در اسلام به مرحله اجرا درآورد و از طرفی بازرگان هرگز این نکته را متذکر نمی‌شود که حکومت‌ها‌ی غیردینی و سکولارمسلک در پهنه گیتی دچار آفات و آسیب‌ها‌ی فراوانی هستند و ایشان هرگز سخنی از مشکلات اخلاقی، بی‌عدالتی و آلودگی‌ها‌ی سیاسی و اجتماعی جوامع سکولار به زبان نمی‌آورد. لینک بخش قبل👇 https://t.me/fekrat_net/1203 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی دکتر محمدجواد جاوید 🔶 موضوع| امکان سنجی قانون مند کردن ارتباط سالم بین دولت و شهروندان نشست «ارتباطات سالم بین نهادهای دولتی و مردم» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ⏰ 28 تیر 98 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی سخنرانی دکتر #محمدجواد_جاوید 🔶 موضوع| امکان سنجی قانون مند کردن ارتباط سالم بین #دولت و #شهروندان نشست علمی «#ارتباطات_سالم بین نهادهای دولتی و مردم» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔹در دو سویه رابطه دولت و شهروندان، غایت ارتباط سالم به چیست؟! 🔹 از نظر حقوقی و اخلاقی و دینی چه مولفه هایی برای تامین این رابط سالم وجود دارد؟! 🔹رویکرد دینی در تبیین رابط سالم بین دولت و شهروندان چیست؟! 🔹دولت چه وظیفه ای در تامین این رابطه دارد؟! 🔺در این صوت می شنوید: «پیامبر اسلام منشور مدینه را تنظیم می کند و خودش از باب تعهدات دینی و انسانی برای اقلیت های مختلف اهل کتاب حقوق قائل می شود که ما در قانون اساسی، آنرا خود محدودی می نامیم! ایشان با شهروندان غیر مسلمان در رابطه با حقوق شهروندی خود پیمان می بندد. این ارزشی است که در رویکردهای رابطه سالم به مثابه رویکرد دینی می بینیم. یک امر نرم افزاری ناظر به روح انسانی در چارچوب دینی و حکومتی قانون مند می شود و به تعهد طرفینی پذیرفته می شود. ما یک مسیر مشخص و آزمون داده شده در مسیر اسلامی داریم که آن را مشخص کرده است. امام علی(ع) وبقیه اهل بیت قربانی این رابطه شده اند...!» 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی درسگفتار دکتر حمیدرضا آیت اللهی 🔶 موضوع| فلسفه، علم و دین در غرب جلسه دوم خانه طلاب تهران ⏰ سال 98 🆔 @fekrat_net 🆔 @prof_ayatollahy 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی درسگفتار دکتر #حمیدرضا_آیت_اللهی 🔶 موضوع| #فلسفه ، #علم و #دین در غرب جلسه دوم خانه طلاب تهران 🔸هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آرا مهم متفکرین غرب در سه عرصه فلسفه، دین و علم و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی تر چالش های این سه حوزه و راه های برون رفت از آن میباشد. جریان اداره جلسات در قالب طرح مسئله و تدقیق آن توسط استاد و زمینه سازی و راهنمایی ایشان برای فعالیت و مشارکت دانشجویان در واکاوی مسائل می باشد. 🔺در این صوت می شنوید: 🔹بررسی دلائل رد مُثُل افلاطونی 🔹مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو: یک نوع رویکرد، افلاطونی است. گذر از عالم محسوس و رفتن به عالم معقول. تفکر ارسطویی رفتن به عالم محسوس و از دل آن مطلب را به دست آوردن می باشد. این جریان در کل تاریخ فلسفه ادامه پیدا کرد. برخی فلسفه ها عقلی فکر می کنند. برخی دیگر معقتدند از دل حس باید فکر کرد. طبق دیدگاه ارسطو خدا غایت الغایات است که منشا شوق عالم است که عالم برای رسیدن به او در حال حرکت است.پس خدای ارسطو علت فاعلی نیست.علت غایی می باشد در حالی که خدای افلاطون علت فاعلی بود. لینک جلسه قبل👇 https://t.me/fekrat_net/1210 🆔 @fekrat_net 🆔 @prof_ayatollahy 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت ارسطو با توجه به دو ساحت عملی و نظری نفس، فضائل را به دو گونه اخلاقی و فکری دسته بندی کرد. بعدها فضائل الهیاتی همانند ایمان، امید، و عشق به دو گونه فضائل ارسطو اضافه شد. معرفت در دیدگاه برخی معرفت شناسان سرشت اخلاقی دارد و معتقدند با داشتن فضائل اخلاقی و فکری و الهیاتی همانند عدالت و انصاف و امید، به صدق بیشتری دست خواهیم یافت و اگر معرفت را تشکیکی بدانیم به مراتب بالاتر معرفت راه خواهیم یافت. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
‌‌✍️ عبدالله صلواتی 📌 سرشت اخلاقی قانون (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) تدوین قانون، اجرای آن، نظارت بر آن، بازنگری آن ووو همگی نیازمند اقتدا به اخلاق است البته اخلاقی از سنخ مراقبت نه اخلاق ناظر به طیف خاصی از مردمان یا جنسیت خاص. ما هرچقدر قانون خوب داشته باشیم اما مدیر و مجری خوب قانون نداشته باشیم مصوبات حقوقی فقط برای طیفی قانون است و برای طیفی دیگر، پر از سود حزبی و شخصی، و طایفه‌ای هم که نمی‌توانند از سود بگذرند در پی گریز از قانون بر می آیند. شاید بتوان گفت قانون همانند معرفت، سرشتی اخلاقی دارد بنابر آنکه قانون بدون زمینه و چارچوب اخلاقی قدرت آبادگری خویش را از دست می‌دهد تو گویی باید از مریخ یا کرات آسمانی دیگر باید موجوداتی بیایند تا قانون‌های خوب زمینیان را اجرا کنند. عدالت اجتماعی و انصاف دو فضیلت اند که بدون آنها شوره‌زاری خواهیم داشت و در این شوره زار، قانون قدرت خویش را از دست می‌دهد و خودش به موضوع مستقل تبدیل می‌شود مثلاً به عنوان یک حرفه در می‌آید اما کمکی به بهتر شدن اوضاع و پیشگیری از جرم نمی‌کند. استیلای بر دیگران و به تعبیر لویناس دور شدن از دیگری و میل به حاشیه راندن و سرکوب دیگری می‌تواند مقدمات قانون گریزی را بنحو حداکثری رقم زند. همچنین نبودن مجری قانون فضیلت مند در مسند کار می‌تواند منافع ملی و کلان را قربانی منافع حزبی و شخصی کند. با توجه به فضیلت فکری همانند دقت، تعمق، پیگیری، تصور دقیق ووو فقدان ذهنیت درست و تصور دقیق کارگزار از نهادی که در آن خدمت می‌کند می‌تواند مقدمات انحراف از قانون را فراهم آورد مثلاً مدیری که در سازمان شهرداری کار می‌کند و ذهنیت و تصور دقیقی از ایده شهرداری نداشته باشد و شهرداری را احیاناً با پادگان اشتباه بگیرد قطعاً در سیاست گذاری و مدیریت و برنامه‌ریزی دچار اشتباه خواهد شد و قوانین را تا آنجایی که ذهنیتش در می‌یابد بکار می‌بندد و مابقی قانون را نادیده می‌گیرد..... 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی درسگفتار دکتر طه رمضانی (عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی) 🔶 موضوع|نفوذ اقتصاد آمریکایی به بدنه اقتصاد مقاومتی بخش نخست دوره تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی ⏰ 25/مرداد/97 🆔 @fekrat_net 🆔 @prof_ayatollahy 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی درسگفتار دکتر #طه_رمضانی (عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی) 🔶 موضوع|#نفوذ #اقتصاد_آمریکایی به بدنه #اقتصاد_مقاومتی 🔺در این صوت می شنوید: 🔹 چرا در بازخوانی #تاریخ_اقتصاد از جنگ جهانی دوم باید شروع کرد؟ چون کل جهان را متاثر کرد و بیشترین تعداد کشته را در دنیا داشته است...ولین منطقه که آمریکایی‌ها بعد از #جنگ_جهانی_دوم به آنها #وام دادند و آنرا به خود وابسته کردند، #اروپا بود. وام هم به دلار داده می‌شد و شرط وام این بود که گزارش بدهند که در چه راهی و چگونه خرج کرده‌اند. 🔹با این اتفاق آمریکا اشراف اطلاعاتی تمام عیار نسبت به اروپا و #اقتصاد_اروپا پیدا کردند.#ژاپن هم بعد از جنگ توسط آمریکایی‌ها و متفقین تصرف شد و کاملاً در دستان انها قرار گرفت. پایه شرکت‌های زیادی در ژاپن چون #شرکت_تویوتا ماشین نظامی و جنگی است که در ژاپن شکل گرفته است و باید سهم خود را به منطقه بدهد. 🔹اکثر سرمایه‌ای که در ژاپن گردش دارد، امریکایی است و زاپنی‌ها فقط گرانی بیش از حدش را می بینند و تامین کننده نیازهای امریکا در منطقه‌اند. کار زیاد می‌کنند ولی منافع آمریکا و انگلوساکسون‌ها را تامین می‌کنند. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی