🟥نکات مهم ماده ۷۰ قانون ثبت اسناد و املاک👇🏽
🟢طبق قانون مدنی دو نوع سند داریم سند عادی و سند رسمی.
🟠سند رسمی سندی است که مطابق قوانین به ثبت رسیده باشد.
🔵تعرض نسبت به سند رسمی در دادگاه تحت عنوان ادعای جعل قابل طرح است.
🔴صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه جایی که خواسته مستند به سند رسمی بنابر درخواست خواهان الزامی است.
🟣نسبت به سند عادی امکان انکار یا تردید و یا ادعای جعل می توان نمود، اما نسبت به سند رسمی فقط می توان ادعای جعل نمود.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🔹مضمون له درضمان ضم ذمه به ذمه میتواند سفیه یا صغیر ممیّز باشد چون این عقد درحکم تملک بلاعوض میباشد و تملکات بلاعوض آنها نیز صحیح میباشد.
🔹 ضامن شدن از میت نیز صحیح میباشد.
🔹 مالدار بودن ضامن تأثیری در صحت عقد ضمان ندارد و فقط اگر ضامن در هنگام عقد مفلس باشد و مضمون له جاهل به این امرباشد میتواند به استناد خیار تخلف از شرط ضمنی عقدرا فسخ کند. البته اگر فلس حادث و پس از عقد باشد، هیچ تأثیری در عقد ندارد و حتی حق فسخ هم به مضمون له نمی دهد.
🔹برای ضمانت فقط کافی است، سبب دین ایجاد شده باشد و از دین بالقوه نیز میتوان ضمانت کرد (ضمانت از نفقهی آینده زوجه که سبب آن عقد نکاح میباشد).
🔹تعلیق در ضمان مانند اینکه ضامن بگوید اگر فلان اتفاق بیفتد من ضامنم، باطل است و ضمانت باید منجّز باشد.
🔹التزام به تأدیه دین با ضمان متفاوت است و احکام ضمان بر آن بار نمی شود.
🔹ضمان و نکاح معلق باطل هستند ولی وقف معلق صحیح میباشد.
🔹 صلح عقدی است:
۱- لازم
۲- مسامحهای
۳- رضایی
۴- تملیکی (اگر موضوع آن تملیک مال باشد).
۵- معوض یا مجانی
۶- علم اجمالی در آن کافیست.
🔹 ماهیت قرارداد ارفاقی در واقع عقد صلح میباشد که در حقوق تجارت نامی خاص دارد.
🔹صلح مطلقاً عقدیست لازم چه بلاعوض باشد، چه در مقام عقد جایز. یعنی صلح درمقام هبه بازهم عقدیست لازم.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
تساوی در دین در قصاص مهم است حالا بیا باهم این مبحث یادبگیریم😍👇🏾:
مسلمانی، مسلمان دیگر را بکشد←قصاص میشود
مسلمانی، کافری را بکشد←قصاص ندارد اما دیه وتغریر بدل از قصاص دارد
کافری،مسلمانی را بکشد : قصاص دارد
انواع کافر داریم: ذمی، مستأمن، معاهد، در حکم مستأمن(تبصره 1 ماده 311)و یک نوع کافر حربی داریم.
کفار(مستامن،ذمی ،معاهد،درحکم مستامن)← 4 نوع کافر مثل خود را بکشد ← قصاص میشود
حربی ←حربی را بکشد← قصاص میشود
حربی← 4 نوع کافر (مستامن ،معاهد و در حکم مستامن را بکشد←قصاص میشود
4 نوع کافر(معاهد،مستامن وذمی ...)←حربی را بکشد← قصاص ندارد اما تغریر بدل از قصاص دارد
اگر کافر بر کافر دیگر جنایت کند و جانی قبل از قصاص مسلمان شود← قصاص ندارد← ولی دیه+ تغریر بدل از قصاص دارد
* اگر جانی مسلمان و در دین مجنی علیه تردید وجود داشته باشد← اصل بر استصحاب است
* اگر مسلمان، به کشتن کفار عادت کند← از باب افساد فی الارض اعدام می شود.
* قتل شخص متولد از زنا:
شخص متولد از زنا در صورتی که هر دو یا یکی از طرفین زنا(پدریامادرش) مسلمان باشند،در احکام دیه مانند مسلمان است.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🌱در پاره ای از عقود خیار شرط راه ندارد:
در وقف:
🔻شرط خیار ← باطل و مبطل
🔻شرط عوض ← باطل
🌱پس خیار شرط در:
🔸در وقف ← باطل و مبطل است
🔸نکاح ← باطل است
🔸 ضمان نقل ضمه ← راه ندارد مگر آنکه برای مضمون عنه(بهعنوان شخص ثالث) درج شود.
🔸در اجاره مشمول ق56 ← برای موجر و ثالث راه ندارد، اما برای مستأجر راه دارد.
🔸در اقاله ← باطل
🔸در صدقه ← باطل
🔸 در صلح در مقام ابراء باطل و مبطل
🌿در عقد هبه آیا خیار شرط برای واهب و متهب داریم؟
واهب ← داریم
متهب ← داریم
درج خیار شرط برای واهب این فایده را دارد که در مواردی که هبه از جانب واهب قابل رجوع نیست او میتواند به استناد خیار شرط آن را فسخ کند.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🌐فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟
🔹فسخ نکاح با بر هم زدن ازدواج اتفاق میافتد به عبارت دیگر در برخی موارد در صورتیکه هر یک از طرفین به واسطه ازدواج دچار ضرر و زیان فاحش شده باشد، میتواند تحت شرایطی با فسخ نکاح از قرارداد نکاح رها شود. البته لازم به ذکر است که این امر به سادگی امکانپذیر نیست و باید شرایطی محقق شده باشد. برای مثال عیوبی در یکی از طرفین وجود داشته باشد که به طرف مقابل امکان فسخ نکاح را بدهد. موارد فسخ به طور صریح در قانون توسط مقنن مشخص شده است
⁉️فسخ نکاح چه تفاوتی با طلاق دارد؟
🔹طلاق دارای تشریفات خاص است، برای مثال به دو شاهد مرد نیاز دارد و باید صیغه طلاق اجرا شود اما فسخ با اراده صاحب حق فسخ انجام میشود و صرفا به اطلاع طرف مقابل میرسد. علاوه بر این، قبل از طلاق باید از دادگاه اجازه گرفته شود اما در فسخ دادگاه به بررسی این میپردازد که آیا حق فسخ وجود دارد یا خیر و بعد از احراز وجود حق، اجرای آن به عهده صاحب حق است؛ در نتیجه در فسخ نکاح دادگاه پیش از فسخ زوجین را به داوری ارجاع نمیدهد.
🔹طلاق زوجه در زمان عادت ماهانه یا نفاس زن ممکن نیست اما فسخ در این دوران نیز امکانپذیر است. افزون بر این موارد، طلاق مختص نکاح دائم است اما فسخ هم در نکاح دائم و هم منقطع ممکن است. لازم به ذکر است که زوج و زوجه هردو میتوانند دارای حق فسخ باشند اما طلاق فقط حق زوج و تحت اختیار مرد است.
🔹همچنین لازم به یادآوری است که اگر مرد پیش از نزدیکی همسر خود را طلاق دهد باید نصف مهریه را بپردازد، اما در فسخ زن جز در صورتیکه فسخ به دلیل عنن باشد، در سایر موارد حق مهریه ندارد. در طلاق رجعی مرد در زمان عده امکان رجوع دارد اما در فسخ امکان رجوع وجود ندارد و تشکیل خانواده با نکاح جدید امکانپذیر است.
🔹در نهایت لازم به ذکر است که اگر زوجین سه مرتبه طلاق بگیرند، مجدد امکان ازدواج ندارند مگر با ورود یک محلل، در حالیکه در فسخ محدودیت وجود ندارد و هر چندبار که نکاح فسخ شود، میان زن و مرد حرمت ایجاد نمیشود.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
✅💥خیانت در امانت ونکاتش با اختلاس
خیانت در امانت 🌱
عنصرقانونی خیانت(ماده 674 تعزیرات)
عنصرمادی مشتمل بر:
رفتار فیزیکی شرایط و
اوضاع و احوال نتیجه است .
رفتار فیزیکی خیانت در امانت شامل🌱 استعمال ، تصاحب(برخوردمالکانه با مال)
تلف کردن(چه به صورت فعل یا ترک فعل چه مباشرتا چه به تسبیب) ،مفقود کردن است.
شرایط تحقق جرم خیانت در امانت :🌱
1 -موضوع جرم عین مال یا
وسیله تحصیل مال باشد .
2-سپرده شدن مال به امین به
یکی از طرق قانونی با شرط استرداد
یا صرف کاری معین
اگر شوهر جهیزیه همسر خود را بفروشد مرتکب خیانت در امانت نشده است
چون مال به شوهر سپرده نشده است.
آیا در اموال مشاع جرم خیانت در امانت محقق است یا خیر؟
نمی توانیم قائل به تحقق خیانت در امانت در مال مشاع باشیم
نتیجه به عنوان سومین رکن
عنصر مادی جرم خیانت در امانت: 🌱
جرمی مقید به نتیجه است و
عبارت است از ؛ ورود ضرر به
مالک یا متصرف قانونی ولو یک ثانیه باشد .
عنصرمعنوی جرم خیانت در امانت: 🌱
علم به موضوع ؛ علم به مال یاوسیله تحصیل مال
قصد در رفتار ؛ قصد در استعمال ، تصاحب ، تلف ، مفقود کردن
است.
قصد در نتیجه یا علم به وقوع نتیجه ؛ ورود ضرر به مالک یا متصرف قانونی
صور خاص جرم خیانت در امانت 🌱
1-جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص
2-جرم سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضاء
3-اختلاس یعنی تصاحب
همراه با سوءنیت اموال دولتی
یا اموال اشخاصِ نزد دولت
توسط کارمند دولت که به حکم وظیفه ، این اموال نزد کارمند بوده و به نفع خود
یا دیگری تصاحب کرده.
تفاوت اختلاس با خیانت در امانت:🌱
در اختلاس مرتکب جرم الزاماً
کارمند دولت است اما در جرم
خیانت در امانت مرتکب می تواند
هر شخصی باشد.
جرم اختلاس نسبت به اموال دولتی یا🌱 اموال شخصی که نزد دولت
است رخ می دهد که حسب وظیفه
این اموال دست کارمند باشد
اما جرم خیانت در امانت نسبت🌱
به همه اموال ممکن است رخ دهد.
اگر مرتکب جرم اختلاس
تا قبل از صدور کیفرخواست تمام
اموال یا وجه را مسترد کند
در خصوص جزای نقدی از تمام یا
قسمتی از آن معاف می شود
و مجازات حبس معلق می شود و
مجازات انفصال اجرا می شود.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
☑️الزاماتى که بدون قرارداد حاصل میشود:
🌱تعریف ایفاء ناروا :
کسی که عمدا یا اشتباها چیزى را که مستحق نبوده است دریافت کند ملزم است آن را به مالک تسلیم کند.
🌱تعریف ادارة مال غیر :
اگر کسى اموال غائب یا محجور و امثال آنها را بدون اجازه مالک یا کسى که حق اجازه دارد اداره کند باید حساب زمان تصدى خود را بدهددر صورتى که تحصیل اجازه در موقع مقدور بوده یا تأخیر در دخالت موجب ضرر نبوده است،حق مطالبه مخارج نخواهد داشت ولى اگر عدم دخالت یا تأخیر در دخالت موجب ضرر صاحب مال باشد دخالت کننده مستحق اخذ مخارجى خواهد بود که براى اداره کردن لازم بوده است.
🌱تعریف غصب :
غصب استیلاء بر حق غیر است به نحو عدوان،اثبات ید بر مال غیر بدون مجوزهم در حکم غصب است
🌱تعریف اتلاف :
هرکس مال غیر از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر آن را ناقص یا معیوب کند ضامن نقص قیمت آن مال است.
🌱تعریف تسبیب :
هرکس سبب تلف مالى بشود باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد باید از عهده تعریف نقص قیمت آن برآید.
🌱تعریف استیفاء :
هرگاه کسى بر حسب امر دیگرى اقدام به عملى نماید که عرفا براى آن عمل اجرتى بوده و یا آن شخص عادة مهیاى آن عمل باشد عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🔸انجمن های علمی حقوق و فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم برگزار میکنند:
💠 همایش بزرگ روز وکیل
با حضور افتخاری : دکترحسین میرمحمد صادقی
همراه با برنامه های شاد،متنوع ، قرعه کشی کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و...
⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ ساعت: ۱۵:۳۰
🏛 مکان : دانشکده الهیات تالار شهید مطهری
✅ (ویژه دانشجویان رشته های حقوق و فقه و مبانی حقوق)
#برادران_خواهران
https://survey.porsline.ir/s/I7MDGeMK
📌 جهت ثبت نام در همایش،
بر روی لینک بالا کلیک کنید.👆
🍃آیا زوجه پس از طلاق هم میتواند برای افزایش مبلغ قسط مهریه اقدام کند؟!
فرض کنید مرد بعد از صدور حکم اعسارش، صاحب ارثی میگردد، یا حقوق کارمندی اش بیشتر میشود. با این اوصاف دیگر نمیتوان او معسر به صورت مطلق تلقی نمود؛ لذا همواره زوجه وی این امکان را خواهد داشت تا تغییر شرایط پرداخت مهریه را از دادگاه بخواهد. دادگاه نیز با درنظر گرفتن اوضاع و احوال مسلم قضیه در راستای صدور حکم به تعدیل از جنبه مثبت آن اقدام خواهد نمود.
در فرضی که وضعیت مالی زوج معسر به یکباره تغییر کند و بهبود یابد دیگر تقدیم دادخواست تعدیل موضوعیت نخواهد داشت، لذا در این حالت امکان اجرای کامل حکم از آن محل وجود خواهد داشت.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
☑️چند نکته از مجازات های تکمیلی و تبعی(اشخاص حقیقی) را به ذهن بسپار: 😍👇
🟣 •مجازات تکمیلی:
🔻 در اختیار دادگاه است
🔻 دادگاه مخیر است که مجرم را به مجازات تکمیلی محکوم نماید.
🔻این مجازات در دادنامه ذکر میشود(جرایم عمدی و غیرعمدی)
🟢•مجازات تبعی:
🔻در اختیار دادگاه نیست و اتوماتیک وار بر مجرم تحمیل می شود.
🔻این مجازات در دادنامه(حکم دادگاه)ذکر نمی شود(فقط جرم عمدی)
🟠 •جرایمی که دادگاه می تواند مجازات تکمیلی بدهد:
۱) حد
۲)قصاص
۳) مجازات تعزیری(تمام درجات،چه مجازات حبس باشد چه غیر حبس)
🟡تذکر: جرم مستوجب دیه یا ارش مجازات تکمیلی ندارد
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🟡قواعد فقهی مهم و کاربردی:
✔ لا تقیه فی الدماء:
جایی که پای جان در میان است تقیه جایز نیست.
✔ عمد الصبی بمنزله الخطا:
فعل عمدی کودک همانند فعل خطایی محسوب می شود.
✔ لا کفاله فی الحد:
شفاعت کردن و درخواست به تأخیر انداختن، در حدود جایز نیست.
✔ الاسلام یجب ما قبله:
مسلمان شدن، گناهان پیش از آن را پاک می کند.
(اصل 169 قانون اساسی – ماده 10 قانون مجازات اسلامی – ماده 4 قانون مدنی)
✔ اقامه الحدود الی من الیه الحکم
اجرای حدود و مجازات ها به دست حاکم است.(اصل 36 قانون اساسی)
✔ الامتناع بالاختیار لاینا فی الاختیار
از روی اختیار و قدرت اگر باعث تحقق چیزی شویم، موجب نمی شود که فاعل را مسلوب الاختیار تلقی کرد.
(ماده 154 قانون مجازات اسلامی)
✔ قاعده دراء :
الحدود تدرا بالشبهات
اجرای حدود با حصول شبهه متوقف می شود.(ماده 120 قانون مجازات اسلامی)
✔ دم المسلم لایذهب هدرا:
خون مسلمان نباید پایمال شود.
(مواد 462 و 470 قانون مجازات اسلامی)
✔ قاعده ائتمان :
الامین لا یضمن
امین ضامن نیست.
✔ لیس علی الامین الا الیمین :
بر امین چیزی جز سوگند لازم نیست.
(ماده 614 و 613 قانون مدنی)
✔ قاعده اتلاف :
من اتلف مال الغیر فهو له ضامن
هر کس مال دیگری را تلف کند ضامن آن خواهد بود.(ماده 238 قانون مدنی)
✔ حرمه مال المومن کحرمه دمه
مال مومن همانند خون وی محترم است.
(اصل 46 و 47 قانون اساسی)
✔ قاعده احسان :
ما علی المحسنین من سبی
بر نیکوکاران ایرادی نیست.
(ماده 306 قانون مدنی – ماده 152 مجازات اسلامی)
✔ قاعده ارشاد :
اعلام الجاهل علی العالم واجب
اقدام انسان در جهت ضرر خود، مسقط ضمان است.
(ماده 1215 قانون مدنی)
✔ قاعده اقرار عقلا :
اقرار العقلا علی انفسهم جائز
اقرار انسان عاقل به ضرر خود نافذ است.
(ماده 1275 قانون مدنی – ماده 202 آیین دادرسی مدنی مصوب 1379)
✔ قاعده الزام :
الزموهم بما الزموا انفسهم
به هر آنچه که غیر خودتان (پیروان مذاهب اسلامی) ملتزم هستند، شما نیز آنان را ملزم کنید.
✔ البینه على المدعی و الیمین علی من انکر:
آوردن شاهد بر عهده مدعی و سوگند_خوردن بر عهده خوانده است.
(ماده 1257 و 1325 قانون مدنی – ماده 197 و 272 قانون آیین دادرسی مدنی)
✔ الدین مقدم علی الارث:
ادای دین ، مقدم بر ارث بردن است.
( ماده 740 و 868 قانون مدنی )
✔ قاعده تسلیط :
الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم
مردم بر جان و مال خویش، سلطه و اختیار دارند.
(اصل 46 و 47 قانون اساسی)
✔ قاعده صحت :
حمل فعل المسلم علی الصحه
اعمال شخص مسلمان، محمول بر صحت و درستی می باشد.
✔ عدم سماع الانکار بعد الاقرار:
انکار بعد از اقرار مسموع نیست.
(ماده 1277 قانون مدنی)
✔ العقود تابعه للقصود:
عقدها تابع قصدهای متعاقدین است.
(ماده 191 و 194 قانون مدنی)
✔ قاعده لا ضرر :
لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام
حکم ضرری در اسلام وضع نشده است.
(اصل 40 و بند 5 اصل 43 قانون اساسی)
✔ قاعده قرعه :
لکل امر مشکل قرعه
در هر امر غیر قابل حل باید به قرعه متوسل شد.
✔ لا میراث للقاتل:
قاتل از ارث مورث، محروم است.
(ماده 880 قانون مدنی)
✔ قاعده لزوم : الاصل فی العقود لزوم
اصل در عقدها لزوم آنها است مگر خلافش ثابت شود.
(ماده 219 قانون مدنی)
✔ قاعده اذن : الاذن فی الشیئی اذن فی لوازمه
اذن دادن در چیزی، اذن در لوازم آن نیز هست.
انجمن فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم|
⚪️@feqhOhoqoq_qu
🔺جلسه معارفه با انجمن علمی فقه و مبانی حقوق(خواهران)
🔹سهشنبه ۲۸ فروردین ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔹مکان:سالن یاس
🔹سرفصل های جلسه:
۱- معرفی ساختار جدید انجمن علمی
۲- معرفی ساختار جدید نشریهی میزان
۳- معرفی رشته و مشاغل مرتبط با آن
۴- معرفی کتب مرجع و منبع
۵- نکات دانستنی و لازم انتخاب واحد
۶- معرفی موتکورتهای حقوقی
⭕️لینک ثبت نام:
http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/3396
‼️مهلت ثبت نام تا دوشنبه ۲۷ فروردین
https://eitaa.com/feqhOhoqoq_qu