eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ | ☑️"ابراهیم" عمری در حوالی شهادت زیسته بود. ✍🏻محمدرضا کایینی، پژوهشگر تاریخ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
▪️"ابراهیم" عمری در حوالی شهادت زیسته بود. از این روی بود که سه سال پیش، صندوق‌های مهر را از نامش آکنده ساختیم. می‌دانستیم که در دوگانه خدمت و خطر،‌ نخستین را بر می‌گزیند و دومین را فرومی‌نهد. به وجاهت و آینده‌جویی وقعی نمی‌نهد و در لحظه، هر آنچه در دست و زبان دارد، در طبق اخلاص می‌نهد و به خلق‌الله پیشکش می‌دارد. ▪️ریاست جمهوری‌اش تک‌دوره‌ای شد و به دور دوم وصال نداد، چه برای جاودانگی و ماندگاری در سپهر انقلاب اسلامی مبعوث گشت. رئیسی در تصدی قوه قضائیه محبوب شد، جایی که کمتر چنین کارکردی دارد و عادتا نهادی سخت و زِبر است. ▪️در آغاز تصدی ریاست جمهوری، بسا عافیت‌طلبان، مسئولیتش در کشوری تحریم‌زده، کرونا‌زده و در پی مسئولیت دولتی عافیت‌طلب و کم‌کار را عبث می‌انگاشتند، اما او این همه را به هیچ گرفت! محرومانِ نادیده در دورترین نقاط کشور را دریافت،‌ به مروت و مدارا درددل‌هایشان را شنید، اما کلنگ نمایشی بر زمین نزد و وعده بیهوده نداد. جمعه و تعطیل نداشت و مردم را از طریق ویدئوکنفرانس و شیشه دودیِ شاسی‌بلند ننگریست. ▪️رذالت و طعنه داخلی و خارجی را ندید و نشنید، اما نیاز و ناله محرومان را به گوش گرفت. سراز‌پانشناخته و بی‌قرار، به دلداری‌شان می‌شتافت و در سیل و زلزله و درد، با سر و روی خاک‌ و گِل آلود اما چهره‌ای پرامید، از آلامشان می‌کاست. مردم او را در مناطقی می‌دیدند، که پای هیچ فرمانداری به آنجا نرسیده بود، چه رسد به رئیس‌جمهور. ▪️مردم تا ظهرگاه سی‌ام اردیبهشت ماه که "ابراهیم" بر سفینه سفر آخر قدم نهاد، او را دلداده خدمت دیدند و با همین خصلت به خاطرش سپردند. او به نمادهای انقلاب اسلامی پیوست و این پاداشی نیک، به سه سال بی‌قراری در خدمت بود. در بحبوحه دنیاطلبی و توهم‌پرازی جماعتی و ناامیدی عده‌ای دیگر، همچنان می‌توان رجایی و رئیسی شد. شرط آن ترک پیله وجاهت‌طلبی و بیم‌زدگی است، موهبتی که به گرفتارآمدگان در چنبره روزمرگی اعطا نمی شود. ▪️خوشحالم که سه سال پیش به او رای دادم. خوشحالم که در همان دوره، عده‌ای را ترغیب کردم تا به او رای بدهند. خوشحالم که در عمل، همان بود که حدس می‌زدم و خوشحالم که نهایتا در چنین روزی، خدا او را نزد خود خواند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ | ☑️ فلسطین، مسأله جهان اسلام و بشریت 🎙آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ✔️داغی امروز بر دل همه مردم مسلمان در جهان مانده است و تمام انسان‌ها و مردمان با وجدان عالم را داغ‌دار و دغدغه‌مند کرده است. مسأله جهان اسلام و بشریت است. مسأله دفاع از مردمی مظلوم و مقدر است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ | ☑️ طرح حماسه و تاریخ جدید ایران ✍🏻سیدحسین شهرستانی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
. ▪️سال‌ها پیش در محضر یکی از اساتید بزرگوار علوم انسانی که می‌توان او را استاد استادان فلسفه در روزگار حاضر نامید بودیم. ایشان به سبک خود پرسشی سهمگین پیش روی ما گذاشتند که: به چه می‌توان امید داشت؟ طبعاً در پاسخ به پرسش آن فرزانه نمی‌توانستیم سیاهه‌ای از دست‌آوردهای علمی و فناوری را فهرست و به‌عنوان پیشرفت ایران عرضه کنیم. آنهم برای کسی که به ما درنگ در باب ماهیت تکنیک و توسعه را آموخته‌بود. ▪️در این میان حقیر عرضه داشتم: از شما آموخته‌ایم که از دید برخی اهل‌نظر، آنچه ملتی را ملت می‌کند، داستان تاریخی مشترکی است که فراتر از زبان و سرزمین و قومیت و مذهب که ممکن است در هر یک کثرتی واقع باشد مردمی را با حافظه‌ی تاریخی مشترک، به هم‌سرنوشتی می‌رساند. ▪️ما پس از انقلاب کاستی‌ها و مصائب بسیاری تجربه کرده‌ایم اما خودمان بودیم و داستان تاریخی خود را بازیافتیم و بدین ترتیب هویت ملی خود را در وضع معاصر بازآفریدیم.... همه مردم جهان، با حوادث ریزودرشت روبه‌رو هستند. اما غالباً این حوادث و مسائل به «رخدادهای معنادار» که معنا بخش حیات جمعی ایشان باشد بدل نمی‌شود. ▪️معنایی که از پس همه تحلیل‌ها، پرتو نوری بر تاریخ افکند و طرحی از گذشته و حال و آینده را بگشاید. این طرح اگر نیروی ایجابی و برسازنده داشته‌باشد، طرحی «حماسی» است. حماسه، همانا ایده بنیادینی است که هویت ملی و دینی ما را در روزگار معاصر بازیابی کرده است. «حماسه حسینی» مطهری از این حیث شاخص تحول بنیادی جامعه شیعی ایران در تفسیر عاشورا و در نتیجه هویت شیعی است. این طرح حماسی در هماهنگی با روح حماسی و پهلوانی تاریخ باستانی ایران، انقلاب اسلامی و تاریخ نیم‌قرن اخیر ایران را بر می‌سازد. ▪️طرح حماسی، جوهر خود را در شیوه‌ی مواجهه با «مرگ» آشکار می‌کند. مرگ، بالقوه امکانی است در جهت بی‌معنایی و بی‌آینده‌گی و بی‌تاریخی. در حماسه ملی ایرانیان، «نام» که گوهر پهلوانی است، مرگ را از این ورطه فرامی‌برد و آن را از بی‌معنایی نجات می‌بخشد، اما همچنان در گیرودار باقی می‌ماند. روایت حماسی از عاشورا اما ما را به نقطه‌ی کمال آزادی از مرگ رسانده و نهایتاً ایده «شهادت» بر فراز ایده «نام»، افقی می‌گشاید که مرگ در آن، همان گشودگی و انفتاح در مناسبات فروبسته‌ی تاریخی است. ▪️شهادت رئیس‌جمهور، بار دیگر جوهر این طرح حماسی را که از آبشخورهای ملی و دینی ما سرچشمه گرفته است نمایان می‌کند. «شهادت» و نظام معنایی و آیینی پیرامون آن، نیروی بنیادین برسازنده تاریخ جدید ایران است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ | ☑️ دیپلماسی فعال و عمومی 🔹«رئیسی، رئیس‌جمهوری در تراز ولایت بود که برای تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش‌های فراوان کرد که نمونه عینی آن، هماهنگی با میدان بود. اقتداری که دیپلماسی پویا و فعال وزیر مجاهد دکتر حسین امیر نیز در به ثمر رساندن آن نقش ارزنده‌ای داشت و اهداف مقتدرانه سیاست خارجی نظام از جمله عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تحقق یافت.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ▪️ای کاش آن دسته از روحانیونی که غر می‌زنند که منزلت روحانیت را تنزل داده و حضور روحانیت در سیاست او را سوزانده است چشمشان را باز کنند و این چند روز آینده را خوب بنگرند تا ببینند که انقلاب اسلامی چگونه منصب و تحقق دین را رفعت داده و خداوند چگونه به کسانی مانند آیت الله رئیسی و آیت الله آل‌هاشم که کفران نعمت نکرده و در قد و قامت این فرصت الهی بی‌نظیر خادمی و خدمت به مردم ظاهر شده‌اند عزت داده است. ای کاش از بدرقه‌ی این دو طلبه و مردمی عبرت بگیریم و از باشیم. ✍🏻علی محمدی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ تشییع شهدای خدمت در شهر مقدس قم 📌 دیگر گذشته است که سیاستمداران، فقط سیاست‌مدار باشند؛ جهان ما سیاست‌مدارانی می‌خواهد که عاشق باشند، که طاهر باشند، که دردمند باشند، که عارف باشند، که خالص باشند./ نادر ابراهیمی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰 واکاوی آرمان‌شهر صدرایی ✍🏻 یادداشت سردبیر 📍رسانه فکرت به مناسب سالروز ملاصدرا در تلاش است تا به تقریر مسئله «آرمان‌شهر» از منظر این فیلسوف مسلمان بپردازد؛ موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده و در ادامه پرونده کلان «امید اجتماعی» قرار می‌گیرد... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 از ویژگی‌های بسط مدرنیته، نیهلیسم جهان‌شمول است که بر عالم سیطره یافته و در آن پوچ‌گرایی پمپاژ می‌شود و شاخص آن یاس و ناامیدی است. این در حالی است که انسان دینی که متعهد به بینش توحیدی است، دست غیب را در پس رنج‌ها و دردها می‌بیند و ناگزیر در مسیر حرکتش امیدوارانه زیست می‌کند. اینجاست که انسان دینی مأوا و مأمنی برای زیست امیدوارانه نمی‌یابد مگر آنکه بتواند در مبارزه خود، عالَم دینی خود را احیا کند. این تلاش برای تسخیر آینده نزاع تمدنی انسان دینی و انسان غربی است. 🔹مسیر و پویایی یک جامعه در گرو اهداف و آرمان‌هایی که برای آن جامعه تصویر و ترسیم می‌شود. حرکت جامعه نیز بر اساس رویاپردازی و روایت‌سازی‌هایی که برای او صورت می‌گیرد و یک جامعه مبتنی بر درک خود و معنادهی که از وضعیت خود می‌یابد می‌تواند موانع را کنار گذاشته و با امید به سمت تعالی خود حرکت کند. این رویاسازی و امید اجتماعی در گرو آرمان‌شهری است که یک جامعه برای تحقق آن حرکت می‌کند. 🔸مسئله‌ای که وجود دارد، تزاحم جهان جدید و سلطه‌ای است که از منظر آرمان‌شهری، برای نسل جدید رویاسازی می‌کند. پیش از این، فارابی در قرن نهم و دهم با تعبیر «مدینه فاضله» از آرمان‌شهر سخن گفته است. مدینه فاضله دغدغه عمده حکما از جمله ملاصدرا حکیم بوده است. به راستی چه ظرفیتی بهتر از حکمت متعالیه جهت رهیافت به ساخت آرمانشهری برای زمانه جدید؟ آن هم در زمانه‌ای که بحران امید همه جا را فراگرفته و شاید بیش از گذشته برای حرکت جامعه، نیازمند روایت آرمانشهری جامع و الهی باشیم. 📌فقط آنکه به دلیل مقارنت این پرونده با اتفاقات اخیر و شهادت ریاست محترم جمهور و جمعی از دولت‌مردان، تصمیم بر این شد که پرونده آرمان‌شهر ملاصدرا در هفته آتی پیگیری کرده و در حد وسع خود به واکاوی بخشی از این مسئله بپردازیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ | ☑️ سه حس همزمان جامعه 🎙مهدی جمشیدی ▪️جامعه اکنون سه حس همزمان دارد. اولین حس این است که جامعه در «حیرت» به سر می‌برد و باور نمی‌کند که رئیس جمهورش را از دست داده است. دومین حس «حزن» است و این عجیب است که مردم در همین چند ساعت چقدر به اماکن مقدس رفتند و دعا کردند و اشک ریختند. و حس سوم «امید» است که مردم با اینکه عزیزی را از دست داده‌اند اما می‌دانند که قطار متوقف نشده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ▪️رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ و واحد به کانون حادثه. یک‌باره همه عاطفه یا نفرت جمع می‌شود؛ نفْس نشان‌می‌دهد از رفتن ، آمدن (مثلاً)، شاد است یا محزون؟! می‌بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته‌ی حواس یا ذهنیت‌ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند می‌شود. رجوع به نفْسِ ایران یک برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدت‌ها کلُّ القوا". بدون این تنفس، می‌میرد و به کثرت‌هایش تجزیه می‌شود؛ مثل یک بدن متلاشی! و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع‌مان دهند. ✍🏻محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ | ☑️ قرآن، گمشده امروز جهان 🎙آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ▪️قرآن می‌تواند انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی کند. گمشده امروز جهان انس با قرآن است. امروز جامعه بشری نیازمند نورانیت قرآن است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
ا رسانه فکرت به مناسبت یادبود شهدای خدمت برگزار می‌کند: ☑️ بیم‌ها و امیدها جمهوری اسلامی چگونه از بحران‌ها عبور می‌کند؟! با حضور: 👤جواد موگویی ؛ ‎مستندساز، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب‎ ⏰ پنج‌شنبه ۳ خرداد، ساعت 10:30 ✔️«لینک اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ▪️یک توصیه برادرانه دارم به دلسوزان ایران که طبیعتا داغدار میهن خویش‌اند. نسبت به ملامت گران و یاوه گویان باشید و درگیر این حواشی نباشید. برخی و الینه‌اند و گروهی اقتضای طبیعتشان این است. این کار خود را در تاریخ ما خواهد کرد و و احتساب ما قطعاً شاهد و گواه پاکی خون شهیدانمان است. گرچه این به معنی برخورد لازم با برخی مغرضان نیست. در این شکیبایی و متانت خصوصاً باید به سیره حسنه اقتدا کنیم که در صبر و حلم و رواداری و بزرگ منشی و بی تفاوتی به ملامت و تهمت یگانه بود. «ان ابراهیم لاواه حلیم» ✍🏻سیدحسین شهرستانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰نگاهی به عملکرد دولت شهید در عرصه علم و دانشگاه ☑️ شهید جمهور؛ رکورددار گفت‌وگو با دانشگاه 🔻در طول کمتر از سه سال از دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی چندین اتفاق منحصربه‌فرد در دانشگاه‌های کشور و حوزه رخ داد که بی‌شک در تاریخ این کشور برای همیشه ماندگار خواهد بود؛ اتفاقاتی که در سایه همت و تدبیر یک چهره علمی و اجرایی رخ داد که در زمانه‌ی کنونی، رکورددار گفت‌وگو با دانشگاه بود. 🔻دکتر سید ابراهیم رئیسی، شخصیتی بود که چه در دوران ریاست‌جمهوری‌اش و چه زمانی که در مسند حضور داشت، برخلاف بسیاری از مسئولان، ارتباط نزدیکی با داشت، تا جایی که حتی بخشی از انتخاباتی‌اش نیز در فضای دانشگاهی دنبال شد. 🔻رئیسی را باید از جمله معدود رؤسای جمهوری دانست که در عرصه توانست اقدامات مهمی را انجام دهد که برخی از آنها تنها در کارنامه او دیده‌می‌شود. فعالیت‌هایی که برخی از آنها بعد از سال‌ها مسکوت ماندن در دستور کار قرار گرفتند یا برای اولین بار در انجام شد. 🔻 حضور چندباره رئیس‌جمهور در جمع و را شاید بتوان یکی از آن اقداماتی دانست که تا سال‌ها در ذهن جامعه دانشگاهی خواهد ماند؛ دیدارهایی که باب گفت‌وگوی بی‌واسطه بدنه نخبگانی با شخص اول کشور را باز کرده بود و آنها می‌توانستند بدون بروکراسی‌های مرسوم، دغدغه‌ها و خود را به گوش رئیس‌جمهور کشور برسانند. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ | ☑️ رئیس جمهور اسلامی، ناسازه دموکراسی مدرن ✍🏻محمدعلی روزبهانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
. ▪️ریاست جمهوری سید ابراهیم و امثال او محصول همان صندوق‌های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت می‌داند اما با یک تفاوت چشم گیر. سیستم یا نظام رأی‌گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می‌شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانه‌های ، فروبسته در خود را بنا می‌کند؛ همان زیست جهانی که بودریار می‌گوید استعاره در آن مرده است. نه آنکه از شدت کسوف تصویری، سیمای خورشید پوشیده شده باشد، بل آنکه هر چه هست تصویر است. ▪️ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غرب‌گرا انجامید، طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد. قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسم‌های مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به تعلیق برد. ▪️دموکراسی مدرن برای کردن و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رأی‌گیری را تنها راه نجات بشر از لوی اتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین، حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی‌تابید. عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا، اعتباربخش و قوام بخش در کشورها و جامعه بین المللی شد. اسلامی با تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد. ▪️نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او، از مرگ انسان پرده برداشت. طرح اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را می‌خواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند. استعاره «ولایت فقیه» و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت. ▪️ حاصل‌جمع سرمایه و رسانه‌ی قارون‌ها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان، به نام الله، تبدیل به کیفیتی معنادار شدند. تبدیل کردن توده‌ی شکل پذیری از اجتماع انسان‌های بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک، فارغ از کمیت و قدرت شان، نوامیس و خلفای الهی‌اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطه‌ای طولی میان امام و امت را می‌سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
☑️ به اطلاع مخاطبین گرامی می‌رساند، به‌دلیل مشکلات فنی نشست گفت‌وگوی آنلاین با «جواد موگویی» به ساعت 22 شب موکول شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ ســوگــواری امیــدوارانه ▪️ویژه یادبود شهدای خدمت 🎙اکبر نبوی؛ پژوهشگر فرهنگی 🖇( اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ ســوگــواری امیــدوارانه 🎙اکبر نبوی؛ پژوهشگر فرهنگی دو میراث سترگ 1:05 سوگواری فعال 4:30 شهادت و ایجاد انسجام 6:00 انجسام اسلامی و مولفه‌ها 8:00 کم کاری در اخلاق اجتماعی 13:30 آرمان و رویای ملی 14:50 سینما و ساخت آرمان 19:10 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ▪️ابراهیم تنها نام یک فرد نبود او «نماد» پروژه‌ای بود که از اردیبهشت ۱۴۰۰ کلید خورد. نماد پروژه‌ی آزاد کردن ایران از غل و زنجیر آمریکا، نماد پایان شرطی‌شدگی و ایرانیان به مواضع و بیانیه‌های خزانه داری و اوفکش، نماد گرفتن تصمیم قطعی برای حرکت به‌سمت تحریم‌ها به‌جای انتظار برای احیای موهومی به نام برجام، نماد پروژه‌ی پیوستن ایران به و پیمان ، نماد احیای روابط منطقه‌ای از ترکمنستان و افغانستان تا سعودی و عراق، نماد حضور فعال در آفریقا و آمریکای جنوبی. ✔️از این رو عربده‌های پر از نفرت و کینه توزی که علیه نام او در این ساعت‌ها در رسانه‌های غربی و زبانشان می‌بینید اصلاً عجیب نیست، علیه شخص هم نیست کینه آنها علیه است و نقشی که این سال‌ها به‌عنوان یکی از چند بازیگر اصلی در نظم چند قطبی و پسا پیدا کرده است. ✍🏻علی علیزاده 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ | ☑️ بازیابی کاراکتر شهید رئیسی و سیاست تقوا ✍🏻سجاد صفارهرندی، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
. 🔻کاستیکا براداتان در کتاب «جان‌دادن در راه ایده‌ها» با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ گویی کل سکانس‌ها و پلان‌های پراکنده یک سرگذشت به یک‌باره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می‌یابند. 🔻به این سیاق شهادت دراماتیک رئیسی پرواز کردن سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوه‌های جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یک‌باره برای ما معنادار کرد زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد. طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و مأموریت خود برخاست و نهایتاً نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین مأموریت‌ها نهاد. 🔻رئیسی از نیمه دهه نود مشخصاً به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاست ورزی او نیز خاص خودش بود او نه مانند راهبردی سیاست ورزی می‌کرد و نه چون ، تاکتیکی بلکه سیاست را نیز همچون نوعی مأموریت و تکلیف به‌جای می‌آورد. 🔻شاید مهم‌ترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و مأموریت تقوا بود مشیی علی‌الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکان‌ها و پتانسیل‌های خود را ظاهر ساخت. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام