💠کدام واقعیت؟ واقعیت مجازی یا واقعیت خارجی؟
🔹منم مثل خیلیای دیگه مدعی ترویج سواد رسانه و نگاه فعالانهٔ مخاطب به پیامهای رسانهای هستم. اما این واقعیت که رسانههای بزرگ، پول زیاد میخوان، پول زیاد دست قدرتمنداست و حفظ پول و قدرت معمولا افراد رو به دروغ، فریب و اغواء میکشونه، قابل انکار نیست
🔹کشوری که رو به تجزیهست رو تیتر میزنن زندگی عادی مردم بعد از اسد! در حالی که همون زمان تمام زیرساختهای نظامیش داره نابود میشه و کشور رو تبدیل به عروسک خیمهشب بازی قدرتای مجاورش میکنه
🔹به نظر میرسه بعد انتخابات ۱۴۰۳، سواد رسانه خیلی بیشتر از قبل ناکارآمدیش رو نشون میده؛ چون منفعت یه سریا در همراهی با نفاق و دائم رنگ عوض کردنه. شاید تنها همین قاعده رو بشه بهش استناد کرد که:
هر چی در فجازی میبینین دروغه مگر اینکه عکسش ثابت بشه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سریال غریبه و ترویج اسطورهی تکامل
🔹یکی از بدترین سکانسهایی که میشد ساخت، این سکانس از سریال غریبهست؛ پیرمردی که توی فیلم عموی حمید گودرزیه، دکتر سرشناسیه که یک شرکت خاص دارویی داره
🔹همین آقای تحصیلکرده، پشت سر برادرزادهش میگه آدم سادهلوح و نادونیه، خیلی راحت غیبتشو میکنه و کسی هم بهش تذکر نمیده. بعدش هم به #فرگشت (همون تکامل داروین که نسخه جدیدش شده جهش ژنتیکی) استناد میکنه و گویا اسطورهٔ بیبنیان تکامل داروین توسط آقای دکتر پذیرفته شده!
🔹تکامل از چماقهای پرکاربرد آتئیستها برای کوبوندن تو سر دلیل نظم و معتقدین به مخلوق بودن جاندارانه. هر چند ادعای تکامل کاملا بیدلیل و از سنخ شبه علمه (به دلایل مختلفی که راحتترینش اینه که کسی تاریخ چند میلیون سالهای که اینا مدعی هستن رو تجربه نکرده و حرفاشون یه داستان تخیلیه) اما در صداسیما به راحتی ترویج میشه و ناظر اثر هم معلوم نیست دقیقا موقع دیدنش به چی مشغول بوده
🔹با این دست فرمون، به بعضی آثار #تلویزیون هم نمیشه اعتماد کرد. امیدوارم ساز و کار ناکارآمدش رو تغییر بدن تا اسطورههای شبه علم غربی به مردم خورونده نشه. در یک سکانس هم عمل حروم غیبت رو عادیسازی کرد هم روی یه حرف باطل صحه گذاشت
🔹فیلموسوفی نقد عمیق فیلم
@Filmosophy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠چگونه از شکنجه کردن دیگران لذت ببریم؟
🔹با حضور موقتی تروریستها در سوریه، دوباره قراره کلیپهایی از وحشیگری یه مشت دیوونه رو ببینیم. اما جالبه که توی یه سری از بازیها، به گیمر یاد میدن که چجوری از شکنجه کردن دیگران لذت ببره!
🔹نمونههاش کم نیست، مثلا GTA V در یکی از مراحلش باید یه نفرو شکنجه بدیم و حتی ابزار #شکنجه رو هم خودمون انتخاب میکنیم! اما عجیبترش سری بازیهای مورتال کامبته
🔹توی بازی مورتال وقتی حریفت رو میزنی و برنده میشی، میتونی به صورت اختیاری بعد از برنده شدن، حریفت رو به چندین روش تیکه تیکه کنی! که کلیپ یکی از جمع و جورتریناش رو گذاشتم
🔹یعنی در مورتال کامبت #گیمر یاد میگیره که بعد از چیره شدن بر حریفش، نه برای اینکه ببره، نه، برنده که شده، صرفا برای لذت بردن میتونه حریفش رو تیکه تیکه کنه
🔹ما در اسلام آدابی برای جنگیدن داریم و همین قضیهٔ نوکر و کلفتِ جنگی در فقه، ریشه در این داره که اسیرها کشته نشن و بتونن با زندگی بین مسلمین، از مواهب تمدن اسلامی استفاده ببرن. اما خوب هر چی رسانههای جدید (که غالبا مدیریتش دست یه عده کمتر از حیوونه) گستردهتر میشه، انسانهای وحشیتر و شهوانیتری در جهان تربیت میشن
🖌️فیلموسوفی نقد عمیق فیلم
@Filmosophy
💠ویرآوای نقد و بررسی بازی ۱۰ راز آشباریا
🔹تلویزیون داره کتاب ۱۰ راز آشباریا رو تبلیغ میکنه. ادامه داستان کتاب توی یک بازی روایت میشه و شما به عنوان دادستان وظیفه به اتمام رسوندن داستان رو دارید
🔹بازی رو تحلیل میکنیم تا ببینیم چقدر تونسته #سواد_رسانه رو در قالب بازی آموزش بده و نیم نگاهی هم داریم به کارآمدی سواد رسانه برای مخاطبین
🔹شنبه ساعت ۱۸
🔹لینک جلسه:
https://virasty.com/Filmosophy/1734115156799876938
🖌️فیلموسوفی
@Filmosophy
هدایت شده از آی نقد | inaghd.ir
ده راز آشباریا.mp3
23.26M
⭕️نقد و بررسی بازی ایرانی ۱۰ راز آشباریا
🔸خلاقیت در آموزش سواد رسانه
🔸آموزش جذاب سواد رسانه
🔸امیت و ضرورت سواد رسانه
🔸مسئله جهاد تبیین
🔸نقاط قوت و ضعف بازی و کتاب آشباریا
🔸بررسی ارزش "سواد رسانه" به عنوان یک متد آموزشی
❤️نکته جالب اینکه از بچه های تیم تولید ۱۰ راز آشباریا هم توی نشست حضور داشتن و توضیح دادن که در مراحل و بازیهای دیگه سعی کردن نقصها رو پوشش بدن. دمشون گرم کیف کردیم از انتقادپذیریشون
🆔@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_بازی #۱۰_راز_آشباریا
💠مهیار عیار و بدپوششی دروغین
🔹سریال مهیار عیار فارغ از تحلیل کامل محتواش، به شکل عجیبی سعی داره تاریخ رو تحریف کنه. در دوران صفویه:
زنان وقتی که بیرون میروند، تمام بدن و چهرهٔ خود را به شکلی که در سوریه مرسوم است با پارچهٔ سفیدی میپوشانند. بزرگترین توهین برای مردان ایرانی آن بود که کسی روی زن او را ببیند.
(وضعیت پوشاک زنان در عصر صفوی با تأکید بر سفرنامههای فرنگی، ص۵۰ و ۵۵)
🔹موهای افشون و لباسای تنگ بازیگران خانوم با واقعیت تاریخ که نمیخونه؛ اما بر فرض که در ایران پوشش اینطوری بوده باشه، سیاستگذار و تولیدکنندهٔ «عاقل» صداسیما باید اون جنبهای از تاریخ رو پر رنگ کنه که برای جامعهٔ امروز ثمره داشته باشه
🔹مثل غربیا که هر چی فیلم جدید در مورد قرون وسطی یا حتی همین دو سه قرن پیش میسازن، تمرکزشون روی پوشش درباریه که برخلاف مردم عادی که کاملا پوشیده بودن، اشراف بازتر لباس میپوشیدن. یعنی پر رنگ کردن جنبهای از واقعیت برای تأثیرگذاری روی مخاطب امروزی
🔹جالبه که در سریال ملاصدرا الگوی خوبی از پوشش زنان در همین دوران صفویه رو دیدیم؛ اما اینکه صداسیما تصمیم گرفته در سریال جدیدش زن ایرانی رو با موی افشون و لباس چسب نشون بده، یعنی پشت صحنهٔ ماجرا خالی از تفکر ماسونی نیست و تسریع انقلاب جنسی در بین قشر مذهبی و تلویزیون بین، در دستور کاره
🖌️فیلموسوفی نقد عمیق فیلم
@Filmosophy
💠گیلهوا اثر خوشساختی بود که به نظرم تونست با ریتم مناسبی مظلومیت مردممون در مقابل انگلیسیهای وحشی رو نشون بده؛ ترسیم جالبی هم از مقاومت مردمی داشت که قابل تقدیره
🔹یه مسألهای در اثر خیلی تو چشمه، اونم مسیحی بودن دو تا از شخصیتای اصلیه. آرویک که پسر نوجوون فیلم عاشقش میشه و باباش. مسیحی بودنشون هم دائم تکرار میشه، به خاطر رابطه عاشقانشون ما به دختر مسیحی سمپاتی پیدا میکنیم و چند بار صلیب در قابها محوریت پیدا میکنه
🔹تجلیل از شهدای اقلیتها لازمه و خوبه که این مضمون در اثر باشه، اما نباید آیین انحرافیشون تبلیغ بشه. متاسفانه کتاب مقدس مسیحی، سنن تاریخیشون و نهاد امروزی کلیسا، به شدت اسطورهزده، توأم با خرافات و متکی به باورهای مندرآوردی یهوده. در گیلهوا، مسیحی و مسلمون در عرض هم قرار میگیرن؛ در حالیکه منطقی این بود که آرویک و باباش به خاطر شخصیت جذاب میرزا مسلمون بشن
🔹مسیحیت در طول تاریخ ایران و باقی کشورهایی که مورد استعمار قرار گرفتن، خیلی وقتا جادهصافکن غرب برای چاپیدن بوده. یه جملهای نقل شده از اولین رئیس جمهور کنیا که:
«وقتی مبلغین مسیحی آمدند، ما زمین داشتیم و آنها کتاب مقدس. آنها به ما آموزش دادند چگونه با چشمان بسته دعا کنیم. [یعنی دینداری سکولار] وقتی چشمانمان را باز کردیم دیدیم آنها زمین دارند و ما کتاب مقدس!»
🔹یکی از معضلات ما در بحث فرقهها، مسیحیت تبشیریه که با همین #صلیب و شعارای بیخود وارد خونهها میشه و اباحهگری و ضدیت با نظام رو جا میندازه. شاید بهتر باشه شخصیت حاشیهای رو از مسیحیان بذاریم و روی آیینشون هم تأکید نکنیم
🖌️فیلموسوفی
@Filmosophy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مانوور تجمل و لو رفتن فیلمساز!
🔹در فیلمای هالیوودی، به رخ کشیدن تیپ خوب بازیگران زن و مرد خودش یه عنصر جذابیته برای #اغواء مخاطب. این سکانس از سریال غریبه واقعا عجیبه، این خانم با تبهکاری به این تیپ و قیافه میرسه و کارگردان با این سکانس اون کارا رو تأیید میکنه!
🔹صحنه آهسته، نمای باز و خیلی دوری که محیط خونهٔ اشرافی رو دقیق نشون بده و زاویه پایین به بالای دوربین برای ارج و قرب دادن به این زن و عظمت خونه، همگی یعنی فیلمساز دلش با زنهست و توی زیبایی خونهای که با #جنایت بدست اومده گیر کرده و میخواد مخاطب رو هم گیر بندازه
🔹زشته دیگه این نماها یعنی بهرهکشی #رسانهای از جنسیت خانوما، نکنین خواهشا. احساس میکنم بعضی سطوح صداسیما نه همهش، شده فضایی برای کندن و نظارتی هم نیست. البته ناظر دارنا ولی متاسفانه معلوم نیست ناظر محترم دقیقا به چی درگیره موقع ارزیابی اثر
🖌️فیلموسوفی نقد عمیق فیلم
@Filmosophy