eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تأکید کرد؛ 🔻 بررسی دلایل مدعیان مشروعیت حکومت به وسیله رأی مردم ⬅️ دلیل: نصوص پراکنده‌ای در متون دینی وجود دارد که با در نظر گرفتن مجموع آن‌ها ادعای وجوب امیر برای مردم و انتخاب آن به وسیله مردم به اثبات می‌رسد، مانند روایتی که در آن پیامبر اکرم(ص) در انتخاب فرمانده لشکر اسلام در جنگ موته می‌فرمایند «... انتخاب الامیر بعد ابن رواحه الی انفسهم فیظهر منه صحه ذلک...» ⬅️ نقد دلیل: از ادله مورد استناد چنین برداشت می‌شود که رأی مردم زمانی مشروعیت دارد که نص نباشد از این روی مخالفین این نظریه مدعی وجود نص در زمان غیبت می‌باشند و بر این باور هستند که مجرای دلیل مذکور زمانی است که مردم نیازمند امیر هستند نه این‌که حتما امیر را باید مردم انتخاب کنند. ⬅️ بر اساس نگاه اتمیک از این دلیل مشروعیت حکومت به رأی مردم و عدم وجود نص در زمان غیبت به اثبات نمی‌رسد؛ بنابراین دلیل مذکور در اثبات مشروعیت رأی مردم ناقص است. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد: ⬅️ نمی توان به نحو قضیه خارجیه حکم پیام رسانهای خارجی را به دست آورد، بلکه باید به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه کرد و بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است؛ بر این اساس باید وصف افعالی که در شبکه‌های مجازی است احصا نمود. 🔻روشهایی که برای رسیدن به حکم فعالیت در فضای مجازی استفاده می شود عبارتند از؛ الف) قاعدة «حرمة التعرب بعد الهجرة» ⬅️ التعرب بعد الهجرة یعنی مهاجرت از سرزمینی که شخص در آن می‌تواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمی‌تواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد. ⬅️ در احادیث فراوانی التعرب بعد الهجرة به عنوان یکی از کبائر هفت‌گانه بیان شده است. از این احادیث حرمت استخراج می‌شود. ⬅️ در مورد فضای مجازی نیز این قاعده جریان دارد و هر قسمت از فضای مجازی که باعث تعرب بعد از هجرت بشود، حرام است. ب) حرمت حفظ کتب ضلال ⬅️ صاحب عروة در حاشیه‌ای که بر مکاسب دارد می‌فرماید: «مقتضای ادله‌ای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی می‌شود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...» ⬅️ کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com ❇️❇️
❇️ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛ از جمله ادله ای که برای اطلاق محبت نسبت به مسلمین و غیرمسلمین در متون دینی می توان یافت، مجموعه‌ روایاتی با موضوع تودد است. مانند «التودد الی الناس» و «التحبب الی الناس». همانگونه که مشاهده می شود عنوان این روایات «الی الناس» است که شامل مسلمانان و غیر مسلمانان می شود. ⬅️ تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا محبت خود را به او نشان داد. ⬅️ در اینکه مراد از تودد محبت قلبی است یا اظهار محبت به دیگران، دو قول وجود دارد در منابع لغوی معنای محبت قلبی بیان شده است. اما برخی نیز به معنای اظهار محبت دانسته اند. ⬅️ «التودد الی الناس» به‌عنوان یکی از آداب مهم در معاشرت اسلامی به شمار می رود. ⬅️ روایات دال بر تودد علی طائفتین بود. در روایاتی تودد به همراه الناس ذکر شده و در بعضی روایات تودد به تنهایی بیان شده است. در خصوص روایات طائفه اول باید گفت تودد ظهور الی الغیر است نه به معنای جلب محبت برای خود. اما در روایات طائفه دوم معنای تودد اطلاق دارد و ظهور در مسلمان و غیر مسلمان است البته در هر دو صورت اطلاق وجود دارد اما در صورت دوم اطلاق واضح تر است. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: ⬅️ دستگاه فقه اسلامی برای استنباط مبانی از قوت بالایی برخوردار است. ⬅️ بانک، در نظام جامع اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد. ⬅️ مسیر پیش روی بانک‌های امروزی مسیری است که بر اساس فرمول ربا و سرمایه‌داری پی ریزی شده است. ⬅️ در عصر حاضر مشاهده می شود که عقود اسلامی در خدمت توجیه ربا قرار گرفته است. ⬅️ با ساختار موجود نظام اقتصادی نمی توان مقولاتی مانند رباخواری و صوری‌سازی بانک‌ها را به صورت کامل حذف کرد. ⬅️ ساختار سرمایه سالاری حاکم بر بانک و بورس، مانع از مردمی شدن این نهادها می شود. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛ ⬅️ از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشه‌کن سازی بی‌سوادی در کل جامعه بود. ⬅️ ادلە قرآنی دال بر این مطلب آیاتی هستند که هدف از ارسال انبیاء را تعلیم عامە مردم بیان کرده اند. ⬅️ روایات فراوانی از معصومین(ع) نیز دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است. ⬅️ نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمی‌پذیرد و معتقد است آموزش مطلق علوم باید عمومی باشد. 🔻 روایات دال بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛ 1️⃣ دستە اول: روایاتی که طلب علم را برای همه مردم امری واجب دانسته اند. 2️⃣ دسته دوم: روایاتی که در خصوص وجوب تعلیم آمده است. 3️⃣ دستە سوم: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد. ⬅️ از مدلول التزامی روایات این بحث، استفاده می شود که اگر امری مانند تعلیم علم دارای مصلحت شرعی می باشد، بر دولت اسلامی واجب است که آن را در اختیار مردم قرار بدهد؛ بنابر این دولت نباید مدارس غیرانتفایی را منحصرا برای افراد متمول تأسیس کند. ⬅️ اگر مردم برای کسب درآمد و با این تفکر که پول بیشتر در مقابل امکانات آموزشی بیشتر، اقدام به تأسیس مدارس غیر انتفایی کنند، مشکلی ندارد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده عنوان داشت؛ ⬅️ خداوند برای مدیریت کانون اجتماعی خانواده، اقدام به وضع مجموعه قوانین و مقرراتی کرده است که فقه خانواده نام دارد. ⬅️ خانواده از اموری است که انسان را در مسیر تکامل قرار می‌دهد. ⬅️ با توجه به اینکه خانواده دارای ابعاد گوناگونی است، نیازمند نظام‌های متناسب با آن ابعاد است. 📝کانون خانواده سلول زنده جامعه است که اگر بمیرد جامعه می‌میرد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ از مستندات قائلین به مشروعیت حکومت با رأی مردم، وکالت کارگزاران از ناحیه مردم - نه ولایت - است و از مهمترین این اسناد نامه ۵۱ نهج‌البلاغه می‌باشد. 🔻وجه استدلال ️⬅️ امیرالمومنین(ع) درباره اصحاب خراج می‌فرماید «وکلاء الامه و سفراء الائمه». در روایت از اصحاب خراج به وکلای امت تعبیر شده است. از سوی دیگر افعال وکیل بدون نظر موکل مشروعیت ندارد؛ بنابراین مشروعیت آن‌ها وابسته به رای مردم است. ⬅️ مراد از کلمه وکیل همه کارگزاران است، زیرا اصحاب خراج از خصوصیت ویژه که آن‌ها را از دیگر کارگزاران جدا کند، بهره نمی‌برند. 🔻 پذیرش این روایت با دو مشکل اساسی مواجه است؛ ⬅️ سند روایت: زمانی که دلالت روایت مورد استدلال در یک کلمه نهفته باشد، روایت باید از سند معتبری برخوردار باشد. در اینجا هر چند مستند نهج‌البلاغه است اما باید توجه داشت که همه محتوای نهج‌البلاغه را نمی‌توان بدون سند پذیرفت. ⬅️ با توجه به این‌که وکالت دارای دو معنای اصطلاح فقهی و لغوی است، اگر مراد از وکالت مصطلح فقهی باشد باید همه لوازم آن که در فقه بیان شده است را بپذیریم. اما اگر مراد وکالت لغوی باشد دیگر قسیم ولی نیست زیرا اصطلاح فقهی منظور نیست. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت الله کعبی در درس خارج فقه الجهاد عنوان داشت؛ ❇️ در متون اسلامی برای کافر ذمی شرایطی بیان دشده است که تخطی از آن موجب تعزیر یا نقض عهد می شود: ⬅️ پذیرش پرداخت ذمه. هدف از پرداخت جزیه این است ‌که شخص کافر در عمل حاکمیت اسلام را بپذیرد. بر این اساس پرداخت پول با عناوین غیر از جزیه، موجب ذمی محسوب شدن او نمی شود. ⬅️ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ از انجام امور خلاف عقد ذمه مانند اقدام علیه دولت اسلامی یا همکاری با دشمنان دولت اسلامی، خودداری کند. ⬅️ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ از انجام افعالی مانند زنا، سرقت، پناه دادن به جاسوس دشمن و... که موجب آزار مسلمین می شود بپرهیزد. «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...» ⬅️ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ درمنظر عموم به انجام افعالی که از دیدگاه اسلام منکر است، نپردازند. مانند شرب خمر و زنا، هرچند آن‌ها شرب خمر را جایز می‌دانند، اما نباید به صورت علنی شرب خمر کنند... «ولو تظاهروا بذلک نقض العهد» اگر به انجام منکرات تظاهر کنند، عهد را نقض کرده‌اند. ⬅️ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند. 6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...» یعنی قضاوت قاضی مسلمان، تصمیمات استاندارا، فرماندار و یا هر مسئول اجرایی کشور اسلامی را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند و در پی این نباشند که در این امور شخصی از خود را بکار بگذارند. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ ⬅️ برخی بر این باور هستند که رفتارهای جوانحی جایگاهی در فقه ندارند. زیرا در فقه از رفتارهای جوارحی بحث می شود. ⬅️ اما همان‌ گونه که مکرارا بیان شد با توجه به ادله ای در متون دینی وجود دارد که امور جوانحی را موضوع و متعلق احکام قرار می‌دهند؛ بنابراین از موضوعات فقه محسوب می شود. ⬅️ موضوعاتی از قبیل محبت خداوند و لزوم محبت ورزیدن به او از امور نفسانی و اختیاری است؛ از جهت دیگر امور اختیاری از موضوعات فقهی به شمار می رود؛ پس ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آن‌ فقه را به اعتقادی و عبادی تقسیم می کنیم. ⬅️ اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم، طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا می‌کند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مفهوم فقه کلان 📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول): ✅ «آنچه مجموعه انسان‌ها را تبدیل به یک جامعه می‌کند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است». ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج جهاد، عنوان کرد؛ ⬅️ مبانی جهاد عبارت اند از؛ انسان ‌شناسی، خداشناسی و هستی‌شناسی. باید موضوعاتی همانند میزان کُشتن انسانها در جنگ، ذیل مباحث مبانی انسان ‌شناسی مطرح شود. به این که آیا در جنگ مبنای دین کثرت در قتل است یا باید به اقل قتل اکتفا کرد. ⬅️ نتیجه نگاه هستی‌شناسانه مسیحی – صهیونیستی به جنگ، آن چیزی است که در اروپا مشاهده می شود. هیچ نقطه ای از کره زمین به میزان اروپا در تاریخ خود جنگ نکرده است. تعداد کشته‌های جنگ‌ها در اروپا نیز نسبت به سایر جاها بیشتر است. برای نمونه در عرض 20 سال 2 جنگ جهانی راه انداختند که 75 میلیون نفر در آن جا کشته شدند. ⬅️ یهودیان و صهیونیست‌ها معتقد هستند که مهم‌ترین صفت خداوند «شدید الانتقام و شدید العذاب» است در حالی که مسلمانان مهم‌ترین صفت خداوند را رحمان و رحیم بودن می دانند. این نوع نگاه در مسائل فقهی بسیار تأثیرگذار است. نگاه داعشی نیز مانند نگاه صهیونیست‌هاست. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ استاد جواد عبادی در درس‌گفتار «فقه بانک» خاطرنشان کرد؛ ⬅️ استفاده از دستاوردهای بشری در علوم تجربی زمانی ایجاد مشکل می کند که به علوم انسانی و علوم اجتماعی تعمیم داده ‌شود. ⬅️ در چگونگی استفاده از نهادهای اجتماعی غربی (مانند بانک) نوعی افراط و تفریط وجود دارد. در همین راستا برای رسیدن به پاسخ صحیح، باید دیدگاه اسلام در خصوص مباحث عرفی به ویژه بحث معاملات اقتصادی بررسی شود. ⬅️ امروزه با دو نوع عقود مواجح هستیم؛ عقودی که در متن فقه به آنها تصریح شده است و عقودی که به تازگی ایجاد شده یا آن که از اقتصادهای دیگر وارد شده‌اند. ⬅️ با توجه به اینکه احکام اسلامی به دو قسم امضایی و تأسیسی تقسیم می‌شوند، در مورد معاملات سه نظر ارائه شده است؛ 1️⃣ عده‌ای مانند صاحب جواهر معتقد هستند که معاملات همانند عبادات امری تأسیسی‌ می باشند. 2️⃣ عده‌ای دیگر معتقدند معاملات امضایی است. این گروه خود به فقهای منحصری و غیر منحصری تقسیم می‌شوند. 3️⃣ فقهای منحصری معتقدند درست است که شارع قراردادها را امضا کرده است ولی صرفاً قراردادهایی قابل قبول‌اند که در حضور خود شارع امضا شده‌اند. فقهای غیر منحصری معتقدند بر اساس عموم ادله «اوفوا بالعقود» در زمان غیر شارع هم عقود قابل امضا هستند. . ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ ❇️ برخی آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» را به عنوان یک دلیل مطلق در رجحان محبت نسبت به دیگران دانسته اند. 🔻وجه استدلال: ⬅️ مقدمه اول: خطاب در این آیه عام است و شامل مؤمن و کافر می‌شود. ⬅️ مقدمه دوم: مدلول التزامی‌ جمله «عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم» چنین است که محبت و مودت پیامبر اکرم صل الله علیه واله شامل همه مردم می باشد. ⬅️ مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه، اسوه یا الغاء خصوصیت مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران نیز می‌شود. 🔻نقد استدلال: ⬅️ نقد بر مقدمه اول: آیا مراد از ضمیر «کم» که دو بار در آیه تکرار شده است، مؤمنان‌ است یا مطلق انسان‌ها؟ در ضمایر خطابی، بدون قرائن نمی توان حمل بر اطلاق کرد اما با بررسی متون دینی قراینی بر اطلاق ضمیر در این آیه مورد بحث به دست می آید که به همراه قدر متیقن دانستن آن به غیر مسلمان، دلالت بر اطلاق می کند. ⬅️ نقد بر مقدمه دوم: آیه در مقام امتنان و جلب محبت است. اگر ظهور «عنتم» و «حریص علیکم» در آیه فوق کنار یک دیگر قرار بگیرد، مفهوم آیه چنین می شود که پیامبر به شما علاقه و محبت دارد که به سمت شما آمده است. در نتیجه خصوصیات آیه اقتضا می‌کند استدلال به این آیه را بپذیریم. . ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت الله اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی عنوان کرد؛ ⬅️ قبل از انقلاب اسلامی مردم اهل نماز و روزه و ... بودند و مانعی برای انجام آن وجود نداشت، از این رو تقابل امام (ره) با شاه بر سر فقه فردی نبود بلکه بر سر فقه نظامات و فقه اجتماعی بود. ⬅️ ما می‌خواستیم جامعه را بر مبنای فقه اسلام مدیریت کنیم؛ زیرا از نظر ما آنچه جامعه را به پیشرفت یا پسرفت می‌رساند، فقه اجتماعی است. ⬅️ اصول فقه نظام به معنای فقه جدید و جدای از فقه موجود نیست. بلکه فقه کنونی متضمن فقه نظام نیز می باشد و به تعبیری فقه نظام از آن استخراج می‌شود؛ بنابر این می توان از روش فقه سنتی تبیعت کرد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» عنوان کرد: 🔻تشریح دیدگاه قائلین به تطابق بیعت با دموکراسی؛ ⬅️ الف: برخی بیعت را نوعی دموکراسی میدانند. در باور این گروه بیعت انشاء عقد ولایت از سوی بیعت کننده است و معصومین در قول و فعل و رفتار خود آن را تایید کرده‌اند. ⬅️ ب: مشروعیت بخشی از طریق نصب الهی و رأی مردم حاصل می شود و بیعت همان رأی مردم است. نتیجه این رویکرد این است که برای پیامبر(ص) و دوازده امام بیعت لازم نیست؛ زیرا مشروعیت خود را از طریق نصب الهی به دست آورده اند. ⬅️ ج: به دلالت عقل و شرع، مردم دارای حق تعیین سرنوشت هستند و بیعت حاکی از تعیین سرنوشت مردم به دست خود است که به امام معصوم(ع) می‌سپارند؛ بر این اساس اگر شخصی حتی معصوم باشد نمی‌تواند بدون رضایت مردم بر آن‌ها حکومت کند. به تعبیر دیگر در نظام تشریع صلاحیت معصوم تأیید شده ولی برای بالفعل شدن نیازمند بیعت مردم می‌باشد. 🔻 نقد دیدگاه‌: به نظر می‌رسد بیعت‌های انجام شده در طول تاریخ دلالت بر مدعی مذکور ندارند زیرا: ⬅️ عدم حضور اکثریت مردم در بیعت‌ها. در بیعت مسلمانان با امیرالمومنین(ع) همه مسلمانان حاضر نبودند مانند مسلمین ایران، مصر و... ⬅️ همه بیعت‌های برای واگذاری امور بیعت کننده به بیعت شونده نبوده است. در قرآن کریم به دو بیعت رضوان و بیعت پیامبر(ص) با نساء اشاره شده است که بیعت نخست برای تحکیم قدرت و نفوذ پیامبر(ص) و بیعت دوم برای فرمانبرداری و اطاعت بوده است. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیت الله سید منذر حکیم: برخی معتقد هستند که قرآن و روایات دلالت بر نظام ندارند. بلکه نوعی رهنمود اخلاقی و رفتاری می باشند. مشکل چنین تفکری این است که میان نظام‌سازی و نظام‌شناسی تفاوت نگذاشته اند. ⬅️ نظام‌شناسی نیازمند گذراندن یک دوره فقه و اصول اجتهادی است؛ زیرا نظام شناسی مرحله‌ای پیشرفته از استنباط است. ⬅️ در نظام اسلامی باید چگونگی نهادینه شدن و گسترش تعلیم و تربیت اسلامی مشخص شود. به عقیده بنده سوره والعصر شالوده نظام اجتماعی اسلام را مطرح و زمان حکومت حضرت مهدی(عج) را تبیین می‌کند. ----—————————- 🔎@fiqhenezam_com
❇️ استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام اقتصاد اسلامی عنوان کرد: ⬅️ برای رسیدن به اقتصاد اسلامی باید از سه روش تکوین، امضاء و اکتشاف بهره برد. ⬅️ برای ایجاد نظام اقتصاد مقاومتی باید آگاهی و آشنایی کامل نسبت به نظام اقتصادی اسلام داشت. ⬅️ برای تولید علوم انسانی اسلامی نمی توان فقط بر فقه اصغر تکیه کرد. ⬅️ کنار گذاشتن فقه اکبر در اسلامی سازی علوم انسانی به معنای عدم پیشرفت در اسلامی سازی است. ⬅️ فقه موجود منفعل و در مقام پاسخگویی است این نوع فقه درخدمت نظامات سکولار است و پاسخگو به نیازهای آنان می باشد. درحالی که فقه باید فعال و مطالبه گر باشد. ⬅️ منظور از فقه نظام، فقهی است که از توانایی نظام سازی برخوردار باشد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ به وسیله فقه مسئله محور نمی توان به تمدن سازی رسید؛ زیرا عاری از رویکرد نظام سازی است. 🔻آیت الله کعبی در درس خارج فقه جهاد گفت: فتوای معیار برای رسیدن به نظام‌سازی، فتوایی است که ساختار گرایانه، محتوا گرایانه و رفتارگرایانه باشد. در میان فقها نسبت به مسائل فقهی اختلاف نظر وجود دارد؛ اما برای حرکت به سمت تمدن سازی باید فقهی مورد توجه باشد که علاوه بر حجت بودن، صائب باشد؛ یعنی ما را به نظام مطلوب برساند. ⬅️ در نظام سازی باید به ابعاد گوناگونی مانند بعد حقوقی، سیاسی، اجتماعی، حکومتی و… توجه کرد؛ زیرا آنها به یک دیگر پیوسته هستند و با این پیوستگی نظام عمومی را تشکیل می دهند. ⬅️ فتوای ولی فقیه در نظام سازی به عنوان فتوای معیار شناخته می شود. هر چند نظر ایشان افضل نظریات نباشد؛ زیرا او به عنوان حاکم و امام مسلمین شناخته می شود و مسئول ایجاد چنین نظامی است. در این صورت فتاوای مجتهدین دیگر پشتیبان بوده بر غنای فتوای معیار اضافه می کند. ⬅️ رسالت اصلی فقه نظام در گام نخست تحقق دولت اسلامی، گام دوم ایجاد تمدن اسلامی و گام سوم اصلاح جهان است. برای محقق کردن این رسالت نیازمند تلفیق علم، ایمان و مقاومت هستیم؛ زیرا تمدن مبتنی برعلم بدون ایمان، تمدن غربی است و تمدن ایمانی بدون علم، عقب ماندگی است و تمدن علمی و ایمانی بدون مقاومت با شکست روبرو می ‌شود. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ عدم انسان ‌شناسی منشأ بیشترین مشکلات جامعه اسلامی است. ⬅️ آیت الله سید منذر حکیم: انسان‌ شناسی از جمله مبانی تنظیم قوانین الهی به شمار می رود. هر برنامه‌ای بدون انسان ‌شناسی نظامند محکوم به شکست خواهد بود. ⬅️حب ذات از اموری است که خداوند در فطرت انسان قرار داده است و دارای ابعاد مختلفی می ‌باشد؛ یعنی توانایی فراهم کردن زمینه تربیت و سقوط انسان را دارد. از این رو نمی توان صرف وجود حب ذات را برای همه انسانها عامل مثبت ارزیابی کرد؛ زیرا ممکن است شخصی حب ذات داشته باشد؛ اما نسبت به عالم پس از مرگ بی توجه باشد و همین امر موجب سقوط او شود. ⬅️ از مطالب فوق دو نتیجه تربیتی به دست می آید: 1️⃣ انسان به هر میزان در معرفت النفس محصور در امور مادی باشد و از دخالت امور غیر مادی مانند معاد و ... بپرهیزد، احتمال سقوط او بیشتر می شود. 2️⃣ اگر تربیت فرزندان به گونه ای انجام شود که احساس عزت نفس در او رشد پیدا کند، موجب خودداری او از انجام معصیت می‌شود؛ زیرا معصیت در نگاه او امری ذلیل است و او خود را بزرگتر از آن می داند که مرتکب امری ذلیل شود. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ نظریه اثبات عدم اعتبار رأی مردم بر مشروعیت حکومت و مرجعیت فقیه از دیدگاه فلسفی و کلامی. 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تشریح کرد؛ ⬅️ برخی در زمان معاصر بر این باور هستند که اداره حکومت وظیفه فقیه است و مردم در آن نقشی ندارند. ⬅️ بنیان فلسفی - کلامی این نظریه: بر اساس بینش اسلامی همه عالم هستی ملک حقیقی خداوند است. از این روی هر تصرفی در جهان هستی باید به اذن او انجام شود. در نتیجه نمی‌توان بدون اذن خداوند در اعتباریات او تصرفی کرد که از مصادیق آن جایگاه پیامبر(ص) و امام(ع) و فقیه است. ⬅️ ملاک در این نظریه اراده شارع است. همان چیزی را که او راده کرده باشد حق است. از این روی در موضوعی مانند عدل، آن چیزی عدل است که خداوند اراده کرده است. از نتایج این نگاه نبود عدل پیشینی است. ⬅️ شاید طرح چنین مطلبی در زمان خودش برای مقابله با برخی رویکردهای تفریطی، سکولاریزم و اومانیسم لازم بوده است. لکن در آن ناهمسویی و تناقض در صدر و ذیل دیده می‌شود؛ نتیجه این‌که امتداد این تفکر در سپهر سیاست جمهوری اسلامی قابل توجیه نیست... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی 🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»: ⬅️ شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می‌شود یک نگاه مجمل به آن‌ها داشت. ایشان نشان می‌دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است. ⬅️ دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می‌نمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی می‌نمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباری‌گری گردیده است کلامی را از زبان آیت‌الله بروجردی(ره) نقل می‌نمایند. ⬅️ به نظر می‌رسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلک‌ها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده‌اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آن‌ها گردیده‌اند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده‌اند به سمت عدلیه و توحید رفته‌اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.. —————————- 🔎 @fiqhenezam_com ❇️❇️
❇️ ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ ⬅️ ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد. منتها دستورات ولایت عام نسبت به ولایت تفویض دستورات کلی است. در امور جزئیه، تفاصیل و... اختیار به ولی خاص سپرده می‌شود. ⬅️ شاید در تاریخ اسلام منشوری که در آن ولایت تفویض به خوبی ارائه شده باشد، همچون عهدنامه مالک اشتر نباشد. ⬅️ همیشه در ولایت‌های تفویضی شرایط علم، عدل و کفایت وجود دارد. به همین دلیل هیچگاه اهل‌بیت(ع) ولایت تفویضی را به فرد فاسق نسپرده‌اند. ⬅️ در ولایت تنفیذ عدالت شرط نیست بلکه در آن علم و توانایی بر انجام مأموریت شرط هست. به همین دلیل گاهی ولایت تنفیذ به فاسق هم سپرده شده است. —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️برخی تنها در زبان اقتصاد اسلامی را قبول دارند ولی در عمل علیه آن کار می‌کنند 🔻 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ⬅️ مثال‌هایی که برخی برای اثبات عدم وجود اقتصاد اسلامی می‌زنند نشانگر آن است که چندان با اقتصاد آشنا نیستند. ⬅️ این‌که ما می‌گوییم اسلام اقتصاد دارد منظورمان این نیست که مثلا روش محاسبه نرخ تورم، سود و... را باید از فلان آیه استخراج کرد. ⬅️ اقتصاد توصیفی که کار قرآن و حدیث نیست بلکه آن چیزی که کار قرآن و حدیث است اقتصاد دستوری است. ⬅️ اسلام اقتصاد دارد و اقتصاد اسلامی نه اقتصاد دولتی به آن معنایی که سوسیالیسم می‌گوید است و نه اقتصاد آزاد به آن معنایی که سرمایه‌داری می‌گوید، است. ⬅️ برخی با صداقت و صراحت نظرشان را درباره اقتصاد اسلامی می‌گویند هر چند نظر درستی نیست، ولی عده‌ای هستند که چنین صداقت و صراحتی ندارند، بلکه می‌گویند اقتصاد اسلامی داریم ولی در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. ⬅️برخی تمام تلاششان این است که نگذارند اقتصاد اسلامی تحقق خارجی و عینی پیدا کند. این‌ها خطرناک هستند، چون به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد و طرح اندیشه‌های صحیح در زمینه اقتصاد اسلامی را می‌گیرند.... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ فعل جوانحی اختیاری می‌تواند مشمول حکم تکلیفی شود 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ ⬅️ افعال جوانحی وقتی به نحوی اختیاری باشند می‌توانند مشمول احکام تکلیفی شوند و در دایره فقه قرار دارند. ⬅️ احکام الزامی یعنی وجوب و تحریم هم می‌تواند در امور جوانحی جاری شود یا نه؟ در این زمینه ازلحاظ اثباتی تابع ظاهر دلیل است. پایه حرکت ما ظواهر ادله است. ⬅️ قاعده مصرحی نداریم که بگوید افعال جوانحی مشمول احکام تکلیفی نمی‌شود و کسی اگر بخواهد استفاده کند باید اصطیاد بکند. ⬅️ طرف دیگر قصه این است که نمی‌شود همه ظواهر الزامی را بر ترجیح حمل کنیم. شواهد در این‌طرف هم کم نیست. ⬅️ روایات «مَا لَمْ يَنْطِقُوا بِشَفَةٍ» حرمت را برنمی‌دارد، بلکه می‌گوید اذا ظهر اثر الحسد خود حسد حرام می‌شود نه اظهار آن. این نکته دقیقی است و در کتاب جامع السعادات این موضوع تفکیک شده است... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ضرورت فراگیری فقه نظام برای مسئولان تصمیم‌گیر 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان داشت؛ ⬅️ میان شرایط ولایت تفویض و ولایت تنفیذ تفاوت وجود دارد. در ولایت تفویض همان شرایطی که در ولایت عامه معتبر است، اعتبار دارد که شامل سه شرط مهم علم، عدل و کفایت می‌شود. ⬅️ منظور از علم یعنی فرد علم نظری و عملی داشته باشد. عدل نیز همان التزام به احکام شرعی است. یعنی رفتار عمومی فرد کاشف از پایبندی او به احکام شرع و اسلام باشد. کفایت نیز این است که فرد توان مدیریتی داشته باشد. ⬅️ مسئولی که می‌خواهد برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کند باید با فقه نظام ولو تقلیداً آشنا باشد. چگونه می‌توان با فقه نظام آشنا نبود ولی برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کرد! حداقلش این است که مسئول با احکام شرعی حوزه خودش آشنا باشد. ⬅️ فردی که می‌خواهد مدیریت داشته باشد باید با فقه مدیریت در حوزه‌ای که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند آشنا باشد تا تصمیماتش خلاف شرع نباشد. —————————- 🔎@fiqhenezam_com