eitaa logo
فکرت
10هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
946 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📂عناوین گفتارها و یادداشت‌های پرونده «تا انتخاب» در وبگاه فکرت: ۱) نقش تأسیسی مردم در جمهوری اسلامی نباید نادیده گرفته شود حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🖇لینک مطلب ۲) خودآگاهی تمدنی شرط تحقق مردم‌سالاری دینی است حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان 🖇لینک مطلب ۳) جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمی‌رسد حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز 🖇لینک مطلب ۴) قدرت مدنی نظام در گرو مشارکت بالای مردم در انتخابات است دکتر مسعود معینی‌پور 🖇لینک مطلب ۵) نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست آیت‌الله رفعتی نائینی 🖇لینک مطلب ۶) در نقد مشروعیت پلکانی حکومت اسلامی معصومه پازکی 🖇لینک مطلب ۷) چرا اصرار بر حضور انتخاباتی؟ قدرت‌الله غلمانی 🖇لینک مطلب 🖌 پرونده «تا انتخاب» آماده دریافت یادداشت نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. ارسال به آیدی زیر: 📍@Rahmani 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔴 قدرت گفتمان‌سازی چگونه در رسانه شکل می‌گیرد؟ 🔸سؤال این است که رسانه‌ها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن‌ را تبدیل به دغدغه اصلی مردم می‌کنند؟ 🔻خروجی تحقیق در این‌باره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانه‌ها و باورهای رأی‌دهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر تصمیم‌گیری‌های ملی بود. 🔻حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنام‌های «ماکسول مک‌کامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمان‌سازی یا Agenda Setting Theory و یا برجسته‌سازی عنوان گرفت. 🔻نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگ‌شدن مسائل سیاسی در رسانه‌های خبری را نشانه می‌گرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت. 🔻آنچه قطعی است این است که پوشش رسانه‌ای بر اولویت‌های موضوعی انواع برنامه‌های سیاسی تاثیر می‌گذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانه‌ها در چه شرایطی می‌توانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟ 🔻سیاست‌مداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاست‌مدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبال‌کنندگان‌شان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمی‌کنند بلکه توجه سایر رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌نگاران را به شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر جلب می‌کردند. 🔻در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علی‌زاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاست‌مداران، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها، اپوزیسیون و مردم در گفتمان‌سازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافته‌هایی همانند تأثیرپذیری رسانه‌های خبری داخل و عموم از توییت‌های سلبریتی‌ها ارائه می‌کرد. 🔻سوای از فهم قدرت گفتمان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاست‌مداران یا سلبریتی‌ها قادر به تغییر گفتمان‌های رسانه‌های سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند. 🔻در سال 2022 به‌عنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکه‌های اجتماعی و گفتمان‌سازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامه‌ای و بیانیه‌های احزابی منتشر شد. 🔻نویسندگان مقاله با بررسی‌های ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکه‌های اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمان‌سازی را افزایش می‌دهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانه‌های سنتی در برجسته‌سازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر روند آن هستیم. 🔻اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایت‌ها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانه‌های سنتی است. 🔗 متن کامل 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 📍هم اکنون در حال برگزاری... روایت شفاهی ☑️ مردم در اندیشه امام خمینی ره 🔹با حضور حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 📍فایل صوتی و گزارش متنی این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
. 💠مردم مرکز محوری تغییرات اجتماعی 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخت. 🔹امام خمینی (ره) معتقد بودند؛ انقلاب اسلامی انقلاب خود مردم بود و جایی فرمودند: «وقتی دیدم شعارهایی که در روستاهای خمین می‌دهند همان شعارهایی است که در تهران می‌دهند فهمیدم این انقلاب پیروز می‌شود». امام انقلاب را محصول انقلاب فکری مردم می‌دانستند و اساس انقلاب را به مردم نسبت می‌دادند. 🔹در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است. 🔹ایشان در دیداری که سال 1343 (ه.ش) با آیت الله حکیم داشتند (آیت الله حکیم یک شخصیت مبارز و مجاهد در عراق بودند) به نقش کلیدی مردم در ایجاد تحولات اجتماعی اشاره کردند در حالیکه آیت الله حکیم این نگاه را به مردم نداشتند. این نگاه بسیار مثبت امام خمینی به مردم برآمده از منظومه فکری ایشان بود و یک تاکتیک در مبارزات سیاسی نبود. 🔹در همه آثار امام خمینی با همه تنوعی که دارند نقش مردم بسیار مهم و اساسی است و می‌توان امام را فیلسوف انسان و فیلسوف مردم نامید. 🔹امام خمینی بزرگ‌ترین فاجعه را نگاه‌های جزئی به معارف اسلام می‌دانند و در چندین مورد از آثارشان به این آسیب و آفت توجه داده‌اند و ما هم در شناخت نگاه امام به مردم نباید دچار جزئی نگری به نگاه ایشان بشویم. 🔹انسان در اندیشه امام نقش محوری و مرکزی دارند و در آثار فلسفی، کلامی، فقهی و اصولی ایشان بحث انسان بحث خیلی مهم است مثلا در کتاب «تقریرات فلسفی» می‌فرمایند: تمام حکمت نظری و حکمت عملی برای انسان است برای عمل اوست برای این است که ترقی و تعالی پیدا کند و مسیر رشد و کمال را بپیماید. 🔹از منظر امام انسان مخلوق الهی است و محل ظهور اسماء الهی مثل قدرت و حکمت الهی است از همینجا می‌توان تفاوت مبنای امام را درباره مردم با مبنای امانیست‌ها به وضوح دید. 🔹امام خمینی (ره) معتقد است انسان‌ها دو نوع حرکت دارند یک حرکت غیرارادی و قصری که همان مراحل جنین و سپس تولد و رشد و نموی است که همه جانداران تا زمان مرگ دارند و یکی هم حرکت ارادی و اختیاری است؛ انسان به واسطه عقلی که دارد می‌تواند شخصیت خود را و سرنوشت خود را بسازد و علاوه بر این دو می‌تواند جامعه خود را هم بسازد. 🔹در منظومه فکری امام راحل انسان دارای دو فطرت است؛ فطرت اصلی یعنی میل همه انسان‌ها به کمال مطلق و اینکه همه انسان‌ها به دنبال ثروت مطلق، زیبایی مطلق، علم مطلق، آزادی مطلق، رفاه مطلق و سایر موضوعات هستند از این باب است که همه اینها مصادیق کمال مطلق هستند و این فطرت از بین رفتنی هم نیست «لا تبدیل لخلق الله»؛ فطرت دیگر انسان‌ها فطرت تنفر از نقص است یعنی همه انسان‌ها از نقص تنفر دارند. امام خمینی (ره) در آثارشان متذکر شده‌اند که؛ اینکه انسان‌ها به دنبال همین کمالات محدود هستند از این جهت نیست که محدود هستند بلکه از این جهت است که آنها را کمال می‌دانند و اگر بفهمند این کمالات ناقص هستند از آنها متنفر می‌شوند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، حاکمیت، مُلک اجتماعی و حکومت از آن مردم است. 🎙️حجت الاسلام یزدانی مقدم 🔹روایت شفاهی؛ فصل «مردم» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔸 ا 🎙آیت‌الله اراکی در جمع اساتید دانشگاه‌های قم: ☑️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان است ✔️ خداوند، بشر را مختار قرار داده است و این مردم هستند که باید حاکمیت را بپذیرند؛ ضمن آن که بشر نباید از این حق اختیار و انتخاب خود به صورت ظالمانه و ناآگاهانه استفاده کند. ✔️ مشکل بزرگ جامعه بشریت، ناهماهنگی بین نظام حاکمیتی در هر جامعه و نظام حاکمیتی کلان جهان است؛ به این معنا باید حاکم بشر از سوی خدا اذن داشته باشد و حکم خدا را اجرا کند و تنها در این صورت است که مشروعیت حاکمیت حاصل می آید. ✔️ ما همه نظریات سیاسی خود را از آیات و روایات استخراج می کنیم و بر همین اساس است که در نظام سیاسی اسلام، فرمان باید مشروع یا همان فرمان عدل باشد؛ ضمن آن که بر اساس متون دینی ما، اطاعت از فرمان ظالمانه، ظلم است و در روز قیامت، نه تنها حاکمان ظالم بلکه ضعفایی هم که زیر بار ظلم ظالمان رفته اند، عقاب خواهند شد. ✔️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان و منطبق‌ترین نظام مبتنی بر واقعیت‌های جهانی است. انتخابات با مشارکت حداکثری مردم، قدرت حاکمیت را بیشتر می‌کند و در آن صورت است که حاکمیت می‌تواند از این قدرت بیشتر برای حل بیشتر مشکلات بهره گیرد. 🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن گزارش از طریق لینک زیر: 🔗fekrat.net/article/lnk/51246 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ عقلانیت و انتخاب مردم 🖋 محمدباقر خراسانی،پژوهشگر حوزه و دانشگاه ✔️ انواع نگاه به مردم و جایگاه آنها از نظر سیاسیون را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد؛ نگاه ویترینی و دکوری، نگاه داربستی و ابزاری، نگاه تشریفاتی، نگاه مقطعی و نگاه دائمی. و رکن رکین نگاه امام و رهبری به مردم همین نگاه آخری هست؛ از روش‌های مبارزه سیاسی امام خمینی(ره) مردمی کردن مبارزه بود. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت