گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#یادداشت #فقه_کارگزار 🔰 فقه حکومتی مستلزم چشمپوشی روحانیون از مناصب اجرایی (#بخش_اول) ✍️ عباسعل
#یادداشت
#فقه_کارگزار
🔰 فقه حکومتی مستلزم چشمپوشی روحانیون از مناصب اجرایی (#بخش_دوم)
✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری
کارویژه اصیل و همیشگی صنف روحانیت، عبارت است از: «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن». این کارویژه، نشانگر فلسفه وجودى روحانیت است. چنانکه ستیز روحانیت با رژیمهای طاغوتی، بهویژه رژیم طاغوتی پهلوی، نیز به دلیل رفتار ضد شرعى آنها و تهدید مبانى و احکام دینی بوده است. بدیهی است تحلیل جایگاه و رفتار سیاسى روحانیت به عنوان حاملان، مفسران و مروجان شریعت، بدون شناخت این کارویژه، دچاربدفهمی و کاستى خواهد بود.
در مقابل از آنجا که صنف و نهاد روحانیت، صنف و نهادی فعال و کنشگری آگاه است، همواره بر حسب موقعیتهای تاریخی و اجتماعی، قلمروی وظایف و نقشهای خود را بازنگری و بازبینی میکند و گستره وظایف و کارویژههای خود را مورد قبض و بسط قرار میدهد. این کارویژههای حوزه و روحانیت اشکال مختلفی به خود میگیرد و ناظر به شرایط و امکانات قابل تعریف میباشد. به اصطلاح منطقی، این سنخ از کارویژههای صنف روحانیت، «بشرط شیء» است. یعنی به شرط فراهم بودن امکانات و شرایط و نیز وجود خواست و نیاز در عرصههای مختلف، حوزه و روحانیت کارویژههایی متناسب با شرایط و امکانات و نیز خواستها و نیازها، برای خود تعریف میکند. این دسته از کارویژهها، عنوان «کارویژههای موقعیتمند» را به خود اختصاص میدهد.(۵)
تاسیس جمهورى اسلامى در ایران توسط امام خمینى(ره)، حمایت گسترده روحانیون و حضور آنان در بخشهاى مهمى از سازمان حکومت و مناصب متعدد کلی و جزئی را به دنبال داشت. روشن است که این وضعیت ناشی از وضعیت بحرانی تازه تأسیسی نظام اسلامی و فقدان نظام کارشناسی مطلوب برای تربیت کارشناسان دینی و اسلامی بود. در واقع با توجه به اینکه نظام کارشناسی حاکم بر کشور در دوران آغازین انقلاب، نظام کارشناسی سکولاری بود که از نظام طاغوتی به ارث رسیده بود، رهبران انقلاب برای جبران خلاء کارشناسی و کارگزار دینی و اسلامی، به جهت سنخیت و قرینیت صنف روحانیت با اسلام و احکام اسلامی، به طور موقت از روحانیت دعوت شد تا علاوه بر ایفای نقش در کارویژه اصلی و همیشگی خود، عهدهدار کارویژهای موقعیتمند و موقتی شوند، تا نظام بتواند نظام کارشناسی خود را طراحی و در بستر آن به تربیت کارشناسان و کارگزاران اسلامی بپردازد.
در نتیجه جستجو در میان معیارها و ملاکهای عمومی گزینش در فقه گزینش، به هیچ عنوان به شرط و معیاری با عنوان «روحانی بودن» متقاضی تصدی منصب برنمیخوریم. معیارهایی که در این بخش از فقه گزینش مورد بحث قرار میگیرد، مواردی از قبیل: عدالت، اهلیت، علم و تخصص، تعهد و… است. در بخش مربوط به معیارهای اختصاصی گزینش اما، به تناسب نوع منصب، شاید در برخی موارد که جنس منصب از نوع کارویژه اصیل روحانیت است (مثلاً ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)(۶) به این شرط تصریح شود، اما در دیگر مناصب، صرف تربیت یافتگی در نظام کارشناسی دینی به همراه تخصص لازم در زمینه منصب واگذار شده، کفایت میکند و نیازی به واگذاری منصب به روحانیون در آنها نیست.
جمعبندی و نتیجهگیری: بر اساس آنچه گذشت، از منظر رویکرد حکومتی به فقه و در فرض تحقق نظام کارشناسی اسلامی و تربیت کارشناسان و کارگزاران مورد نیاز دولت اسلامی، نیازی به حضور روحانیت در مناصب اجرایی و جزئی نظام نخواهد بود.(۷) روحانیون در غیر شرایط اضطرار باید به کارویژه اصیل خود، یعنی «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن» مشغول باشند و بقیه امور اجرایی و … را به تربیت یافتگان نظام کارشناسی اسلامی واگذار نمایند.
———————-
ن.ک. مشکانی سبزواری، عباسعلی؛ «فلسفه فقه دولت»، دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی، ش۴، بهار و تابستان ۱۳۹۸.۲
ن.ک. ""؛ «درآمدی بر گزینش سیاسی در فقه دولت»، آماده انتشار، ۱۳۹۹.
ن.ک. "" ؛ «اجتهاد حکومتی و نظام سازی دینی»، دوفصلنامه اندیشه تمدنی اسلام، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
ن.ک. ""ی؛ «مناسبات فقه و تکنولوژی»، مجموعه مقالات همایش هفته تمدن نوین اسلامی، ۱۳۹۸.
۵ن.ک. ""؛ «مناسبات حوزه و نظام اسلامی»، دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶.
البته اصل وجود چنین نهادهایی (مانند وزارت فرهنگ و ارشاد) در نظام اسلامی، از منظر رویکرد حکومتی به فقه، مورد مناقشه است. اما یادداشت حاضر مجال بحث از آن را ندارد.
روشن است که مناصبی همچون منصب رهبری یا منصب ریاست قوه قضاییه و مواردی از این قبیل، به دلیل شرط «اجتهاد مطلق» در آن، در انحصار روحانیون می باشد و سخن در مناصب دیگری از قبیل ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، وزارت و… است.
#فقه_سیاست
#فقه_کارگزار
#مناصب_اجرایی
#روحانیت
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#خارج_فقه_سیاسی
#آیت_الله_علم_الهدی
📣 توجه
✅ با سلام و احترام خدمت فضلا و طلاب شرکت کننده در درس های حوزوی آیت الله سید احمد علم الهدی
ضمن عرض تسلیت شهادت خادم الرضا علیه السلام، رییس جمهور فقید شهید آیت الله رییسی (طاب ثراه) و طلب سکینه و آرامش برای بازماندگان به ویژه استاد محترممان به استحضار می رساند ادامه درس خارج فقه و تفسیر تخصصی آیت الله علم الهدی از امروز برگزار خواهد شد.
حاضران به غایبان اطلاع رسانی بفرمایند.
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
28.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فقه_کارگزار
#فقیه_کارگزار
🔰موضوع: کارگزار فقیه (#بخش_اول)
🌀 آیت الله سید صمصام الدین قوامی
🔸نگاهی به کارنامه شهید آیت الله #رئیسی در گفتگو با آیت الله قوامی
لینک فیلم با کیفیت خوب
#شهید_خدمت
#شهید_جمهور
@qavami
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
28.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فقه_کارگزار
#فقیه_کارگزار
🔰موضوع: کارگزار فقیه (#بخش_دوم)
🌀 آیت الله سید صمصام الدین قوامی
🔸نگاهی به کارنامه شهید آیت الله #رئیسی در گفتگو با آیت الله قوامی
لینک فیلم با کیفیت خوب
#شهید_خدمت
#شهید_جمهور
@qavami
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#کرسی_ترویجی
#فقه_حقوق
🔰موضوع: «بررسی تحلیلی هزینههای کارگزار مضاربه در سفر از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
(مقاله متخذ از درس استاد انصاریان)
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام حسن دلاوری
🔹ناقد: استاد محمد جواد انصاریان
🔹دبیر: حجتالاسلام جمال شوقی
⏰ زمان: سه شنبه ۸ خرداد ساعت ۱۸
🕌 مکان: مشهد مقدس، خ طبرسی ۶۰ نبش فتاح یک مجتمع منتظر المهدی
📂لینک جلسه مجازی
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/vc0acqa4bq1
#کرسی_ترویجی
#فقه_حقوق
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#نقد_مقاله
#اصول_فقه
🔰 موضوع: «بررسی نوآوریهای شهید صدر در جمع عرفی»
🎙 نویسنده مقاله: حجت الاسلام دکتر یعقوب علی برجی
🔹ناقد: حجت الاسلام سید محمد حسین میرزایی
🔸ناظر علمی: حجت الاسلام حمیدرضا کامل نواب
لینک مقاله جهت مطالعه:
https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Documents/1397/05/02/13970502000010.pdf
⏰زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403 ساعت 13:30
🕌 مکان : مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب، اتاق جلسات طبقه سوم
📂لینک جلسه مجازی
h-navvab.ir/webinar-p
#نشست_علمی
#نقد_مقاله
#اصول_فقه
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_سیاست_خارجی
🔰 موضوع: حقوق بشر و سیاست خارجی
🎙با حضور:
□حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی
□ دکتر کاظم غریبآبادی
⏰ زمان: پنجشنبه - ۱۰ خرداد۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰
🕌 مکان: مشهد مقدس - عرصه میدان شهدا - ساختمان اصلی شهرداری - طبقه دوم - سالن همایش
#نشست_علمی
#فقه_سیاست_خارجی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#پایان_نامه
#اصول_فقه
#الغاء_خصوصیت
🔰عنوان: كاربرد الغاء خصوصيت در كتب فقهي شيخ انصاري (ره)، شيخ طوسي (ره) و علامه حلي (ره)
✍️تدوینگر: جناب آقای علیرضا روحانی
▫️استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین سید موصی صدر
▫️استاد مشاور: جناب آقای دکتر بلال شاکری
▫️استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین سید علی دلبری
📆زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403 ، ساعت: 12:00
🔗لینک شرکت مجازی:
http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
#پایان_نامه
#اصول_فقه
#الغاء_خصوصیت
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#رشته_تخصصی_فقه_و_اصول
#با_گرایش_علوم_انسانی
🔰 مدرسه علمیه حضرت مهدی عج: مرکز تخصصی فقه و اصول با گرایش علوم انسانی
🌀 برای سال تحصیلی 1404_ 1403 از بین طلاب علاقمند و مستعد در رشته فقه و اصول ( با محور حلقات شهید صدر ) طلبه می پذیرد.
🖌شرایط پذیرش:👇
▫️قبولی در آزمون علمی کتبی و مصاحبه مدرسه.
▫️گذراندن دوره تمهیدیه در تابستان.
▫️التزام به برنامه های آموزشی و انضباطی مرکز مدیریت و مدرسه.
🔗 مزایا:👇
▫️برگزاری منظم کلاسهای اخلاق با بهره گیری از محضر اساتید قم و مشهد
▫️برگزاری دروس تکمیلی اصول ( با محوریت حلقات شهید صدر ره - دروس فقه استدلالی- رجال و قواعد فقهی
▫️بهره گیری از اساتید ناظر بر مباحثات و کلاسهای تعمیق
▫️برگزاری دوره های علوم انسانی.
▫️فراهم نمودن زمینه تدریس
▫️بستر سازی برای ورود طلاب به رشته های علوم انسانی
▫️جهت دهی پژوهش عالمانه و روشمند
▫️کمک هزینه تحصیلی و خوابگاه.
🌀نحوه ثبت نام:
▫️مراجعه حضوری
▫️تماس با شماره های مذکور.
▫️پیام به شماره ۰۹۳۹۹۰۷۴۹۰۳
▫️تماس (۲۸۳) ۲۷۳۳۶۳۶ -۰۵۱
💠اطلاعات تکمیلی در کانال پذیرش در ایتا به نشانی:
https://eitaa.com/joinchat/3918988058Ca4ab79b851
#رشته_تخصصی_فقه_و_اصول
#با_گرایش_علوم_انسانی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#روش_شناسی
#کارگاه_حل_مسئله
🔰 موضوع: کارگاه روششناسی حل مساله از منظر صاحب جواهر (ره)
🌀 مرحله نخست: پاسخی به چالشیترین مساله میراث روایی با کاربردیترین روش حل آن، در «جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام»
💠 مزایای شرکت در کارگاه:
• ارایه گواهی معتبر شرکت در کارگاه
• پایش محتوی پرونده نخبگانی طلاب و اعطای امتیاز آن
• استعداد سنجی و زمینهسازی تشکیل پرونده نخبگانی
• ارایه گواهی همکاری با مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان
♻️ شرایط:
• موفقیت در اختبار پژوهشی
• تعهد به مشارکت فعال و ارایه خروجی کارگاه در قالب مقالات پژوهشی به واحد ارزیابی.
🌀 ارسال سوابق پژوهشی به مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان از طریق آدرس زیر:
@yaranegavaheri
شماره تماس : 09362492966
📅 مهلت ثبت نام و ارسال سوابق پژوهشی:
از 1403/3/10 تا 1403/3/20 (به مدت 10 روز)
📌 از تمام اساتید، طلاب و دانشجویان به ویژه جامعه نخبگانی دعوت به عمل میآید تا در این کارگاه شرکت نمایند.
#روش_شناسی
#کارگاه_حل_مسئله
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#رشته_تخصصی_فقه
#فقه_و_مبانی_حقوق
🔰 فراخوان ثبت نام و پذیرش - سال تحصیلی 1404- 1403 ارشد و دکتری دانشگاه علوم رضوی
🗓 ثبتنام: از سه شنبه 8 اسفند 1402 تا چهارشنبه 16 خرداد 1403
📄 تاریخ آزمون: جمعه 1 تیرماه 1403 - ساعت 9 صبح
🔗سامانه ثبت نام:
azmoon.razavi.ac.ir
کانال داوطلبان آزمون اختصاصی:
https://eitaa.com/razavi_gozinesh
#رشته_تخصصی_فقه
#فقه_و_مبانی_حقوق
#دانشگاه_علوم_رضوی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#امام_خمینی
🔰موضوع: گفتمان مقاومت در اندیشه فقهی- سیاسی - فلسفی امام خمینی(ره)
🎙 ارائه دهندگان:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر نوایی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی زمانی
▫️دبیر علمی: علی ابوترابی
🔗 لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
⏰ یکشنبه 13 خرداد 1403 ساعت 9 الی 12
🕌 مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیت ا... خزعلی- نبش خیابان آیت ا... طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#امام_خمینی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#امام_خمینی
🔰 ضرورت و اهمیت بزرگداشت مقام امام خمینی(ره)
✔️ آیت الله سید حسن مرتضوی(دامت برکاته)
💠 «باید با بزرگداشت مقام حضرت امام خمینی(ره) ذره ای از زحمات حضرت امام و حق عظیم ایشان بر شیعه را ادا کنیم».
آیت الله مرتضوی در پایان درس خارج خود در ایام ارتحال امام بیان کردند:
«در اين دو روز تعطيلي سزاوار است که ما حق خود را به حضرت امام خميني(ره) ادا کنيم. سخنرانان با صحبت خود، نويسندگان با قلم خود و دیگران هم با هر وسيله اي که مي توانند، ويژگيهاي اخلاقي سيدنا الاستاد را براي مردم بيان کنند. حضور در مجالس بزرگداشت هم تعظيم شعائر است و داراي ابعاد تعليمي، تربيتي، اخلاقي و سياسي می باشد.»
🔹ایشان درباره شخصیت معنوی و اخلاقی مرحوم امام می فرمایند:
«امام خميني(ره) الگويی برای تمام نسلهاست؛ الگويي کامل براي اهل فضل، اخلاق، تقوا و اهل علم و فقاهت و اهل سياست و فرهنگ. در جهان امروز هر کسي مي خواهد سراغ معنويت برود، به به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوي اخلاقي خود قرار ميدهد. حضرت امام خميني(ره) شخصيتي عظيم و جامع بود. شخصيتي که "ينبغي ان يقتدي به" يعني سزاوار است كه او را امام قرار داد. بنابراین سزاوار است تمام انسانها در هر زمينه اي به او اقتدا کنند».
🔹ایشان ضمن تمجید از کمالات اخلاقی استاد خویش ادامه دادند :
«خاطرم هست سيدنا الاستاد در تابستان هاي گرم نجف، در مسجد شيخ انصاري با زبان روزه و در سن پیری، مقيد به خواندن نوافل ظهر و عصر بودند و این بود که ایشان را به این مقامات عالیه و معنویه رساند.
#امام_خمینی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#بازنشر_بمناسبت_سالروز_رحلت_ملکوتی_حضرت_امام_خمینی(ره)
🔻#مهجوریت افکار و نظریات #امام_خمینی(ره) در #حوزه_های_علمیه
#استاد_علیدوست:
▫️ مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله (تبیین و ترویج نظریات حضرت امام) را محقق کرد.
▫️ باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد.
▫️در قالب کرسی های نظریه پردازی می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.
▫️ ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم.
#امام_خمینی(ره)
#مهجوریت_امام_خمینی
#حوزه_های_علمیه
📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روحانیت
#مناصب_اجرایی
#امام_خمینی
🔰 روحانیت و مسئلۀ مسئولیت اجرایی
♦️ بالاخره روحانیون وارد کار اجرایی بشوند یا خیر؟
✔️ پاسخ مبنایی و راهبردی امام خمینی کبیر را ببینیم...
▫️رسالت و یا به عبارتی شغل اصلی روحانیت چیست؟
▫️آیا اشتغال به مسائل اجرایی رسالت روحانیت است؟
▫️این مسئله چقدر متأثر از شرایط زمان و مکان است؟
▫️منطق امام خمینی کبیر در مواجهه با این مسئله...؟
#روحانیت
#مناصب_اجرایی
#امام_خمینی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
وصیتنامه الهی سیاسی امام خمینی.pdf
1.03M
🖤 همه باید وصیتنامه امام را مطالعه کنند
✏️ رهبر انقلاب: #وصیتنامه_امام، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم.
✏️ کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. ۱۳۷۷/۳/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهیـاخلاقی
▪️استاد محمد عشایری منفرد
رهبر معظم انقلاب، با جملهی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادلهای انداختند که به اندازهی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده است. آنچه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمتها و معروفها در یک جامعه»، مسألهای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛
1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر میزند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام میدهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفتآوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نامگذاری باب، با کلمهی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان میدهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است.
بیگمان نمیتوان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانهها با حاکمان، بیارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری میشود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزههای نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغهی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات میگنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند.
2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته است آخذ از صدقهدهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی میخواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانستهاند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمهی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129).
3️⃣ به گمان نگارنده، آنچه دل رهبرمان را سوزانده، مسألهای فراتر از بیتوجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامهی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد.
4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کمعملی جامعه ناشی از کمآگاهی و کمآگاهی جامعه ناشی از «رخنهی تئوریک» باشد.
https://eitaa.com/ashayerimonfared
#یادداشت
#شهیدجمهور
#رئیسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#قیام_پانزده_خرداد
#آیت_الله_خوئی
#امام_خمینی
📜 اعلامیه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خویی در پی قیام خونین ۱۵ خرداد...
✍ بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله سبحانه و تعالی: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون»
❌ کمک و همراهی ظالمین و ستمگران در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام خلافی نیست.
👈 نظر به اینکه دولت فعلی ایران برای پیشرفت مقاصد شوم خود که مخالف مقررات دین اسلام است از هرگونه تعدی و ظلم از زدن و کشتن و زندان بردن آقایان علماء اعلام و طلاب علوم دینیه و سائر طبقات مومنین مضایقه ندارد، بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند.
🤲 و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(علیهالسلام) را در نظر گرفته و از دین مقدّس اسلام دفاع نمایند.
🖊 نجف اشرف - ۱۴/محرّمالحرام/۱۳۸۳ هـ
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
#قیام_پانزده_خرداد
#آیت_الله_خوئی
#امام_خمینی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#پایان_نامه
#فقه_سیاسی
🔰 عنوان پایان نامه: بررسی نقدپذیری در نظام سیاسی اسلام
🔸 تدوینگر: سرکار خانم سیده صفورا شجاعی
🔹 استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدیقه رضایی
🔸 استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی
🔹 استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقاي دکتر عباسعلی مِشکانی
⏰زمان دفاعیه: پنج شنبه مورخ ۱۴۰۳.۳.۱۷ ، ساعت ۹
🕌مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها
🌐 لینک شرکت در جلسه
https://islamshenasi.lms2.hozehkh.com/ws/naqdpaziri
#پایان_نامه
#فقه_سیاسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#اساتید_حوزه_علمیه_خراسان
#انقلاب_اسلامی
🔰مناسبات حوزه و نظام اسلامی در نگاه بزرگان حوزه علمیه مشهد
🔖 (3) دیدگاه: آیت الله سید جعفر سیدان دامت برکاته
🔻 حمایت مکتب معارفی خراسان از قیام امام خمینی(س) وانقلاب اسلامی
🔸وقتی امام خمینی(س)، حرکت انقلابی خود را در مبارزه با ظلم و ستم و فساد حکومت شاه آغاز کردند و به قصد اصلاح امور و احیای عدالت و تعالیم اسلام و امر به معروف و نهی از منکر، اقدام نمودند، علمای مکتب معارف خراسان، از این حرکت امام خمینی(س)، حمایت و پشتیبانی نموده و شاگردان و ارادتمندان خود را نیز به همکاری و همراهی در این راه فرا خواندند که آنها نیز همراهی نمودند.
▫️ پس از آزادی امام در جریان 15 خرداد 1342 از زندان، در سال 1343 علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات میرزا حسنعلی مروارید، شیخ مجتبی قزوینی و... به همراه شاگردانشان به قم رفته و با ایشان ملاقات کردند. در این سفر نیز من در زمره شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در خدمت ایشان بودم و با حضرت امام ملاقات کردم.
▫️در یک سفر به نجف، منزل امام خمینی(س) رفتم و با ایشان ملاقات کردم. قصد داشتند، به حرم امیرالمومنین علی علیه السلام مشرف شوند و به من هم گفتند: شما هم بیا. من نیز در خدمت ایشان، راهی حرم شدم و در ضمن حرکت، جویای احوال برخی از علما و آقایان مشهد شدند از جمله اخوی بزرگترم آیت الله سید عباس سیدان که از علمای انقلابی و شاگرد مشترک ایشان با آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بودند، همچنین احوال آقای هاشمی نژاد و....را نیز پرسیدند.
▫️همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 که امام تازه از پاریس به ایران آمده بودند و چند ماهی در قم سکونت داشتند، نیز خدمت ایشان رسیدم و با ایشان ملاقات کردم. این سفر به درخواست و ترغیب آیت الله سید محمد باقر شیرازی فرزند مرجع عالیقدر آیت الله سید عبدالله شیرازی، انجام گرفت و اساتید و علمای برجسته حوزه علمیه مشهد به همراه طلاب زیادی حدود 1500 نفر از مشهد به قم آمده بودند؛ از جمله علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات: میرزا جواد آقا تهرانی، میرزا حسنعلی مروارید ودیگران بودند.
▫️در این ملاقات با امام، به پیشنهاد مرحوم آیت الله شیخ اسماعیل فردوسی پور که از شاگردان مشترک امام خمینی(س) و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بود، من سخنرانی کردم که حدود نیم ساعت طول کشید و آن جلسه سخنرانی من نیز ضبط شده و نوارش موجود است.
🔻حدیثی در اصول کافی، جلد اول در بحث نوادر است که مضمون آن این است که در میان مسلمین در هر صد سال، کسی می آید که مجدد دین می شود؛ احیای حق می کند؛ باطل را از بین می برد. من امام خمینی(س) را تطبیق کردم به مجدد دین در صد سال اخیر. در آن سخنرانی، حرکت انقلابی ایشان را بر مبنای فقه و فقاهت توصیف کردم و از تلاش های ایشان برای مبارزه با ظلم و فساد و... گفتم و حال که انقلاب پیروز شده و حکومت به دست ایشان افتاده، ان شاء الله مستضعفین یاری می شوند، احکام اسلام احیا می شود، عدالت برقرار می شود و... بعد، اینچنین گفتم: امر، امر شما و فرمان، فرمان شما است.
بعد از اتمام سخنرانی، مورد تشویق آقایان علما قرار گرفتم و امام خمینی(س) نیز به من اظهار لطف و محبت نموده و از من تقدیر و تشکر نمودند.
▫️مرحوم شیخ مجتبی قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفه حکمت متعالیه، مشرب ملاصدرا، داشت. ایشان شدید، در این جهت غلیظ بود- امام (رضوان الله علیه) مشربی بر خلاف ایشان داشت. مرحوم شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج می کرد تا وقتی زنده بود؛ ترویج هم از امام می کرد. ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام، مرحوم میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر سوره حمد امام که در تلویزیون پخش می شد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، اما حمایت می کردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، رفاقتی، با هم، مأنوس؛ همدیگر را تحمل می کردند. در قم باید اینجوری باشد. بنابراین بحث های علمی، تحقیقی و اجتهادی در جای خود محفوظ و حمایت های صحیح از حرکت های اجتماعی، سیاسی و. .. نیز سر جای خود محفوظ است و نباید با هم مخلوط شود.
🔺امام خمینی بر اساس فقه و فقاهت و عدالت برای جلوگیری از ظلم و فساد، قبل از انقلاب حرکت کردند و به قصد احیای تعالیم اسلام به پا خواستند؛ مردم را به وحدت و اتحاد فرا خواندند تا انقلاب به پیروزی رسید. پس از رحلت ایشان نیز باید همین هدف، دنبال شده و در جهت احیای مکتب تعالیم اسلام، حفظ و نشر معارف قرآن و عترت حرکت نموده و تلاش کنیم، و وحدت و اتحاد و یک دلی مردم نیز حفظ شود.
#دیدگاه
#بزرگان_خراسان
#انقلاب_اسلامی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#حوزه_علميه_انقلابي
#تربيت_طلبه_انقلابي
🔰 مدرسه علمیه امام علیبنموسیالرضا علیهالسلام برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ طلبه میپذیرد
📆 شروع ثبتنام: از ۱۶ خرداد
⏰ ساعت مراجعه: ۷ الی ۱۴
🕌 مکان: میدان ده دی، به سمت سه راه دارایی، بعد از امام خمینی ۳۴، مقابل داروخانه هلال احمر
📌کسب اطلاعات بیشتر:
☎️ ۳۲۰۰۸۳۷۹
🆔 @madrasfeghh8
#حوزه_علميه_انقلابي
#تربيت_طلبه_انقلابي
#حوزه_علميه_امام_رضا
#ثبت_نام
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#هم_اندیشی
#الگوی_رئیس_جمهور_تراز
🔰 بررسی الگوهای زیستهٔ ریاست جمهوری
در نظام جمهوری اسلامی ایران
📌با تاکید بر الگوی تراز انقلاب اسلامی
📌نشست های تخصصی:
_میز الگوی مدیریت
_میز الگوی اندیشه اقتصادی
_میز الگوی زیست اخلاقی و معنوی
_میز الگوی اندیشه سیاسی و تعامل اجتماعی
_میز الگوی اندیشه علمی در نظام آموزش عالی
⏰ یکشنبه ۲۷ خرداد 1403، ساعت ۸ الی ۱۴
🕌 مکان: مشهد مقدس، دانشگاه فردوسی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
#هم_اندیشی
#الگوی_رئیس_جمهور_تراز
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه
🎙 سخنران: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
📅 زمان: 13 خرداد 1403
🕌 قم، حوزه علمیه قم، مدرسه فیضیه
🔗 لینک بخش های هفتگانه سخنرانی:
▫️ بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5513
▫️بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5514
▫️بخش سوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5516
▫️بخش چهارم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5517
▫️بخش پنجم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5518
▫️بخش ششم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5519
▫️بخش هفتم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5515
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه
🎙 سخنران: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
📅 زمان: 13 خرداد 1403
🕌 قم، حوزه علمیه قم، مدرسه فیضیه
🔗 لینک بخش های هفتگانه سخنرانی:
▫️ بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5513
▫️بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5514
▫️بخش سوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5516
▫️بخش چهارم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5517
▫️بخش پنجم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5518
▫️بخش ششم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5519
▫️بخش هفتم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5515
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
📚 @alidost_fiqh
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#ولایت_فقیه
🔰 اگر ولایت فقیه حاکم شد، چه میشود؟
🎤 آیتالله علمالهدی؛ نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
#ولایت_فقیه
#امام_جمعه_مشهد
#آیت_الله_علم_الهدی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan