هدایت شده از m rabani
🔰غرفه دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام
🔹در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
🌺 میزبان اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و علاقهمندان به آثار تخصصی در عرصههای فقهی، قرآنی، حدیثی، تفسیر، کلام، تاریخ و ... است.
🔸مصلّی تهران؛ شبستان اصلی؛ نبش راهروی ۲۰؛ غرفه ۴۶۲
◀️ تخفیف ویژه نمایشگاهی ۲۵ درصد
✅ تخفیف ویژه اساتید و طلاب حوزه ۳۰ درصد
✅کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
🔸@fghh_jameh_frhng
#نشست_علمی
🔰گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند:
📚موضوع:«واجب اجتماعی؛ رهیافتی قرآنی- فقهی»
🔹 ارائه دهنده: « حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد عشایری منفرد» (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة)
▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین سعید فاقدی» ( دبیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
⏰ زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت، 1403؛ ساعت 17:30
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
🔰نشستهای گوشه نقد
در 5️⃣3️⃣مین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
🔸معرفی و بررسی کتاب
📚 روایات فقه پزشکی
🕑 زمان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت- ساعت ۱۴
⏺ مکان: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران-جنب ورودی ۸۱_ سرای نشست گوشه نقد
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#گزارشکرسیترویجی
🔰کرسی ترویجی، ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی، با ارائه حجتالاسلام زراعت کاشانی، و ناقدی حجتالاسلام کلاهدوزان در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.
🔶در این جلسه ابتدا حجت الاسلام زراعت کاشانی، به بیان دیدگاه خود پرداخته و متذکر شدند که یکی از ظرفیتهای فقه الحدیثی که تاثیر آن در تدوین و توسعه فقه اجتماعی قابل بررسی است، فضای صدور روایات است. زیرا ظهور عرفی کلام، ظهوری برخاسته از الفاظ و قرائن مقامیه آن الفاظ است.
در ادامه ایشان به بیان کارکردهای فضای صدور که عبارتند از: فهم صحیح معنای واژهها ، ترکیب واژهها، شناخت قضایای حقیقیه و خارجیه و شناخت روایات تقیهای پرداختند .
در ادامه افزودند، پیشینه تکیه بر فضای صدور برای فهم احادیث، قدمتی به طول عمر روایات دارد.
در پایان به بحث حجیت تاریخ و یکسان انگاری این بحث با جبران ضعف دلالت و پاسخ به شبهات در این زمینه پرداخته شد.
♦️در ادامه حجت الاسلام کلاهدوزان به عنوان ناقد به بیان نظرات و نقدهای خود پرداخته و بیان نمودند که اولا: اینکه اگر فضای صدور مغیر و یا مقید ظهور کلام باشد، عدم نقل فضای صدور موثر، مخل به ضابط بودن روات است لذا در مواردی که نقل نشده است به اتکا به ضبط راوی، فضا موثر نبوده که نقل نشده است.
دوما: تکیه بر توجه به تاریخ در فقه، با موانعی مواجه است، و باید توجه کرد که عمده تاریخ توسط اهل سنت به دست ما رسیده است لذا ممکن است انگیزهای سیاسی و یا مذهبی در آن دخیل باشد. در نهایت ارائه دهنده به این نقدها پاسخ دادند
📎مشاهده گزارش تکمیلی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ
@fghh_jameh_frhng
2.mp3
30.37M
صوت کرسی ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
📝 یادداشت حجتالاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
💢 مخالفت آیتالله العظمی سبحانی با تعطیلی شنبه
🔹 آیتالله سبحانی، از مراجع تقلید شیعیان در مورد تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس، اطلاعیهای صادر کرد که در زیر آمده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیق میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
2.mp3
35.12M
🔰واجب اجتماعی؛ رهیافتی قرآنی- فقهی
🎙ارائه دهنده: استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محمد عشایری منفرد
🌐گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
@fghh_jameh_frhng
هدایت شده از m rabani
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
پیام تسلیت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به مناسبت شهادت رئیس جمهور خدوم و مجاهد جمهوری اسلامی ایران
مشاهده متن پیام
👇
http://fazellankarani.com/persian/news/25826/
@Fazellankarani
🏴إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ🏴
در هیچ شهر و هیچ دیارم قرار نیست
صبح وطن، چو شام غریبان به ما نساخت
◾️رحلت شهادت گونه حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی و آیت الله سید محمد علی آل هاشم، جناب آقای امیر عبداللهیان و همراهانشان را تسلیت عرض میکنیم.
#رئیسی
🥀🖤🥀🖤🥀🖤
🌐گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
@fghh_jameh_frhng
⚫️ انالله وانا اليه راجعون
رئیس جمهور و یاران شهیدش آسمانی شدند
🔹روح بلند رئیس جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرمان شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران و همراهان انقلابی ایشان به ملکوت اعلی پیوست.
@kanoonmehrab
🔰تاملی در تاملات
#تعطیلیشنبه
📝یادداشت حجتالاسلام و المسلمین سعید فاقدی
✔️تاملی در یادداشتها و استفتائاتِ تعطیلی روز شنبه؛ از مسئلگی تعطیلی و هویت روز و هفته، تا تشبه به کفار و فتوا به جواز
🔸 یادداشت دبیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقی ائمه اطهار (ع) در سایت اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=75542
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#نشست_علمی
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام برگزار میکند؛
📚موضوع: «مسئله بودگی فقهی پدیده مد و فشن»
🔹 ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین محمد عشائری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی)»
▪️دبیرعلمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد موحد» (دبیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)
📋 زمان: دوشنبه 7 خرداد ساعت 16:30
🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن جلسات
📡 لینک وبينار
Www.markazfeqhi.com/live
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
❇️ تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است
◽️آیتالله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره تعطیلی روز شنبه، تصریح کردند: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است.
https://hawzahnews.com/xcSrQ
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#نشستعلمی
🔰نشست « واجب اجتماعی؛ رهیافتی قرآنی- فقهی» با ارائه استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محمد عشایری منفرد و دبیری حجت الاسلام سعید فاقدی، برگزار شد.
🔶 استاد عشایری در آغاز کلامشان بیان نمودند: مخاطبان این بحث همیشه ذهنشان معطوف به موانع است اما قبل از پرداختن به موانع باید از مقتضی این واجب اجتماعی سخن گفت. در منابع دینی آیاتی فراوانی وجود دارد که ظاهر آنها خطاب به جامعه است و شواهد تفسیری از جمله بیان علامه طباطبایی، این مطلب را تایید میکنند. همچنین ادله امر به نهی از منکر و توجه به کلمات فقها از جمله صاحب جواهر میتواند از مقتضیهای جدی بحث واجب اجتماعی مطرح باشد.
📚در ادامه ایشان با اشاره به پیشینه بحث توضیح دادند: صاحب هدایة المسترشدین مطالبی را در این زمینه مطرح کرده اند و این بحث ها توسط آیت الله بروجردی مطرح شده است و شاگردان این فقیه بزرگ نیز مباحث ایشان را پی گیری کردهاند.
🔹 ایشان به برخی از موانع تصدیقی، اشاره کردند و بعد از پاسخ به آنها گفتند: این موانع ثبوتی مادامی که بدیهی نباشد، نمیتواند جلوی ظهور عرفی خطابات قرآنی که به اجتماع شده است را بگیرد.
🔸در نهایت نیز اضافه کردند با پیگیری این بحث در منابع دینی و متون فقهی میتوان به تولید فقه اجتماعی رسید، و ثمره توسعه واجب اجتماعی، این است که دیگر لازم نیست در بسیاری از مسائل مانند ورود حاکم به مسائل اجتماعی را از باب مصلحت توجیه کنیم بلکه مبتنی بر ادبیات فقه اجتماعی، تصرفات حاکم حتی در سطحی از ملکیت، مبتنی بر قواعد اولیه تبیین خواهد شد.
📎مشاهدهگزارشتکلمیلی
🌐گروه فقه جامعه و فرهنگ
@fghh_jameh_frhng
بسم الله الرحمن الرحیم
«دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهیـاخلاقی
رهبر معظم انقلاب، با جملهی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادلهای انداختند که به اندازهی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده است. آنچه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمتها و معروفها در یک جامعه»، مسألهای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛
1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر میزند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام میدهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفتآوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نامگذاری باب، با کلمهی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان میدهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است.
بیگمان نمیتوان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانهها با حاکمان، بیارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری میشود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزههای نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغهی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات میگنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند.
2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته است آخذ از صدقهدهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی میخواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانستهاند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمهی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129).
3️⃣ به گمان نگارنده، آنچه دل رهبرمان را سوزانده، مسألهای فراتر از بیتوجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامهی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد.
4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کمعملی جامعه ناشی از کمآگاهی و کمآگاهی جامعه ناشی از «رخنهی تئوریک» باشد.
✍️محمد عشایری منفرد
حوزه علمیه قم
15خرداد 1403
#استاد_عشایری_منفرد
#شهیدجمهور
#رئیسی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#نقد_كتاب
گروه فقه جامعه و فرهنگ مركز فقهی ائمه اطهار برگزار می كند:
📚موضوع:«نقد و بررسی کتاب واکاوی فقهی تشبه به کفار (با تاکید بر پوششهای نمادین فرهنگهای بیگانه)»
🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین حسین مهدی زاده (محقق و نویسنده اثر) »
🔸 ناقدین:
🔻«آقای دکتر سید حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)»
🔻«حجت الاسلام و المسلمین محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة)»
🔻«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد باقر ربانی» (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
▪️دبیر علمی: «حجة الاسلام و المسلمین علیرضا کلاهدوزان (استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
⏰ زمان: چهارشنبه 23 خرداد ساعت 10
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#کرسیعلمیترویجی
🔰 گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی و موسسه دین و تمدن برگزار میکند:
📚 موضوع: «گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن»
🔹ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر ربانی» (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
🔸ناقد: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قاسمی» (مدیر گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)
▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین حسین حمزه (دبیر گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)»
⏰ زمان: یکشنبه 3 تیر ساعت 10
🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، اتاق جلسات
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
🔰گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «واکاوی فقهی تشبه به کفار(با تأکید بر پوشش های نمادین فرهنگهای بیگانه)»
🟢در ابتدا، مؤلف کتاب حجت الاسلام مهدی زاده گزارشی از کتاب ارائه کردند. سپس ناقدان به ترتیب به نقد و بررسی کتاب پرداختند.
♦️آقای دکتر سید حسین شرف الدین، نو بودن موضوع، تتبع جامع، ارجاع به مستندات اصیل، ساختار خوب، شیوایی قابل قبول را، از جمله وجوه قوت این نوشتار بیان کردند. غلبه دغدغههای نظری، توجه زیاد به ملاحظات در مسأله و دوری از کاربری عملی، تراکم قیود در مسأله، عدم توجه به اصل کنشگری رسانه در تغییر مرجعیت عرف، عدم توجه به ذاتی بودن سیلان در مد، از جمله وجوه ضعف این کتاب بر شمرده شد.
🔸در ادامه استاد محمد عشایری بیان کردند: تعابیر کتاب گاهی از حالت پژوهشی به خطابی تبدیل شده است. اطناب در پیشینه، عدم توجه به اخباری یا انشائی بودن برخی ادله، تأمل در اثبات برخی ملازمات، از جمله نقاط ضعف این کتاب بیان شد. در پایان ایشان به دغدغه ای که احتمالا نویسنده محترم در ذهن داشته ولی به آن توجه نداشته، اشاره کردند. آن دغدغه، هضم شدن فرهنگی در نمادهای جهان یا به تعبیری جهانی سازی فرهنگ است. ایشان پیشنهاد دادند در صورتی که این دغدغه در ذهن ایشان بوده، باید نام کتاب را به «خود هضم گری در فرهنگ جهانی» تغییر بدهند. در این صورت، برخی اشکالات آقای دکتر شرف الدین وارد نخواهد شد.
🔹سپس حجة الاسلام دکتر ربانی بر دو عنوان «قصد» و «صدق عرفی» در تشبه و توجه به فضای صدور و سیره و دقت در بحث اعانت بر اثم، از جمله نکاتی بود که مورد بررسی قرار دادند.
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ
@fghh_jameh_frhng