1_6673653849.mp3
21.9M
- مقصود از مکیل و معدود
مقصود از «مکیل:» آنچه با پیمانه اندازهگیری میشود. و مقصود از «موزون:» آنچه با وزن و کشیدن مشخص میگردد. و مقصود از «معدود:» چیزهایی است که صرفا با شمارش عددی تعیین میگردند.
در تمامی اینها اگر کسی به دیگری، وامی دهد، که همان جنس را با اضافه باز ستاند، ربا است.
البته شرط نیست که صریحا اضافه را شرط کند، بلکه اگر قرار بر این باشد، که هر که در این شعبه پولی بسپارد، به او سود میدهند، و مراجعه کننده با علم به این جهت، به همان شعبه بسپارد، ربا و حرام است.
ربا از دیدگاه قرآن
در سوره بقره
میخوانیم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مؤمنین. فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله. و ان تبتم فلکم رؤوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون»
در این دو آیه، خطاب به مؤمنان چنین گوید: «خدا را پروا دارید، و بازمانده ربا را رها کنید، و اگر چنین نکردید - و همچنان به ربا خواری ادامه دادید - پس بدانید که آهنگ جنگ و ستیز با خدا و رسول را نمودهاید. ولی اگر توبه کردید، سرمایهها از آن شما است - و نه بیش از آن - نه ستم کنید و نه بر شما ستم شود».
۲.۱ - آهنگ جنگ
در اینجا، رباخواری را، آهنگ جنگ با خدا و رسول دانسته و این تشبیه، بزرگی گناه را میرساند. چون، که رباخواری سلامت جامعه را تهدید کرده، توازن اقتصادی کشور را بر هم میزند.
۳ - تفاوت رباخواری و مضاربه
رباخواری، فرصت اندیشه و عمل را از کارگر میگیرد، او پیوسته در این اندیشه است که هر چه زودتر، سود کلان رباخوار را فراهم سازد، تا برایش دردسر ایجاد نکند. لذا با اندیشهای آزاد وارد عمل نمیشود، و به هر کاری دست میزند، و چه بسا فکر نکرده از روی عجله و شتاب به کارهای کم درآمد دست زند، و از اینرو هستی خود را از دست بدهد. مخصوصا افراد ضعیف و نوپا، که با دستپاچگی و برای حفظ حیثیت و آبرو، احیانا به کارهایی روی میآورند، که چندان سودآور نیست و چون سود ثابت و مقرری باید بپردازند، چه بسا از سرمایه که در دست دارند، مایه بگذارند و رفته رفته خود را به نابودی بکشانند، و هستی خود را تباه سازند.
در صورتی که در « مضاربه » سود ثابتی مقرر نگردیده، و صرفا سهم مشاع درآمد را باید بپردازد، و اگر زیانی به سرمایه وارد آمد، از کیسه کارفرما رفته است. لذا خاطر کارگر، کاملا آسوده است، و با خیال راحت و اندیشهای آزاد، بهترین و شایستهترین کارها را انتخاب میکند، شتاب و عجله به خرج نمیدهد. لذا پیوسته موفق است.تجربه نشان داده است افرادی که خواستهاند با وامهای ربوی، سر و سامانی به زندگی خود بدهند، بیشتر در گرداب بدبختی و بیچارگی غرق شدهاند.
لذا چون نوعا رباخواری، در جامعه بیشتر ما به بدبختی و بیچارگی مردم است، با عنوان «جنگ با خدا و رسول» در قرآن مطرح شده. زیرا «مستضعفان» در «کنف» الهی قرار دارند، و پیوسته مورد مهر و عنایت خداوند هستند، لذا کسانی که کوشش دارند بر «استضعاف» آنان بیفزایند با خدا و رسول، اعلام ستیز نمودهاند
ربا از گناهان کبیره
در آیه دیگر از سوره بقره
میخوانیم: «الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس. ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا. و احل الله البیع و حرم الربا. فمن جاءه موعظة من ربه فانتهی، فله ما سلف و امره الی الله. و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون. یمحق الله الربا و یربی الصدقات، و الله لا یحب کل کفار اثیم».
«کسانی که رباخوارند، در میان جامعه، همچون دیوانگان بر پا میخیزند، یعنی: جایگاه آنان در جامعه همچون جایگاه دیوانگان است. و این بدان جهت است که پنداشتهاند: ربا همانند یک داد و ستد معمولی است، در صورتی که خداوند داد و ستدها را روا، و ربا را ناروا دانسته، اینک کسی که پند و اندرز پروردگار را بر دل نهد، و از کردار ناروای خود دست باز دارد، برگذشته او ایرادی نیست. ولی هر که بر کردار زشت خود - که در گذشته انجام میداده - بازگردد، یعنی بر ربا خواری ادامه دهد، هر آینه در آتش دوزخ جاوید خواهد ماند. البته خداوند، ربا را بیبرکت و نابود میسازد، و صدقات را برکت میبخشد. خداوند هرگز کفر پیشهگان را دوست ندارد، لذا عنایت خود را از آنان دریغ میدارد».
۴.۱ - تشبیه به دیوانگان
در این دو آیه ، رباخواران در میان جامعه، به کسانی تشبیه شدهاند که حرکات مستقیم ندارند، و مانند دیوانگان ، رفتارهای ناهنجاری از خود نشان میدهند. یعنی: اوضاع را بر هم میزنند، و در جاده مستقیم رهسپار نیستند. خود نمیدانند چه کار میکنند، و در جهت خلاف خرد و اندیشه صحیح حرکت میکنند
1_6701118831.mp3
27.86M
153513_.mp3
37.94M
1_6701132252.mp3
25.28M
1_6712473396.mp3
38.11M
1_6274496732.mp3
23.88M
1_6838685921.mp3
2.43M
#عاقلانه_فکر_کنیم
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
اشتراک